KÁSZONYI
ÁGOTA
A JÖVŐBE- ÉS MÚLTBAUTALÁSOK RENDSZERE
A KRÚDY-NOVELLÁBAN
A
megalkotott történetben a mindennapos valóságtól eltérően a személyeknek és
dolgoknak nemcsak múltja ismerős, hanem jövőjük is. Mindig van múltbautalás, csak így jellemezhetők a szereplő személyek
és tárgyak, másképp nincs jelentésük, de mindig van jövőbeutalás is. - Eberhardt Lämmert Die Bauformen der Erzählung1
c. könyve szerint, melyre elemzésemben támaszkodom: biztos jövőbeutalás,
amelyet az író mint a már lezajlott történet ismerője ad meg, és bizonytalan jövőbeutalás,
amelyet a szereplők élnek meg. A jövőbeutalások nem maradnak nyíltak, hanem a
történeten belül felelet adódik rájuk. A megalkotott történetekben így szerepel
egyidejűleg múlt, jelen és jövő.
Az
Utolsó szivar az Arabs szürkénél
indító szakasza egyetlen alárendelő mondat, amelynek főmondata megjelöli a
főhős jövőtől függő, jövőre utalt jelen állapotát, mellékmondata pedig ezen
állapot előzményét, múltját közli:
„Az ezredesnek aznap agyon kellett lőni
egy embert, a Kaszinó megbízatásából, miután a velszi
herceg látogatásáról elnevezett Angolszobában így döntöttek az urak.”
A
befejező szakasz három mondatból álló, részben mellérendelő szerkezetű
tematikus visszatekintés, amely a történet folyamán ismétlődő motívumokat sorol
fel. E között a két pólus között boltívként feszül a jövőbeutalások és múltbautalások rendszere.
A
történetben három biztos jövőbeutalás van: „utolsó szivar ” (először a címben),
„megjönnek a bonctani szolgák” (először a 107. sorban)2 az
ismeretlen ifjú „Gyerünk a laktanyába!” felkiáltása, amely a történet
összefüggésében (4. sor: „a párbajt délután tartják meg a kaszárnyában”)
azonosítja az ellenfél személyét. Mindhárom biztos jóslatnak fázisképző
szerepe van. A „Gyerünk a laktanyába!” azonosítás lezárja az ellenfél
jelenlétét, az „utolsó szivar” címbeli jövőbeutalás megismétlődése a 742.
sorban lezárja az ezredesnek a címtől a 742. sorig való jelenlétét. A
„megjönnek a klinikai szolgák” jövőbeutalás viszont különféle megfogalmazásokban
kétszer ismétlődik huzamosan, először a 96.-tól a 167. sorig ötször, majd a
625.-től a 746. sorig újra négyszer, ilyenformán két hosszabb szakaszt képezve,
amelyek közrefognak két, bizonytalan előreutalással alkotott szakaszt.
A
„megjönnek a klinikai szolgák” előreutalás másodszori ismétlődése ott marad
abba, ahol az „utolsó szivar” utalás, a cím után csak egyszer, ismétlődik. Ez a
történetnek fontos pontja, mert itt következik be a színhelyen kívül, mintegy
elhallgatottan lejátszódó párbaj.
Mind
a három írói, biztos jövőbeutalás
kijelentésében fokozatosság van.
Az „utolsó szivar” jelentése második előfordulásakor, a 742. sorban szűkül csak
össze pontossá, miután a történet ismeretében tudjuk, hogy az ezredes nem
gyújtott rá több szivarra, csak erre az egyre. A „megjönnek a klinikai szolgák”
jövőbeutalás először csak így jelentkezik: „voltaképpen csak azért él (János, a
csapos), hogy a söröshordót félkézzel felemelje, ha
majd megtelik a korcsma látogatókkal”. És csak másodszor szó szerint, úgy,
ahogy azután már mindig ismétlődik: „Voltaképpen már hosszabb ideje várakozott
a friss csapolásra, csak a klinikai szolgák megérkezését várta.” Az arra
vonatkozó biztos jóslatot pedig, hogy kivel fog az ezredes megvívni, a „Gyerünk
a laktanyába” felkiáltást, egy bizonytalan jóslatokkal (az idegen fiatalember
öltözetével, ruházatával, mimikájával, gesztusaival) jellemezhető jelenet
előzi meg, ennek csattanójaként hangzik el a biztos jövőbeutalás. A biztos
jövőbeutalások tehát fokozatosan válnak élessé és pontossá, de legélesebb,
legpontosabb formájukban is csak közvetve utalnak
az ezredesnek a 742. és 743. sor között sejtetett, de le nem írt párbaj általi
halálára. Viszont szó szerint a „halál”-ra utal a leggyakrabban ismétlődő és így legnyomatékosabb
„klinikai szolgák” jövőbeutalás.
