Krúdy, az újságíró
A
mai olvasóközönség Krúdy Gyulát már jóformán csak
mint regény- és novellaírót ismeri. Kétségtelen, hogy ezekben a műfajokban
alkotta a legmaradandóbbat, de egyoldalú lenne a róla alkotott képünk, ha a
publicista Krúdyt nem méltatnánk figyelemre.
Krúdy
újságíróként kezdte írói pályáját, és lényegében egész életében megmaradt
újságírónak. A szépíró mellett tovább élt benne a fürgetollú publicista is.
Cikkeinek csak kis része jelent meg kötetben, túlnyomó többsége máig is csak
az egykori újságokban olvasható. Pedig érdemes lenne összegyűjteni és kiadni
újságírói munkásságának termékeit is. Nemcsak azért, mert a nagy írónak
általában minden sora érdekes, és minden apróság hozzájárulhat arcképének teljesebbé
tételéhez. Krúdy publicisztikájából egy szinte teljesen más író-egyéniség
bontakozik ki, mint akit novelláiból és regényeiből ismerünk. Szinte nehéz
elhinni, hogy ugyanaz a Krúdy írta a cikket is, mint a regényeket. Míg
szépirodalmi műveiben passzív, testetlen álmodozás az uralkodó, s inkább csak
stílusának iróniája sejteti, hogy nem érezte otthon magát korában, addig
publicisztikája sokkal harcosabb, egyértelműbb,
politikusabb. Már pályája elején meglátja a kiáltó társadalmi ellentéteket,
és határozottan a szegények, az elnyomottak oldalán foglal állást. Egyik
1894-ben, tehát még diákkorában írott cikkében már ilyen mondatokat találunk:
„Adj kenyeret! Te gazdag vagy, én
szegény! Ember vagyok én is!” Különösen a háború alatt erősödik meg
ellenzékisége. Az esztelen vérontás felrázza álmodozásából, állásfoglalásra
készteti a szörnyűségek ellen. Így születnek leghaladóbb, legpozitívabb írásai
éppen a háború alatt. Mint Ady, a háborút ő is azért gyűlöli elsősorban, mert
úgy látja, hogy az késlelteti, elodázza a várva-várt társadalmi átalakulást.
„Mindenki a forradalmat várta, mely felgyújtja a bedeszkázott agyvelőket —
írja —, s forradalom helyett jött a háború.” Meggyőződéssel
hirdeti azonban, hogy a háborúval az
uralkodó osztály nem fogja elérni célját, sőt ellenkezőleg, a
régi Magyarország végét jelenti: „Megbukott a régi társadalom, amely most a
háború alatt végképp összekeveredett, megbukott a szolgabírák országa, a kortesek
tanyája, az agitátorok ostoba lármája; megbukott a ficsur
figurája a vármegyén, vagy a pesti aszfalton, a tiszteletreméltó uzsorás és a
gazdag leánykereskedő, a „jó üzletember”, akit csaláson kaptak, megbukott az
erkölcstelenség. Új világ jön a
régi helyén. Milyen lesz?... Mélységes
titok a jövő társadalom képe, csak annyi bizonyos, hogy a gazságoknak
körülbelül végük van.”
Nem
látja tehát, hogy milyen lesz a jövő társadalom, de rendületlenül hisz egy új
világ eljövetelében. És ennek az új világnak a megteremtését azoktól várja,
akik a háborúban fegyvert kaptak a kezükbe. Már szinte látja az új
honfoglalást, amikor a fronton harcoló katona fölocsudik
háborús kábulatából, s elindul hazafelé, hogy idegen földek meghódítása helyett
meghódítsa végre magának saját hazáját.
Ezt
az új világot üdvözli Krúdy újjongva 1919-ben: „Most
szabad a szó, repülhet a gondolat, itt van az új világ, amelyről annyit
álmodtunk. Hogyan lehetne kurtára fogni a szót ennyi szenvedés után! Hisz a
börtönből tértünk vissza mindnyájan!”
Az elmondottak nyilvánvalóvá teszik, hogy Krúdy Gyula nemcsak mint regényíró tartozott kora irodalmának
élvonalába, hanem mint publicistának is Ady és Móricz Zsigmond mellett van a
helye.
Katona
Béla.
(Keletmagyarország,
1958/110. /május 11./ 4. p.)