KATONA BÉLA:
Az utóbbi két évtizedben – a helytörténetírás és a
honismereti mozgalom fellendülésével párhuzamosan – sok szó esett megyénk és
városunk irodalmi hagyományairól is. Ha nem is mondhatjuk, hogy már mindent
számba vettünk, feltérképeztünk, annyit elbizakodottság nélkül is
megállapíthatunk, hogy lassan-lassan nem igen akad már olyan itt született,
innen elszármazott vagy akár csak hosszabb-rövidebb ideig itt időzött író,
akiről ne tudnánk, akivel valamilyen formában ne foglalkoztunk volna. Amit az
életrajzi adatok vonatkozásában fel lehetett deríteni, annak nagy részét
elvégeztük.
Sokkal kevésbé ismert, sajnos, e kapcsolat másik oldala.
Vagyis jóval kevesebbet tudunk még mindig arról, hogyan jelent meg maga a város
a művekben, milyen nyomot hagyott az itt született, itt járt írók alkotásaiban.
Kapott-e Nyíregyháza igazán irodalmi ábrázolást, s ha igen, hogyan szerepelnek
utcái, házai, emberei, örömei és gondjai, színei és hangulatai a művekben? A következőkben,
főként pedig irodalmi szemelvénygyűjteményünkben, ezekre a kérdésekre szeretnénk
választ találni.
Nyíregyháza aránylag fiatal város. Az 1830-as évek végén
kapott városi rangot, de a városiasodása igazán csak a múlt század 70-es, 80-as
éveiben, a megyeszékhellyé válás után gyorsult meg. Korábbi története során
többször állt közelebb a teljes elnéptelenedéshez, eltűnéshez, mint ahányszor
a felemelkedés lehetőségei nyíltak meg előtte. Így érthető, hogy az irodalom is
csak meglehetősen későn vett róla tudomást.
Igaz, már a múlt század elejétől élt itt vagy legalábbis
indult innen néhány, a lexikonokban és várostörténetekben számontartott
író, mint pl. Király József Pál,
Benczúr Zsuzsanna, Kmethy István, Andrássy Béla
stb. De ha idekötötte is őket a születés, ha itt éltek is hosszabb-rövidebb
ideig, igazi élményükké nem vált a város, Nyíregyháza írói megörökítésével
adósok maradtak. Hosszú ideig közönyösek voltak iránta az e tájon megforduló
országosan ismert írók és költők is. Közismert pl., hogy Jósika Miklós évekig élt a
közeli Napkoron, felesége birtokán, de járt erre Kuthy Lajos, Vas Gereben, sőt Petőfi és Jókai is. Műveikben
azonban egyáltalán nem, vagy csak alig maradt ennek valami nyoma.
Az első jelentős író, aki várostörténeti szempontból is
figyelmet érdemlő megfigyeléseket írt le Nyíregyházáról, Madách Imre volt.
1845-ben, egy bihari útjáról visszatérőben vezetett útja errefelé.
Valószínűleg csak rövidebb időt tölthetett itt, mégis megkapó világossággal
látta meg az örökváltsággal szabaddá lett város gyors fejlődését, és Szontágh Pálhoz írt
levelében egyenesen az elkeserítően elmaradott feudális Magyarország
ellentéteként, a haladás reményt ébresztő példájaként említette Nyíregyházát:
„Az optimizmus szörnyen meggyökerezett bennem; ily szív és remény ölő képek
után is nem állhatom, hogy egy fényesebbet ne tegyek. Nyíregyházán láttam egész
nagyságában és jelentőségében az örökváltság eszméjét magát tanúsítani; a
rövid idő alatti roppant haladás minden tekintetben, magyarosodás e. u. t.
kimondhatatlan.”
