Kisebb közlemények
Egy ismeretlen Krúdy regény
Az 1882–1883-as vérvád anyagának összegyűjtése során – Bary József volt vizsgálóbíró témábavágó könyve alapján - bukkantam Krúdy Gyula egy elfelejtett művére. „A tiszaeszlári Solymosi Eszter” című alkotást Óbudán írta 1931-ben, 101 folytatásban a „Magyarország” nevű mérsékelt polgári lap számára.1 Az irodalomtörténet, sajnálatos módon sehol sem tesz említést e regényről, jóllehet nemcsak érdekfeszítő volta, de politikai jelentősége miatt is publikációt érdemelne s helyet a Krúdy-művek „Köchel-jegyzékében”.2
Egy regény
megalkotásával kapcsolatban mindig felvetődik a kérdés: vajon honnan vette az
író az „alapanyagot”, honnan merített ösztönzést, élményeket a mű életrekeltéséhez? Ennek megértése indokolja a Krúdy-család
élete néhány mozzanatának felfedését.
Krúdy
Gyula 1878-ban született Nyíregyházán – abban a városban, ahol a világraszóló
koncepciós pert lefolytatták. Ötéves tehát mindössze, amikor a Korniss-vezette törvényszék az ügyet tárgyalta. Ennek
következtében személyes élményei akkor aligha, vagy csak igen halványan-gyéren
lehettek, de a családot az események – mint abban az időben Nyíregyháza, sőt az
ország valamennyi polgárát – élénken foglalkoztatták.
Az író
mondja:
„Gyermekkoromban
mindenki Tiszaeszlárról beszélt. A korabeli gyerekek a tiszaeszlári
gyilkosság változatait hallgatták gyermekmesék helyett.”
Szülei és
nevelői minden bizonnyal az ő fejét is telebeszélték e középkori
fantazmagóriákkal. Ezeket a közvetett élményeket elraktározta, hogy évtizedek
múltán visszaadja – de a művész és humanista módján.
Hogyan
került a család közvetlen kapcsolatba a perrel? Szeyffert
Ede, a végtárgyalás ügyésze nem hitt a vérbűnben. Vádbeszéde sokkal inkább
kiállás volt az ártatlanul meggyanúsítottak mellett, mint vádaskodás. Ez a
szokatlan s a per értelmi szerzőinek elgondolásait keresztező magatartás
felháborította a közvélemény antiszemita részét. Az író apja, idősebb Krúdy
Gyula – aki ebben az időben Nyíregyháza egyik tekintélyes ügyvédje volt –
menten összehívta a Brenner-féle vendéglőbe jogásztársait, hogy közös erővel
egy memorandumot szerkesszenek Pauler Tivadar igazságügyminiszter
címére. Ebben az erélyes hangú levélben követelték a „zsidóbérenc” Szeyffert Ede azonnali leváltását.
Ifjabb
Krúdy Gyula, az író tehát ilyen családi miliőben nőtt fel s ilyen örökséggel
indult el viszontagságos útjára. Emberiességét bizonyítja, hogy nem cipeli
magával a ballasztot, hanem elhatárolja magát apja-környezete szellemétől és
később regényt ír – talán az utolsót – a tiszaeszlári
drámáról. Vitatkozni lehet az alkotás műfaján: regény-e, vagy publicisztikai
munka? Az elsőnél kevesebb – az utóbbinál több. Olyan műfaj, mely
tulajdonképpen mindkettőből egyesít valamit. Hiányzik belőle a „szabályos”
regényre jellemző dramatizáció, a hősök belső,
lélektani megjelenítése. A szereplőket, mintegy kívülről mozgatja, ennélfogva
nem tudni pontosan – ám sejteni lehet – mit éreznek és gondolnak? Miután a
jellemábrázolás külsődleges eszközökkel történik, az egész cselekmény a
kívülálló elbeszélésén keresztül elevenedik meg. A diszkrét és árnyalt belső
világ lényegében rejtve marad az olvasó előtt – így csak a pozitív és negatív
hősök magatartása enged némi bepillantást abba.
Krúdy
egyrészt gyermekkori emlékeire, másrészt Eötvös Károly könyvére támaszkodva
dolgozza fel a történetet.3 Kár, hogy nem használta fel Scharf
Móric egykori koronatanúnak akkor már ismert visszaemlékezéseit, mert ennek
figyelembe vétele nagyobb mértékben léptette volna túl a műt az eötvösi
kereteken. Ennélfogva „csak” a közvetlen és közvetett élmények azok a
momentumok, melyekkel többet nyújt „A nagy per...” alkotójánál.
Krúdy a
krónikus hűségével követi az eseményeket Solymosi Eszter titokzatos eltűnésétől
a nyíregyházi felmentő ítéletig. Minden során kiérződik, hogy mentes a szívós
középkori előítéletektől s a korában is divatossá váló retrográd
szenvedélyességtől. Színes, eleven portrékban vonultatja fel a szereplőket,
néhány jellemző és frappáns adattal, képpel érzékelteti a kor atmoszféráját,
hangulatát. Olyan részletekkel gazdagítja a témát, melyeket csak szabolcsi ember
ismerhet igazán – az, aki már zsenge korában magába szívta megyéjének
levegőjét, szellemét. Kétségtelen, ez az a plusz, mellyel meghaladja Eötvös
nagyszabású munkáját. Vitathatatlan az írás igazságkeresésének és
tárgyilagosságra törekvésének dokumentális ereje.
Nem lehet
közömbös a regény megjelenésének időpontja sem, mert ez adja meg politikai
jelentőségét.
A mű
1931-ben készült Óbudán, csaknem két esztendővel az író halála előtt. Olyan társadalmi
konstellációban tehát, amikor tombolt a kapitalizmus egyik legnagyobb gazdaság
megrázkódtatása s a megrettent uralkodó osztályok a terror fokozásával,
valamint az antiszemitizmus előtérbe állításával akarták elkerülni a közeledő
„kataklizmát”. Filantrópnak bizonyult ezúttal is, mert állást foglalt az
embertelen faji- és felekezeti gyűlölködéssel szemben.
Krúdy
alkotása irritálta a szélső jobboldal képviselőit. 1933-ban Bary
József hátramaradt rokonai könyvet írattak, melyben védelmükbe vették a Krúdy
által is „megrágalmazott” vizsgálóbírót s egyúttal részt kértek – a tiszaeszlári eseményeknek tendenciózus meghamisításával – a
mindjobban éleződő felekezeti uszításból. A könyv összeállítói – az előszóban –
nem tagadták, miszerint „A tiszaeszlári Solymosi
Eszter” folytatólagos megjelenése is szerepet játszott az említett memoár
elkészítésében.4 Krúdy Gyula, a Horthy-rendszer embertelensége idején e művével és
kiállásával hozzájárult a fasizmus elleni harchoz. Méltánytalanság érné az
írót, ha „A tiszaeszlári Solymosi Eszter” című
alkotást még sokáig elrejtené a feledés vaskos pora.
Hegedűs Sándor