ÍRÓI ARCKÉPEK
Krudy Gyula irodalomtörténeti írásai
Krudy Gyula életműve olykor-olykor
bejárhatatlan bozótnak tűnik még azok számára is, akik olvasó-létük más
pillanataiban már úgy hiszik, hogy jóltájékozottként
tekinthetik át a Krudy-világ égtájait. Valójában az
irodalomtudomány még kezdeténél sem tart a Krudy-filológiának,
s vajmi kevesen vannak, akik legalább azt mondhatják el, hogy körülbelül
ismerik a magyar próza e nyilván legnagyobb bűvészének életművét.
Hogy mi lappang
szinte megragadhatatlanul a lélek mélyén, hogy milyen vágy- és emlékképek
kísértenek a félálomban, hogy az egyértelműnek vélt érzelmek igazánból milyen sokrétűek, s hogy mi mindent hordoz az
ember elmúlt évszázadokból és elmúlt alkonyati sétákból magával — ezt senki
nem tudta úgy, mint Krudy Gyula, és senki sem tudta
még csak meg sem közelíteni őt a magyar széppróza árnyalatainak
felfedezésében. Fel kellene már mérnünk teljes hagyatékát, S ideje volna, hogy
méltó méltatóra leljen, ki megrajzolja, s hitelesen rajzolja meg, írói
arcképét.
Mert sok-sok
félreértés torzítja el arculatát még azokban az elmékben is, amelyektől nem
idegen a Krudy-életmű ismerhető része. S e
balhiedelmek közül alighanem az a legközkeletűbb, hogy a félálomállapot
ábrázolója maga is mintegy félálomban, maga sem tudva mit csinál, alkotta meg a
halhatatlan műveket. Afféle városbaszaladt ösztönös,
vadzseninek, aszfaltjáró ős tehetségnek szeretik
emlegetni, akinek semmi köze sincs a művészet mesterségbeli részének
ismeretéhez, s öntudatához. Nos, a félreértés ellen a legjobb ellenszer ez a —
végre összegyűjtött — gyűjtemény, az „írói arcképek”. Kozocsa Sándornak köszönhető, hogy összegyűjtötte az
időben is szétszórtan s különböző helyen megjelent, s nagyrészt mindmostanáig
könyvbe nem is került irodalomtörténeti tárgyú Krudy-írásokat.
Nem volt ez könnyű munka, nagy lelkesedést és anyagismeretet igényelt, de hát
Kozocsa Sándor amaz egészen kevesek közé tartozik,
akik tényleg kiismerik magukat ebben az irdatlan bozótban, ebben a dúsgazdag
örökségben. S íme itt fekszik előttünk a két vaskos
kötet: az elsőben Kármán Józseftől Kis Józsefig sorakoznak hajdani magyar
írók és költők, a másodikban a mára már felserdült nemzedékek elköltözött
kortársai vonulnak el újra előttünk Ambrus Zoltántól Móricz Zsigmondig.
Műfajilag nincs egység ezekben az írásművekben: kritika és
emlékezés, szoros értelemben vett írói arckép és felötlő irodalomtörténeti
vonatkozás, alkalmi cikk és novellisztikus történet, s közöttük két regénylélegzetű,
korképnek és jellemrajznak is beillő nagyalkotás: az „Ady Endre éjszakái” és
a „Bródy Sándor vagy a nap lovagja”.
A felidézett alkotók is igen különböző jelentőségűek: óriások,
jelentékenyek és jóemlékűek mellett sok gyorsan elfelejtett
író is előfordul, sőt olyanok is, akik életükben is csak az irodalom
perifériáján éltek, bárha felidézett alakjuk nemegyszer egy egész kor irodalmi
mindennapjait érzékelteti az utókorral.
S noha ezek a művek nagyon is különböző időszakokban
keltek és műfajuk is ennyire más — ha folyamatosan, mintegy regényként,
elejétől végig olvassuk a két kötetet (de akkor is, ha kedvenceinket keresve
előbb, össze-vissza ismerkedünk a felidézettekkel), már-már látomásként emelkednek
ki másfél, magunk mögött hagyott évszázad ködeiből a hajdanvolt alakok s
tolongva, gomolyogva vesznek körül. Elsősorban szépirodalmi élmény ez,
tagadhatatlan: nem kritikus, nem esztétikus, hanem író, a szó művésze írta a két könyv minden mondatát. Hanem ahogy
már otthonosan mozgunk az ábrázolt (mert legtöbbször érzékeink számára
ábrázolt) világokban, egyszeriben világossá válik előttünk, hogy ez az író milyen
jól értette, igen: értette s nem csupán érezte ezeket
az elődöket és kortársakat az élethez s a környező világhoz. Hol az a
tanulmány, amelyből oly szemléletesen emelkednék ki Ady emberi alakja, mint
ebből a regényszerű Krudy-írásból? És mint irodalmi
mű talán még ennél is megragadóbb a Bródy Sándorról festett arckép. Alig-alig
beszél itt Krudy irodalmi művekről, több szó esik
arról, hogy Bródy Sándor milyen társaságokba járt és mit szeretett enni, s
mégis: ebből az életművészi gesztusokat magára öltő, kissé különcnek tetsző,
kissé bohém, kissé elkeseredett regényhősből szemünk
láttára bontakozik ki Bródy Sándor, a modern magyar irodalom előharcosa, aki
egészében jelentékenyebb jelenség volt, mint bármelyik írásműve, külön-külön.
