KATONA BÉLA
Az élő Krúdy
AZ
ÍRÓ HALÁLÁNAK 40. ÉVFORDULÓJÁRA
Az utóbbi 10-15 évben egyre
gyakrabban hallhatunk vagy olvashatunk Krúdy reneszánszának szélesedéséről.
Annál figyelemre méltóbb ez, mert közben a legkülönbözőbb oldalról hangzanak el
aggodalmas megállapítások a klasszikus irodalmi örökségünk iránti érdeklődés
bizonyos mértékű csökkenéséről. Legutóbb például éppen Móricz Zsigmond
halálának 30. évfordulóján panaszkodtak az emlékezők meglehetősen egybehangzóan
a nagy író népszerűségének hanyatlásáról, olvasottságának visszaeséséről.
De nem kevésbé meglepő ez a növekvő
olvasói érdeklődés azért sem, mert hosszú időn át úgy könyvelte el nemcsak a
köztudat, hanem az irodalomtudomány is, hogy Krúdy a kevesek írója, a vájtfülűeké, az irodalmi ínyenceké. Sőt, nem egyszer úgy
emlegették, hogy valójában csak az írók írója volt, vagyis mindig inkább csak
az írásművészet különleges értői olvasták, mintsem az igazi olvasók.
Kár lenne tagadni, hogy volt is
ebben valami igazság. Még fénykorában, sikerei teljében, a 10-es években sem
versenyezhetett az akkori Berkesikkel és Szilvásikkal. Inkább rajongói voltak, mint szélesebb körű
olvasóközönsége. Ezzel maga is tisztában volt, s okaira világosan rámutatott
egy nyilatkozatában: „Mesemondó vagyok, de nincs igazi mesém. Nem történnek
nálam olyanok, amik megfeszítenék az olvasó idegeit, amitől nyugtalan
várakozással fordítana át a következő oldalra. Ezért van, hogy engem mindig
csak százak, legfeljebb ezrek fognak olvasni és értékelni.”
Ritka tökéletes önjellemzés. Ma sem
tudnánk ennél meggyőzőbb és elfogadhatóbb magyarázatát adni az író
vitathatatlan művészi értékei és viszonylag korlátozott sikerei közötti
ellentmondásnak. Mégis, az utóbbi másfél évtized tényei mintha megcáfolnák ezt a
cáfolhatatlannak tűnő magyarázatot.
Természetesen, ma sem olvassák
Krúdyt annyian, mint Jókait, Mikszáthot, Gárdonyit vagy akár Móriczot, de
olvasótábora - megbízható adatok szerint - állandóan terebélyesedik, noha művei
nem szerepelnek az iskolai kötelező olvasmányok listáján.
Rendkívül izgalmas
irodalomszociológiai feladat lenne annak felderítése, mi áll ennek a növekvő
érdeklődésnek a hátterében. Krúdy művészete nyert új értelmet változott
korunkban, vagy az olvasóközönség ízlésének alakulása hozza magával
törvényszerűen, hogy időnként a régi kedvencek helyére vagy azok mellé új
csillagok kerülnek? S vajon tartós sikerről van-e szó vagy csak átmeneti, múló
divatról?
Ezek a kérdések már csak azért is
joggal merülnek fel, mert Krúdy népszerűsége életében is, halála óta is
rendkívül ingadozó volt. Voltak pályájának olyan szakaszai, főként a 10-es
években, amikor néhány műve csaknem bestsellernek számított, de akadtak olyan
periódusai is, a 20-as években és a 30-as évek elején, amikor úgy tűnt, hogy
már életében elfelejtették.
Jellemző adat, hogy 1931-ben
fanyarkás hangú nyílt levélben kényszerült tiltakozni élve eltemettetése ellen,
ugyanis a Magyar Asszonyok Lexikona Krúdy
Ilonáról, az író színésznő lányáról írt szócikkében róla, az apáról már mint
néhai Krúdy Gyuláról emlékezett meg.
Utókora is hasonlóképpen alakult. A
halála óta eltelt négy évtized voltaképpen az elfeledtetések és
újrafelfedezések sorozata. Halála után közel egy évtizedig olyan mély csend
vette körül, hogy már-már azt lehetett hinni, véglegesen kihullik az
emlékezetből. Művei nem jelentek meg, régi kötetei érintetlenül porosodtak a
könyvesboltok és raktárak polcain, s évek teltek el anélkül, hogy akár csak
nevét is leírta volna valaki.
