Krudy Gyula: A vörös postakocsi. Egy józan álmodozó jár-kel közöttünk, félrebillent
fejjel, tűnődő szemeit eldugja a szemhéja mögé, ajkán rejtelmes mosolygás, oly
régi, hogy már nem is tudná megmondani, miért mosolyog. Figyelmén átszűri a
körülötte fejlődő élet sok éles jelét, tolakodó bizonytalanságait s marad az
emlékei mellett, egy romantikus gáláns korban, amelyben még eszményekért tudtak
élni és meghalni emberek. Ma már valószínűtlen hősök
álomfigurái rendezkednek a fantáziájában, divatjukat múlt érzelmek hangjai
kísértik a fülét s ő a pesti aszfalt járókelői közt némán és egyetértően
mosolyog vissza az alakjaira, akiket rajta kívül senki sem lát, ő maga is
különösnek, furcsának és távoliaknak látja őket s
dérlepte mosollyal meg is mosolyogja őket ; úgy beszél róluk – könnypárás
hangon – mint akiben sok józanság van, hiszen ő benne él Pest mai ravasz
életében s látja, milyen ósdiak, nevetségesen rejtelmesek s érthetetlenül furcsák
az alakok, akik kibeszélnek belőle, – az ő alakjai. Mindig
regényesek a Krudy Gyula álmodozásai, de a
regényességükért mégsem teszi tűzbe a lelkét, – vad romantikát nem űz,
álomlátásait a fantáziánk vad fészkétől eltereli s
bizonytalan távlatba állítja a józanság személesítő ködje, amely eléjük terül.
(Krudynak a józansága ködös, mögötte az álomlátása:
tiszta). Külön látjuk a meséjét s külön őt, a mesemondót, aki némi kötelező
kiábrándultsággal mosolyog egy félmúlt kor ábrándjain.
Őszies mosolya: a távlat. Ez a sugártörés, ez a kettősség kelti néha azt a
látszatot, mintha a hangulat, amelybe beleringatta magát, mesterkélt volna s a
megtartását, a kor-stílust erőszakolta volna. Pedig ő igazán csak abban a
félmúltban hisz, amelyből vére-veleje született. Ha egy kis lelkes elfogultság,
némi dicsőítő kedv volna benne s több, követelőzőbb naivitás, a múltak fényén
merengő Kisfaludy Sándorhoz volna hasonlatos. Ám ő inkább csak különös báján és
regényességén mereng a múltnak. A „Vörös postakocsi”-ban kedvére
kiálmodja magát ez a józan álmodó. A lelkiállapot, melyből e memoárszerű regény
született, körülbelül ez: sok játékban és fejtörésben kifáradva, szomjasan
isszuk magunkba az est csöndes nyugalmát; összecsukódott bennünk minden
aktuális figyelem, csak a legszemélyesebb élmények maradtak meg bennünk,
megragad valami hangulat s minthogy az öntudatunk élei
szétomlottak, semmi sem keresztezi ezt a hangulatunkat, – egészen átadjuk
magunkat neki. A gyerek ilyen, mikor kifutkározta, kilabdázta magát s az esti
hűvösség elől a szoba pamlagjára menekülve kigyúló fejjel, éber szendergésben
gügyög, cseveg arról, ami vele történt s minden igazi élményét olyan hangon
mondja el, mintha mese volna. Egy kis egészséges fáradtság kell hozzá, hogy
skrupulus nélkül adhassuk át magunkat a legigazibb emlékeinknek. Krudy Gyula körülbelül ilyen lelkiállapotban, valami
egészséges fáradtság meghittségével és merészségével kezd kalandozni az
élményei közt, emberek közt, akiket ismert, akik az életébe belejátszottak
s akiket valamikor nagyon megnézett. A nevüket is megmondja, egészen őszinte,
ellenőrizhetjük, hogy ezek az alakok tényleg éltek, ilyenek voltak, ismerjük
őket, hiszen mindegyikkőjükhöz köze volt a nyilvánosságnak. Tanúi vagyunk,
hogyan készül egy regény. Az író megnevezi és felvonultatja az alakjait annak a
kornak hangulatában, amely most teljesen hatalmába ejtette, helyekre vezet,
amelyeket hírből vagy személyesen mi is ismerünk ;
csupa olyan embert látunk együtt, akiket egy érzelmes kor hősi és lovagi
erényekben nevelt, akik még teljes életet tudnak élni, bár az eszményeik
koldusokká, esettekké, és gyámoltalanokká tették őket. Emberek élnek előttünk,
mint az ég madarai, csapongva, szabadon, a véletlenre bízva, mintha a
munkamegosztáson épült társadalom, pénz után futó polgáraival nem is léteznék.
A romantika rózsaszínű levegője vesz körül bennünket, sóhajok, epedések könnyű
bárányfelhői úsznak a levegőben, naiv bűnöket látunk, melyekben nincs méreg s
naiv bűnösöket, akik romantikus pózokban oldják föl a lelkiismeretüket. A sok
bizonytalan sors között vonul az önmagát unó jólét, egy ázsiai magyar nagyúr,
akinek alakja napkeleti bágyasztó meleget sugároz szét maga körül. Ebben a
tikkasztó körzetben a mezei virágok könnyűségét és derűjét kapják a többi
alakok, bohém lovagok és polgári erényű színészkisasszonykák.
Ellentétül figurák jelennek meg, akik Pestnek már a mai életéhez tartoznak; e
modern lombok még intimebbé árnyékolják a félmúltat, amelyből kinőttek. Egy
gáláns költő követ lépten-nyomon, halkan, sok bánattal, szemérmesen eltitkolt
érzelmekkel egy színészkisasszonykát, lovag módjára
szolgálja annak sorsát, szenved, nyögdécsel és hősi bolondságokat követ el
miatta, a halállal is megpróbálkozik, együtt élnek, szeretik egymást
s végül elválnak egymástól, könnyesen, forrón, meghatottan, anélkül, hogy a színészkisasszonykából asszony lett volna. A leány megy
szent színészi hivatása után, amelyre őt a jó Isten küldötte s a költő –
megint elhalaszt valamit másnapra: a hűség türkizköves gyűrűjének átadását. Az
író megmutat, vázol, megmozgat egy csomó alakot, megmutatja ki miért alkalmas
regényhősnek, vagy regényalaknak, de regényt nem csinál.
Egy folyton-folyvást meginduló és megszakadó regénynek vagyunk élvezői,
érezzük, hogy a konkrétumok kötik és korlátolják a mesemondó erejét, hangulatok
hullámoznak egymás hátán, egyik a másikat erősíti, de a regény, amelynek a
készülését lessük, nem nő ki. Nem is az ennek a könyvnek az érdekessége, hogy
nagy regényt kaptunk benne, nagy regényről szó sincs, hanem az, hogy darabokban
és együttvéve alakokban és modorban egy egész korszakot őriz meg. Az, hogy
nevek kitételével tesz élőbbekké embereket, az sokat
levon ugyan a munka művészi jelentőségéből, de annál több memoárszerű
fontosságot ad neki. Leginkább a hangulatáért szeretjük ezt a kötetet s a sok
költői finomságért, amellyel tele van hímezve. Csak erős emberben lehet annyi
nyugalom és gyöngédség, amellyel meg van írva. Részt vettünk egy költő
legszemélyesebb álmodozásában s úgy érezzük, hogy azon kívül, hogy olvasók
voltunk, egy kicsit vendégek is voltunk.
Halasi Andor
(Élet, 1913/38. /szeptember 21./ 1225-1226. p.)