KATONA BÉLA:
Krúdy és az 1918-19-es forradalmak
Makacs legendák
Az 1918/19-es történelmi események
félévszázados jubileuma kétségtelenül külön is időszerűvé teszi, de véleményem
szerint e kerek számú évfordulók nélkül is föltétlenül indokolt lenne, hogy
Krúdy és a forradalmak kapcsolatát közelebbről szemügyre vegyük. Nemcsak azért,
mert az önmagában is mindig nagyon érdekes és jellemző lehet, hogyan reagálnak
jelentős egyéniségek a történelem nagy fordulataira, hanem mindenekelőtt azért,
mert ennek a viszonynak a részletes feltárása nélkül az író világnézeti
fejlődésének egész kérdéskomplexumát sem közelíthetjük meg érdemlegesen. De
szükségessé teszi ezt a vizsgálódást az a körülmény is, hogy a Krúdy-irodalom
korábban meglehetősen mostohán kezelte az író tevékenységének ezt a szakaszát
és területét. Ez annál sajnálatosabb, mert a köztudatban élő Krúdy-kép
túlságosan is egysíkú, s nem is föltétlenül a legkedvezőbb oldalról mutatja őt
be. Még azoknak az olvasóknak a többsége is. akik ismerik és szeretik műveit,
többnyire csak az álomvizeken lebegő Szindbád-történetek, vagy a kissé
biedermeier hangulatú szerelmi kalandok íróját látják benne. A tények makacs
dolgok – szokták mondani. Sajnos, hozzátehetjük, hogy a legendák, a
meggyökeresedett félreértések és félremagyarázások talán még makacsabbak. Azt,
hogy Krúdy nemcsak az Otthon Kör kártyaasztalánál, vagy az óbudai kiskocsmákban
üldögélt, hogy nemcsak a Magyar utcái kakasos házakban és a lóversenypályákon
forgolódott, hogy műveit nem a kávéházak alkoholos mámorában vetette papírra,
esetenként még ma is bizonygatni kell, jóllehet azt hihetnénk, hogy 140
megjelent kötete és kötetben ki sem adott temérdek írása önmagában is elégséges
bizonyíték lehetne.
Még nehezebben korrigálható azonban a köztudatba rögződött
Krúdy-portrénak az a vonása, amely a kor valóságától teljesen elszakadt, a
romantika időtlenségében lebegő „nagy álmodozó” legendáját kapcsolja az író
személyéhez. Hogy a valósághoz is éppoly komoly köze volt, mint az álmokhoz,
hogy látszólagos passzivitása ellenére is szenvedélyesen érdekelte a körülötte
lévő világ, hogy a szociális kérdések iránt rendkívül fogékony közéleti író is
volt, annak hangoztatása sokak előtt még ma is túlságosan merésznek tűnik, s
több ellenállásba ütközik, mint amennyi egyetértésre talál.
Hogy a Krúdy-kép így alakult, annak természetesen sokféle oka
lehetett, de föltétlenül szerepet játszott benne az a körülmény is, hogy
publicisztikai írásait – egészen a legutóbbi időkig – alig, vagy egyáltalán nem
ismerték az olvasók, sőt sokszor még a hozzá közeledő szakemberek sem. Az I.
világháború alatt és után megjelent ugyan néhány füzet cikkeiből, s később Kozocsa Sándor válogatásában egy kis kötetben napvilágot
látott háborús publicisztikájának egy része, közéleti írásainak zöme azonban
eltemetetten sárgult az egykori újságok lapjain. Csak az utóbbi években, a nagy
életmű-sorozatban kaphattunk ebből az óriási anyagból reprezentatív válogatást.
Nyilván a publicisztikának ez az elfeledettsége volt az egyik legfőbb oka, hogy
még olyan jószemű és értő kritikusa is, mint Kelemen
László, azt írhatta róla: „Irtózik a politikától... sem a forradalom alatt, sem
az ellenforradalom idején nem fejt ki politikai élű irodalmi működést”. (Kelemen
László: Krúdy Gyula. 25. l.)
Nincs okunk kétségbe vonni Kelemen jóhiszeműségét. Valószínűleg
nem ismerte Krúdy ilyen irányú tevékenységét. De akik ismerték, azok is gyakran
kézlegyintéssel intézték el. Csak a mindennapi megélhetésért, csak a pénzért
végzett újságíró munkát látták benne, amely mögött nem kell, sőt nem is szabad
világnézetet, meggyőződést, állásfoglalást keresni. Az írónak fenn kellett
tartania magát, s a kapitalista sajtó kitermelte a maga bérmunkás seregét.
