Továbbképzés
A
Tankönyvkiadóval együtt tervbe vettük egy módszertani sorozat megindítását.
Négyíves kis füzetekből áll majd egy-egy darabja a sorozatnak. Az egésznek
összefoglaló címe: A TANÍTÁS PROBLÉMAI. A címet egy régebbi sikeres kiadványtól
kölcsönöztük. Ugyanezt a címet adta Vajthó László
hajdani módszertani füzeteinek. A címkölcsönzéssel Vajthó
László munkássága előtt is zászlót akarunk hajtani. Az egyik legnagyobb irodalom-pedagógus
munkájára akarjuk ezzel ismét ráirányítani a figyelmet, aki emellett még a
feledés vastag porrétege alól kiemelt 63 kiadatlan magyar művet, köztük
Bessenyei György: TARIMÉNES UTAZÁSAI című nagy regényét. Módszertani sorozatunk
egy-egy tárgykör módszeres problematikáját igyekszik feldolgozni. Nyilvánvalóan
nem adhat ebben a terjedelemben mást, csak a legfontosabb lényegkiemelést, problémafeltárást,
szóval a módszertani eljárás esszenciáját. 1969-ben a következő könyvecskék
látnak majd napvilágot: DANCSO KLÁRA: Világnézeti nevelés az
irodalomtanításban; HARSÁNYl ZOLTÁN: Stíluselemzés
(Prózai művek stiláris megközelítése); KISS TAMÁS: A lírai mű megközelítése;
TÓTH BÉLA: Az olvasóvá nevelés a középiskolában; TÜSKÉS TIBOR: Az órán kívüli
irodalmi nevelés eszközei.
Az
alábbi részlet: Harsányi Zoltán már nyomdában levő munkájából közöl egy
fejezetet.
(A
magyar költői próza)
„Szindbád,
a hajós, midőn közeledni érezte halálát, elhatározta, hogy még egy utolsó
utazásra indul, mielőtt elhagyná a sztambuli bazárt,
ahol egy régi szőnyegen üldögélve pipáját szívogatta. Eszébe jutott fiatal
korából egy város – völgyben és piros
háztetőkkel, ahol a barna híd ódon ívei alatt színes kavicsok felett vágtat egy
tiszta kis folyó, és Szindbád a híd kőpárkánya mellől ábrándozva nézte a
messziségben alvó kék erdőket... Ide kívánkozott még
egyszer Szindbád, mielőtt utolsó pipáját kiszívta volna a régi szőnyegen; a kék
erdőket látni a messziségben és a híd lusta ívei alatt serényen utazgató
folyót. Egy kőszent állt valahol a hídon, látni lehet onnan a kis cukrászboltot
dohányszínű függönyeivel, valamint kopott, aranyos betűivel: A. Marchali, mondják a töredezett betűk a boltocska felett,
ahol Szindbád egykor sarkantyúját pengette, és a háromlábú biliárdasztal felett
dákójára támaszkodva kecsesen, könnyedén és ábrándosán álldogált, mert a cukrásznénak barna szeme, barna haja volt. Sárgaborítékos regényt
olvasott a kassza mellett, és midőn a tekegolyók futkározásukban megcsörrentek
a zöld posztón, álmodozva, szórakozottan felpillantott a cukrászné
a regényből. Ezért állott Szindbád dákójára támaszkodva minden délután a
biliárd felett, és dús, puha haját titkon megigazította a kassza tükrében.”
A
részlet Szindbád „negyedik útjának” a leírását vezeti be. A képzeletbeli hajós
képzeletbeli utazásait. A látomásokat vagy a valóban megtörtént kalandok
visszaidézését abban a novellafüzérben, amelyben hosszas kísérletezés után az
író megtalálta sajátos hangját. Ez a kis részlet jellemző
is, tipikus is az író magatartására és stílusára.
A
hang álmodozó, emlékező, kicsit mélázó. Szindbád-Krúdy
felidézi ifjúságának hajdani környezetét, egy történetet abból az időből,
amikor a képzeletbeli hajós és az elbeszélő maga is még egy messze völgyben
fekvő, piros tetejű házacskákból álló városkában volt ifjú ember.
