KATONA BÉLA
KRÚDY GYULA ÉLETE
Kötetei sorra megjelennek, életműve
azonban még mindig feldolgozatlan. Szerencsésebb kortársairól már monográfiák
sora látott napvilágot, Krúdyról még megbízható életrajz sincs. Igaz, a mű a
fontos és nem az élet. Az életrajz csak annyiban érdemel figyelmet, amennyiben
a mű megértéséhez közelebb visz. Vannak írók, akiknek a műveit maradéktalanul
élvezhetjük és megérthetjük anélkül, hogy magáról az alkotóról bármit is
tudnánk. Másoknál, elsősorban a lírikusoknál viszont a művek mögött álló élet
ismerete szinte nélkülözhetetlen. Krúdy nem írt ugyan verseket, alapjában véve
azonban ő is lírai alkatú író volt, a próza lírikusa. Életének szinte minden
rezdülését megírta műveiben, s fordítva: írásainak legtöbb motívuma
megtalálható élettörténetében.
Ezért érezzük indokoltnak életrajzának
ezt a rövid, vázlatos összefoglalását. A rövidség a lehetőségekből adódik, a
vázlatosságnak azonban nemcsak a megszabott terjedelem az oka. Ez szükségképpen
a Krúdy-kutatás jelenlegi szintjét is tükrözi. Okos tanulmányokban és szép
esz- székben nincs hiány, de az adatfeltáró biográfiai és filológiai munkát még
csak részben végeztük el. Sok mindent tudunk róla, de sok még pályaképén a
homályos pont és a hézag is. Mint alapvetően lírikus alkatú író, mindent
megírt magáról, helyesebben mindent beleírt a műveibe, de természetesen nem
önmaga biográfusa volt, hanem író, aki saját közvetlen élményeit is mindig
erősen stilizáltan, s bonyolult áttételek szövevényében örökítette meg. Így
maga is jelentős mértékben hozzájárult, hogy alakja körül annyi legenda
keletkezett, s ezt a legendáriumot az idők folyamán szinte átláthatatlan
dzsungellé dagasztották a kortársi és baráti emlékezések. Ma már nem könnyű
lehántani róla a rárakódott, meggyökeresedett félreértéseket, ferdítéseket,
hamis általánosításokat stb., de talán még egy ilyen hézagos életrajz is
hozzájárulhat a legendák rombolásához.
1.
Család
és gyermekkor (1878—1887)
Krúdy Gyula 1878-ban Nyíregyházán
született. Kevés írónk van, akinek az életében és művészetében olyan
meghatározó szerepe lett volna a szülőföldnek, mint nála, pedig családja nem is
nyírségi eredetű volt. A Felvidékről, Nógrádból származtak Nyíregyházára.
Nagyapja, aki honvédkapitányként küzdötte végig a
szabadság- harcot, még a nógrádi Szécsénykovácsiban
született. Ez a nagyapja, legidősebb Krúdy Gyula költözött a szabadságharc
bukása után előbb Debrecenbe, majd a kiegyezés után Nagykállóba, Szabolcs
akkori székhelyére. Egy ideig vármegyei főügyész volt, majd ügyvédi irodát
nyitott Nyíregyházán. Évtizedeken át elnöke volt a 48-as honvédek egyletének,
sőt élete vége felé egy ideig a Honvéd Menház parancsnoka is volt Pesten.
Zárkózott, gőgös embernek ismerték, unokáinak azonban szívesen mesélgetett a
szabadságharcról és más kedvelt témáiról. Íróasztalának fiókjában rendkívüli
becsben tartott egy kis fekete dobozt, amelyben egy kis darab állítólag
Garibaldi vérében áztatott, foszladozó gyolcsot rejtegetett, amelyet ritka
ünnepi alkalmakkor, szertartásosan megmutatott a kíváncsi és ámuló unokáknak
is.
Különösen szívesen mesélgetett a nagyapa
öccséről, Krúdy Kálmánról, aki szintén részt vett a szabadságharcban, sőt a
bukás után sem tette le a fegyvert, hanem gerilla-háborút kezdett az osztrák
hatóságok és az áruló nemesek, az ún. „pecsovicsok” ellen. Afféle úri Rózsa
Sándor volt, az elnyomott nép igazságtevő hőse, aki hosszú ideig rettegésben
tartotta csapatával az Ipolyság urait. Végül tőrbe csalták, s egy pecsoviccsá
lett unokatestvére lőtte agyon a vadkerti erdőben. Alakját már Mikszáth is
megörökítette Krúdy Kálmán csínytevései c.
kisregényében.