A
bizonytalan jövőbeutalások között talán a legfeltűnőbbek azok, amelyek valamely
más jelentésű szövegrészből, ahol megvan a maguk beilleszkedő értelme is,
második jelentésükkel egyenest a katasztrófára utalnak. Ha csak egy ilyen
fordulna elő, nem volna jelentése, többszöri előfordulásuk azonban erősíti ezt
a második jelentést. Például: „elrúgta a hordót, mintha arra többé ebben az
életben semmi szükség nem volna”. (János, a csapos, 167. sor.) „Hiszen
valószínű, hogy a különös úriembert amúgysem látja
többé az életben.” (A kocsmárosné 329.
sor.) „Némely embernek csak akkor látszik meg az igazi arca, amikor a halál
csinálja azt.” (591. sor.)
Három
olyan bizonytalan előreutalás van, amelyek huzamos ismétlésükkel fázist
képeznek, ezek közül kettő kapcsoltan szerepel. Ez utóbbi kettő: az ezredes győzelmének
hamis jóslata és az ezredes „fertelmes éhsége”. A nevezett hamis jóslat azért
sorolandó a bizonytalan előreutalások közé, mert az a hely, ahol először előfordul
("és az ítélet végrehajtását rábízták, az ország legjobb
céllövőjére", 14. sor) függő beszédnek is érthető, továbbá mivel a főhős
átéli ezt az előreutalást, és mivel beváltása az ő szubjektumától függ.
Mindjárt a bevezetőben, a 10. sorban kapcsoltan szerepel a két előreutalás:
„Jó, hát majd belelövök az újságíróba - mondta egykedvűen. De közben nagyon
megéhezett.” A „belelövök az újságíróba” utalás újra a 102. sorban bukkan fel,
a „klinikai szolgák” utalás első explicit megjelenése mellett, de a két
bizonytalan jövőbeutalás: a hamis győzelemtudat, s a szokatlan mohóság
kapcsoltan először a 195. sorban jelentkezik újra.
A JÖVŐBEUTALÁSOK ÁLTAL KÉPZETT SZAKASZOK |
|
” - Bizonyosan az a kófic is, akit ma a
másvilágra küldök, ilyent iszik, mert jobbra nem telik neki — gondolta magában az
ezredes, behunyt szemmel hajtott fel a korsóból, mintha ama kófic lelkiüdvösségéért inna.”
Innét a két kapcsolt
jövőbeutalás kilencszer ismétlődik, új szakaszt képezve az után, amelyet a
„bonctani szolgák” jövőbeutalás ismétlődésével jellemeztünk, addig, ahol az
ellenfél megjelenik:
„Így jutott az ezredes különös
étvágyában a liptói túróig... Már éppen befejezni készült étkezését, amikor az
Arabs szürke előtt gyors perdüléssel állott meg egy fiáker, s a kocsiból egy
halvány, magastermetű fiatalember szállott ki.”
A fiatalember
megjelenése, öltözete, arcjátéka, mozdulatai a másik bizonytalan jóslat, amely
hosszasabban szerepel (az 535.-től a 601. sorig) és amellyel így a történet
következő szakaszát jellemezhetjük, ez a távozó ellenfélnek „Gyerünk a laktanyába!”
felkiáltásával zárul, amely a történet elején közölt párbajhelyszín ismeretében
az ellenfél személyére vonatkozó biztos jóslat. Ez után következik az a
szakasz, amelyet már a „bonctani szolgák” jövőbeutalás másodszori ismételgetésével
jellemeztünk.
A
történet bizonytalan jövőbeutalásai a biztos jövőbeutalásokkal ellentétben közvetlenül vonatkoznak a főhős sorsára,
de a főhős nem ismeri fel, nem ismeri el őket.
Például:
„Tudniillik az ezredesben még néha-néha
felfortyant a gőg, amikor a maga hivatottságára gondolt. Voltaképpen ma délután
egy embert kell kivégeznie, aki megsértette újságjában a Kaszinót... a mellénygombja
tájékán azonban megmozdult valami idegszál, amelyről idáig vajmi keveset
tudott, és ez az idegszál fertelmes éhséget jelzett gazdájának. Ha babonás
ember lett volna az ezredes, még tán valami különös intésre gyanakodott volna.
De nem volt babonás ember.”
A fel nem ismerés mozzanata sűrűn
ismétlődik, s külső fel nem ismeréssel még fokozva van. Például: „végre egy
bölcs fiákeresmester oldotta meg a kérdést... –
Valószínűleg a bácsikája! — mondta hüvelykujjával az ezredes felé bökve...”
Ahhoz,
hogy a megjelenített tárgyaknak és személyeknek jelentésük legyen, az írónak
ismertetnie kell ezek múltját. A főszereplő helyzetének erős jövőre utaltsága
azonban olyan súlyossá teszi, olyannyira jóslattá teszi a cselekmény minden
részletét, hogy az író nem adhat semmilyen hosszú, összefüggő tudósítást a múltról.