A
szövegrész legfontosabb eleme a hangulatszuggesztió, a félig álom-, félig
ébrenlétszerű állapot érzékeltetése. Stiláris eszköze ennek elsősorban a
lassan, elnyújtva, bandukolva haladó mondatépítés.
Az első mondat azonnal
beleringat az alaphangulatba. Többszörösen összetett mondat. De az összetett
mondat, bármilyen hosszú legyen is, még nem jelent egyúttal melódiát,
hangulatérzékeltetést.
Krúdy
stílusáról sokszor elhangzik az a sztereotip megállapítás, hogy mondatai
kanyargóan, pongyolán, áradóan hosszúak. Az idézett rész első mondata a
hosszabbak közé tartozik, de nem terjengős. Mondatai hosszúságát és rövidségét
mindig a zengzetesség, a
mondatdallam szabja meg.
A
muzsika, amit meg kell zendíteniük.
Az
egész rész, az elbeszélés első bekezdése úgy hat, mint egy nagy mondatszövevény,
amelyen egy sajátos dallam vonul végig.
Az
egész részt, az egész körmondatot egységessé teszi az az emlékfutam, amelyik a
sztambuli bazárban, a régi szőnyegen üldögélő és
pipázó Szindbádot az emlékképek suhanásával viszi vissza a biliárd felett dákójára
támaszkodó dús, puha hajú, ifjú katonatiszthez, hajdani önmagához.
A
mondatok dallamát néma olvasás közben is érezzük. A valamennyire is kifejező
olvasás pedig kihozza a lüktetőit is ennek a ritmusnak.
Krúdy
stílusában megtalálhatók mindazok a ritmikus elemek, amelyekkel mondatdallamot
lehet elérni: a részek egyenletes aránya, azonos részek halmozása, azonos
helyzetben levő részek ismétlődése, azonos típusú szavak visszatérő használata,
ugyanolyan hangtani összetételű, mély hangú vagy magas hangú szavak.
Az
idézett rész első mondata többszörösen összetett mondat. Az előrehozott jelzős
alany, Szindbád
után azonnal egy időhatározói mellékmondat szövődik be; azután egy tárgyi
mellékmondat következik, majd egy előidejű, végül pedig egy helyhatározói
mellékmondat – mint ahogy a hajósnak ez az emlék-utazása egy bizonyos távoli
időbe, hajdani ifjúságának idejébe, egy bizonyos helyre, a völgyben fekvő kis
városba történik.
A
második mondatban ismét egy helyhatározói összetett mondat kapcsolódik egy
mellérendelt mondathoz. A harmadik ugyanilyen típusú összetett mondat, s csak
az első időhatározói alárendelt összetétel. A negyedik a leghosszabb mondata az
idézetnek. Az első rész kötőszó nélkül, kettősponttal kapcsolódik a
továbbiakhoz, van benne ismét egy helyhatározói mellékmondat, aztán egy
okhatározói. Az ötödik mellérendelő összetétel, de a második rész időhatározói
mellékmondatokat tartalmaz. Végül az utolsó mondat mellérendelő összetétel.
Bizonyos
ritmus van már az összetételekben is, amint látjuk. Azonos típusú összetételek ismétlődése, s kivéve a negyedik,
legjobban megnyújtott mondatot, arányosan egyforma hosszúságúak. Megtaláljuk
az azonos és ritmikus lüktetéssel egymásra következő mondatrészeket. Szindbád, / a hajós, / midőn közeledni érezte
halálát, / elhatározta, / hogy még egy utolsó
utazásra indul, / mielőtt
elhagyná a sztambuli bazárt, / ahol egy régi szőnyegen
üldögélve, / pipáját
szívogatta. De a
ritmusbeosztás még más és más is lehet (akár egy versben). Nézzük a második
mondatot: Eszébe jutott / fiatal korából egy
város, / völgyben
és piros háztetőkkel, / ahol
a barna híd ódon ívei alatt /
színes kavicsok felett vágtat / egy
tiszta kis folyó, / és
Szindbád / a
híd kőpárkánya mellől / álmodozva
nézte / a
messziségben alvó / kék
erdőket. Vagy: Eszébe
jutott fiatal korából / egy
város stb.