Egy ilyen nagyapa és egy ilyen nagybácsi
bűvkörében nevelkedett ifjúkorában Krúdy Gyula. Csodálható-e, hogy olyan
mélyen lelkébe vésődött 48 emléke? Hogy a Krúdyakban
általában milyen erős volt ez a 48-hoz való tapadás, annak különös, de szinte
jelképes erejű példája az író apjának a nyíregyházi temetőben ma is látható
síremléke. Amikor 1900-ban, 50 éves korában meghalt az apa, neve alá ezt a
szöveget vésték sírkövére: „Krúdy Gyula 1848—49-ki honvédkapitány fia”. Akár ő
kívánta ezt a szöveget, akár maguktól vésették rá hozzátartozói, mindenképpen
rendkívül jellemző a család felfogására. Ifjabb Krúdy Gyula jóhírű ügyvéd volt, tekintélyes polgára városának, maga is
elért egyet s mást életében, az igazi rangot, a legfőbb tekintélyt azonban
mégis a 48-as honvédkapitányhoz való tartozás jelentette számukra.
Az író sok mindennel szembefordult, sok
mindent el is tékozolt később a családi örökségből ezt a 48-hoz való kötődését
azonban ő is magával vitte egész életére a szülői – nagyszülői házból. Ha ő már
nem is írta oda neve alá könyveinek címlapjára, hogy a 48-as honvédkapitány unokája,
írásaiból szinte kivétel nélkül kiderült ez. Talán csak Gárdonyiban éltek
ennyire elevenen családjának szabadságharcos hagyományai.
A nagymama, Radics Mária, polgárlány
volt. Ősei kereskedők, iparosok voltak. Apja, Radics József
fuvaros-vállalkozóként tevékenykedett
Várpalotán.
Magasabb iskolát nem végzett ugyan, de olvasott, felvilágosult nő volt. S ő
volt az egyetlen a családban, aki unokáját nem lebeszélni akarta az írói
pályáról, hanem még biztatta is.
Ifjabb Krúdy
Gyula, az író édesapja a családi hagyományokat követte. A pesti jurátusi évek
után ügyvédi oklevelet szerzett. Hazatérve Nyíregyházára egy ideig apja
ügyvédi irodájában tevékenykedett, majd teljesen átvette apjától az irodát. Ő
is tisztelte ugyan a családi hagyományokat, büszke volt származására, apja
szabadságharcos múltjára, de jobban beilleszkedett korába, nem az ábrándok
világában élt. Józan, kiegyensúlyozott, polgárosult gondolkodású ember volt, a
legkevésbé bohém a Krúdyak között. A politikában is
mérsékelt elveket vallott, irtózott a szélsőségektől. Zárkózottan, hivatásának
és családjának élt. Sokat áldozott gyermekei neveltetésére. Élete utolsó
éveiben súlyos szívbaj gyötörte, de a betegségnél is jobban megkeserítette
fiának pályaválasztása. Sohasem tudott belenyugodni, hogy fia nem végezte el a
jogot, és nem az ő általa kijelölt úton haladt. Még halála előtt sem enyhült
meg iránta. Végrendeletében sem többi gyermekével egyenlő arányban részesítette
örökségéből, hanem 6000 korona végkielégítést rendelt számára.
Az író anyja,
Csákányi Juliska szolgálólányként került a Krúdy-házba. Apja kisiparos volt,
de korán meghalt. A legidősebb lánynak munkát kellett vállalnia, így állt be
szobalánynak Krúdyékhoz. Mikor a Krúdy-szülők
megtudták, hogy a 17 éves Csákányi Juliska gyermeket vár fiuktól, elkergették a
kis cselédet, a fiatal ügyvéd azonban nem hagyta cserben, szobát bérelt
számára nem messze a saját házuktól, a Kállói utcai 1009-es számú házban. (Ma Vöröshadsereg u. 8. sz.) Itt született Krúdy Gyula 1878.
október 21-én. A születési anyakönyvbe a gyermek törvénytelenként van bejegyezve,
az apja neve a keresztszülők rovatában, mint keresztapa szerepel. A Krúdy-szülők
csakhamar megenyhültek, s a fiatal anyát visszafogadták házukba. Az elsőszülött
fiút később még 9 testvér követte (közülük 3 csecsemőkorban meghalt),
hivatalosan azonban a szülők csak sokkal később, 1895-ben kötöttek házasságot.
