KATONA BÉLA:

NYÍREGYHÁZA AZ IRODALOMBAN

Az utóbbi két évtizedben – a helytörténet­írás és a honismereti mozgalom fellendülésével párhuzamosan – sok szó esett megyénk és váro­sunk irodalmi hagyományairól is. Ha nem is mondhatjuk, hogy már mindent számba vettünk, feltérképeztünk, annyit elbizakodottság nélkül is megállapíthatunk, hogy lassan-lassan nem igen akad már olyan itt született, innen elszármazott vagy akár csak hosszabb-rövidebb ideig itt idő­zött író, akiről ne tudnánk, akivel valamilyen for­mában ne foglalkoztunk volna. Amit az életrajzi adatok vonatkozásában fel lehetett deríteni, an­nak nagy részét elvégeztük.

Sokkal kevésbé ismert, sajnos, e kapcsolat másik oldala. Vagyis jóval kevesebbet tudunk még mindig arról, hogyan jelent meg maga a vá­ros a művekben, milyen nyomot hagyott az itt született, itt járt írók alkotásaiban. Kapott-e Nyír­egyháza igazán irodalmi ábrázolást, s ha igen, hogyan szerepelnek utcái, házai, emberei, örömei és gondjai, színei és hangulatai a művekben? A kö­vetkezőkben, főként pedig irodalmi szemelvény­gyűjteményünkben, ezekre a kérdésekre szeret­nénk választ találni.

Nyíregyháza aránylag fiatal város. Az 1830-as évek végén kapott városi rangot, de a városiaso­dása igazán csak a múlt század 70-es, 80-as évei­ben, a megyeszékhellyé válás után gyorsult meg. Korábbi története során többször állt közelebb a teljes elnéptelenedéshez, eltűnéshez, mint ahány­szor a felemelkedés lehetőségei nyíltak meg előtte. Így érthető, hogy az irodalom is csak meglehe­tősen későn vett róla tudomást.

Igaz, már a múlt század elejétől élt itt vagy legalábbis indult innen néhány, a lexikonokban és várostörténetekben számontartott író, mint pl. Király József Pál, Benczúr Zsuzsanna, Kmethy István, Andrássy Béla stb. De ha idekötötte is őket a születés, ha itt éltek is hosszabb-rövidebb ideig, igazi élményükké nem vált a város, Nyír­egyháza írói megörökítésével adósok maradtak. Hosszú ideig közönyösek voltak iránta az e tájon megforduló országosan ismert írók és költők is. Közismert pl., hogy Jósika Miklós évekig élt a közeli Napkoron, felesége birtokán, de járt erre Kuthy Lajos, Vas Gereben, sőt Petőfi és Jókai is. Műveikben azonban egyáltalán nem, vagy csak alig maradt ennek valami nyoma.

Az első jelentős író, aki várostörténeti szem­pontból is figyelmet érdemlő megfigyeléseket írt le Nyíregyházáról, Madách Imre volt. 1845-ben, egy bihari útjáról visszatérőben vezetett útja er­refelé. Valószínűleg csak rövidebb időt tölthetett itt, mégis megkapó világossággal látta meg az örökváltsággal szabaddá lett város gyors fejlődé­sét, és Szontágh Pálhoz írt levelében egyenesen az elkeserítően elmaradott feudális Magyarország ellentéteként, a haladás reményt ébresztő példá­jaként említette Nyíregyházát: „Az optimizmus szörnyen meggyökerezett bennem; ily szív és re­mény ölő képek után is nem állhatom, hogy egy fényesebbet ne tegyek. Nyíregyházán láttam egész nagyságában és jelentőségében az örökváltság esz­méjét magát tanúsítani; a rövid idő alatti rop­pant haladás minden tekintetben, magyarosodás e. u. t. kimondhatatlan.”

