IRODALMI
SZEMLE
KATONA
BÉLA
KRÚDY ÉS A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG
A
mai olvasóközönség Krúdy Gyulát már jóformán csak mint
regény- és novellaírót ismeri. Kétségtelen, hogy ezekben a műfajokban alkotta
legmaradandóbbat, de egyoldalú lenne a róla alkotott képünk, ha a publicista Krúdyt nem
méltatnánk figyelemre. S rögtön hozzátehetjük, hogy a
publicisztika elhanyagolása Krúdy esetében nem egyszerűen csak
műfaji leszűkítést jelent, hanem egész
értékelése eltorzulásának veszélyét is magában rejti. Krúdy
publicisztikájából ugyanis egy szinte más író-egyéniség bontakozik ki, mint
akit regényeiből és novelláiból ismerünk. Szinte nehéz elhinni, hogy ugyanaz a
Krúdy írta a cikkeket is, mint a regényeket. A mélyreható vizsgálat persze
valószínűleg ki fogja mutatni a regényekről és novellákról is, hogy a passzív,
testetlen álmodozás mögött ott él Krúdyban a nagy leleplező is. Az alapos
elemzések minden bizonynyal Hatvany Lajosnak egy régi
megsejtését fogják igazolni, aki egyszer így nyilatkozott Krúdy műveiről: „Biedermeierbe göngyölt bombák,
ártatlan, sőt mi több, hívogató tokaji aszú vagy ,egri
bikavér’ felírású palackban: vitriol.” Míg szépirodalmi műveiben
azonban inkább csak stílusának iróniája sejteti, hogy nem érezte otthon magát
korában, addig publicisztikája
sokkal harcosabb, egyértelműbb, politikusabb.
Az irodalomtörténetírás eddig alig vett tudomást Krúdy
újságírói tevékenységéről. Nyilván ez a legfőbb magyarázata annak, hogy még ma
is szinte csak a magányos lovagot, az álomvizeken hajózó, vagy a vörös
postakocsin utazgató Szinbádot, a romantika kék
virágának egy késői hajtását látjuk benne. Ki tagadhatná, hogy Krúdy ez is volt? Publicisztikai
művei azonban mindenkit meggyőzhetnek arról, hogy nem
csak ez volt.
Már
pályája elején meglátja a kiáltó társadalmi ellentéteket, és határozottan a
szegények, az elnyomattak oldalára áll. Egyik 1894-ben, tehát még diákkorában
írott cikkében már ilyen mondatokat találunk: „Adj kenyeret! Te gazdag vagy, én
szegény! Ember vagyok én is! (Debreceni Ellenőr. 1894. okt. 25.)
Igaz
azonban, mint oly sokaknak, neki is csak a háború és az utána következő
forradalom nyitja rá szemét kora valóságára. Az esztelen vérontás felrázza álmodozásából,
állásfoglalásra készteti a szörnyűségek ellen. Így érthető, hogy leghaladóbb, legpozitívebb írásai éppen
a háború alatt és a Tanácsköztársaság idején születtek. Mint Ady, a háborút ő is azért
gyűlöli elsősorban, mert úgy látja, hogy az késlelteti, elodázza a várva-várt
társadalmi átalakulást. „Mindenki a
forradalmat várta, mely felgyújtja a bedeszkázott agyvelőket —
írja — s a forradalom helyett
jött a háború.” Meggyőződéssel hirdeti azonban, hogy a háborúval
az uralkodó osztályok nem fogják elérni a céljukat, sőt ellenkezőleg, a háború
a régi Magyarország végét jelenti:
„Megbukott
a régi társadalom, amely most a háború alatt végképp összekeveredett;
megbukott a szolgabírák országa, a kortesek tanyája, az agitátorok ostoba
lármája; megbukott a ficsúr figurája a vármegyén vagy a pesti aszfalton; a
párbajhős, a krakéler gavallér; a tiszteletreméltó uzsorás és a gazdag leánykereskedő;
a ,jó üzletember’, akit csaláson kaptak és te nagykeresetű ügynök, aki jövedelmező üzleteket szállított;
megbukott az erkölcstelenség. Új világ jön a régi helyén. Milyen lesz?