A gyermekek azonban kezdettől fogva valamennyien a Krúdy-nevet viselték.
A Krúdy-család
jómódban élt ugyan, mégis meglehetősen visszavonultan, társadalmilag elszigetelten
álltak a kisvárosban. Az urizáló, előkelősködő polgári családok sohasem
fogadták be Csákányi Juliskát társaságukba. De ha a társadalmi élettől
visszavonultan élt is Csákányi Juliska, otthon mindig vidám, jókedvű volt. Minden
idejét családjának, gyermekeinek szentelte. Sohasem betegeskedett, nemcsak
férjét élte túl, hanem több gyermekét is. 1945 őszén, 86 éves korában halt meg.
Krúdy
gyermekkorának első 8—10 évéről alig van megbízható adatunk. Testileg,
szellemileg gyorsan fejlődött, koraérett gyermek volt. Szerette hallgatni
anyja vagy a szolgálók meséit, de ha tehette, mégis inkább kiszökött a nagy
kertbe, ahol a szomszéd gyerekekkel bújócskáztak, papírsárkányt eregettek. Néha
azonban messzebbre is elmerészkedett. A város szélén elterülő Bujtos nevű ligetben a legmagasabb fákat is megmászta
egy-egy szarkafészekért. Máskor a közeli Sas kocsma előtt ácsorgott órák
hosszat, ahol a talyigások hangos jókedvét vagy
verekedését szemlélte. Télen a hetedik szomszédba is elszökött, ha
disznóvisítást hallott, s amikor már nagyobb volt, szívesen hallgatta vasárnap
délutánonként a kuglizóban a bábuk csattogását.
Valószínűleg
koraérettségével magyarázható az is, hogy már 5 éves korában iskolába adták
szülei. Az elemi iskola 4 osztályát szülővárosában végezte, 1887 őszén azonban
apja a szatmári gimnáziumba íratta be. Még nem volt egészen
9 éves, s ha nem is véglegesen, de már kirepült a családi fészekből. A gyermek
életében ezzel új korszak kezdődött.
2.
Szatmár
és Podolin (1887—1891)
Hogy Krúdy Szatmáron is járt gimnáziumba,
azt inkább csak az iskolai anyakönyvekből tudjuk. Ő maga sohasem emlegette ezt
az 1 évet. Ügy látszik, ottani tartózkodása nem hagyott mélyebb nyomokat a
gyermek lelkében. Nemcsak iskolai élményeiről hallgatott, Szatmár mint város
sem szerepel műveiben, öccse később úgy emlékezett, hogy Krúdy a jezsuiták
konviktusában lakott, más forrásokból viszont úgy látszik, hogy a Varga
utcában, egy bőrcserző mester házában volt kosztosdiák.
Az ott töltött évről jóformán csak annyit tudunk, amennyit az iskolai évkönyvek
elárulnak. A tanulmányi eredmény nem mutatott különösebben biztató kezdetet a
szülők számára. Félévkor 4 tárgyból is elégtelent kapott (magyar, latin,
számtan, szépírás). S ha év végén minden tárgyból elégséges lett is a bizonyítvány,
nyilván ezzel a gyenge eredménnyel függött össze, hogy a következő évre már nem
tért vissza Szatmárra.
A második, harmadik és negyedik osztályt
egy szepességi kisvárosban, Podolinban végezte. Abban
az időben eléggé elterjedt szokás volt, hogy az alföldi ifjakat a felvidéki
városokba küldték tanulni. Különösen a Szepességbe mentek nagy számmal a magyar
diákok, ahol nemcsak az iskolai tananyagot sajátíthatták el, hanem közben
szinte észrevétlenül németül is megtanulhattak a cipszer kosztadók házában. így
fejlődött híres iskolavárossá Lőcse, Késmárk és Igló.
Podolin nem volt ennyire közkedvelt hely, de azért
ott is sokan megfordultak távoli vidékek diákjai közül is.
Így került 1888 őszén a tíz éves Krúdy Podolinba. Cseregyerekként lakott Klebák
főjegyzőéknél, akik Antónia nevű lányukat küldték helyette Nyíregyházára Krúdyékhoz. Míg a szatmári év csaknem nyomtalanul eltűnt a
gyermek fejlődésében, Podolin egész életre szóló
élményt jelentett Krúdy számára. A szülőföld mellett mint író is ennek a
városnak köszönhetett a legtöbbet.