A
költői próza legfeltűnőbb eleme mindig a ritmus. Néhány példát hozzáfűzhetünk
ehhez Krúdy-részletekből.
Az azonos helyzetben levő mondatrész azonos helyen levő
ismétlődésére felhasználhatók az alany,
állítmány, tárgy és
nagyon sokszor a határozók. A következő részletben az N. N.-ből
a szavak ritmikus halmozása is példa lehet:
„A tücsök fáradhatatlanul ciripelt a ház
zugában. Énekelt, midőn a ház hölgyei életbevágó leveleiket írogatták, vagy a
költő munkáját rakosgatta össze cifra betűkből; öregember ásítozva verte ki
pipáját, vénasszony orvosságot kevert, a vendég csörömpölve nyitott be a
kapun, női szívet loptak ki az ablakon át, romlott kolbásszal megmérgezték a
házőrző ebet, feljött az égen a Kocsmacsillag, asszony siratta a dívány
sarkában elköltözött szerelmét. A tücsök csak énekelt.
Énekelt azoknak,
akiknek egyéb örömük sem volt már estéjükön, mint kovácsműhely csengő
kalapácsának hallgatása.
Elringatta azokat, akik már nem tudnak
megnyugodni bús fejükkel semmilyen nő ölében sem. A szemük láz, a szívük seb,
az ajkuk jég, az álmuk a börtönök lakóinak álmaival azonos. A boldogtalanokat
mulattatta a tücsök.
Dalt mondott a hosszant hallgatóknak, a
csillagváróknak, a szótlan búsaknak, a panasztalan némáknak, a Sötétlő kertbe
meredő szeműeknek, az őrület fantomjaival viaskodó dézsafejűeknek.
Ciripelt azoknak... stb.” (Szépirodalmi Kiadó, 1959. 86. l.)
A hídonból vett
részletünk mondatainak is vannak ilyen ritmikus „fogódzói”, ahol a
mondatrészek kiemelése nem ilyen egyöntetűen következetes, de ritmust éreztető.
Figyeljük meg a mondatkezdeteket:
„Szindbád,
a hajós... Eszébe jutott...
Ide kívánkozott... Egy kőszent áll valahol... Sárgaborítékos regényt... Ezért
állott...”
Egy további részlet ebből az elbeszélésből:
„Majd ablakokra
bukkant, amelyeken már akkor is – sarkantyús legény korában – bezárt szemű
zsalugáterek foglaltak helyet. Már akkoriban eltűnődött ezeken a halott
ablakokon, amelyeket sohasem nyit fel senki, és a por vastagon rakódik a
zsalukra. Vajon mi lehet az ilyen ablakok mögött? Talán egy halott fekszik ott
ravatalán, és sárga viaszgyertyák bágyadt, kékes párák közepette lobognak a
koporsó körül. Vagy egy asszony alszik odabenn csöndesen, és valakiről
hosszasan és édesen álmodik. Vagy talán egy kép függ a falon, a bezárt ablakok
mögött, valakinek a képe, akinek kedvéért örökös homályba borult a szoba...”
Nagyon sokszor alkalmazza a hármas tagolást is. Néhány
sorral feljebb egymás után sorakoznak az ilyen hármas tagolású mondatok:
A sárkányfejű
esőcsatornák felmondták a szolgálatot, / az esővíz másfelé csurog alá az
ereszekről, / és a kis boltok előtt ugyanazon fakó ostornyeleket rázogatja a
szél.
Krúdy
színezése pedig egészen az impresszionista festményeket idézi. Az elemzett
részletben: a völgy zöld színeket éreztet. A város házainak
piros tetői vannak. A híd ívei barnák,
ódonak (az ódonság a barna
mellett még más színeket is mond, pl. a szürkés-feketét). A kavicsok színesek a folyóágyban, ami azt is jelenti, hogy sokszínűek. A messziségben kék
erdők alusznak. Ez az
impresszionista színskála, ami Krúdy stílusát annyira jellegzetessé teszi. A
harmadik mondat ismét a pipafüstöt említi. Majd a kiszívott pipák, a tajtékpipa
sárgásbarna színét érzékeljük, és a régi szőnyeg régi színeit. A cukrászboltnak
dohányszínűek a függönyei és kopott aranyosak a betűi. A cukrászboltban pengette Szindbád fehér acélsarkantyúját, a zöld biliárdasztal fölött támaszkodott dákójára, és a cukrásznénak barna szeme és barna haja volt, és sárgaborítékos regényt olvasott. Természetesen a biliárdgolyók is
színesek, és Szindbád elképzelhetően fekete haját igazgatja a tükörben.
