KATONA BÉLA:
Irodalom, színház, sajtó a várossá nyilvánítástól a felszabadulásig
3. A sajtó
helyzete, újságok és folyóirat-kísérletek
[...]
1892-ben [...] indult meg Porubszky
Pál szerkesztésében a Nyíregyházi Hírlap, amely igényes
szerkesztésével, színvonalas irodalmi anyagával magasan túlszárnyalta a korábbi
helyi újságokat. Tárcarovatában sűrűn láttak napvilágot a diák Krúdy novellái
is.
[…]
A Nyíregyházán megjelent korabeli
újságok fejlécei
[...]
Az első szépirodalmi hetilap 1899-ben indult Nyíregyházán Szabolcsi
Híradó címen. Kálnay
László szerkesztette nagyon érdekesen és színesen. Krúdynak is több novellája
jelent meg benne, bár akkor ő már évek óta Pesten élt.
[…]
4. Írók és tudósok a századforduló Nyíregyházájába
Míg korábban az irodalomnak és a
tudománynak csak néhány magányos képviselőjét emlegethettük Nyíregyházával
kapcsolatban, a 90-es évektől kezdve ezen a téren is kedvező változások
következtek be. Különösebben élénk és szervezett irodalmi és tudományos életről
természetesen e korszakot illetően is túlzás lenne beszélni, de mindenképpen
figyelemre méltó a városban tevékenykedő írók és irodalmárok számának
megnövekedése, s a múzeum és a főgimnázium
vonzáskörében kialakulhattak a tudomány első műhelyei is Nyíregyházán. Később
pedig, a XX. század elejétől már szervezetileg is igyekezett összefogni
és irányítani az irodalmi és tudományos munkát a Bessenyei Kör.
A szépirodalom nyíregyházi művelői közül a
század végén Dálnoki Gaál Gyula volt a
legidősebb (1838—1901). Szatmáron született,
eredetileg színész volt, 1859-ben lépett színpadra Keszy
József társulatában, s mint intrikus és jellemszínész ismert névre tett szert.
Később rendező és színházi ellenőr lett, de megpróbálkozott a színdarabírással
is. A 60—70-es években több színművét bemutatták különböző vidéki társulatok. Világosvári gyásznapok című drámáját,
amelyet nemcsak a hazai színpadokon, hanem Németországban és Lengyelországban
is játszották, 1861-ben betiltották. Spanyol inquisició című művét
1873-ban Budapesten adták elő. Vidéki színpadokon játszották még következő
műveit: Itt van Kossuth!,
Menyasszony a sírig, Honfoglalás, Oroszok Bulgáriában. Ilyen színészi
és drámaírói múlttal a háta mögött vonult nyugalomba 1894-ben, és Nyíregyházán
telepedett le. Ő volt az első nyugdíjas színész Magyarországon. Az irodalommal
azonban nyugalomba vonulása után sem szakított. Nevével gyakran találkozhatunk
a korabeli helyi lapokban, főként a Szabolcsi Szabadsajtó
című újságban. Alkalmi verseket írt a nevezetesebb évfordulókra, hazafias ódákat
Kossuth Lajos halála alkalmából, stb. Krúdy Gyula gyakran emlegette írásaiban
igazi nevén is, a Szindbád ifjúsága című művében pedig Ketvényi Nagy Sámuel
néven szerepelteti.
Dálnoki Gaál legjobb barátja, ivócimborája és vitapartnere a
nyíregyházi kiskocsmákban Kálnay László volt
(1853—1931). A Felvidékről származott Nyíregyházára. Rimaszombatban született,
a gimnáziumot szülővárosában és Iglón végezte. Jogi
tanulmányokat folytatott Budapesten, s ügyvédként telepedett le Nyíregyházán. írni aránylag későn
kezdett, jóval elmúlt már 40 éves, amikor első írásai megjelentek a Nemzet, A
Hét, a Budapesti Hírlap és más újságok hasábjain. Eötvös Károly még inkább Vas
Gereben modorában írt elbeszélések voltak ezek, a 40-es, 50-es évek
beszély-irodalmának megkésett folytatásai. Elbeszéléseiből két kötet is
napvilágot látott Jaj és kacaj, valamint Arisztokraták
és a többiek címmel. Deli Mara című színművét
a nyíregyházi színházban mutatták be, Az öreg bojtár című
népszínműve kéziratban maradt. Művei egy időben népszerűek voltak, különösen Szegény Patyus c. legendája
tette országosan ismertté a nevét. A 90-es évek közepén állt írói hírneve
tetőfokán, később dicsősége rohamosan lehanyatlott, a fővárosi lapokban egyre
ritkábban szerepelt a neve. A század végén társadalmi és szépirodalmi lapot
indított Nyíregyházán Szabolcsi Híradó címmel, de ez
nem sokáig élt.