Madách után ismét hosszú csend következett. Ha a szabadságharc utáni évtizedek sajtójában, a Honderűben és a Vasárnapi Újságban megjelent is néhány Nyíregyházával foglalkozó cikk, a fi­gyelem igazán csak a 80-as években, a hirhedt eszlári per idején fordult a város felé. Akkor egy­szerre hosszabb ideig két olyan író tartózkodott itt, mint Mikszáth Kálmán és Eötvös Károly. Az előbbi a Pesti Hírlap tudósítója volt, az utóbbi a vérvádper vádlottainak bátor védője. De ha Mikszáth riportjaiban itt-ott felbukkant is egy-egy helyi apróság, s később néhány novellájában és regényében jelentkeztek is nyírségi motívumok, ha Eötvös Károly híres művében, A nagy per-ben a tárgyalás eseményeinek leírása közben elszór­tan felvillantott is lokális vonatkozásokat, igazán egységes Nyíregyháza-képpel egyiküknél sem ta­lálkozhatunk. Nyíregyháza irodalmi felfedezése Krúdy Gyulára* várt.

Krúdynak nemcsak annyi kapcsolata van Nyíregyházával, hogy itt látta meg a napvilágot, s itt töltötte gyermek- és ifjúkorának nagy ré­szét. Nála a szülőhely nem pusztán életrajzi adat, hanem művészetének egyik legmélyebb, legtartó­sabb forrása és ihletője is. Felnőtt korban már csak vendégként járt Nyíregyházán, az itt töltött gyermek- és ifjúkor emlékei azonban sohasem halványultak el benne, s egész életművét át meg átszövik a nyírségi, nyíregyházi vonatkozások. Utolérhetetlen művészettel ábrázolta a szülőföld tájait és embereit. Nyíregyháza mint külön arcú, sajátos hangulatú kisváros Krúdy írásaiban vo­nult be a magyar irodalomba. Azóta sokan és sok­féleképpen írtak már városunkról, de kétségtelen, hogy mindmáig Krúdyt tekinthetjük a legnyíregyházibb írónak, anélkül természetesen, hogy ez bármiféle provinciális szűkítést jelentene vele kapcsolatban. Nyíregyházi témájú írásai – ter­mészetesen a megfelelő művészi áttételek figye­lembe vételével olvasva – ma már nem csak gyönyörködtető irodalmi alkotások számunkra, hanem egyúttal szinte várostörténeti dokumentu­mok is. A régi, századforduló kori Nyíregyházáról vitathatatlanul tőle tudhatjuk meg a legtöbbet.

A város serdülőkorának sajátos színeit és ízeit, különös figuráit az ő művészete őrzi számunkra a legteljesebben.

Krúdy nemcsak felfedezte, hanem egy kicsit divatba is hozta Nyíregyházát az irodalomban. Nyomában egyszerre megszaporodtak a várossal foglalkozó művek. Különösen az itt élő írók és költők, így pl. Vietórisz József, Vietórisz István és általában a Szabolcsi Szemle írói vették gyak­ran tollukra. Az így keletkezett művek között per­sze nagyon különböző színvonalú alkotások for­dultak elő. A két világháború közötti korszak Nyíregyházáját nem is ezek a helyi szerzők örö­kítették meg számunkra igazán. Talán különösen hangzik, mégis igaz, hogy azok rajzoltak hitele­sebb és maradandóbb képet a városról, akik csak átmenetileg, sokszor csak néhány napos látogatás erejéig tartózkodtak itt.

Az alkalmilag idelátogató írók között külön­leges hely illeti meg Móricz Zsigmondot. Ő volta­képpen nem idegenként érkezett, hiszen ez a táj, az országnak ez az északkeleti csücske dajkálta gyermekkorában. Élete azonban mégis úgy ala­kult, hogy Nyíregyházával csak idősebb korában, már híres íróként találkozott először. Akkor azon­ban rögtön megszerette, és szívesen tért vissza ide újra meg újra. Benyomásairól meleghangú ripor­tokban számolt be, de emellett egy-két regényé­ben is nyomot hagytak itteni tapasztalatai. A Forró mezők emlékezetes nyitó képében nem ne­héz ráismerni a nyíregyházi színhely ihletésére. Talán nem tévedünk, ha a Rokonokban is nyír­egyházi motívumokat vélünk felbukkanni.