A Poprád partján épült kisváros sajátos
történelmi múltra tekinthetett vissza. Egyike volt annak a tizenhárom szepesi
városnak, melyeket Zsigmond király Lengyelországnak elzálogosított. A hosszú
lengyel uralom megállította a fejlődését, élete megmerevedett, s évszázadok
múlva is szinte középkori város volt. Ödön, középkorias jellegét még Krúdy
korában is őrizte, legalábbis ilyennek látta a nyírségi diák, s ilyennek ábrázolta
majd a gyermekkori emlékek színterére oly gyakran és szívesen
vissza-visszakalandozó író.
Nemcsak a város, régi volt Podolin gimnáziuma is. 1643-ban alapították, ez volt a
kegyes-tanítórendi szerzetesek első magyarországi intézete. Évszázadokon át
működött megszakítás nélkül, s egyházi jellege ellenére is erős kuruc hagyományai
voltak. Különösen Rákóczi kultuszát ápolták igen buzgón, aki 1701-ben, amikor a
bécsújhelyi börtönből menekült, egy ideig a podolini
kolostorban is rejtőzködött. Ebből a kuruckodó ellenzékiségből valami még Krúdy
diákoskodásának idejére is kisugárzott. Így nem gyengítette, hanem inkább még
erősítette azt a kurucos- negyvennyolcas szemléletet, amelyet a tíz éves
gyermek a szülői házból már minden valószínűség szerint magával vihetett.
Az évkönyvek tanúsága szerint a
tanulmányi eredmény itt is elég gyenge volt, különösen második osztályban,
ahol év végén latinból meg is bukott. Harmadik, negyedik osztályban azonban
lényegesen jobb eredményt ért el. Harmadikban már
elégséges jegye is alig akadt, még latinból is jót kapott.
Iskolán
kívüli életéről nem maradtak dokumentumok, viszont annál többet beszélt róla
maga az író. Elbeszéléseinek gyakran visszatérő motívuma az északi
kisvárosban borongó kosztos-diák és a házigazda leányainak titkos szerelme. A
valóságos élmények természetesen erősen stilizáltan jelentek meg ezekben a
novellákban, az alaphelyzet azonban mindig azonos. Az ábrándos diák beleszeret
a házigazda legfiatalabb lányába, a leány is viszonozza a szerelmet, de aztán a
diáknak el, kell utaznia, s mikor húsz évvel később ismét arra jár, egykori
szerelmének már nagy lánya van, olyan, mint valamikor ő maga volt.
Klebákéknak valóban volt három lányuk, akik sokat
kényeztették a messziről jött diákot, az első szerelem azonban mégsem hozzájuk,
hanem Wittkó Irmához, a szép takácslányhoz kapcsolta Krúdyt. Együtt
jártak tánciskolába, s ez a harmatosan tiszta diákszerelem mindkettőjükben
feledhetetlen emlékeket hagyott. Nemcsak Krúdy emlegette gyakran Wittkó Irmát műveiben, Wittkó
Irma néhány évvel ezelőtt, 83 éves korában is rajongással beszélt egykori
tánciskolái lovagjáról.
E
romantikus első szerelem mellett leggyakrabban emlegetett podolini
élménye Krúdynak egy kis híján végzetessé váló baleset volt. Diáktársaival
gyakran járt korcsolyázni a Poprád folyóra. Egyik alkalommal vigyázatlanságból
beleesett egy halászlékbe. Pajtásai és egy öreg halász csak nagy üggyel-bajjal
tudták kimenteni egy alább tátongó másik léken alányúlva a jég alatt hempergő
13 éves fiút. Az ijedelmen és egy kis náthán kívül egyéb baja nem történt, de
az élmény egész életén át elkísérte. A kellemetlen emlék később inkább humoros
formában, rendszerint egy kis büszkeséggel jelentkezett. – Voltam már én a
jég alatt is! – vigasztalta magát gyakran, ha bajba jutott. Műveiben is számtalan
változatban bukkant fel újra meg újra a zajló jég és a lékbeesés motívuma.
Bármennyire
szerette is azonban az északi kisvárost, a negyedik osztály elvégzése után
búcsúi kellett mondania Podolinnak. A podolini gimnázium ugyanis csak algimnázium volt, vagyis
az akkori nyolc osztályos gimnáziumi rendszerből
csak az alsó négy osztály volt kiépítve. 1891-ben tehát visszakerült Krúdy
szülővárosába, s az 5. osztálytól kezdve négy éven át a Nyíregyházi Ág. Hitv. Evang. Főgimnázium tanulója
volt.