Mélységes titok a jövő társadalom képe, csak annyi bizonyos, hogy a
gazságoknak körülbelül végük van.”
(Pesti album. 137. l.)
Nem
látja tehát, hogy milyen lesz a jövő társadalom, de rendületlenül hisz egy új világ eljövetelében.
És ennek az új világnak a megteremtését azoktól várja, akik a háborúban
fegyvert kaptak a kezükbe. Már szinte látja az új honfoglalást, amikor a
fronton harcoló katona felocsúdik háborús kábulatából, s elindul hazafelé,
hogy idegen földek helyett meghódítsa végre magának saját hazáját.
A
háború tudatosítja benne
igazán a költő, az író feladatát is. Elítéli a nacionalista
háborús költészetet. Legnagyobb forradalmár-költőnk, Petőfi
emlékét idézi:
„E véres és csodálatos napokban néha eszembe
jut, hogy milyen különös dolog volna, ha Petőfi élne. — Ki merne verset írni, ha ő is verset írna? — Ki tudna ma bevert fej nélkül hazudozni, hamisságot
kalapálni rímekbe, rossz dudát nyekeregtetni háborús lelkesedésről, boldogtalan ,szőkegyerekekről’ énekelgetni, lengyel
mezőkről talmi, bazár-verset firkálni, oroszlánbőrben járni itthon és csatadalt
üvölteni? — Ki merne örvendezni
elpusztult országokon, hajókon, városokon, az ellenséget becstelen, piaci
szavakkal illetni, gyűlölni azt, akit eddig nem gyűlöltünk, szeretni, akit nem
szerettünk, háborút éljenezni, beteg katonáktól azt kérdezni, hogy mikor megy
vissza a csatába? ... Ha Petőfi most élne, nem nyílna fel sok gyáva, udvarló
ajak, a háború széptevőit vers-buzogányokkal fogadta volna nem egyszer és a
diadalmámorosokat bizonyára higgadtságra intené.’’ (Erdélyi krónika. Pest, 1916. 14—15. l.)
Adynak is
háborúellenes magatartását becsüli legtöbbre egyik 1918 őszén írt cikkében: „A
háború alatt költőhöz méltóan viselkedett Ady. Nem sok verset írt, csak néhány
nagyon szomorút. Beszélgető, bánatos-kurucokról, tönkrement hazájukat
siratókról, elveszett Magyarországról, pedig még akkor megverték az utcán, aki
nem kiáltotta: éljen Hindenburg!” (A
szomorú Ady. A miatyánk évéből. 50. l.)
Ez
az aktív, bátor háborúellenesség viszi Krúdyt egyre erőteljesebben azoknak a
táborába, akik már nemcsak a háború ellen küzdenek, hanem egy új társadalmi
rend, egy új világ megteremtéséért is. Ezt az
új világot üdvözli ujjongva a forradalom kitörése után: „Most szabad a szó, repülhet a gondolat,
itt van az új világ, amelyről annyit álmodtunk. Hogyan lehetne kurtára fogni a
szót ennyi szenvedés után! Hisz a börtönből tértünk vissza mindnyájan!”
(Kápolnai földosztás. 16. l.)
Nemcsak
a polgári demokratikus forradalom követeléseit tudja azonban magáévá tenni, nemcsak a polgári
forradalommal tud együtt menetelni, hanem a proletárforradalommal is. Már néhány nappal a Tanácsköztársaság kikiáltása után
lelkes hangon méltatja a forradalom győzelmét. Világosan látja az események
történelmi jelentőségét, és nem feledkezik meg az írók feladatáról sem: „Hol vannak az új írók,
akik a forradalmat úgy megírják, hogy mindenki megelégedését és örömét lelje
benne?... Itt tíz esztendeig nem lehet egyebet írni se
regénybe, se színdarabba: mint Magyarország történetét, mostani napjait. — Ha a negyvennyolcadiki eseményekről és az utána következő
szomorú időszakról egy félszázadig írtak a könyvek, hazudtak a legendák és a vének — korunkról, az új
világ születéséről könyvtárakat kell összeírni, hogy majd mindenki megértse,
hogy mi történt itt: csoda vagy emberi akarás?’’ (Régi és új regényhősök. Magyarország. 1919. március 25.)
