SZINDBÁD
Szindbádról, a mesélő hajósról és könnyelmű úriemberről
az egyszer nem Krudy Gyula írt hosszú és kacskaringókkal teletűzdelt, a mesélés
ürügyén örökké gyönyörű mellékutakon, regényes tabáni sikátorok és gazdag
nyírségi udvarházak között kalandozó finom történetet, hanem hűséges
tanítványa, Márai Sándor.
Egyetlen napját írja meg Krudynak, aki maga
volt Szindbád, s egész életében önmagáról és az ő sajátos, színes ködökben úszó
világáról mesélt, amely vele együtt elmerült a múltba; egy napját írja meg,
kalandos utazását hajnaltól hajnalig, lassú kocogását az ócska konflison a
Lukács-fürdőbe, a Newyorkba, szakértő ebédezését a London éttermében, elégedett
és bölcs hallgatását barátai körében, amely felért egy szórakoztató
társalgással; egyetlen napját írja meg Márai Sándor, de ebben az egy napban
benne van Krudy Gyula egész élete, világszemlélete. filozófiája, sajátos uri
magyar öntudata, s mindezen végighömpölyög az a bő forrás, amelyből gyakran
mámorosan, az ébrenlét és álom mezsgyéjén állva, vagy két parti preferánsz
szünetében, halálos biztonsággal és egy világfi könnyedségével kihalászta
mindennap a maga remekművét.
Krudy szegény volt, tönkrement úr, családja
egy rozoga óbudai házban a legnagyobb nyomorral küzdött, de ő maga úgy élt
valami földöntúli gondtalanságban, ahogy őseihez illett; előkelően, zárkózottan
és gavallérosan. Az írást is úgy tekintette, mint egy aránylag könnyű kereseti
lehetőséget, amellyel fedezheti különös passzióit. És közben észre sem vette,
hogy egy egészen új irányt képvisel a magyar irodalomban, hogy megelőzte korát,
sőt elébe vágott a modern Nyugatnak, amely Giraudouax-val és Proust-tal csak ő
utána találta meg az időtlen idő és a képzeletet felszabadító szerves
szabálytalanság költészetét. Nemcsak az ő figyelmét kerülte el művészetének
jelentősége, hanem korának kritikusaiét is, akik a romantikus bohém
eseménytelen, majdnem minden cselekménynélküli írásaiban, nosztalgikus
lírájában nem ismerték fel a kor irodalmának legnagyobb művészét. Egy furcsa
paradoxon tartotta hálójában. Magatartása és mondanivalója korszerűtlen volt, de
ahogyan írt, alakjait megrajzolta, az a forma forradalma volt.
Márai könyve mintegy összefoglalója,
sűrített tartalmi kivonata, tömény párlata Krudy munkásságának, s az irodalmi
anyagból úgy emelkedik ki a mester alakja, hogy nemcsak a maga tragédiáját fejezi
ki, hanem egyúttal megmutatja az egész úri Magyarország átalakulását,
hozzáidomulását egy bizonytalanabb, hígabb, de mindenképen lüktetőbb élethez.
Az az osztály, amelyből Krudy a bohémségbe lépett, a tönkrement dzsentri
osztálya a kúriákból behúzódott a vármegyék és a főváros hivatalaiba; a
pipázgató, vadászgató urakból egy új vezetőréteg verődött össze, amely a
lehetőségekhez képest továbbra is meg akarta őrizni hagyományait. Krudy azonban
tudta, hogy nem csupán szerepcseréről van szó, hanem pusztulásról. Ő látta a
szakadékot, amelybe belezuhant a régi magyar úri társadalom és látta, hogy a
partokon egy új világ épül. Mikszáth még gúnyolódott, enyhe malíciával még
szurkapiszkálta a dzsentrit, aki régi keretei között élt ugyan, de már
vergődött a fejlődés nehéz súlya alatt; Herczeg Ferenc már az újjászületett
hivatalnoki osztály felé küldte hódolatát és alázatos tiszteletét, –
Krudy azonban a tragédia tanúja volt és nem tudott felejteni. Minden
idegszálával benne élt a régi világban, amelyről tudta, hogy múlt, lezárt idő
és eltűnésébe, soha vissza nem térésébe, haláláig képtelen volt belenyugodni.
Pedig tekintetét olykor már elfogták az új
élet fényei és gyakran mesterségesen kellett felidéznie a múltat. A képzelet
nem mindig volt elegendő, életével szolgálta a letűnt időket és maga játszotta
meg annak hőseit. Az ő stílusa ilyenképpen nemcsak irodalmi eszköz volt, hanem
életforma is. Élet és irodalom nála különben is összefolytak és kiegészítették
egymást. S most hét évvel halála után felfedezik Krudy Gyulát. Egymásután
jelennek meg róla a tanulmányok, amelyek jelentőségét méltatják, Az élet adósa
maradt, az irodalom pedig most törleszti az adósságát, most fizeti neki az
elismerést, részletekben.
Márai nem a kései felfedezők csoportjába
tartozik. Ő tanítványa Krudynak. Ködtől és pókhálától megtisztulva benne
előttünk áll az új, a korszerű Krudy Gyula. Bizalmatlan ő is, noha nemcsak
Parádon járt és a bécsi sörpincékben, az európai szellem képviselője ő, de tele
cinizmussal és hitetlenséggel és a sokat látott városi ember nosztalgiájával a
kipróbált és jóváhagyott múlt iránt. A jelennel szemben szkeptikus, a múlthoz
azonban távlata van, mint Krudynak. Ezért nem érti nála senki jobban
Szindbádot, rejtélyes életét és művészetét.
Márai könyvében Szindbád, – mint oly
sokszor – újra feltámad és olyan hangon, amely a megtévesztésig hasonlít
Krudyéhoz, elmond még egyszer és most már igazán utoljára egy történetet a
kalandos életű hajósról, aki némi lelkiismeret furdalással elindul Óbudáról,
hogy Zsókának, a kislányának megszerezze a vizsgaruhára valót. A Newyork
márványasztalánál megeszi a fokhagymás tokaszalonnát, csak úgy mellékesen ír is
egy ,beszélyt’, amelynek ünnepi tiszteletdíjára, hatvan pengőre oly
féltékenyen vigyáz, mert otthon töltött káposztával és ropogósra sült
karmonádlival várja hitvese, akit boldogabb perceiben Evelinnek szólított,
várja a pénzzel, mert a vizsgaruhának szépnek kell lennie. De hát a
tiszteletdíjat teljes egészében elviszi a fijákeros, hiszen egész nap és egész
éjjel hurcolta magával Szindbádot. S a végre hazatérő Szindbád még egyszer
felfigyel egy részeg mesterlegény vidám füttyözésére, a kakas hajnali
kukorékolására, az ég parázsló színeire, Zsókára, aki vizsgaruha nélkül is
megbékélten, boldogan alszik, teleszívja magát a töltött káposzta illatával,
aztán meghal.
Kicsit úgy élt, mint távoli komája,
Csicsikov, csak éppen tempósabb volt és csöppet sem agyafúrt. De a
,szakmában’, ahogy mondani szerette, – Márai is ezt domborítja ki,
– az első mester ő volt.
Herceg János
(Kalangya, 1940/12. /december/
556-558. p.)