A múltba való utalásra a főhős lelkiállapota ad alkalmat és lehetőséget: a jövő
ránehezedő súlya alatt elméje játékos, minden személyt, minden tárgyat
intenzíven szemlél, és szemlélődésében a múltba fordul, de sohasem egy bizonyos
esemény, hanem mindig több hasonló felé, és a szemlélődés mindig valamely játékos, felületes általánosítás
formájában végződik. Töredékeket ragad ki életéből, ezeket
általánosítja
nyomban. Az írói múltbautalások is minden személyhez,
tárgyhoz külön kapcsolódnak, és hasonlóképpen játékos elmélkedések, úgyhogy az
írói közlés és a függő beszéd közti különbség elmosódik. A múltbautalásoknak
nincs külön rendszere, minden felmerülő tárggyal,
személlyel kapcsolatban külön elindul a múltba forduló elmélkedés. A múlt
kétféleképp is egyneművé, körvonalatlanná válik:
egyrészt azáltal, hogy az ezredes múltja minden hierarchikus rendszer
hiányában egyenrangúvá válik a környező, vele kapcsolatban nem is lévő
személyek és dolgok múltjával, másrészt azáltal is, hogy a függő beszéd és az
írói közlés között nincs éles határ. A múltbautalások
jellemző, ismétlődő szava a „szokott”. Az így ismétlődő motívum: általánosítás-feledés. A főhős ezért múltja által nem válik ki a környezetéből, csak a
fokozatosan kibontott, élessé váló jóslatok által, melyek hierarchikus
rendszerben, közvetve vagy közvetlenül, egytől-egyig az ő jövőjére vonatkoznak.
Viszont
a főhős múltbafordulásainak kiindulópontja jelen
környezetének a szokottól elütő volta. A múlt és a jelen összeütközéséből
adódik az, hogy jelen környezete számára titokzatos. A múltbaforduló
összehasonlítások visszatérő szava a „fura”, „furcsa”. Nemcsak a főszereplő
múltja izolált, hanem titok,
izolált minden szereplő múltja is.
Hogy
megtörtént az esemény, amelyre minden jövőbeutalás irányul, az ezredes párbaj
általi halála, arra legelőször a „bonctani szolgák” jóslat utolsó ismétlődése
utal, mert ezúttal nem olyan kategorikus, mint összes eddigi ismétlődésekor, hanem
könnyed és általánosító, mint minden múltba utalás: „Bizonyos, hogy a klinikai
szolgák végtére megérkeztek, mert még a klinikán se boncolnak éjjel-nappal”. Az
ezredes és ránehezedő sorsa, mint minden elmúlt dolog a történetben, más dolgokkal
egyneművé, egyenrangúvá válik. Az utolsó eseményben, a hullaszállító kocsis
beszámolójában még közvetlen értelmet nyer a „bonctani szolgák” jövőbeutalás,
és ezzel a jövő szerepe végleg megszűnik. A beszámolóban egymás mellé
rendeződik az a négy motívum, amely a jövőbe és múltba utalások során
kialakult: fel nem ismerés, halál (jövőbeutalások), feledés-általánosítás,
titok (múltbautalások). A történet mellérendelő
szerkezetű visszatekintéssel zárul, amelyben az időnek már semmi szerepe nincs
és amelyben a nevezett négy motívum van újra felsorolva:
„Éjfél felé, amikor csillapodott a
vendégforgalom, János, a csaposlegény hátát a szekrény sarkának vethette, és a
délutáni vendég furcsaságain
(titok) gondolkozott. Nem, sehogy se jutott eszébe
(felnemismerés) hogy ő volna az a bizonyos hulla (halál), amelyet
elfuvaroztak. Aki után a cifra szivarszalag (feledés)
maradt sarokban.”
A megfigyelést egy feltevéssel szeretném befejezni, amely esetleg még további bizonyításra szorul. Goethének Homéroszon alapuló felfogása szerint a jövőbeutalások azért fontosabbak az elbeszélésben, mint a múltbalátások, mert megszüntetik az olvasó kíváncsiságát, és figyelmét az előadás hogyanjára terelik. Úgy tűnik, hogy az elemzett elbeszélés esetében nem erről van szó. Annak ellenére, hogy szinte kezdettől fogva világos az ezredes sorsa, - a jövőbeutalások és a múltba utalások rendszere, azáltal, hogy a jövőbeutalások fokozatosan élesednek ki és mind egy pontra irányulnak, a múltbautalások viszont ironizálják a múltat, az időbeli utalások nem megszüntetik, hanem felfokozzák a jövő iránti érdeklődést, azaz: érdeklődésünket egy élő személy iránt. Igaz, kezdettől fogva biztos, hogy az ezredes meg fog halni, csak az a kérdés, hogyan. Ez a hogyan azonban végül is nincs leírva, titok marad, úgy merül feledésbe.
1 Metzlersche Verlagsbuchhandlung, Stuttgart 1968.
2 A sorszámokra az alábbi kiadásból
hivatkoztam: Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs szürkénél. Magvető, Bp. 1965.
I. 286-307.
(A novellaelemzés új
módszerei. /A szegedi novellaelemző konferencia anyaga. 1970. április 9-11./
Szerk. Hankiss Elemér.
Bp. 1971, Akadémiai Kiadó. 187-192. p.)