Az arany meg az asszony
Egyfelvonásos
bemutató az Operaházban
Kenessey Jenő, Operaházunk kiváló
karmestere, a sokoldalú zeneszerző és népdal-feldolgozó két éven át gondosan
csiszolgatott, dédelgetett egyfelvonásos operáját tartotta keresztvíz alá
legelső dalszínházunk. A kisopera címe: „Az arany meg az asszony”. Szövegírója
nem kisebb szerző, mint Krúdy Gyula. Évekkel ezelőtt, eredeti alakjában nagy
sikerrel játszották a Tháliában, Márkus László rendezésében. Kenessey Jenő jószemű muzsikus, akit külön elismerés illet
azért, hogy kiásta az elfeledés porosodó kéziratai közül Krúdy Gyulának ezt a
finom írói tollal megalkotott egyfelvonásos színművét. Krúdy Gyulát kereken tíz
évvel halála után, egyre többen és többször emlegetik a legnagyobb magyar írók
sorában. A mai világégés olyan tűz, amely menten elhamvasztja a közelmúlt
kérészéletű szellemi termékeit, de tiszta nagyságában világítja meg a maradandó
értékeket. Szegény Krúdy Gyula, ha ma élne, divatos író lehetne. Egy új kornak
kellett megszületnie, hogy felfedezze őt. Egyfelvonásosa, amely mint dalmű,
most Operaházunk színpadára kerül, nem nagyigényű mű, de levegőt teremt,
korokat idéz fel.
A XVI. század Lőcséjén játszódik a
cselekmény, egy gazdag kalmár otthonában. A kalmár öregedő, gazdag polgár, aki
kincseinél is jobban félti fiatal, szépséges feleségét. Mindjárt a darab
elején, mikor kettesben csendeskednek együtt az
alkony óráiban, szelíd rajongással hangoztatja: nem adnálak téged egy világért.
Az asszony azonban unatkozik és kalandra vágyik. Az ablaknál áll és sikerül
felkeltenie egy zsoldos kapitány figyelmét, aki azon a címen, hogy mint a
király katonája, szállásra tart igényt, beront a kalmár lakásába. A kalmár
kedvetlenül és ellenségesen fogadja, de azért kiszolgálja vendégét. Mialatt bor
és élelem után lát, a két fiatal szerelmet vall egymásnak, megbeszélik, hogy
éjszaka, mialatt az öreg alszik, majd találkoznak. A kéretlen vendég még új
zavargókról is gondoskodik, két vándorkomédiás személyében, akik rögtönzött
mulattatásba kapnak. A szórakozásban részt vesz a zsoldos kapitány és a félig
zárt ablak mögül a fiatal asszony, a házigazda azonban lámpavilágot gyújt és
beletemetkezik ezalatt egy hatalmas fóliáns olvasásba. Csókon kapta rajta
megelőzőleg a fiatalokat és ravasz cselt eszelt ki. Megvárta, amíg a móka véget
ért, azután fortyogó üstben összekotyvasztott hamis aranyakkal megszédítette a
zsoldos kapitányt. A zsoldos kapitány belemarkolt az aranyba, komédiástársait
is megkínálta a csillogó pénzdarabokkal és éppen készül arra, hogy egy arannyal
teli szelencét felnyalábolva, feledve a szép asszonyt és hirtelen támadt
szerelmet, elloholjon sebtiben, amikor nyílik az ajtó
és az emberismerő, élesszemű, ravasz, öreg férj, előzetes jelentésére
behatolnak a városi őrség emberei és a leleplezett zsoldos kapitányt, mint
pénzhamisítót, két társával együtt letartóztatják és tömlöcbe hurcolják. A
kapitány most már későn ébred annak tudatára, hogy szép szerelmét egy marék
aranyért bocsátotta áruba, de a bölcs kalmár miközben egyedül marad elszonytyolodott hitvesével, a kellő lelki hangulatban
ismétli most, valóban igaznak ható vallomását, hogy bezzeg ő, egy világért nem adná oda
szépséges asszonyát.
Ehhez az ízes magyar nyelven, eleven párbeszédekben görgő Krúdy-műhöz
írt zenét Kenessey Jenő. Csaknem változtatás nélkül
költötte át zenébe, Krúdy kötetlen szövegét és finom, művészi ízléssel ügyelt
arra is, hogy zenéjével a cselekmény és a légkör hangulatát is visszaadja.
Költői megelevenítő erővel, franciás világossággal indítja el a hangulatkeltést
és ugyan ilyen gondolatébresztő, a képzeletet foglalkoztató, halk,
pasztellszerű, ködbevesző hangszínjelzésekkel fejezi be értékes, művészi sikert
aratott operáját. Kenessey Jenő humorérzékét emeljük
ki elsősorban. Úgy látszik, őrá vár a feladat, hogy mint hivatott
vígoperaszerző, öregbítse hírnevét. A szerkesztés, a zenei anyag csoportosítása
kifogástalan. Az áriák és együttesek lélektani alapon, a szerényen öntudatos
hatáskeltés nemes igényeihez igazodva, csendülnek fel. Biztos ösztönnel építi
fel az egyes jelenetek csattanóit is, gondos, komoly, szép munkájával nemcsak
arról téve tanúságot, hogy jól ismeri a mesterségét, hanem, mint a színpad
őszinte rajongója, a közönséghez is közel tud férkőzni.
Ifj. Oláh Gusztáv tervezte a hangulatos, kifejező színpadot,
Nádasdy Kálmáné a rendezés érdeme, Márk Tivadar tervei szerint készültek a kor
levegőjét éreztető jelmezek. A szerepek a legjobb kezekben sikerre vitték a
bemutatót, amelyet lendülettel, a szerző tanított be és vezényelt. Koréh Endre
alakította az Öreg kalmárt, pompás erővel, meggyőző színészi játékkal, nemesen
zengő, mély hangján. Osváth Júlia vitte színpadra a szépséges, élet után
vágyódó fiatal asszonyt. Ha nem volna ilyen gyönyörű, behízelgően kellemes
hangja, ösztönös színjátszó tehetségével kitűnősége lehetné bármely színpadnak is. Már
megjelenésével, a legegyszerűbb mozdulataival is híven kelti életre azt az
asszonyt, akit Krúdy álmodott meg és, zeneileg olyan finom beleéléssel Kenessey Jenő keltett életre az operaszínpadon. Rösler Endre énekelte a zsoldos kapitányt, ragyogóan. Olyan
oszlopa ma már Rösler az ország első színpadának,
hogy őrá mindig számítani lehet és kell. A két komikus színész szerepében Laurisin és Komáromi remekelt. Nem hagyhatjuk ki a
felsorolásból kisebb szerepeikben Szabó, Szomolányi
és Málly nevét sem.
(Új Magyarország, 1943/104.
/május 9./ 13. p.)