3. A nyíregyházi diákévek (1891—1895)
A
nyíregyházi gimnázium nem volt olyan régi, mint a podolini
piaristák intézete, azonban sok jel arra mutat, hogy a kilencvenes évek első felében
kitűnő iskolának kellett lennie. Azzá tette mindenekelőtt nagyszerű tanári
kara. Különösen az irodalmi érdelődésű tanulók
találhattak tanáraikban kitűnő segítőkre, tanácsadókra. Főként négy ilyen
tanárát emlegette később Krúdy is gyakran, Leffler Sámuelt, Gróh Istvánt, Vietórisz Józsefet és Porubszky Pált. Leffler és Porubszky nem voltak aktív szépírók, csak jótollú literátus tanárok, szerkesztők, Gróh
és Vietórisz azonban már akkor is komoly szépírói,
illetve költői sikerekkel dicsekedhetett. Krúdyt különösen Porubszky
Pálhoz fűzték igen meleg szálak. Porubszky volt az
első, aki felismerte tehetségét, s nem korholta írói terveiért, hanem inkább
egyengette az útját. Annyira bízott benne, hogy tanártársaival szemben is
mindig védelmébe vette, mikor irodalmi ambíciói miatt az elhanyagolta iskolai
munkáját, vagy újságtudósítás miatt távol maradt az órákról. „Hogy író lettem,
azt neki köszönhetem” – írta róla később a hálás tanítvány.
Csodálható-e,
hogy ilyen tanárok mellett az iskolában is igen élénk volt az irodalom iránti
érdeklődés. Az ifjúság ilyen irányú tevékenységére főként az önképzőkörben
nyílt alkalom, Krúdy ambícióit az önképzőköri lehetőségek ekkor már egyre
kevésbé elégítették ki, hetedik osztályos korában azonban ő is részt vett – nyilván
Porubszky bíztatására – az önképzőkör pályázatán, és
díjat is nyert Lisa menyasszony c.
elbeszélésével.
Tanárain
kívül két ember volt rá döntő hatással ezekben az években: Kálnay László és Dálnoki Gaál Gyula. Mindketten idősebb emberek voltak már, s igazi
bohémek. Az írói ábrándokat dédelgető diák teljesen a bűvkörükbe került. Kálnay ügyvéd volt, de a 90-es években sűrűn jelentek
meg elbeszélései A Hét-ben, a Budapesti Hírlapban és más lapokban, sőt ekkorra már két kötete
is napvilágot látott. Dálnoki Gaál Gyula eredetileg színész volt, később
rendező, és színházi ellenőr, de megpróbálkozott a színdarab írással is. Több
drámáját bemutatták. Érthető tehát, hogy a fiatal Krúdy valósággal félisteneket
látott bennük. Bármit és bármennyit tanult azonban litárátor
tanáraitól s öreg íróbarátaitól, igazi példaképeit – szerencsére – még sem
közülük választotta. Ők adták a közvetlen ösztönzéseket, de mestereit
olvasmányaiban találta meg.
Az
ifjúkor legmélyebb szenvedélyét ugyanis az olvasás jelentette Krúdy számára.
Szinte minden idejét olvasással töltötte. Nyugodtan mondhatjuk, hogy irodalmi
műveltségét, olvasottságát jórészt diák korában szerezte. A legmélyebb hatást
emberi fejlődésére és talán írásművészetének kialakulására is az Ezeregyéjszaka tette. A keleti mesevilág annyira megragadta,
annyira beleélte magát a csodálatos kalandok hőseinek helyzetébe, hogy ettől
fogva Szindbádnak kezdte nevezni magát. A külföldi írók közül különösen Mark Twain, Walter
Scott, Jack London, Jerome K. Jerome,
Dickens, Byron, Victor Hugo, Maupassant, Puskin és Turgenyev voltak a kedvencei. A magyarok közül különösen
Jókai
és Mikszáth műveit olvasta,
de kedvelte a század végi városi-polgári irodalom képviselőit is (Petelei
István, Gozsdu Elek, Thury Zoltán, Justh Zsigmond stb.). A személyes ösztönzések mellett minden
bizonnyal főként olvasmányai fordították figyelmét az írói pálya felé.