Aztán a 40-es évek elején hirtelen
újra felfénylett a neve. A Nyugat harmadik generációja, majd az Ezüstkor
nemzedéke többek között az ő nevét írta zászlajára, benne látta egyik
példaképét. Kötetei újra megjelentek, s olvasóközönsége is szélesedett. 43-ban
tíz, 44-ben kilenc műve látott napvilágot. Ez a növekvő érdeklődés, Krúdy első
feltámadása, a felszabadulás után is tovább tartott még néhány évig. 1945 és
1948 között 13 kötete jelent meg, köztük kötetben addig még ki nem adott művek
is. Az 50-es évek első felében azonban átmenetileg újra háttérbe szorult. A
személyi kultusz kultúrpolitikája - sokakkal együtt - őt sem tudta beilleszteni
a szűkkeblűen értelmezett haladó hagyományok rendszerébe, így fokozatosan
kiszorult az irodalmi köztudatból.
Szerencsére ez az újabb
eltemettetés nem tartott sokáig. 1954-től írásai ismét megjelenhettek, 1957-ben
pedig - két kiadó közös vállalkozásában - megindult műveinek minden korábbinál
teljesebb gyűjteményes kiadása. Azóta csak ebben az életmű-sorozatban 32 kötete
jelent meg. Ez 42 regényt, ill. kisregényt, több mint 500 elbeszélést, s több
kötetre terjedő publicisztikai és ifjúsági írást, 5 színdarabot és sok
önéletrajzi vallomást jelent. Ha akad is még kiadni való, elmondhatjuk, hogy e
sorozattal Krúdy életművének legjava valóban hozzáférhetővé vált.
A sorozat kötetei általában tízezer
példányban láttak napvilágot, de közben sok műve jelent meg sorozaton kívül
vagy más sorozatokban is, így néhány népszerű műve az Olcsó Könyvtárban
ötvenezer példányban. Hozzávetőleges számítás szerint tehát már több mint
félmillió Krúdy-kötet került ki a nyomdából az utóbbi másfél évtizedben, s ami
a legfontosabb, ezek a könyvek el is fogytak. A legtöbb kötetet már néhány
héttel a megjelenés után is hiába keresi az ember a könyvesboltokban, de még a
kevésbé ismert művek sem igen porosodnak hosszabb ideig a raktárak polcain.
Ilyen méretű kiadás mellett mindez föltétlenül azt bizonyítja, hogy Krúdy
olvasóközönsége jelentékenyen kiszélesedett. Ha nem is lett belőle a
legszélesebb tömegek olvasmánya, régóta nem a kevesek írója többé. S népszerűsége
még csak növekedett, mióta sajátos világa a színpadon, a televízió képernyőjén
és a filmvásznon is megelevenedett (A vörös postakocsi, A hírlapíró és a
halál, Szindbád).
Érdemes lenne egyszer alaposabban
megvizsgálni, kikből is tevődik össze Krúdy mai, megnövekedett olvasótábora.
Kik vásárolják meg könyveit, kik olvassák? Csak azok, akik valamiféle
nosztalgiával a múltat, a századforduló korabeli Magyarország színeit és ízeit
keresik az irodalomban? Valószínűleg azok is, de egészen bizonyos, hogy nemcsak
azok, hiszen ez az idősebb generáció törvényszerűen egyre fogy, s közben Krúdy
olvasói pedig szaporodnak. De sok más tény is bizonyítja, hogy a felnövekvő
fiatal nemzedékek soraiban legalább annyi olvasója akad, mint az idősebbek
között, akikben talán tényleg élhetnek ilyen nosztalgiák.
Mint minden igazán nagy formátumú
egyéniségé, Krúdy vonzása is sokféle elemből tevődik össze, így nyilvánvalóan
helytelen lenne egyetlen okra visszavezetni az iránta megnyilvánuló mai növekvő
érdeklődést. Olvasási kultúránk bizonyos minőségi változásainak valószínűleg
éppúgy része van ebben, mint a XX. századi világirodalom szélesebb körű
megismerésének, sőt, talán még irodalomoktatásunk egyoldalúságainak és
aránytalanságainak is. Az érdeklődés legfőbb forrása és ösztönzője azonban
vitathatatlanul magában Krúdy művészetében keresendő. Minden újrafelfedezése
azt igazolta, hogy az átmeneti elfeledtetések nem ártottak neki. Művészete nem
halványult az időben, ellenkezőleg, mindig színesebb, gazdagabb, sok arcúbb lett. Új és új elemekkel telítődött, s vált egyre
teljesebb értelművé. S ami talán a legmeglepőbb, kiderült, hogy mennyire modern
Krúdy művészete.