Madách után ismét hosszú csend következett. Ha a
szabadságharc utáni évtizedek sajtójában, a Honderűben és a Vasárnapi Újságban
megjelent is néhány Nyíregyházával foglalkozó cikk, a figyelem igazán csak a
80-as években, a hirhedt eszlári
per idején fordult a város felé. Akkor egyszerre hosszabb ideig két olyan író
tartózkodott itt, mint Mikszáth Kálmán és
Eötvös Károly. Az előbbi a Pesti Hírlap tudósítója volt, az
utóbbi a vérvádper vádlottainak bátor védője. De ha
Mikszáth riportjaiban itt-ott felbukkant is egy-egy helyi apróság, s később
néhány novellájában és regényében jelentkeztek is nyírségi motívumok, ha Eötvös
Károly híres művében, A nagy per-ben a tárgyalás
eseményeinek leírása közben elszórtan felvillantott is lokális vonatkozásokat,
igazán egységes Nyíregyháza-képpel egyiküknél sem találkozhatunk. Nyíregyháza
irodalmi felfedezése Krúdy Gyulára* várt.
Krúdynak nemcsak annyi kapcsolata van Nyíregyházával, hogy
itt látta meg a napvilágot, s itt töltötte gyermek- és ifjúkorának nagy részét.
Nála a szülőhely nem pusztán életrajzi adat, hanem művészetének egyik
legmélyebb, legtartósabb forrása és ihletője is. Felnőtt korban már csak
vendégként járt Nyíregyházán, az itt töltött gyermek- és ifjúkor emlékei
azonban sohasem halványultak el benne, s egész életművét át meg átszövik a
nyírségi, nyíregyházi vonatkozások. Utolérhetetlen művészettel ábrázolta a
szülőföld tájait és embereit. Nyíregyháza mint külön arcú, sajátos hangulatú
kisváros Krúdy írásaiban vonult be a magyar irodalomba. Azóta sokan és sokféleképpen
írtak már városunkról, de kétségtelen, hogy mindmáig Krúdyt tekinthetjük a legnyíregyházibb írónak, anélkül természetesen, hogy ez
bármiféle provinciális szűkítést jelentene vele kapcsolatban. Nyíregyházi
témájú írásai – természetesen a megfelelő művészi áttételek figyelembe
vételével olvasva – ma már nem csak gyönyörködtető irodalmi alkotások
számunkra, hanem egyúttal szinte várostörténeti dokumentumok is. A régi,
századforduló kori Nyíregyházáról vitathatatlanul tőle tudhatjuk meg a
legtöbbet.
A város serdülőkorának sajátos színeit és ízeit, különös figuráit az ő művészete őrzi számunkra
a legteljesebben.
Krúdy nemcsak felfedezte, hanem egy
kicsit divatba is hozta Nyíregyházát az irodalomban. Nyomában egyszerre
megszaporodtak a várossal foglalkozó művek. Különösen az itt élő írók és
költők, így pl. Vietórisz József, Vietórisz
István és általában a Szabolcsi Szemle írói vették gyakran tollukra. Az így
keletkezett művek között persze nagyon különböző színvonalú alkotások fordultak
elő. A két világháború közötti korszak Nyíregyházáját nem is ezek a helyi
szerzők örökítették meg számunkra igazán. Talán különösen hangzik, mégis igaz,
hogy azok rajzoltak hitelesebb és maradandóbb képet a városról, akik csak
átmenetileg, sokszor csak néhány napos látogatás erejéig tartózkodtak itt.
Az alkalmilag idelátogató írók között
különleges hely illeti meg
Móricz Zsigmondot. Ő voltaképpen nem idegenként érkezett, hiszen
ez a táj, az országnak ez az északkeleti csücske dajkálta gyermekkorában. Élete
azonban mégis úgy alakult, hogy Nyíregyházával csak idősebb korában, már híres
íróként találkozott először. Akkor azonban rögtön megszerette, és szívesen
tért vissza ide újra meg újra. Benyomásairól meleghangú
riportokban számolt be, de emellett egy-két regényében is nyomot hagytak
itteni tapasztalatai. A Forró
mezők emlékezetes nyitó
képében nem nehéz ráismerni a nyíregyházi színhely ihletésére. Talán nem
tévedünk, ha a Rokonokban is nyíregyházi motívumokat vélünk felbukkanni.
Karinthy Frigyes és
Hollós Korvin Lajos találkozása
Nyíregyházával sokkal esetlegesebb és véletlenszerűbb volt, mint Móriczé. Az
élményeiket megörökítő anekdotikus útibeszámoló
illetve költemény mégis eleven és hiteles képeket villantottak fel a városról.