Korábbi
irodalmi kísérleteiről nincs tudomásunk, a nyíregyházi diákéveket azonban már
szinte kezdettől végigkísérték az írói szárnypróbálgatások. Előbb csak az
iskolán belül, szűkebb körben kereste a nyilvánosságot, diáklapok szerkesztésével
hívta fel magára a figyelmet. Két próbálkozásáról is tudunk. Előbb Nagy Dob címmel adott ki egy kézzel írt lapocskát,
majd Gimnáziumi Híradó
néven szerkesztett hamarosan új lapot, amely már nyomtatásban jelent meg. Erre
az időre (1892—93) esik a Nyíregyházi Sajtóiroda alapítása is, amelyet néhány diáktársával azzal
a céllal hívott életre, hogy híreket küldjenek a fővárosi lapoknak
Nyíregyházáról és Szabolcsból. Hosszú ideig ők látták el nyíregyházi és szabolcsi
újdonságokkal a Pesti Hírlapot, Pesti Naplót, Egyetértést stb. Az eseménytelen
kisváros persze nem nyújtott mindig elegendő valóságos híranyagot, ilyenkor
aztán megtörténik, hogy maguk költötte szenzációkat találtak fel a pesti
lapokban. A nyíregyháziak nem kis csodálkozással olvashatták nap-nap után, mi
minden „történt” városukban. A Sajtóiroda működésével függ össze Krúdy első
komolyabb újságírói szereplése és sikere is, a híres tuzséri
hipnózistragédiáról írt riportsorozata.
Krúdy
írói ambícióit azonban nem elégítette ki sem az iskolai lapocskák szerkesztése,
sem a többnyire névtelenül megjelenő tudósítások küldözgetése. Igazi író akart
lenni, s vágya meglepően korán teljesedett is. Első novellája 1892. október
30-án jelent meg: Miért ölte meg Káin Ábelt?
címmel a Szabolcsi Szabadsajtóban.
Éppen 14 éves volt akkor Krúdy Gyula, és ettől kezdve gyakrabban találkozunk
nevével a lapokban. Nemcsak a Szabolcsi Szabadsajtóban,
hanem a Nyíregyházi Hírlapban is, amelyet
tanára, Porubszky Pál szerkesztett. De nem elégedett
meg a helyi lapok által nyújtott lehetőségekkel sem. Bámulatos leleménnyel
tudta elhelyezni írásait. Figyelmét még a legtávolabbi városok lapocskái sem
kerülték el. A fővárosban megjelenő Képes Családi
Lapoktól a nagyszőlősi
Ugocsáig
alig van olyan újság, amelyben nem találkoznánk a nevével. Különösen jelentős
az Orsova és a Debreceni
Ellenőr c. lapokkal való kapcsolata. Az Orsovában
1893 végén jelent meg első novellája, s ettől kezdve hosszú ideig ez a távoli
kis lapocska lett írásainak legfontosabb megjelenési helye. Nemcsak
szépirodalmi anyaggal látta el az Orsovát, hanem írt
könyvismertetéseket, folyóiratszemléket, külön rovatot indított Heti
Krónika címen, írt vezércikket és riportot, sőt még szerkesztői
üzenetet is. Közel egy éven át szinte csak az ő nevét olvashatjuk a hetilap
minden rovatában. Többszáz km-ről valósággal ő
szerkesztette az újságot.
További fejlődése szempontjából azonban
talán még fontosabb szerepet játszott életében a Debreceni
Ellenőr, amellyel 1894 őszén került kapcsolatba. Ennek a lapnak Gáspár
Imre volt a szerkesztője, aki maga is jelentős egyénisége volt a
századvég szocialisztikus lírájának, valamikor
irodalmi vezéri szerepre vágyott, s még öreg korában is szívesen vette
pártfogásába a fiatal tehetségeket. Krúdyt is azonnal felkarolta, buzdította és
irányította, sőt 1894. október 10-én kelt levelében riporteri állást kínált fel
neki maga mellett az Ellenőr szerkesztőségében.
Csoda-e, ha a csábító ajánlat után a
fiatal író az érettségit sem győzte kivárni, hanem rohant azonnal Debrecenbe.
Elhatározásához szülői hozzájárulást aligha remélhetett, ezért titokban szökött
meg hazulról. Apja természetesen nem nyugodott bele a szökésbe. Kinyomoztatta
tartózkodási helyét és egyik tanárával, Porubszky
Pállal utazott érte. Sikerült is hazacsalogatniuk, hogy legalább az érettségit
tegye le. Engedett apja akaratának, tanára rábeszélésének, de hiába fogadták
otthon is, az iskolában is megbocsátással és szeretettel, ő már nem találta
helyét sem a családban, sem az iskolapadban. Instruktort is fogadtak mellé, ő
azonban nem mondott le írói munkájáról. Sőt, életének egyik legtermékenyebb
korszaka volt ez. Az érettségi előtti 9 hónap alatt kereken 90 novellája jelent
meg, ami azt jelenti, hogy éppen minden három napra esett egy-egy megjelent
elbeszélés. Főként a Debreceni Ellenőrbe, majd Gáspár Imre újonnan indított
lapjába, a Debreceni Reggeli Újságba dolgozott, de szórványosan másutt is
jelentek meg írásai. S a kis terjedelmű tárca-novellák mellett ekkor született
első nagyobb lélegzetű műve is. 1895. április 21-én kezdte folytatásokban
közölni az Ország— Világ Hat
napig kerékpáron című humoros regényét.