Akinek fizettek, aki munkát vállalt, el kellett végeznie, amit rábíztak. Miért
lett volna ez alól épp az újságíró kivétel? Neki is mindent meg kellett írnia,
s mindennek az ellenkezőjét is, ha éppen úgy fordult. Ebben nem szabad
jellemkérdést, világnézeti köpönyegforgatást látni. Az újságíró csak azt tette,
amit mindenki más is tett a maga területén: kiszolgálta kenyéradó gazdáját.
Vitathatatlan, hogy sok igazság is van az ilyenfajta érvelésekben.
A kapitalista sajtó munkásainak helyzete valóban nem volt irigylésre méltó. De
ha ki is kellett szolgálnia a gazdát, nem mindegy, hogy ki kit választott
kenyéradójának. Mert választék azért még a kapitalista sajtón belül is volt! A
nyíltan Habsburg-párti, vagy kifejezetten klerikális sajtótól a liberális
lapokon át a radikálisabb színezetű polgári újságokig, sőt a szociáldemokrata,
vagy más baloldali munkássajtóig elég széles volt a skála.
Krúdy nem volt válogatós, írt mindenhová. A klerikális Magyar
Szemlébe éppúgy, mint az arisztokrata Előkelő Világba, az Új Időkbe
vagy a Színházi Életbe és a Pesti Futárba stb. Bizonyára nem
véletlen azonban, hogy tartósabb és szorosabb kapcsolata mégis olyan lapokkal
alakult ki, amelyek nem kényszerítették véleményével ellentétes nézetek
hirdetésére. Fiatal író korában a Fővárosi Lapokkal és az Egyetértéssel,
később főként a Magyarországgal és A Reggel-lel állt ilyen állandó munkatársi
viszonyban. Aligha lehetne tagadni, hogy a pénz is fontos szerepet játszott
újságírói, s egész írói működésében is. Írásaiból élt, s ráadásul életmódja
költséges volt, állandó pénzzavarral, adósságokkal küszködött. Mégis helytelen
lenne kizárólag a megélhetés kényszerével magyarázni publicisztikai
tevékenységét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy éppen az 1910-es
években, A vörös postakocsi után, sikerei teljében fordult figyelme
erőteljesebben a publicisztika felé, tehát akkor, amikor nyilván szépírói
tevékenységéből is meg tudott volna élni. Nemcsak a pénzszerzés kényszere,
hanem sokkal inkább a kor problémáira való közvetlenebb reagálás lehetősége
vitte öt a napisajtóhoz. S ebben az összefüggésben nyilván az sem mellékes,
hogy mit írt és hova írt. Regényei és novelláskötetei már rég Rákosi Jenő
Budapesti Hírlapjának Újságvállalatánál és a Singer
és Wolfner cégnél jelentek meg, publicisztikai
tevékenységét azonban nem a Budapesti Hírlapban vagy az Új Időkben fejtette ki,
pedig félreérthetetlen bizonyítékok vannak rá, hogy ott is szívesen látták
volna.
De amilyen helytelen Krúdy közírói működését kizárólag a
megélhetés nyűgében vergődő újságíró-robot termékévé degradálni, éppoly
helytelen lenne a szépírói és a publicisztikai tevékenység bármilyen előjelű
merev szembeállítása is. Kétségtelen; hogy Krúdynál nem olyan szembetűnő az
összefüggés, nem olyan nyilvánvaló a belső konkordancia, mint pl. Ady lírája és
publicisztikája között. Szépirodalmi műveiben kevesebb és főként áttételesebb a
politizálás, a szociális kérdések feszegetése, mint újságcikkeiben. A
tüzetesebb vizsgálat azonban minden bizonnyal azt fogja kideríteni, hogy nála
is szervesebb az összetartozás az életmű két nagy ága között, mint az első
pillanatban tűnik. Ki fog derülni, hogy nincs két Krúdy, egy ábrándozó
trubadúr, aki a gordonkahangú novellákat és regényeket írta, és egy harcos
újságíró, aki éles szemmel és bátran reagált a kor kérdéseire. Azt már most is
kockázat nélkül állapíthatjuk meg, hogy a publicisztika nem melléktermék Krúdy oeuvrejében, hanem az életmű teljes értékű része, az írónak
a regényekkel és elbeszélésekkel teljesen egyenrangú kifejezési formája. Épp
ezért az eddiginél sokkal nagyobb és intenzívebb figyelmet érdemel. E nélkül
nem rajzolható meg Krúdy portréja, sőt, nyugodtan mondhatjuk, e nélkül nemcsak
hiányos, hanem kifejezetten hamis is lenne róla alkotott képünk. Elsősorban
ennek a publicisztikának a tükrében kíséreljük meg most felvázolni 50 év előtti
tevékenységét, az 1918/19-es forradalmak idején játszott szerepét, annál is
inkább, mert ezek a forradalmak nemcsak az ő fejlődésében, hanem a korszak
egész magyar irodalmának megítélésében is a vízválasztó szerepét töltötték be.