Krúdy és a modernség? Az első
pillanatban talán bizarrnak és képtelennek tűnik ez a párosítás. Valahogy
minden előbb jut az eszébe az embernek Krúdyval kapcsolatban, mint éppen a
modernség. Sokan és sokáig nevezték megkésett romantikusnak,
impresszionistának, a félmúlt melankolikus hangú énekesének, a tegnapok
ábrándos ködlovagjának, s aligha tagadhatnánk, hogy ezekben a megítélésekben
valóban sok igazság volt. Szinte bizonyos, hogy kortársai között ő kapcsolódott
a legtöbb szállal irodalmunk XIX. századi hagyományaihoz, Jókai és Mikszáth
örökségéhez, s alighanem az ő művészete őrzi számunkra legtisztábban a régi
Magyarország képeit és hangulatait. S különös módon művészetét mégis egyre
modernebbnek érezzük, s ma már nem tűnik túlságosan merésznek az az állítás,
hogy a századelő magyar irodalmában ő tette a legnagyobb lépéseket a modern
próza útján, hogy az ő sajátos művészete mutatja a legtöbb párhuzamosságot a
XX. századi európai próza sokat emlegetett vívmányaival.
Természetesen csak
párhuzamosságokról lehet szó és nem valóságos irodalmi kapcsolatokról, illetve
hatásokról. Krúdy nem volt „irodalmi író” abban az értelemben, ahogyan Ady
Kosztolányit annak nevezte. A kortársi világirodalmat csak nagyon hézagosan
ismerte. Irodalmi műveltségét főként diákkori mohó olvasásai idején szerezte.
Akkor valóban sok mindent összeolvasott, s jórészt egész pályáján abból élt. De
hozzátehetjük, hogy diákkorában sem igazán az akkori kortársi moderneket
olvasta, hanem az Ezeregyéjszakát, Andersent, Dickenst, Mark
Twaint, Byront, Puskint, J. K. Jerome-ot, a századvég írói közül Turgenyevet
és Zolát, s a magyar irodalomból elsősorban Jókait és Mikszáthot.
De mindezeken túl, időrendi okokból
is képtelenség lenne konkrét hatásokról vagy átvételekről beszélni. Az
irodalomtudomány a XX. századi epika megújítását főképpen Proust, Joyce
és Wirginia Woolf
nevéhez szokta kapcsolni. Közismert, hogy mindegyikük később kezdte írói
pályáját, mint ahogy Krúdy első jelentős művei napvilágot láttak.
Mire talált rá Krúdy már 1910 körül
írt műveiben, az első Szindbád-novellákban és valamivel később A
vörös postakocsi című regényében és annak folytatásaiban? Miben láthatjuk
rokonságát az előbb említett nagy külföldi kortársakkal? Mindenekelőtt abban,
hogy mint azok, ő is feloldotta az epika hagyományos formáit, elmosta az
elbeszélés időbeliségének határait, az epikát lírával telítette, s műveiben a
cselekmény helyét az emlékezés foglalta el. Nem eseményeket ábrázol, mint a
hagyományos XIX. századi regényírók, hanem hangulatokat, látomásokat, emlékeket
mond el utánozhatatlan gordonkahangon, de ezeket sem időrendben, hanem az
emlékezés másfajta, sajátos belső kapcsolódásának, összeszövődésének, egymásba
illeszkedésének és rétegződésének törvényei szerint felbukkanó kiapadhatatlan
asszociáció-hullámokban. S mindezt olyan gazdag képi nyelven, amely az
impresszionizmus, szimbolizmus és a szecesszió minden eredményét magába
olvasztotta, sőt, helyenként már-már a szürrealizmus merészebb stiláris
leleményeit is felcsillantja.
Az akkori olvasók egy része - éppen
újszerűségénél fogva - némi idegenkedéssel fogadta Krúdy művészetét. Sokan nem
azt látták meg és értékelték, ami benne új volt, hanem azt panaszolták fel, ami
belőle hiányzott. Még kritikusai is a cselekmény vérszegénysége miatt
marasztalták el gyakran, s közben nem vették észre, hogy ennek a ködlovagként
félmúltban élő, látszólag visszafelé tájékozódó írónak a tollán a XX. századi
modern regényforma sajátos magyar változata született meg.
A mai olvasó a legutóbbi évtizedek
irodalmi élményei alapján, de a szélesebb közönség talán még inkább a film
tapasztalatain nevelkedve, jobban ráhangolódott Krúdy művészetének befogadására
is. Egyéb tényezők mellett valószínűleg ez magyarázza növekvő népszerűségét,
kibontakozó mai reneszánszát.
(Alföld,
1973/10. 5-7. p.)