Végül 1895 júniusában sikeresen túljutott
az érettségin. Minden tárgyból elégséges osztályzatot kapott, csak magyarból
jót.
4.
Debrecen
és Nagyvárad (1895—1896)
Az érettségi utáni nyárról alig vannak
megbízható adataink. A családi hagyomány szerint Olaszországban járt
édesapjával. Húga, özv. Votisky Gézáné még most is
őriz egy hatalmas tengeri kagylót, amelyet állítása szerint bátyja hozott az
adriai tengerpartról. Ugyancsak testvéri és baráti visszaemlékezések szerint
erre a nyárra esett Krúdy első párbaja is. Előzményeiről és lefolyásáról
rendkívül hézagosak, s nem egyszer ellentmondásosak is a rendelkezésünkre álló
adatok, de az író maga is gyakran emlegette
később ezt az ifjúkori párbaját, így megtörténtét mégsem vonhatjuk kétségbe. Az
ellenfél egy Simák nevű szolgabíró volt, s a még akkor vívni sem tudó, de
rendkívül vakmerően támadó 17 éves ifjú megsebesítette a felnőtt, igazi
párbajképes gavallért. Az eset egész életre szóló hatással volt Krúdyra.
Nemcsak úgy, hogy élete végéig emlegette, hanem valahogy olyan formán, mint podolini lékbeesésének élménye. Megerősítette benne az
akkor kapott benyomást, meggyőződésévé tette, hogy különleges burokban
született, aki nyugodtan nézhet szembe az életben minden veszedelemmel, úgysem
történhet semmi baja, lehet akármilyen vakmerő, a hajszála sem fog meggörbülni.
Közben
természetesen továbbfolytatta írói munkásságát. Sőt ekkor próbálkozott először
komolyan önálló kötet kiadásával is. Azokban a lapokban, amelyek rendszeresen
közölték írásait, előfizetési felhívást tett közzé Ifjúkori tévedések c. novelláskötetére. Ez a műve azonban sem
akkor, sem később, sohasem jelent meg. Szülei nem szívesen látták terveit, s
nyilván igyekeztek lebeszélni, visszatartani az írói pályától. Apja jogásznak
akarta adni, azt szerette volna, ha ő is ügyvéd lesz, aki egykor majd továbbviszi
a családi irodát. A fiatal Krúdynak azonban sem az ígérgetés, sem a fenyegetés
nem használt. Az egyetem padjainál sokkal erősebben vonzotta a bűvös redakció.
Zsurnaliszta akart lenni, a betű szerelmese volt, s az is maradt
visszavonhatatlanul.
1895
őszén aztán meg is valósult dédelgetett álma. Szeptember 9-én foglalta el
helyét a Debreceni Ellenőr
szerkesztőségi asztalánál. Időközben Gáspár Imre már elkerült nemcsak az Ellenőrtől,
hanem Debrecenből is. A lapot akkor Koncz Ákos szerkesztette, aki néhány évvel korábban a nyíregyházi
gimnáziumban, éppen Krúdy iskolájában is tanított egy ideig. Így ő is atyai
barátsággal fogadta az ambiciózus fiatal írót. Ennek ellenére nem maradt Krúdy
sokáig Debrecenben. Mindössze három hónapig dolgozott az Ellenőr
szerkesztőségében. Ez a három hónap azonban mégis rendkívül jelentős fejlődése
szempontjából. Itt kóstolt bele először a hivatásos újságírásba. A
szerkesztőségi munkának szinte minden ágát művelte. Vezércikktől szerkesztői
üzenetig mindent írt. Legfőbb területe azonban mégis a színház volt. Szinte
minden számban találkozunk színházi tudósításaival. Novelláinak száma viszont
csökkent. Többnyire régebbi elbeszéléseit jelentette meg újra egymás után.
