Krúdy, az újságíró

 

A mai olvasóközönség Krúdy Gyulát már jó­formán csak mint re­gény- és novellaírót is­meri. Kétségtelen, hogy ezekben a műfajokban alkotta a legma­radandóbbat, de egyoldalú lenne a róla alkotott képünk, ha a pub­licista Krúdyt nem méltatnánk figyelemre.

Krúdy újságíróként kezdte írói pályáját, és lényegében egész életében megmaradt újságírónak. A szépíró mellett tovább élt benne a fürgetollú publicista is. Cikkeinek csak kis része jelent meg kötetben, túlnyomó többsé­ge máig is csak az egykori újsá­gokban olvasható. Pedig érde­mes lenne összegyűjteni és ki­adni újságírói munkásságának termékeit is. Nemcsak azért, mert a nagy írónak általában minden sora érdekes, és minden apróság hozzájárulhat arcképének telje­sebbé tételéhez. Krúdy publicisz­tikájából egy szinte teljesen más író-egyéniség bontakozik ki, mint akit novelláiból és regényeiből ismerünk. Szinte nehéz elhinni, hogy ugyanaz a Krúdy írta a cikket is, mint a regényeket. Míg szépirodalmi műveiben passzív, testetlen álmodozás az uralkodó, s inkább csak stílusá­nak iróniája sejteti, hogy nem érezte otthon magát korában, addig publicisztikája sokkal har­cosabb, egyértelműbb, politiku­sabb. Már pályája elején meg­látja a kiáltó társadalmi ellenté­teket, és határozottan a szegé­nyek, az elnyomottak oldalán foglal állást. Egyik 1894-ben, te­hát még diákkorában írott cik­kében már ilyen mondatokat ta­lálunk: „Adj kenyeret! Te gaz­dag vagy, én szegény! Ember va­gyok én is!” Különösen a háború alatt erősödik meg ellenzékisé­ge. Az esztelen vérontás felrázza álmodozásából, állásfoglalásra készteti a szörnyűségek ellen. Így születnek leghaladóbb, leg­pozitívabb írásai éppen a hábo­rú alatt. Mint Ady, a háborút ő is azért gyűlöli elsősorban, mert úgy látja, hogy az késlelteti, el­odázza a várva-várt társadalmi átalakulást. „Mindenki a forra­dalmat várta, mely felgyújtja a bedeszkázott agyvelőket — írja —, s forradalom helyett jött a háború.” Meggyőződéssel hirdeti azonban, hogy a háborúval az uralkodó osztály nem fogja el­érni célját, sőt ellenkezőleg, a régi Magyarország végét jelenti: „Megbukott a régi társadalom, amely most a háború alatt vég­képp összekeveredett, megbukott a szolgabírák országa, a korte­sek tanyája, az agitátorok ostoba lármája; megbukott a ficsur fi­gurája a vármegyén, vagy a pes­ti aszfalton, a tiszteletreméltó uzsorás és a gazdag leánykeres­kedő, a „jó üzletember”, akit csaláson kaptak, megbukott az erkölcstelenség. Új világ jön a régi helyén. Milyen lesz?... Mélységes titok a jövő társada­lom képe, csak annyi bizonyos, hogy a gazságoknak körülbelül végük van.”

Nem látja tehát, hogy milyen lesz a jövő társadalom, de ren­dületlenül hisz egy új világ eljö­vetelében. És ennek az új világ­nak a megteremtését azoktól várja, akik a háborúban fegy­vert kaptak a kezükbe. Már szinte látja az új honfoglalást, amikor a fronton harcoló katona fölocsudik háborús kábulatából, s elindul hazafelé, hogy idegen földek meghódítása helyett meg­hódítsa végre magának saját ha­záját.

Ezt az új világot üdvözli Krúdy újjongva 1919-ben: „Most szabad a szó, repülhet a gondo­lat, itt van az új világ, amelyről annyit álmodtunk. Hogyan lehetne kurtára fogni a szót ennyi szenvedés után! Hisz a börtönből tértünk vissza mindnyájan!”

Az elmondottak nyilvánvalóvá teszik, hogy Krúdy Gyula nem­csak mint regényíró tartozott ko­ra irodalmának élvonalába, ha­nem mint publicistának is Ady és Móricz Zsigmond mellett van a helye.

Katona Béla.

 

(Keletmagyarország, 1958/110. /május 11./ 4. p.)