Krúdy
regénytrilógiájának új kiadása
(SZÉPIRODALMI
KÖNYVKIADÓ, 1956)
HOSSZÚ ÉVEKEN ÁT antikváriumi fehér holló volt
minden Krúdy-kötet. A régi könyvek boltjaiban az előjegyzők hosszú névsorait
tartották nyilván, és tartják még ma is. Ezért jelent különös örömet Krúdy
egyre növekvő olvasótábora számára a nagy nyírségi író minden művének megjelenése,
s egészségesen fejlődő, mind sokszínűbbé váló könyvkiadásunk igyekszik is törleszteni
adósságát, kielégíteni az olvasók igényeit. Alig néhány hónappal ezelőtt jelent
meg négy kisregénye Valakit elvisz az ördög címmel, s most két vaskos kötetben
Krúdy legnépszerűbb regényciklusának három darabját veheti kezébe az olvasó.
A ciklus három része: A vörös postakocsi, Őszi
utazások a vörös postakocsin és A kékszalag hőse. Az egyes művek külön-külön
is befejezett, lezárt művészi alkotások. Nem a cselekmény folytatólagossága
kapcsolja össze őket, mint a többkötetes műveket, hanem az ábrázolt világ
egysége és a többé-kevésbé azonos szereplők. Nem véletlenül jelentkezik ez a
szerkezeti megoldás Krúdy pályájának második szakaszában. Nyilván összefügg ez
a kor irodalmának általános formabontó törekvéseivel, amely a regény
területén elsősorban abban nyilvánult meg, hogy a szélesen hömpölygő, egyenesvonalú cselekmény helyét mindinkább a líraiság, az
asszociációk szabad áramlása váltotta fel. A cselekmény összetartó erejét
azonban pótolni kellett valamivel, erre szolgáltak az állandó figurák, így
születtek meg azok a hősök, akik köré azután az író a lazán összefüggő
történetek tetszésszerinti sorozatait kapcsolta. Nyilván így jött létre Krúdy
két regény-ciklusa, a Szindbád-sorozat, és az Alvinczi Eduárd—Rezeda
Kázmér-ciklus is. Ez utóbbihoz a most megjelent három regényen kívül még egész
sor Krúdy-mű tartozik, pl. A velszi herceg, Nagy
kópé, Rezeda Kázmér szép élete, Valakit elvisz az ördög stb. E rövid
ismertetés keretében a ciklus első darabjáról, A vörös postakocsiról lesz szó.
A VÖRÖS POSTAKOCSI első ízben 1913-ban jelent
meg a Hét-ben, majd még ugyanabban az évben könyvalakban is. Krúdy mögött akkor már csaknem két
évtizedes írói múlt áll, jelentős művek egész sorával. Igazán népszerű,
országosan ismert és elismeri íróvá azonban mégis A vörös postakocsi
megjelenése avatja. A Nyugatiban Ady Endre ír a regényről lelkes hangú
kritikát. – „Könnyes, drága, gyönyörű könyv”-nek,
egy „prózaizált és krúdysitott,
de mégis annyira belső versű Byron-hősköltemény”-nek,
egy „mindenkitől nemesen különböző, erős poéta írásá”-nak nevezi. Saját ifjúkorának s a századforduló
Budapestjének történetét írta meg Krúdy A vörös postakocsiban, vagy ahogy Ady
mondja: „eldalolta tegnapi ifjúságának boszorkányos muzsikájú dalát.” A
regény valóban rengeteg önéletrajzi vonatkozást tartalmaz, mégsem ezek
megírása volt az író elsődleges célja.: Egy nyíltan tendenciózus, nagy,
leleplező művet akart írni a korabeli Budapestről, könyörtelen élességgel
feltárva korának ellentmondásait, a társadalom erkölcsi züllöttségét, a
hazugság álarca mögé rejtett igazi arcát. Nyíltan is bevallja a mű
előszavában, hogy
Le Sage sánta
ördögének szerepére vállalkozik, aki leemeli a házak tetejét, és úgy mutatja,
meg az emberek életét Don Cleofásnak, a diáknak. Mi látható
Krúdy világában a leemelt háztetők alatt? „Emberi arcok, alakok és hangok,
amelyek mellettünk elsuhannak, ismerősök, ismeretlenek; ostobák és okosok
találkája, tolvajok és hamispénzverők gyülekezete, a becsületes ember, mint a
fehér holló, ellenben több ékszerrel és erkölccsel kalmárkodó úr és hölgy; a
pesti vásár, amint valaki az ablakon át nézi a dolgokat. Az urak és hölgyek
ruha nélkül közlekednek, a sánta ördög benéz a háztetőkön...” (A vörös
postakocsi, 9. lap.)
KÉT VILÁGOT MUTAT BE KRÚDY e regényében, az
arisztokrácia és a kispolgárság világát. A letűnő, már csak külső formákban,
gesztusokban élő arisztokrácia megtestesítője Alvinczi Eduárd, a legendás
gazdagságú, különc főúr, a híres kártyás és turf-király. Krúdy – akit különben
is oly sok szál kapcsolt a klasszikus orosz irodalomhoz, különösen Puskinhoz és
Turgenyevhez – ezúttal Lermontov nyomán egy Új „korunk hősét” akart teremteni
Alvinczi alakjában. Alvinczi vörös postakocsija éppen anakronisztikus volta
miatt nemcsak a múltnak, hanem a századforduló magyar társadalmának is
jelképe.
A polgári, kispolgári világ fő képviselője a regényben
Rezeda Kázmér hírlapíró, akiben az író tulajdonképpen saját ma gát rajzolja
meg. A cselekmény szálai Madame Louise szalonjában
futnak össze, itt találkozik egymással a két világ. Rezeda Kázmér és Horváth
Klára elégikus, tiszta szerelme az, ahogyan ez a vidéki színésznő a londoni
vásár haláltánc jelenetének Évájához hasonlóan átlép egy hanyatló világ
erkölcsi sírgödrén, a tisztaság és jóság diadalát hirdeti egy hamisságra,
kufárságra épült világban.
PÁLYÁJÁNAK MÁSODIK SZAKASZÁBAN alkotott Krúdy A
vörös postakocsinál jelentősebb műveket is, e regényének népszerűségét azonban
egyetlen alkotásival sem sikerült túlszárnyalnia. Művészi értékei mellett
kétségtelenül szerepet játszottak ebben a népszerűségben más tényezők is, így legfőképpen az, hogy Krúdy hőseinek nagy részét közismert,
élő személyekről mintázta. Ma ezek a személyi vonatkozások, századeleji irodalmi és társasági pletykák legfeljebb az
irodalomtörténet benfentesei számára érthetők, a
regény azonban túlélte a változó divatot és a múló aktualitást. Minden
bizonnyal sokmindent másképpen olvasunk benne ma,
mint a századeleji olvasó, de őszinte embersége és
tiszta költőisége hozzánk is szól. Sokminden egyéb
mellett ez is a remekmű egyik próbája.
KATONA BÉLA.
(Keletmagyarország, 1957/76. /március
31./ 4. p.)