Az
irodalom és forradalom viszonyát kutatva, az
orosz írók példájára hivatkozik. Világosan látja, hogy milyen
fontos szerepe volt az orosz irodalomnak a forradalom előkészítésében, s
ismerni szeretné a szocialista átalakulás új íróinak tevékenységét is: „Ifjúkorom után (amikor még a nőket sem
szerettem úgy, mint az orosz írókat) ismét a muszka költők vonzanak. Milyen
kár, hogy a modern, a mai orosz irodalom alig ismerős nálunk!...
A legújabbak közül Gorkijról tudunk legtöbbet, de milyen messzire van tőlünk ő is,
holott úgy kellene ismernünk, mint a testvérünket...
Száz esztendeig tartott Oroszországban a mai forradalom előkészítése. Minden
könyv, amit az elmúlt században orosz kéz írt: titkos propagandája egy közelgő
új világnak. Minden szomorúság és mélabú, ami az írók szaván átreszket:
szerencsétlen hazájuk megváltásáért volt... Vajon mit
írnak most az orosz írók? Milyen kár, hogy a testvérnemzet irodalmát nem
ismerjük napjainkban!”
(Orosz hangok. Magyarország. 1919. március 30.)
Nemcsak beszél azonban az
írók feladatáról, hanem maga is aktív szerepet vállal. Szerkesztője lesz a Néplap című újságnak, riportkörútra indul az országban, s
beszámolóiban, úti jegyzeteiben mindenütt a kialakuló új élet jelenségeit
keresi. Milyen
Magyarország című cikkében jóleső
érzéssel ír a dzsentri letűnéséről: „Egész Dunántúlon csak egyetlen ablaküveget
láttam egy fickó balszemén. Hová lett kifeszített könyöke, vállveregető leereszkedése,
trombita hangja, öklelő pillantása, sercentéssel nedvesített tenyere, ölremenő virtusa, pulyka-hangja, kakaslépte, cifra
elszántsága a régi világ gavallérjainak? Behúzott nyakkal sompolyog a krakéler.
A párbajkódexre nincs szükség.”
(Pesti Futár. 1919. május 16.)
S
hogy Krúdy mennyire nem sajnálja ezt a letűnő világot, annak bizonyítására szinte minden akkori írásából idézni
lehetne. Már a polgári forradalom alatt így ír egyik cikkében: „Meg kell semmisíteni
Magyarország történetét 1867 óta. Ez volt a
legaljasabb korszaka a magyar nemzetnek. — Aljasabb a
Jagellókénál. A csecsemő elvetemülten jött a világra, hangos szóval verbúvált a politikai erkölcstelenség. Mintha egyetlen
tisztességes ember se lett volna Magyarországon. A hatvanhetes politika
megmérgezte a kutakat, a levegőt, a vért. Egy rabszolgaságból, árulásból élő
nemzet paráználkodott itt politikai elvetemültségében...
Ki kell dobni a miniszteri szobákból azokat az olajfestményeket, amelyek a
szennybe merült korszaknak politikusait ábrázolják. Hírmondója se maradjon
azoknak a püffedt, romlott, lelkiismeretlen magyaroknak, akik hatvanhét óta ezt
az országot segítettek kirabolni s eladni. Dobják oda az olajfestményeket a
népnek. Az majd tudja, hogy mit csináljon a régi miniszterek arcképeivel.” (Divatlevél. Magyarország. 1918. dec. 8.)