Az
összetett mondatok ritmusa mellett még a jelzős kifejezések a legfeltűnőbbek
Krúdy stílusában. Ez is impresszionista sajátság. Utolsó utazásra indul, régi szőnyegen üldögél, utolsó pipáját szívja, a hídnak lusta
ívei vannak, kopott betűk, töredezett betűk, háromlábú biliárdasztal. Szindbádnak dús,
puha haja van – nem is beszélve
az előbb már felsorolt színekkel kapcsolatos kifejezésekről. A jelzők érdekesen
állnak szemben egymással. Egyrészt megütik a régi, az elmúló alaphangulatot (utolsó,
lusta, kopott, töredezett, háromlábú, azaz rozzant biliárdasztal), másrészt a színek hozzák a
hajdani ifjúság érzékletes átélésének a hangulatát (zöld
völgy, piros háztetők, barna híd, színes kavicsok, tiszta kis folyó, kék erdő stb.). Ez az ellentétes színezés rendkívül
érzékletessé teszi Krúdy írásművészetét. Az impresszionista művészet
jellemző sajátsága az érzékelhetőség, a pillanatnyi benyomás érzékletes
visszaadása, az egyszeri élmény, ami Krúdynál a visszavonhatatlan és
felülmúlhatatlan, a visszahozhatatlanul elmúlt ifjúság élménye. És Szindbád, ez
az ezeregyéjszakai, iszonyatosan öreg hajós különös, méla, őszies bánattal, az
őszi mézkergető darazsak dongásához hasonlatos, zümmögő hangon idézi legénykora
színeit.
Krúdy
prózájában az ősz muzsikál. Az ősz, az elmúlás hangulata keveredik az ifjúság
színeivel és illatával. Az ősz melódiái dorombolnak a mondataiban is.
Az
író dicsősége, boldog szerelme színhelyén jár ebben az elbeszélésben is, és A. Marchali cukrászboltja előtt
azon tűnődik, bemenjen-e. Felidézze-e a múltat.
A múlt felidézésének van egy sajátos stiláris eszköze
Krúdynál. Beleélésnek nevezhetnénk ezt általánosságban, stilárisan pedig átképzeléses
beszédnek.
Nagyon sokszor fordul elő, hogy az író nemcsak mint
narrátor, mindent tudó, mindent ismerő előadó szerepel, hanem átengedi a szót
szereplőjének. A Toldiban is megfigyelték, hogy sokszor nehéz eldönteni, vajon
a költő beszél-e, vagy a főhős nyilatkozatával van-e dolgunk. („Ilyenforma
Toldi Miklós gondolatja – Mely sóvárgó lelkét mélyen
szántogatja... Mert vitéz volt apja, György is,
álnok bátyja, – A királyfi mellett nőtt
fel, mint barátja stb.) Az író belehelyezi magát a hőse lelkivilágába.
(Ennek a folyamatnak egészen modern változata a „nouveau
roman” eljárása. Itt az író-narrátor teljesen
eltűnik, vagy csak nagyon kismértékben szerepel. Az elbeszélés annyira
megelevenedik, hogy teljesen filmszcenárium-szerű lesz. Az író csak
cselekménysorral dolgozik, teljesen a háttérben marad.)
Az
egész elbeszélés átképzeléses előadás. Attól kezdve, hogy: „Vajon él-e
Amália?” – általában Szindbád szemével látunk, észlelünk, Szindbáddal
elmélkedünk a látottakról. „A. Marchali... A betűk aranyozása persze lekopott régen, de a
dohányszínű függönyök az ablakon még a régiek. A sáros út a régi híd felé
kanyarodik, és a hídon csöndesen gurul egy szamaras kordé...