Az imperialista háború ellen
„Mindenki a forradalmat várta,
s a forradalom helyett jött
a háború…”
Krúdy pályája legkezdetén, diákkorában
és a vidéki hírlapíróskodás időszakában is írt már
publicisztikai műveket, vezércikkeket, riportokat, a napi eseményekhez
kapcsolódó reflexiókat, később azonban hosszabb időn át szinte teljesen
elhanyagolta ezt a műfajt. Már a 90-es évek végén ritkulni kezdtek újságcikkei,
az 1901 és 1910 közötti évtizedből pedig egyetlen ilyen jellegű írásáról sem
tud publicisztikai műveinek bibliográfiája. Igazán rendszeressé csak 1914-ben
vált újra közírói tevékenysége. Ekkor kezdte közölni a Magyarország hétről
létre a híres Pesti Leveleket.
Ekkor már elmúlt 35 éves, kb. 40 kötet volt már mögötte, köztük az
első Szindbád-sorozatok és A vörös postakocsi is, amellyel igazán
beérkezett íróvá vált. Alkotóereje teljében, írói pályája csúcsán volt tehát,
amikor kitört az I. világháború. Őt magát személy szerint nem fenyegette a
front. Egy fennmaradt sorozási igazolványa szerint alkalmasnak találták ugyan
fegyveres szolgálatra, bevonulnia azonban nem kellett. Eleinte még életformáján
is alig változtattak az események, a háború azonban mégis óriási hatással volt
rá. Az esztelen vérontás megdöbbentette, felrázta és állásfoglalásra késztette a
szörnyűségek ellen. Mint kortársai közül is oly sokaknak, neki is a háború
nyitotta rá igazán a szemét kora problémáira. Mintha hályog esett volna le a
szeméről, ráébredt, hogy a Ferenc József-i „aranykor” mennyire hazugságokon
épült, s megérezte, hogy a belső ellentmondások a külső ellenségeknél is sokkal
erőteljesebben feszegetik a fennálló társadalom alapjait.
Ez a felismerés természetesen nem Krúdy egyéni leleménye. A háború
idején irodalmunk javarésze hasonló utat járt meg, szemmel láthatóan balra tolódott,
radikalizálódott. Ez a folyamat a magányos, a csoportosulásokat korábban
elkerülő Krúdyt is közelebb vitte az irodalmi progresszió táborához. Ez a radikalizáló hatás szépírói tevékenységét sem hagyta
egészen érintetlenül. Bizonyára nem véletlen, hogy a legélesebb
társadalomkritikát tartalmazó művei, az Őszi utazások és az Asszonyságok
díja éppen a háború alatt születtek. A szemléletében és egész
problémalátásában bekövetkező változásokat azonban a legszembetűnőbben
publicisztikája mutatta.
A kiváltó okokat és a mögötte álló erőket talán nem látta olyan
világosan, mint Ady, a háborúval azonban ő is kezdettől fogva szembefordult.
Feladta korábbi passzivitását. Kiderült, hogy a tollat nemcsak Szindbád
szomorkás utazásainak és a szép aranyművesné emlékkönyv
hangulatú szerelmi történeteinek festésére tudja használni, hanem éles
fegyverként és ügyesen forgatja. Pedig a csábítások a másik oldalról nem
hiányoztak. A Petőfi Társaságba történt beválasztása után 1915-ben neki
ítélték a székesfőváros Ferenc Józsefről elnevezett szépirodalmi
díját, amelyet általában a fennálló rend dédelgetettjeinek szoktak
adományozni. (Csak Ady volt kivétel, aki 1909-ben szintén elnyerte a díjat.) A
kétezer koronát elfogadta, a nacionalista propaganda azonban egy pillanatra sem
tévesztette meg. Felismerte, hogy a háború nem nemzeti célokért folyik, hanem
egy hazug és igazságtalan társadalmi berendezkedés tornyosuló feszültségeinek
levezetésére, belső rothadásának elleplezésére szolgál. Már néhány hónappal a
háború kitörése előtt, 1914 májusában így írt: „Az újkor társadalmának
történetírója bizonyára majd objektívebb szemmel látja az 1914-iki májust, mint
mi láttuk. Egy hosszú rothadásnak, társadalmi bomlásnak a nyilvánosságra való
jövetele a mostani állapot, már nem lehet tovább titkolni – szaga van”. (Pesti
Levelek. 67. l.)