Milyen világosan derül ki éppen ebből a két regényes jellemrajzból, hogy a
bohém életet élő Ady: a szellem óriása; az életművészkedő Bródy pedig, mint
író, úgyszólván mindig maga alatt maradt, de mégis példát adott mindenkinek. —
Nem kisebb művészettel megrajzolt a többi apróbb-nagyobb írás hőse. Hogy életre
kel Krudy-nál az a másik nagy bohém, az úgyszintén
mindig saját színvonala alatt maradt Kisfaludy Károly, aki mégis mindennek a
kezdete tudott lenni. S milyen éles körvonalú élő emberré válik az emlékezés
hevületében Kiss József, vagy Zuboly, vagy Török Gyula. Ötvennél több író és
költő és szerkesztő, vagy irodalmi statiszta vonul fel a XVIII. század
végétől a XX. század első negyedéig. S valamennyi körül ott lobog kora és köre
sajátos levegője, sajátos ízével és illataival. És ebben a sajátvilágban
bontakozik ki valamennyinek valóságos emberi és írói arcképe. Úgy, hogy az
olvasottak után jobban értjük műveiket, is.
A Kármán
Józsefről szóló hosszabbik írás például inkább novella, mintsem irodalmi magyarázat,
s az olvasó számára mégis a mű, a „Fanni hagyományai” válik érthetőbbé és átérezhetőbbé
általa. Olvassuk el a Tompa Mihályról szóló oldalakat és közelebb kerülünk a
méltatlanul háttérbe szoruló poétához. Micsoda irodalmi tudatosság, szakmai
tudás kellett ahhoz, hogy így tudjon érthetőbbé tenni más, tőle különböző
írói egyéniségeket. Ez a felidézett irodalmi múlt még arra is hasznos a mostani
olvasó számára, hogy újra emlékezzen jónéhány olyan
poétára, akinek nevét manapság érdemeinél kevésbé emlegetjük. Ha az
elfelejtett írót immáron nem érdemes olvasni, csak figurája volt érdekes, Krudy azt is megmondja. Senkit sem akar rábeszélni arra,
hogy Podmaniczky Frigyes elfeledett regényeit vagy Kálnay
Lászlónak már a maga korában sem olvasott írásait, irodalmi értékekként
fedezzük fel. Nem, ő ezeket az elmúlt alakokat, mint egy-egy korszak jellemző
figuráit hívja tanúnak, hogy általuk kortársaikat értsük meg jobban.
Kétségtelen,
hogy ezek az írások nem tanulmányok, még afféle esszé is csak kevés akad
közöttük, s egyik sem lép elénk valamiféle teljesség igényével: az emberi arc
s az írói magatartás szemléltetése — ez a céljuk. S bizonnyal van jónéhány megállapítás, amellyel akár vitába is
szállhatnánk. Hiszen nyilvánvaló, hogy Krudy az első
világháború utáni kor rideg embertelenségéből visszamenekülve az előbbi
évtizedek emlékeibe, a valóságnál rózsaszínűbbnek látta a ferencjózsefi
emberöltőket. Nemegyszer ellentmondásokat is találhatunk az esetleg több
évtized különbséggel keletkezett írások között. De ne feledjük, hogy ezek nem
tárgyilagos értékelések, hanem, egy nagy író érzelemmel teljes képei
kortársakról és régiekről. És a lángelme legalanyibb emlékezése is többet
magyarázhat meg a valóságból, mint a kisebbek aprólékos elemezgetései. — Ez a
két kötet Krudy Gyula jobb megismerésének is és a
felidézett írók helyesebb értékelésének is fontos eszköze. Gazdagabb lesz,
aki elolvassa.
HEGEDŰS
GÉZA
(Élet és Irodalom,
1957/20. /november 15./ 8. p.)