Ezt a
gondolatot folytatta tovább a Tanácsköztársaság idején írt Új történelmet kell
írni című cikkében: „Az új történelem
leleplezésének könyve ... Király-szobrokat kell
ledöntenünk, hogy meglássuk, mennyi a fűrészpor odabent; Dózsa György szellemét
kell megidéznünk; az iskolai padból tisztelt, nagy nevek viselőit kell
mezítelenül látnunk a piacon,
és talán néhányat tollban és szurokban kell meghempergetnünk, hogy némi
igazságot szolgáltassunk a múltidőknek. — Írni kell végre egy
könyvet a proletárügyésznek is, akit eddig tömlöcbe vetettek, ha ki merte
nyitni a száját. Hadd halljuk az ő igazságát, amelyet börtönök falára volt
kénytelen írni, mert másképpen nem mondhatta el... Tudtuk, hogy mindig a szegénynek volt
igaza, s nem az úrnak, — hogy
itt az igaz emberek a tömlöcben rothadtak el és a leghitványabbak úsztak a
felszínen... Nem kell félni az új történelemtől, az
új Magyarországtól. Csak pusztuljon, omoljon, vesszen el a régi világ. Már
szájunkig ért a trágyagödör léje, amelybe belezuhantunk. Az új emberi szellemben
írott nemes és szép könyveket, hazugságmentes történelmet kell még ma íratni a
népnek.” (Magyarország. 1919. április
16.)
Nemcsak a népet, az országot
nem félti azonban az új történelemtől, hanem a felszabadult ember
büszke öntudatával határolja el magát a régi világtól, s félreérthetetlenül kimondja, hogy egyénileg sincs
vesztenivalója: „Mit
sajnáljak a tegnapi életemből? Sajnáljam talán az ékszereket, melyek másoké
voltak?... Mit sajnáljak a kastélyokon, amelyekben
szegény, mindennapi életünknek élő idegenjei laktak, akiknek legfeljebb hideg,
lesújtó arcát láttuk egy másodpercre, de könnyűket
vagy mosolyukat soha? És miért búsulnék az egész elmerült világ után, amelynek
fogatairól sár freccsent a kabátomra, páholyaiból elutasítóan fénylett a
fülbevaló és a szem, magosan repülő paradicsommadarai legfeljebb a kalapomat
szemetezték be; dologtalan gazdagsága, bankár-elbizakodottsága, seregély-ostobasága,
tétlen parfőmje, bágyadt selyme, aluszékony
közömbössége, ledér raffináltsága és agylágyult
röheje: — mindig csak erre a
napra, a maira s a következőkre, a megaláztatásra, a proletárpofonra látszott
várakozni? ... Miért sajnáljam a tegnapi Pestet, a zsebmetsző, sajtszagú,
ocsmány Pestet, minden érdemes fiához perfid, bűneiben a kivégzésre megérett
régi Magyarországot —, amikor csak amolyan mostoha gyermek voltam itt?” (A gyalogúton. Magyarország. 1919. ápr. 9.)
A
Tanácsköztársaság bukása derékba törte Krúdy írói pályájának ezt a szépen felfelé
ívelő szakaszát. Az ellenforradalmi rendszer idején természetesen nem
folytathatta tovább a proletárforradalom alatti aktív politikai tevékenységét,
sok kortársával ellentétben azonban ő sohasem
tagadta meg a Tanácsköztársaság idején játszott szerepét. Pedig
mellőzésben, sőt üldözésben is volt része emiatt. Móricz Zsigmonddal együtt a
Petőfi Társaságból is kizárták, 1920-ban pedig a Császár
Elemér és Pekár Gyula
szerkesztésében megjelenő Magyar Múzsa
című folyóirat indít hajszát ellene. Ilyen körülmények között érthető, hogy
műveiben ismét a passzív álmodozás, a különös emberek világa felé fordul, a
valóság elől a felszabadított asszociációk romantikus birodalmába menekül. A
Tanácsköztársaság idején kifejtett tevékenysége azonban jól mutatja, hogy mire lett volna képes más körülmények
között, s e korszakának teljes feltárása még sok új színnel,
pozitív vonással gazdagíthatja róla alkotott képünket.
(Borsodi Szemle, 1959/2. 105-108. p.)