Később is állandóan visszatérő motívuma írásainak a társadalmi
igazságtalanságok emlegetése: „Itt az élet úgy rendeződött, hogy annak van
igaza, akinek pénze van, még ha tömlöcben ült is érte”. (Mack
Benno, a gentleman betörő. Pesti levelek. 283.
l.)
Maró gúnnyal ostorozta a háború haszonélvezőit, vámszedőit, akik
kihasználták a zavaros időket, s milliók pusztulása idején harácsoltak, nagy
vagyonokat halmoztak össze: „Könnyű megfigyelni, hogy ebben a háborúban minden
csúf, alsórendű ember meggazdagodott, sőt csakis az boldogult, aki odáig
legfeljebb nyálka volt a pesti aszfalton – míg az ifjak, szépek, a
jóember-fajták elmentek, elpusztultak, valami groteszk és tragikus pózban
befejezték az eddigi életet... Új világ van itt. A csúnyák, gonoszak, alacsony
rendűek, a törtetők korszaka, amelyek kimásztak odvaikból, hogy felfalják azt,
amit a régi boldog emberiség menekülés közben eldobott”. (Böjti szelek.
Pesti levelek. 291. l.)
Egy másik cikkében még erőteljesebb szavakkal bélyegezte meg a
háború erkölcsi rombolását: „A háború olyan fertőt zúdított az emberiség
nyakába, hogy nagyon sokáig kell tanítani az iskolákban a mosakodást. Posvánnyá
változott a világ, rablók, hamispénzverők országa lett a föld”. (Szüreti dal.
Kánaán könyve. 78. l.)
A háború tudatosította benne igazán az író, a költő feladatát is.
Szembefordult a nacionalista háborús költészettel, a béres igricek hazug
lelkesedésével szemben Petőfi és Ady példáját idézte: „E véres és csodálatos
napokban néha eszembe jut, hogy milyen különös dolog volna, ha Petőfi élne. Ki
merne verset írni, ha ő is verset írna? Ki tudna ma bevert fej nélkül
hazudozni, hamisságot kalapálni rímekbe, rossz dudát nyekergetni háborús
lelkesedésről, boldogtalan ‚szőkegyerekekről’ énekelgetni, lengyel mezőkről
talmi, bazár verset firkálni, oroszlánbőrben járni itthon és csatadalt
üvölteni? Ki merne örvendezni elpusztult országokon, hajókon, városokon, az
ellenséget becstelen, piaci szavakkal illetni, gyűlölni azt, akit eddig nem gyűlöltünk,
szeretni, akit nem szerettünk, háborút éljenezni, beteg katonától azt kérdezni,
hogy mikor megy vissza a csatába? Ha Petőfi most élne, nem nyílna fel sok
gyáva, udvarló ajak, a háború széptevőit vers-buzogányokkal fogadta volna nem
egyszer és a diadalmámorosokat bizonyára higgadtságra intené”. (Erdélyi
krónika. Pest 1916. 14. l.)
Adynak is az imperialista háború elleni kiállását, bátor
humanizmusát becsülte legtöbbre. Egy 1918-as cikkében így írt erről: „A háború
alatt költőhöz méltóan viselkedett Ady. Nem sok verset írt, csak néhány nagyon
szomorút. Beszélgető, bánatos kurucokról, tönkrement hazájukat siratókról,
elveszett Magyarországról, pedig még akkor megverték az utcán, aki nem
kiáltotta: Éljen Hindenburg! ” (A szomorú Ady. A Miatyánk évéből. 50.
l.)
Adyhoz már a korábbi években is meleg baráti szálak fűzték, de
akkor még inkább csak a Három Hollóban együtt töltött bohém éjszakák
kapcsolták össze őket. A háború éveiben azonban ez a barátság elmélyült.
Személyesen talán kevesebbet találkoztak, világnézeti vonatkozásban azonban
Krúdy csak ekkor került igazán közelebb Adyhoz, fegyvertársává, eszmei
szövetségesévé nőtt. Mint Ady, a háborút ő is azért gyűlölte elsősorban, mert
úgy látta, hogy az késleltette, elodázta a várva-várt forradalmat, az esedékes
társadalmi megújulást. „Mindenki a forradalmat várta, a lelkek forradalmát,
amely majd felgyújtja a bedeszkázott agyvelőket – írta egyik cikkében. – A
forradalom helyett jött a háború... ” (A gyermekkori hősök bukása. Pesti
levelek. 111. l.)