A pörkölt kávé szaga fogadja odabent. Biliárdgolyók koccanását hallja, mintha
az ő tiszteletére csörrentek volna össze a golyócskák stb.’’ Ilyenkor
rendszerint jelen időt is használ. Különösen gyakran szerepel ez, ha képzeleti,
érzelmi tartalmát akarja fokozni az elbeszélésnek. Kivetíti az emlékképet a
késő múltba. Újra átéli a hajdani helyzeteket. Közvetlenül, érzelmileg nagyon
mélyen. Tulajdonképpen egy fajtája ez a belső monológnak.
Érdekes
megfigyelni Krúdy igéit is. Alig van olyan az egész tengernyi Krúdy-életműben,
amelyik a siető mozgásra, az energikus cselekedetre, a kemény tettre, a
tavaszias zsendülésre, a vidám életörömre, az élet megváltoztatásának az
igényére utalna. A jövés-menés, mendegélés, lépés, járás, megjelenés,
ballagás, bandukolás, közeledés igéi az általánosak.
Az
elemzett részben Szindbád közeledni érezte halálát; indul, elhagyná,
üldögél, hívogatta, eszébe jutott, kívánkozott, kívánta látni, utazgató, áll,
mondják, pengette, támaszkodva álldogál, olvasott, megcsörrentek, álmodozva,
felpillantott, állott, megigazította. Kivételnek számít az első mondatban
levő elhatározta és a vágtat a kis folyóra vonatkoztatva, de ezt
is olyan sajátos ellentétben alkalmazza az író, amelyik még erősebben utal az
elmúlásra, az elfutó életre: barna, öreg híd ódon ívei alatt vágtat tiszta vizű
kis folyó. Később azonban már a kis folyó is csak serényen utazgat.
A
továbbiakban is: él, kérdezte, útra kel, szeli, látni, katonáskodott, változott,
aludna, elalszik stb.
Az
elmúlásra, az őszi muzsikára emlékeztető igék mellett még az is megfigyelhető,
hogy a szólás, a beszéd igéi fordulnak elő nagy számban Krúdynál. Igen sok a
hangkép. Nagyon sok a szelíd bánkódás, a szelíd vagy kárörvendő mosoly, az
alvás, elfáradás.
Érdekes
ez a részlet, sőt az egész elbeszélés olyan szempontból is, hogy a
hasonlatokban gazdag Krúdy itt alig használ hasonlatot. Általában hasonlatai
is egybevágnak művei egész hangulati hátterével. Állatai közül hasonlataiban
legtöbbször szerepel a varjú, a héja, a vadgalamb. Kedvenc
rovara az őszi tarlók muzsikusa, a tücsök. Az évszakok közül legtöbbször
az ősz fordul elő, a telet is gyakran szerepelteti, nagyon ritka a
tavasz, a nyár legfeljebb egyszer-kétszer ha
előfordulhat. Az égitestek közül a hold a kedvence (újhold vagy
telehold).
Mint
egész írásművészetében, hasonlataiban is a szenzitív elemek jelentkeznek. A
lelki élet, a belső érzelmi képzetek csak körülbelül olyan. kifejezéseket
kapnak nála – nagyon gyakran ironikusan is —, mint egy .ligeti szerelmi
levelezőben. A világ szemén, fülén és érzékein át ragadja meg. Intellektuális hasonlataiban is az érzelmek vannak túlsúlyban: „az
ősz hosszú volt, mint egy fénylő vörös hajszál” – mondja egy helyen az író, s
„a látszólag pongyolán odavetett hasonlat egyszerre megkapja igazi valőrjét,
amint a környezet színei közé illeszkedik, utolérhetetlen pompával ragyogtatva
meg az októberi Zugliget skarlát levélszőnyegét” – írja róla Kárpáti Aurél,
finom beleérzéssel jellemezve az író hasonlatainak természetességét,
színezésének Manet-szerű érzékletes foltszerűségét és írásművészetének egész
mély költőiségét.
Harsányi Zoltán
(Magyartanítás, 1968/6. /december/
266-271. p.)