Különösen Hollós Korvin verse, amely mintegy miniatűr város-szociográfia
kritikai realista igénnyel sűrítette össze a 30-as
évek Nyíregyházájának félelmetes
árnyékait, ijesztő sivárságát, változásért kiáltó testi és szellemi
nyomorúságát.
Ez volt a mélypont, ahonnan már csak emelkedni
lehetett. S a felemelkedés lehetősége 1944 őszén el is érkezett. A nagy
fordulatot, a város felszabadulásának, s az új élet indulásának nehéz, mégis
felejthetetlenül szép pillanatait
Fábián Zoltán és Rákos Sándor személyes élmények alapján idézték fel
számunkra.
A felszabadulás óta eltelt
negyedszázadban Nyíregyházán is gyökeresen új feltételek alakultak ki a helyi
művelődés számára, önálló irodalmi életről természetesen ma is túlzás lenne beszélni.
Kulturális életünk erős centralizáltságából szinte magától érthetően
következik, hogy a jelentkező tehetségeket előbb-utóbb magához szippantja a
főváros, s a kisebb-nagyobb vidéki központoknak inkább csak az írók
elindításában lehet jelentősebb szerepük. Nem kis büszkeséggel mondhatjuk,
hogy Nyíregyháza nagyon jól töltötte be ezt a szerepét az elmúlt
negyedszázadban Meglepően sok tehetség rajzott ki innen az utóbbi 25
esztendőben. A már említett Rákos Sándoron és Fábián Zoltánon kívül innen
indult többek között
Galambos Lajos, Váci Mihály, Ratkó József, Bényei
József, Végh Antal, s itt szökkent
szárba Sipkay Barna
művészete. Nyíregyháza, a kiröpítő város nem egyformán vált élményükké, de egyikük
sem tagadja, hogy az
itt szerzett benyomások
szellemi poggyászuk nélkülözhetetlen részét alkotják. Közülük a legtöbb szál
kétségtelenül Váci Mihályt
fűzte városunkhoz, s hozzátehetjük, hogy Krúdy mellett az irodalmi köztudat is
leginkább az ő nevét asszociálja Nyíregyházához. Joggal, mert valóban sok-sok írásában vallott az ő
„szőke városáról”, a feledhetetlen szenvedések és feledhetetlen örömök szinteréről.
S az innen elszármazottak mellett az utóbbi; évtizedekben
is sokan megfordultak itt még íróink közül. Voltak, akiket véletlen, másokat
író-olvasói találkozóra szóló meghívás hozott ide. Akadtak, akik a tudatos írói
vizsgálódás szándékával érkeztek, ismét másokat a fejlődésünk
ellentmondásosságából adódó nagy témák csábítottak. Bármi volt is azonban az
idelátogatás célja, ha az itt szerzett élményekből értékes és igaz mű
született, mindenképpen örvendetes számunkra, s minden becsületes szándékú
alkotás sikerén együtt örülünk a szerzővel.
* Krúdy Gyula 1878. október
21-én Nyíregyházán született, s 1933. május 12-én Budapesten halt meg.
Jelentősebb nyírségi, illetőleg nyíregyházi témájú írásai: Nyíri csend
(1903), A szakállszárítón (1906), Pajkos Gaálék
(1906), Hét szilvafa (1907), Szindbád ifjúsága (1911), Andráscsik örököse (1909), Napraforgó
(1918), N. N. (1922), Az utolsó gavallér (1925), Valakit
elvisz az ördög (1956). Sok nyíregyházi vonatkozású írása látott napvilágot
Magyar tájak (1959) és Vallomás (1963) című köteteiben s a
születésének 90. évfordulójára Nyíregyházán kiadott Krúdy emlékkönyv-ben is.
Régi nyíregyházi hősök című írását A nyíregyházi öregdiákok
emlékkönyvéből vettük, második szemelvényünk az író N. N. című
önéletrajzi regényének A kétlábú tücsök című fejezetéből való.
(„Én szőke városom.” Írások Nyíregyházáról. Összeáll.
Hársfalvi Péter–Katona Béla.
Nyíregyháza, 1971, Szabolcs m. Lapkiadó Vállalat. 61-66., 193. p.)