Meggyőződéssel hirdette azonban, hogy a háborúval az uralkodó
osztály nem fogja elérni a célját. Sőt ellenkezőleg, a háború a régi
Magyarország végét jelenti: „Megbukott a régi társadalom, amely most a háborúban
végképpen összekeveredett; ... megbukott a szolgabírák országa, a kortesek
tanyája, az agitátorok ostoba lármája; megbukott a ficsúr figurája a vármegyén
vagy a pesti aszfalton, a párbajhős, a krakéler gavallér; a tiszteletre méltó
uzsorás és a gazdag leánykereskedő; a ‚jó üzletember’, akit csaláson kaptak és
a nagy keresető ügynök, aki jövedelmező üzleteket szállított; megbukott az
erkölcstelenség... Új világ jön a régi helyén. Milyen lesz? Vajon milyen hely
adódik ebben a féllábúaknak és félkarúaknak – csakugyan rákerül a sor, hogy a
mankót lecsatolják a lábukról, s úgy verekedjék ki helyüket? Mélységes titok a
jövő társadalom képe, csak annyi bizonyos, hogy a gazságoknak körülbelül végük
van”. (A gyermekkori hősök bukása. Pesti levelek. 116. l.)
Nem látta tehát, milyen lesz a jövő társadalom, de rendületlenül
hitt egy új világ eljövetelében. És ennek az új világnak a megteremtését
azoktól várta, akik a háborúban fegyvert kaptak a kezükbe. Újra és újra
felbukkant cikkeiben egy új honfoglalás gondolata, amikor a fronton harcoló
katona majd „fölocsudik háborús kábulatából”, és
elindul hazafelé, hogy idegen földek helyett meghódítsa végre magának saját
hazáját. Már szinte látta a nagy pillanatot, amikor „egyetlen rohamozással
beveszik az alkotmány sáncait, mint a gorlicai
magaslatokat”.
A közelgő új világgal kapcsolatban a megoldandó feladatok között a
legfontosabbnak és legsürgősebbnek a földkérdés igazságos rendezését látta.
Ezért üdvözölte lelkesen a függetlenségi párt földreform-terveit. Hirdette,
hogy újra kell írni Magyarország telekkönyvét, a magyar földnek gazdát kell
cserélnie, a parasztság tulajdonába kell kerülnie, „akié voltaképpen ez a föld
már ezer esztendő óta”. Tudta, hogy a magyar parasztnak „ezeréves álma a föld”,
s nyíltan vallotta, hogy a földreform megoldása többé nem tűr halasztást. A
jövendő szempontjából is a kor legdöntőbb kérdésének tartotta, hogy „sikerül-e
másodszor a jobbágyság eltörlése”.
Pozitív felismeréseibe vitathatatlanul sok naivitás is keveredett.
Mindenekelőtt az, hogy a földkérdésnek is, és általában a társadalmi
problémáknak a megoldását is hosszú ideig felülről várta. Valahogyan úgy,
ahogyan a régi királyok és fejedelmek a győztes csaták után megjutalmazták
katonáikat, úgy kellene most is hazatérnie „kis földesuraságként”
a hadban járt, megszolgált parasztnak. A háború előrehaladtával
azonban ez a naiv történelmi romantika fokozatosan lekopott róla. A győzelem
illúziója szertefoszlott, az uralkodó osztályok ígéretei devalválódtak. Az új
világba vetett hitét nem adta fel, sőt ekkor tudatosult benne igazán a
változásnak már nemcsak a szükségessége, hanem konkrét lehetősége is, de most
már nem a hatalmon lévők jóindulatától, belátásától, hanem egyre inkább a
néptömegek fölmorajló erejétől várta.
A munkásmozgalommal nem volt kapcsolata, mégis fokozódó
optimizmussal figyelte a háborúellenes megmozdulásokat, tüntetéseket. 1917
nyarán még egy kicsit megdöbbenten, de mégis reménykedve látta a néptömegeket,
amelyek elöntötték az utcákat, „mint a medréből kicsapó tenger”. Cikkében arról
a végtelen áradatról beszélt, amely „keletről nyugatig hömpölygi körül a
földgolyót, amelyet némelyek szabadságnak, mások jognak, vagy békének
neveznek”. Ebben már benne van az a felismerés is, hogy a tüntetések nemcsak a
békéért, a fegyverek elhallgattatásáért folytak, hanem egy új társadalmi
rendért is. És az író megérezte, hogy ennek az erőnek már nem képes ellenállni
a „bihari perzekutor” minden hatalma sem.
A tömegek történelemformáló szerepének felismerésével egy időben,
1917 végén fordult figyelme határozottabban az oroszországi események felé.
Ettől kezdve onnan várta a „közelgő virradatot”: „Keletről hófehér kócsagok,
álombeli madarak szállnak, nagyhajú, csizmás orosz parasztok, mint bibliai
háromkirályok indulnak el zarándokútjukra, a béke bölcséjéhez”.
