Karinthy Ferenc
Podolini
álmok
A szepességi városok — Késmárk, Lőcse, Szepesváralja, Olaszi — megannyi ujjongó meglepetés, várak
és várfalak, szellős-meghitt főterek, melyeknek alaprajzát Nagy Lajos vagy
Zsigmond idejében mérték ki, árkádos városházák, reneszánsz, patricius-palotácskák, gótikus templomok, harangtornyok,
ahol már a hosszú lengyel zálogság alatt is kongathattak: idáig nem jutottak
fel a törökök, itt a Magas-Tátra tövében, havasok ölén szunnyadó városkákban minden
úgy áll, ahogy Szegeden, Budán, Pécsett is állhatna, ha nincs az a százötven
esztendő hendikep...
Ragaszkodtam hozzá, hogy ugorjunk át Podolinba
is, megéri a kitérőt, főként persze Krúdy miatt, aki ott járt az
algimnáziumba, s erről a kisvárosról írta egyik első regényét, a Podolini kísértetet. Azután is sokszor, visszaidézte a
»Kárpátok alatt, mély völgyben« fekvő Podolint, ahol
a »vöröslő napsugár aranyos port szórt le a csipkés ereszű háztetőkről és a
torony úgy állott, a piac közepén, mint egy piroskabátos
generális. A bolthajtásos kapuk alatt, erkélyes ablakok között lilaszínű árnyak bolyongtak és a Poprád úgy villant elő egy
utcafordulónál, mint egy ezüstöt termő szántóföldszalag...« Visszajárt ide
Szindbád is, aki valamikor »piros szoknyában ministrált« a templomban, a
legjobb valcer-táncos volt a tánciskolában és névaláírását is otthagyta a
torony falán, majd huszonöt esztendő múltán, »megnövekedett, széles vállú,
deresedő« férfiúként jött el újra, a Krakkói kalaphoz címzett fogadóban szállt
meg, ahol minden délben sört csapoltak, s régi iskolatársaival, a körorvossal,
elhízott családapákkal, a színészhajlamaiért büntetésből ide száműzött
igazgató-pappal együtt ismét fölkereste a tánciskolát, hogy megtekintsék a
hagyományos létramászást, melynek során a lányok, de még az öregasszonyok is
versenyt kapaszkodnak át a szárnyas, kétágú létrán, és »egyiken, sincs ám
nadrág«. Itt találkozott az egykori kisdiák volt szerelmével. a podolini takácsnéval, s gondolom,
idevalók a holdvilágos álomregény, az Útitárs felvidéki X városkájának érzéki
asszonyai és leányai is, a kerítő Hartvigné és Eszténa, aki szeretője miatt a
jeges folyóba ugrott... Épp ezt a pörkölt dió szagú, friss kalács illatú,
mesevárost hagyjuk ki, ahol »a vastag hóréteg alatt régi emeletes házikók
húzódnak meg egymás mellet, mintha fáznának a hidegben«, és a torony havas
sisakján fekete varjak és csókák sétálgatnak?
Már az út is csudás, ahogy a fehér-szürke Lomnici-csúcs alatt, a befagyott Poprád mentén kanyarog;
errefelé vihette a sárga kabátos öreg Budeusz tanító
furmányos szekerén a »német szóra« felküldött alföldi kisfiúkat, így kiáltozva
a falvakban, városokban: — Kinek kell magyar gyerek, vegyetek magyar gyereket!
—, s itt csilingelt el Szindbáddal a három ló vontatta csengős szán, míg a
pisztránghalak »a jég alól kipillantanak a folyóba vágott lékeken«... A hegyoldalon
parányi falucska, Toporc nevezetű, az útjelzőtábla tanúsága szerint — eltart egy darabig míg
rájövünk, hogy ez volt Toporc, Görgey Artúr
szülőhelye, és a közeli Görgővel együtt családjának ősi birtoka. S egyszerre
kibomlik, megvilágosodik a felvidéki téli hadjárat egész stratégiája, a
bányavárosoktól a Szepességen át Kassáig: a táj meghittsége, a gyerekkorból
ismerős hegyek folyócskák, utak és hágók, ez volt, csakis ez lehetett az a
terep, melyen a visszavonuló, szétzüllő sereget egy hideg-logikus konok akarat
újjászervezte és elvezette a branyiszkói bravúrig, a
szabadságharc e váratlan, a lankadó, hátráló ügyet ismét támadásba lendítő
fordulatáig.
De már itt is vagyunk: ez hát Podolin.
Az aprócska, szürkén sorakozó házak közt behajtunk egész a főtérig... Hm, ez
volna az? Igen, ez lesz az a templom, középkori eredetű kétségkívül, bár kissé
ormótlan, jellegtelen, festése is lemállva, oldalán a zömök harangtorony:
ennél is láttam már szebbet, kecsesebbet... Körüljárjuk, várva a révületet, de
csak a szél zúg föl barátságtalanul a Poprádról, átnyargal a sivár, kietlen-üres
térségen; az egyforma homlokzatú, kissé kopár házak előtt csámpás szemetesvödrök.
Rövid sétát javasolok, találomra bevágunk az egyik utcába, földszintes,
seszínűre vakolt házacskák, alig látunk embert, az ablakok is zárt-sötétek,
mintha nem lakna mögöttük senki, itt-ott szűk, borús sikátorok nyílnak. Omlatag
gőzmalom, odább autójavító műhely, és már vége is, megint az országút,
mellette behavazott futballpálya... Na gyerünk vissza, ezért kár volt idejönni.
Illés Endrének van egy pompás útirajz-esszéje Civitavecchiáról. Derűs, kedves, színes tengerparti olasz
városka, de Stendhal, aki nyolc évig tisztviselősködött
ott, magányában, honvágyában száraz-fullasztó, forró, elviselhetetlen
mészkőpokolnak írta le: Párizs iránti szerelmében megrágalmazta ezt az
ártatlan, elbűvölő madárfészket... Krúdy, úgy hiszem, az ellenkezőjét tette Podolinnal: az ifjúság, idő, távolság bűvöletében
ódon-sejtelmes, csillogó tündérvárossá, amolyan felvidéki Veronává vagy Avignonná építette át az unalmas, jelentéktelen szepességi
helységet. Emezt itt igyekszem mihamarább
elfelejteni — arra a másikra szeretnék ezután
is emlékezni, a költő varázslatára.
(Magyar Nemzet, 1965/14. /január 17./ 13. p.)