Karinthy Frigyes és Hollós Korvin Lajos ta­lálkozása Nyíregyházával sokkal esetlegesebb és véletlenszerűbb volt, mint Móriczé. Az élményei­ket megörökítő anekdotikus útibeszámoló illetve költemény mégis eleven és hiteles képeket vil­lantottak fel a városról. Különösen Hollós Korvin verse, amely mintegy miniatűr város-szociográfia kritikai realista igénnyel sűrítette össze a 30-as évek Nyíregyházájának félelmetes árnyékait, ijesztő sivárságát, változásért kiáltó testi és szel­lemi nyomorúságát.

Ez volt a mélypont, ahonnan már csak emel­kedni lehetett. S a felemelkedés lehetősége 1944 őszén el is érkezett. A nagy fordulatot, a város felszabadulásának, s az új élet indulásának ne­héz, mégis felejthetetlenül szép pillanatait Fá­bián Zoltán és Rákos Sándor személyes élmények alapján idézték fel számunkra.

A felszabadulás óta eltelt negyedszázadban Nyíregyházán is gyökeresen új feltételek alakul­tak ki a helyi művelődés számára, önálló irodal­mi életről természetesen ma is túlzás lenne be­szélni. Kulturális életünk erős centralizáltságából szinte magától érthetően következik, hogy a je­lentkező tehetségeket előbb-utóbb magához szip­pantja a főváros, s a kisebb-nagyobb vidéki köz­pontoknak inkább csak az írók elindításában le­het jelentősebb szerepük. Nem kis büszkeséggel mondhatjuk, hogy Nyíregyháza nagyon jól töltöt­te be ezt a szerepét az elmúlt negyedszázadban Meglepően sok tehetség rajzott ki innen az utóbbi 25 esztendőben. A már említett Rákos Sándoron és Fábián Zoltánon kívül innen indult többek kö­zött Galambos Lajos, Váci Mihály, Ratkó József, Bényei József, Végh Antal, s itt szökkent szárba Sipkay Barna művészete. Nyíregyháza, a kiröpítő város nem egyformán vált élményükké, de egyi­kük sem tagadja, hogy az itt szerzett benyomá­sok szellemi poggyászuk nélkülözhetetlen részét alkotják. Közülük a legtöbb szál kétségtelenül Váci Mihályt fűzte városunkhoz, s hozzátehetjük, hogy Krúdy mellett az irodalmi köztudat is leg­inkább az ő nevét asszociálja Nyíregyházához. Joggal, mert valóban sok-sok írásában vallott az ő „szőke városáról”, a feledhetetlen szenvedések és feledhetetlen örömök szinteréről.

S az innen elszármazottak mellett az utóbbi; évtizedekben is sokan megfordultak itt még íróink közül. Voltak, akiket véletlen, másokat író-olvasói találkozóra szóló meghívás hozott ide. Akadtak, akik a tudatos írói vizsgálódás szándékával érkeztek, ismét másokat a fejlődésünk ellentmondásosságából adódó nagy témák csábítottak. Bármi volt is azonban az idelátogatás célja, ha az itt szerzett élményekből értékes és igaz mű született, mindenképpen örvendetes számunkra, s minden becsületes szándékú alkotás sikerén együtt örülünk a szerzővel.



* Krúdy Gyula 1878. október 21-én Nyíregyhá­zán született, s 1933. május 12-én Budapesten halt meg. Jelentősebb nyírségi, illetőleg nyíregy­házi témájú írásai: Nyíri csend (1903), A szakállszárítón (1906), Pajkos Gaálék (1906), Hét szilva­fa (1907), Szindbád ifjúsága (1911), Andráscsik örököse (1909), Napraforgó (1918), N. N. (1922), Az utolsó gavallér (1925), Valakit elvisz az ördög (1956). Sok nyíregyházi vonatkozású írása látott napvilágot Magyar tájak (1959) és Vallomás (1963) című köteteiben s a születésének 90. évfordulójá­ra Nyíregyházán kiadott Krúdy emlékkönyv-ben is. Régi nyíregyházi hősök című írását A nyíregyházi öregdiákok emlékkönyvéből vettük, második szemelvényünk az író N. N. című önéletrajzi re­gényének A kétlábú tücsök című fejezetéből való.

 

(„Én szőke városom.” Írások Nyíregyházáról. Összeáll. Hársfalvi Péter–Katona Béla.
Nyíregyháza, 1971, Szabolcs m. Lapkiadó Vállalat. 61-66., 193. p.)