Itt még csak az áhított béke fehér követeit üdvözölte, cikkének
következő részletéből azonban már kiérezhető, hogy Krúdy mást is meglátott és
többet is remélt az 1917-es orosz forradalomtól, mint a fegyverek
elhallgatását: „Valami olyan történt velünk, boldog élőkkel, ami nagyon sokáig
nem fog ismétlődni a világon. Az emberiség kiválasztottja vagyunk, mert
megadatott oly események tanúinak lennünk, amelyek évszázadokig foglalkoztatják
az utánunk jövő elméket”. (Tíz napig vakáció. Pesti levelek. 273-274.
l.)
Krúdy nem volt forradalmár. Várta az új világot, írásaiból
kicsendül egy új, igazságosabb, emberibb társadalmi rend utáni vágy, hosszú
ideig mégis inkább csak az idegen célokért folyó imperialista háború gyűlölete
sodorta őt a haladó erők táborába. A háború vége felé azonban már felismerte,
hogy kiutat a rettenetes káoszból csak a forradalom hozhat, hogy megváltás csak
a népből jöhet. A háború sok rosszat adott számára, de egy nagy pozitívumot is.
A leírhatatlan szenvedések és megpróbáltatások mellett „adott bizalmat a
bizonytalan tömeg isteni szavához”. 1918 januárjában már így írt: „Ki ment meg?
A néphullám. Amelytől azelőtt rettegtünk. Míg most békének, országoknak,
kibontakozó virradatnak reménysége”. (A magányosok. Pesti levelek. 187.
l.)
A polgári demokratikus forradalom
oldalán
„Ordítsa minden száj,
s írja minden toll,
hogy újjászülettünk. ”
Aktív háborúellenessége s a társadalmi változások szükségességének
felismerése után természetes és magától érthető, hogy 1918 őszén Krúdy lelkesen
üdvözölte a polgári demokratikus forradalmat. Teljes meggyőződéssel állt a
kialakuló új rend mellé, fenntartás nélkül hirdette, hogy Magyarországnak „új
története kezdődik”, s hogy „a Duna és Tisza közén új világ épül”. Szerette
volna végképpen elfelejteni a sötét múltat, s írótársait is az új élet
magasztalására serkentette: „Ordítsa minden száj, s írja minden toll, hogy
újjászületünk”. (Az új honfoglalás. Pesti levelek. 321. l.)
November 16-án, a köztársaság kikiáltásának napján így köszöntötte
a születő rendet: „Egy új világ küszöbén állunk. A jövőnek egyelőre csak a
viharfellegei látszanak a horizonton. Tompán dörög és mélyen hasadozik az
ország határain, délen, északon, keleten. Ma jön a világra az a megváltó
újszülött, aki olajággal a kezében megvédelmez a rőt dúvadtól, keserű
ellenségtől. A farkasokból emberek lesznek. Az új világ Igéje megszelídíti a
sötét indulatokat. Elvonulnak a véres felhőtömegek. Nemsokára kisüt a nap! ” (Magyar
köztársaság. A Miatyánk évéből. 17. l.)
Az októberi forradalom után nagyobb szerepet vállalt az irodalmi
életben is. (Ő, aki korábban mindig kívül maradt mindenféle csoportosuláson,
most bekapcsolódott a haladó írói mozgalmakba. Tagja lett a konzervatív
irodalmi társaságok ellen szervezkedő, főként a Nyugat radikális íróit magába
tömörítő Vörösmarty Akadémiának is. Később, 1919 februárjában elvállalta
a Néplap című újság szerkesztését, amelyet főként a parasztság
tájékoztatására adtak ki. Ifjúkora óta nem végzett belső szerkesztőségi munkát,
mégis lelkesen látott neki a rábízott feladatnak. Főmunkatársakként Gárdonyi
Gézát és Móricz Zsigmondot vette maga mellé. Közben azonban a szépirodalomról
sem feledkezett meg. Ellenkezőleg, tele volt tervekkel. Többek között
szerződést kötött a Nemzeti Színházzal A vörös postakocsi
színdarab-változatának megírására.
Korábban messze elkerülte a hatalom birtokosait. Még ha lett volna
is alkalma, nem szeretett az urakhoz dörgölődni. A köztársaság új vezetői
között azonban barátai is voltak, s nagyra becsülte a forradalmi átalakulás sok
vezető politikusát, (Károlyi Mihály, Hock János, Buza Barna stb.). Különösen
Károlyi Mihálytól várt sokat, az ő személyéhez és tevékenységéhez fűzött komoly
reményeket. Károlyiról már 1918 januárjában cikket írt, amelyben „szívünkből
nőtt és dacból, függetlenségből, virtusból való figurának” nevezte, s
mérföldjelzőnek a Rákócziak óta a magyar politikában.
