Joós
Ferenc:
ÚJ KÖNYVEKET
LAPOZGATVA
Soha annyi
magyar könyv nem látott egyszerre napvilágot, mint amennyi mostanában
kínálgatja a műveltség és szépség kincseit az olvasók egyre növekvő táborának.
A demokrácia egyik csodája ez: megsokszorozódott könyvtermés és megsokszorozódott
olvasóközönség. A fővárosi és vidéki könyvkiadók egymással versenyezve
bocsátják ki a sajtó alól a szebbnél szebb és értékesebbnél értékesebb
könyveket. Vágyakozva állunk meg az ünnepi díszbe öltözött könyvkirakatok
előtt. Miért nem tudjuk az új könyvpiac minden kincsét magunkhoz váltani! Ha
nem is mindbe, jól esik legalább egyikbe-másikba belelapozni, hogy lássuk,
micsoda világot tud föltárni előttünk. Az alábbiakban néhány különösen
kedvünkre való könyvre szeretnénk felhívni a figyelmet.
[…]
Krúdy Gyula »Írói arcképek« című, a
Kozocsa Sándor páratlan türelmű bibliográfusunk által összegyűjtött két testes
kötetet megtöltő írás szintén irodalomtörténeti vonatkozású. A tudományos
irodalomtörténetírók szemszögéből talán nem elég szakszerűen mutatja be a gyűjtemény
közel másfél évszázad magyar íróit, mégis azt kell mondanunk, hogy
irodalomtörténetünk szempontjából hézagpótló a munka, amelynek egyes darabjait
sárguló újságlapok, folyóiratok hasábjairól gyűjtötte össze Kozocsa Sándor. Így
könyvbe gyűjtve először kerülnek az olvasó kezébe. És bámulatos! Ezek az író
kezéből egy-két napi életre szétszóródott forgácsok, így együtt döbbenetesen
egységesen hatnak. Hatásuk élményszerű. Valahogy mélyebb, mint a tudomány szabályai
szerint írót és művet elemezgető dolgozatok. Krúdy nem száraz adatokat közöl,
hanem utolérhetetlen művészettel elmuzsikálja az író életének és műveinek
hangulatát. Jobban magunk előtt látjuk a Krúdy-elbeszélte írót, mintha a legrészletesebben
ismernők minden rajzi adatát és életművének teljes megnyilvánulását.
Irodalomtörténet ez a könyv és mégsem az, több annál: varázslat. Hogyan éri el
ezt a hatást Krúdy?
Apró írásainak hőseit, az írókat koruk
társadalmába és hangulatába állítva vetíti elénk. Nem vonja le
megállapításainak következéseit. Éppen csak a szemünkbe tükrözi az elmúlt
idők valóságát. A tükör visszaverődő fényénél magától értetődővé válik, hogy
azokban az elmúlt, szépen elmesélt időkben miért kellett az írónak barátok,
ismerősök vendégeként lakástalanul bolyongnia, miért kellett a főpincér kegyéből
kávén tengődnie, miért kellett öngyilkosságba menekülnie, miért kellett minden
tiszta szerelemről lemondania, míg a lap- és könyvkiadók művei közvetítésével
vagyont szereztek maguknak.
Az első kötet Kármántól Kiss Józsefig
villanásszerű tárcaírásokban követi a magyar irodalom útját a XIX. századon át.
A század elején élt írókat nem ismerheti közvetlenül, csak
irodalomszeretetével rajongja őket körül. Köztük két kecskeméti is van: —
Jókai és Petőfi kecskeméti kapcsolatait ezúttal figyelmen kívül hagyva —
Losonczy László, aki kecskeméti születésű is és Bulcsu Károly. Mindketten a
ref. kollégium tanárai és koruk emlegetett költői voltak. Losonczyról »A három
Zoltán« költője címen emlékezik meg. (I. kötet, 165. old.) Bulcsu Károlyt meg
úgy mutatja be, mint akinek nevére túlélő kortársai asztaltársaságot
alapítottak. A Krúdy Gyula-i hangulat szivárványszínében olyanok ezek a kis
portrék, hogy szeretnénk együtt letelepedni a vendéglői asztalhoz valami, csak
ott kapható étel- vagy italkülönlegességre és közben hallgatni a beszéd
melegen áradó folyamát.
A kötetek minden darabja külön-külön
érték, de növekszik becsük, amikor Krúdy személyesen ismert kortársai köré
fonja bűvös meséinek fonalát. Ezek a visszaemlékezések élménytartalmuknál fogva
forrásul kínálkoznak a tudományos irodalom- történet művelői számára is. Az
első kötet egy része is ilyen visszaemlékezés, de a második kötet, amely
Ambrus Zoltántól Móricz Zsigmondig ad
képet a századforduló és a XIX. század elejének magyar íróvilágáról, már
egészen az. Ez az a kor, amelynek irodalma még csak itt-ott van feldolgozva és
így széleskörű áttekintésével — hiszen Krúdy korának minden írójával személyes
kapcsolatban állott — egészen hézagpótló. E nemben kiváltképp a kötet két,
szinte kisregénnyé szélesedő darabja válik ki. Az egyik az »Ady Endre
éjszakái« (II. követ 76— 230 old.), a másik »Bródy Sándor, vagy a nap lovagja«
(II. kötet 231— 432. old.). Mindkettőben a főszereplőkön kívül felvonul az
egész korukbeli pesti íróvilág és ennek a világnak minden mellékalakja is.
Mindezt Krúdy szavain keresztül megismerni olyan élmény, amit senki sem
mulaszthat el, aki az igazi irodalmat szereti.
A könyvet a Magvető adta ki jó papíron,
kifogástalan nyomdai technikával, fénykép- és rajzillusztrációkkal. A
fényképek közt főképp Adyra vonatkozó kevésbé ismert képek is vannak. Kár,
hogy az illusztrációk elosztása aránytalan. A könyv több szereplője is
megérdemelt volna legalább egy-egy képet. Egy másik baja a könyvnek az ára:
70 Ft. Ennek az aránylag kevés példányszám (5000) lehet az oka. Ez bizonyára
nem lesz elég a jelentkező igények kielégítésére. — Az összeállító Kozocsa
Sándort ötletéért és annak kiviteléért dicséret illeti.
[…]
(Kiskunság /Kecskemét/, 1958/augusztus. 48-52.
p.)