ÍRÓI ARCKÉPEK

 

Krudy Gyula irodalomtörténeti írásai

 

Krudy Gyula életműve oly­kor-olykor bejárhatatlan bozótnak tűnik még azok szá­mára is, akik olvasó-létük más pillanataiban már úgy hiszik, hogy jóltájékozottként tekint­hetik át a Krudy-világ égtá­jait. Valójában az irodalomtu­domány még kezdeténél sem tart a Krudy-filológiának, s vajmi kevesen vannak, akik legalább azt mondhatják el, hogy körülbelül ismerik a ma­gyar próza e nyilván legna­gyobb bűvészének életművét.

Hogy mi lappang szinte megragadhatatlanul a lélek mélyén, hogy milyen vágy- és emlékképek kísértenek a fél­álomban, hogy az egyértelmű­nek vélt érzelmek igazánból milyen sokrétűek, s hogy mi mindent hordoz az ember el­múlt évszázadokból és elmúlt alkonyati sétákból magával — ezt senki nem tudta úgy, mint Krudy Gyula, és senki sem tudta még csak meg sem köze­líteni őt a magyar széppróza árnyalatainak felfedezésében. Fel kellene már mérnünk tel­jes hagyatékát, S ideje volna, hogy méltó méltatóra leljen, ki megrajzolja, s hitelesen raj­zolja meg, írói arcképét.

Mert sok-sok félreértés tor­zítja el arculatát még azokban az elmékben is, amelyektől nem idegen a Krudy-életmű ismerhető része. S e balhiedelmek közül alighanem az a legközkeletűbb, hogy a félálomállapot ábrázolója maga is mintegy félálomban, maga sem tudva mit csinál, alkotta meg a halhatatlan műveket. Afféle városbaszaladt ösztönös, vadzseninek, aszfaltjáró ős te­hetségnek szeretik emlegetni, akinek semmi köze sincs a művészet mesterségbeli részé­nek ismeretéhez, s öntudatá­hoz. Nos, a félreértés ellen a legjobb ellenszer ez a — vég­re összegyűjtött — gyűjte­mény, az „írói arcképek”. Kozocsa Sándornak köszönhető, hogy összegyűjtötte az időben is szétszórtan s különböző he­lyen megjelent, s nagyrészt mindmostanáig könyvbe nem is került irodalomtörténeti tár­gyú Krudy-írásokat. Nem volt ez könnyű munka, nagy lelke­sedést és anyagismeretet igé­nyelt, de hát Kozocsa Sándor amaz egészen kevesek közé tartozik, akik tényleg kiisme­rik magukat ebben az irdat­lan bozótban, ebben a dúsgazdag örökségben. S íme itt fek­szik előttünk a két vaskos kö­tet: az elsőben Kármán József­től Kis Józsefig sorakoznak hajdani magyar írók és költők, a másodikban a mára már fel­serdült nemzedékek elköltözött kortársai vonulnak el új­ra előttünk Ambrus Zoltántól Móricz Zsigmondig.

Műfajilag nincs egység ezek­ben az írásművekben: kritika és emlékezés, szoros értelem­ben vett írói arckép és felötlő irodalomtörténeti vonatkozás, alkalmi cikk és novellisztikus történet, s közöttük két re­génylélegzetű, korképnek és jellemrajznak is beillő nagy­alkotás: az „Ady Endre éjsza­kái” és a „Bródy Sándor vagy a nap lovagja”.

A felidézett alkotók is igen különböző jelentőségűek: óriá­sok, jelentékenyek és jóemlékűek mellett sok gyorsan el­felejtett író is előfordul, sőt olyanok is, akik életükben is csak az irodalom perifériáján éltek, bárha felidézett alakjuk nemegyszer egy egész kor iro­dalmi mindennapjait érzékel­teti az utókorral.