Már akkor benne látta a nemzet reménységét, holnapját: „Csillag a Kárpát felett, amint a bujdosó Rákóczit nevezték. Munkára
várakozó ekevas, amely felszántja kiszikkadt földjeinket... Az írnok már
hegyezi a lúdtollat, hogy elkövetkezendő esztendőit feljegyezze. Közelgő vonat;
amelynek zúgását már halljuk e tájon. Holnap. Vagy a jövő negyedóra ... Könnyen
lehetséges, hogy a férfierejében lévő Károlyi Mihálynak a kezébe helyezi a
végzet az Ariadne-fonalat, amely kivezeti a nemzetet
az útvesztőből”. (Károlyi. Pesti levelek. 284. i.)
Ilyen bizakodás láttán nem csodálható, hogy a polgári demokratikus
forradalom győzelme után is elsősorban Károlyiban látta az előrehaladás legfőbb
biztosítékát. Legterjedelmesebb, s talán legjellemzőbb írása ebből a porszakból
az a riportfüzete, amelyben éppen Károlyi Mihály saját birtokán megkezdett
földosztásáról számolt be, s amely a Kultúra kiadó Károlyi Könyvtár sorozatának
IV. köteteként látott napvilágot Kápolnai földosztás címmel.
Kétségtelen, hogy beszámolójában – mai szemmel nézve – sok
naivitás is van, különösen az osztályok közötti béke illúzióját illetően.
Ezeknek az illúzióknak többsége azonban nemcsak rá, hanem legalább olyan
mértékben a korra is jellemző. A paraszti származású, s a paraszti világot
sokkal mélyebben ismerő Móricz Zsigmondnak ugyanerről az eseményről írt
riportjában is legalább annyi illúzió található. De ha vannak is benne
naivitások, mégsem ezek a jellemzőek igazán Krúdy beszámolójára, hanem az a
tiszta humánumból fakadó őszinte népszeretet, amely az egész íráson végigvonul,
s az a szenvedélyes gyűlölet, amelyet a régi világ és egykori urai iránt érez.
Mint újságíró, ő is Károlyi Mihály és a köztársaság más vezetőinek
különvonatán utazott Kápolnára. Útjuk valóságos diadalmenet volt, az
állomásokon mindenütt ünneplőbe öltözött csoportok köszöntötték őket. Az
ünneplésben még sok volt a régi formákból, beidegzettségekből, az író azonban
elsősorban a különbségeket vette észre: „Hol vannak a régi világ Ferenc József
kabátos deputációi, amelyek csendőrrel zavartatnák hátra a népet a
fogadtatásoknál? Hol vannak a rendjeles, kopasz polgármesterek, fénylő
helyőrségparancsnokok, izgatott stréberek, vállszalagos rendezők, a
polgármester rózsaszínű kisasszony-lánya, aki virágbokrétát nyújtott át
főhercegnek, püspöknek, főispánnak, aki éppen erre utazott? A zsandárok
rendszerint megvertek valakit a nép közül, a polgármester új rendjelet érzett a
szalonkabátján s ezzel a vonat továbbrobogott az előkelőséggel”. (Kápolnai
földosztás. 13. l.)
Majd valamivel később még ezt fűzi hozzá elmélkedéséhez: „Most
szabad a szó, repülhet a gondolat, itt van az új világ, amelyről annyit
álmodtunk. Hogyan lehetne kurtára fogni a szót, ennyi szenvedés után! Hisz a
börtönből tértünk vissza mindnyájan”! (U. o. 16. l.)
Láttuk, hogy a földkérdés rendezését már a háború idején is a
legsürgősebb feladatnak tartotta. Most is úgy tekintette a földosztást, mint a
magyar parasztság évszázados vágyainak teljesülését. Végre azé lesz a föld,
akit igazán megillet, a dolgozó magyar népé. Krúdynak nem voltak közelebbi
kapcsolatai a parasztsággal, műveiben is csak elvétve szerepeltetett paraszti
alakokat, mégis világosan felismerte, hogy az igazi nép mennyire más, mint
amelyet a régi népszínművek és kalendáriumok ábrázoltak: „Nem a futóbetyárokért
rajongó, virtuskodó, regényeskedő nép a múlt
századból. Egy vesztett háború szenvedéseitől megtört és ismét felemelkedő nép
áll odalenn a síkon”. (U. o. 42. l.)
Felismerte, hogy a földosztás voltaképpen az 1848-as forradalom
továbbfolytatása: „Általában a negyvennyolcadiki napok hangulata, színe, illata
szálldosott a levegőben. Akkor szabadságot kapott a nép, – aminek nagyon örült.