Később Kálnay
abbahagyta az írást, Nyíregyházáról is elkerült. Rahóra
ment közjegyzőnek. Az első világháború után azonban ő is Pestre sodródott, s
jellegzetes figurája lett a tabáni kiskocsmáknak. Krúdy több írásában is
megrajzolta alakját. Mint író már rég halott volt, de feltámadt
mint regényhős. A Hét bagoly című kisregény egyik hősének, Szomjas úrnak az
alakjában nem nehéz felismerni a kocsmajáró, anekdotázó Kálnayt.
[...]
[...] nem annyira
szépirodalmi műveivel, mint inkább szerkesztői és irodalomszervezői
tevékenységével szerzett magának hírnevet Porubszky Pál (1855—1913). Rozsnyón született, a kolozsvári
egyetemen szerzett tanári oklevelet magyar-történelem szakból. Egy ideig
nevelősködött egy főúri családnál, majd a rozsnyói gimnáziumban tanított.
1887-ben került a nyíregyházi főgimnáziumba. Sokoldalú egyéniség volt, tevékeny
tagja a város közéletének és kultúrájának. Már Rimaszombatban is lapot
szerkesztett Gömör—Kishont címmel, 1892-ben
pedig ő indította meg a Nyíregyházi Hírlapot. Maga is verselt, ünnepi ódái
gyakran jelentek meg a helyi lapokban vagy az iskolai évkönyvekben, de
maradandóbb nyomot hagyott az irodalomban mint jószemű tanár és szerkesztő. Szívesen támogatta a
fiatalokat, többek között az ifjú Krúdyt is, aki később így emlékezett róla egy
vallomásos írásában: „Hogy író lettem, azt neki köszönhetem. Az első álmokat,
ábrándokat ő ojtotta belém, ő nevelte fel...”
Krúdy Gyula „szülőháza”.
[…]
Dálnoki Gaál, Kálnay, Inczédy,
Porubszky már az idősebb nemzedékhez tartoztak, Vietórisz, Gróh, Koncz erejük teljében lévő férfiak voltak, amikor a 90-es
évek elején egy új név jelent meg a Szabolcsi Szabadsajtó
egyik tárcacikke alatt: Legifjabb Krúdy Gyula. (1878—1933).
A név viselője 14 éves gimnazista volt, az írás még botladozó, de ez a diák
hamarosan túlszárnyalta mestereit, bár akkor még nem sokan sejtették, hogy vele
valóban megszületett az első igazán jelentős nyíregyházi író.
Nyíregyházán látta meg a napvilágot, a gimnázium alsó osztályait Szatmáron és Podolinban végezte,
1891-ben került vissza szülővárosába. A főgimnáziumban többek között Porubszky és Vietórisz tanítványa
volt, iskolán kívül pedig Kálnay
László és Dálnoki Gaál
Gyula, a két öreg író-bohém fogadta barátságába. Ezek az emberek ideális
szellemi környezetet jelentettek az írói pályára készülő diák számára. Mind tanáraitól,
mind öreg barátaitól sokat tanult, s az ő védőszárnyaik alatt bontakozott ki
meglepően korán sajátos művészete.
Krúdy Gyula (Reprodukció.)
A Szabolcsi Szabadsajtó mellett Porubszky újságja, a Nyíregyházi Hírlap is gyakran közölte
írásait, s az iskolában ő maga is diáklapokat szerkesztett előbb Nagy Dob, majd Gimnáziumi
Híradó címmel. A helyi publikációs lehetőségek
azonban nem sokáig elégítették ki, sűrűn küldözte írásait különböző fővárosi
és vidéki lapoknak. Érettségi után pedig előbb
Debrecenben, majd Nagyváradon újságíróskodott rövid
ideig. 1896-ban került fel Budapestre, s ettől kezdve csak hosszabb-rövidebb
ideig tartó hazalátogatásai alkalmával találkozott szülővárosával. A
nyíregyházi gyermek és ifjúkor emlékei azonban sohasem halványultak el benne,
egész életművét át meg átszövik a nyírségi vonatkozások. Utolérhetetlen
művészettel ábrázolta a nyírségi tájat s a nyíri embereket. Ha nem is ő írt
először Nyíregyházáról, Nyíregyháza mint sajátos hangulatú
kisváros Krúdy írásaiban vonult be igazán az irodalomba. Legismertebb nyírségi
és nyíregyházi témájú művei: Nyíri csend, Szindbád ifjúsága, N. N., Az
utolsó gavallér, Valakit elvisz az ördög, stb.
[…]
(Fejezetek Nyíregyháza
művelődéstörténetéből.
Nyíregyháza, 1973, Nyíregyházi Városi Tanács. 79-87. p. /Nyíregyházi kiskönyvtár
8./)