S noha ezek a művek na­gyon is különböző időszakok­ban keltek és műfajuk is ennyire más — ha folyamatosan, mintegy regényként, elejétől végig olvassuk a két kötetet (de akkor is, ha kedvenceinket keresve előbb, össze-vissza is­merkedünk a felidézettekkel), már-már látomásként emel­kednek ki másfél, magunk mögött hagyott évszázad kö­deiből a hajdanvolt alakok s tolongva, gomolyogva vesznek körül. Elsősorban szépirodalmi élmény ez, tagadhatatlan: nem kritikus, nem esztétikus, ha­nem író, a szó művésze írta a két könyv minden monda­tát. Hanem ahogy már ottho­nosan mozgunk az ábrázolt (mert legtöbbször érzékeink számára ábrázolt) világokban, egyszeriben világossá válik előttünk, hogy ez az író mi­lyen jól értette, igen: értette s nem csupán érezte ezeket az elődöket és kortársakat az élethez s a környező világhoz. Hol az a tanulmány, amelyből oly szemléletesen emelkednék ki Ady emberi alakja, mint ebből a regényszerű Krudy-írásból? És mint irodalmi mű talán még ennél is megragadóbb a Bródy Sándorról fes­tett arckép. Alig-alig beszél itt Krudy irodalmi művekről, több szó esik arról, hogy Bró­dy Sándor milyen társaságok­ba járt és mit szeretett enni, s mégis: ebből az életművészi gesztusokat magára öltő, kissé különcnek tetsző, kissé bohém, kissé elkeseredett regényhősből szemünk láttára bontako­zik ki Bródy Sándor, a modern magyar irodalom előharcosa, aki egészében jelentékenyebb jelenség volt, mint bármelyik írásműve, külön-külön. Milyen világosan derül ki éppen ebből a két regényes jellemrajzból, hogy a bohém életet élő Ady: a szellem óriása; az életművészkedő Bródy pedig, mint író, úgyszólván mindig maga alatt maradt, de mégis példát adott mindenkinek. — Nem kisebb művészettel megrajzolt a többi apróbb-nagyobb írás hőse. Hogy életre kel Krudy-nál az a másik nagy bohém, az úgyszintén mindig saját színvonala alatt maradt Kisfa­ludy Károly, aki mégis mind­ennek a kezdete tudott lenni. S milyen éles körvonalú élő emberré válik az emlékezés hevületében Kiss József, vagy Zuboly, vagy Török Gyula. Öt­vennél több író és költő és szerkesztő, vagy irodalmi sta­tiszta vonul fel a XVIII. szá­zad végétől a XX. század első negyedéig. S valamennyi körül ott lobog kora és köre sajátos levegője, sajátos ízével és il­lataival. És ebben a sajátvilágban bontakozik ki vala­mennyinek valóságos emberi és írói arcképe. Úgy, hogy az olvasottak után jobban értjük műveiket, is.

A Kármán Józsefről szóló hosszabbik írás például inkább novella, mintsem irodalmi ma­gyarázat, s az olvasó számára mégis a mű, a „Fanni hagyományai” válik érthetőbbé és átérezhetőbbé általa. Olvassuk el a Tompa Mihályról szóló oldalakat és közelebb kerülünk a méltatlanul háttérbe szoruló poétához. Micsoda irodalmi tu­datosság, szakmai tudás kellett ahhoz, hogy így tudjon érthe­tőbbé tenni más, tőle külön­böző írói egyéniségeket. Ez a felidézett irodalmi múlt még arra is hasznos a mostani ol­vasó számára, hogy újra em­lékezzen jónéhány olyan poé­tára, akinek nevét manapság érdemeinél kevésbé emleget­jük. Ha az elfelejtett írót im­máron nem érdemes olvasni, csak figurája volt érdekes, Krudy azt is megmondja. Sen­kit sem akar rábeszélni arra, hogy Podmaniczky Frigyes elfeledett regényeit vagy Kálnay Lászlónak már a maga korá­ban sem olvasott írásait, iro­dalmi értékekként fedezzük fel. Nem, ő ezeket az elmúlt alakokat, mint egy-egy kor­szak jellemző figuráit hívja tanúnak, hogy általuk kortár­saikat értsük meg jobban.

Kétségtelen, hogy ezek az írások nem tanulmányok, még afféle esszé is csak kevés akad közöttük, s egyik sem lép elénk valamiféle teljesség igé­nyével: az emberi arc s az írói magatartás szemléltetése — ez a céljuk. S bizonnyal van jónéhány megállapítás, amellyel akár vitába is szállhatnánk. Hiszen nyilvánvaló, hogy Krudy az első világháború utáni kor rideg embertelenségéből visszamenekülve az előbbi évtizedek emlékeibe, a valóság­nál rózsaszínűbbnek látta a ferencjózsefi emberöltőket. Nemegyszer ellentmondásokat is találhatunk az esetleg több évtized különbséggel keletke­zett írások között. De ne fe­ledjük, hogy ezek nem tárgyilagos értékelések, hanem, egy nagy író érzelemmel teljes ké­pei kortársakról és régiekről. És a lángelme legalanyibb em­lékezése is többet magyaráz­hat meg a valóságból, mint a kisebbek aprólékos elemezgetései. — Ez a két kötet Krudy Gyula jobb megismerésé­nek is és a felidézett írók he­lyesebb értékelésének is fon­tos eszköze. Gazdagabb lesz, aki elolvassa.

HEGEDŰS GÉZA

 

(Élet és Irodalom, 1957/20. /november 15./ 8. p.)