Most pedig földet, – aminek még jobban örvendezett”. (U. o. 54. l.)
Elsőnek Antal János kápolnai rokkant katona kapta meg a földjét. A
birtoklevél átvételekor fogadalmat tett, hogy becsületesen fog dolgozni. Krúdy
ezt fűzte hozzá fogadalmához: „Ez az Antal János megtartja esküjét, ha emberi
becsület van a földön. Ő csak egy szegény katona. A királyok szokták
Magyarországon megszegni az esküjüket”. (U. o. 59. l.)
Nemcsak azért tartotta fontosnak a földosztást, mert azzal a
parasztság sok évszázados álma teljesült, nagy jelentőségűnek látta a
néptömegek megnyerésének, s ezáltal a köztársaság megszilárdításának
szempontjából is: „A csatavesztes ellenforradalom megtanulhatta, hogy az ország
népe a köztársaság mellett van. Sok rémlátásnak, suttogva továbbadott
hajmeresztő mesének, károgó hírmondásnak láttuk szappanbuborékát elpattanni a
kápolnai mezőn”. (U. o. 54. l.)
Már a kápolnai riportban is emlegette az 1848-as forradalmat,
külön cikkben is foglalkozott azonban a márciusi ifjak mozgalmának és az
1918-as polgári demokratikus forradalomnak a kapcsolatával.
Világosan látta, hogy csak most fejeződhet be igazán, amit Petőfiék megkezdtek, hogy az akkor megoldatlanul maradt,
vagy csak félig megoldott társadalmi kérdéseket is most kell rendezni. „A
csendes őszi délutánban elgondolkozva forgatom a száz esztendő előtti emberek
regényét. Az ő márciusi forradalmukat még föld alá tudta ásni a hatalom. Egy
világháborúnak kellett felviharzani, hogy valóra váljon a múlt századbeli
váteszek jóslata a szabad Magyarországról. Mi voltaképpen csak örökösei vagyunk
a negyvenes évekbeli álmodozóknak, koplaló költőknek, a Pilvax rajongóinak.
Száz esztendő előtt ők álmodták meg szegényes Pestjükön, hogy egykor mi
történik ebben a városban. A tintásujjú Petőfiek, az
ostorozó Vas Gerebenek, a sok gúnnyal illetett márciusi ifjak ősei a napjainkbeli pesti forradalmárnak. Az ő hangjuk hallatszott
októberben a körúti üdvrivalgásban. Petőfi fáklyája lobbant végig a borús
magyar égboltozaton, midőn kiütött a világszabadság. ” (A forradalom napjai.
Pesti levelek. 324. l.)
Amilyen tisztelettel beszélt a reformkorról és az 1848-49-es
forradalomról, olyan gyűlölettel ostorozta a kiegyezés utáni évtizedek magyar
politikáját: „Meg kell semmisíteni Magyarország történetét 1867 óta. Ez volt a
legaljasabb korszaka a magyar nemzetnek. Aljasabb a Jagellókénál. A csecsemő
elvetemülten jött a világra, hangos szóval verbuvált a politikai
erkölcstelenség. Mintha egyetlen tisztességes ember se lett volna többé
Magyarországon. A hatvanhetes politika megmérgezte a kutakat, a levegőt, a
vért. Egy rabszolgaságból, árulásból élő nemzet paráználkodott itt politikai
elvetemültségében. Míg végre jött a megérdemelt büntetés, a háború nyaktilója,
amely kivégezte a gonoszokkal együtt a jókat is.
Ki kell dobni a miniszteri szobákból azokat az olajfestményeket,
amelyek a szennyébe elmerült korszaknak politikusait ábrázolják. Hírmondója se
maradjon azoknak a pöffedt, romlott, lelkiismeretlen magyaroknak, akik
hatvanhét óta ezt az országot segítették kirabolni s eladni. Dobják oda az
olajfestményeket a népnek. Az majd tudja, hogy mit csináljon a régi miniszterek
arcképeivel. ” (Divatlevél. Pesti levelek. 337. l.)
Volt idő, amikor csak a Ferenc József-i kor eszményítőjét, a
millenniumi ragyogás megéneklőjét látták Krúdyban. Ezek a szenvedélyes, a régi
világot vitriolos megvetéssel sújtó cikkei azonban arra utalnak, hogy az
ilyenfajta vélekedéseket is revideálnunk kell. S ez a szenvedélyesség, az újnak
az igenlése, és az idejétmúltnak, a letűntnek a megvetése a következő
hónapokban, a Tanácsköztársaság idején még csak erősödött írásaiban.
(A tanulmány befejező részét következő számunkban közöljük.)
(Szabolcs
Szatmári Szemle, 1968/4. /november/ 47-55. p.)