Ennek azonban nemcsak a hajszás szerkesztőségi munka lehetett az oka, hanem az
életformájában bekövetkezett változás is. A kocsmázás, az italozás örömeit
talán már Nyíregyházán megízlelte öreg barátai, Kálnay
és Dálnoki Gaál asztalánál, azonban igazán csak Debrecenben merítette meg magát
először az éjszakai élet hullámaiban. Igazi rabjává csak később, Nagyváradon
és a pesti években válik majd az alkoholnak és az éjszakai lumpolásoknak, de
biztos, hogy már Debrecenben megtette az első lépéseket e sajátos életforma
irányába.
Minden
jel arra mutat, hogy jól érezte magát Debrecenben, mégsem maradt ott sokáig.
Három hónappal belépése után búcsút mondott az Ellenőr szerkesztőségének és a
nagyváradi Szabadság c.
laphoz szerződött. Távozásának elsősorban anyagi okai voltak. Nagyváradon jóval
magasabb fizetést ígértek neki, s miután apja akaratával, terveivel
szembehelyezkedett, otthonról nem igen számíthatott támogatásra, az anyagi
szempontokat sem hagyhatta figyelmen kívül. Egyébként az Ellenőrhöz hasonlóan,
a Szabadsággal is jóval korábban kezdődött Krúdy kapcsolata, mint ahogy a lap
belső munkatársa lett. Már 1894 őszétől jelentek meg novellái a Szabadságban,
mégpedig ezúttal nem Krúdy volt a kezdeményező. Halász Lajos, a Szabadság egyik szerkesztője
figyelt fel a fiatal író elbeszéléseire és Gáspár Imre közvetítésével kérte,
hogy nekik is küldjön írásaiból. A Szabadság ugyanúgy kormánypárti lap volt,
mint az Ellenőr. A Bihar megyei és nagyváradi Szabadelvű Párt közlönyének
nevezte magát, vagyis a Tiszák politikai szócsöve volt. Szépirodalmi
vonatkozásban azonban nem korlátozta különösebben munkatársait. Felelős
szerkesztője Lovassy Andor, főszerkesztője Szunyogh Szabolcs volt, segédszerkesztő Halász Lajos, a munkatársak között a legismertebb név: Nagy Endre. Krúdyt főként az utóbbihoz kapcsolták baráti
szálak. Nagy Endre szerzett neki bútorozott szobát a Széchenyi téren, ahol
később lakótársa is akadt, Gallovich Jenő újságíró személyében. Gallovich
szintén Debrecenből került Nagyváradra, s már Debrecenben is félelmetessé
tette magát sorozatos párbajaival, Váradon pedig a huszártisztekkel vívott
csatározásairól vált ismertté. Nem túlzás, ha azt mondjuk: összeillő
lakótársak lehettek.
Később ugyanez
a lap vitte Adyt is Váradra. Krúdy azonban akkor már nem tartózkodott ott. A
Krúdy- és Ady-irodalomban egyaránt elterjedt felfogással szemben az igazság
az, hogy Nagyváradon nem találkozott Ady és Krúdy. Ugyanannál a lapnál
dolgoztak, de nem ugyanabban az időben!
A Szabadságnak
jóval szélesebb volt a munkatársi gárdája, mint az Ellenőrnek. Itt is írt
Krúdy mindent, vezércikkeket, kritikákat, tárcát, nevével azonban jóval
ritkábban találkozunk, mint Debrecenben. Nem volt saját, külön rovata, amelybe
csak ő írt volna, mint az Ellenőrnél. Egyik önéletrajzi írásából kiderül, hogy
a riporteri tevékenység mellett korrektori munkát is végzett a Szabadságnál.
Talán éppen ennek a munkának a sivársága járult hozzá, hogy Váradon véglegesen
kiábrándult a vidéki újságírásból. Debrecenből még csak a nagyobb anyagi lehetőség
csábította el, Nagyváradról azonban már szinte menekülnie kellett, ha nem akart
véglegesen elveszni a lélekölő szellemi ínségmunka mocsarában. Hozzájárult
ehhez az is, hogy itt még sokkal mélyebbre süllyedt az önpusztító éjszakázásban
és az alkohol rabságában. Itt került először igazi lumpok társaságába. Míg
kortársai tekintélyes részének pályáján igen pozitív szerepet töltött be a
nagyváradi tartózkodás (Adyn kívül Juhász Gyula, Szabó Dezső stb.), Krúdy
sohasem állt olyan közel ahhoz, hogy elkallódjon, elzülljön, mint éppen
Váradon. Szerencsére ezt végül maga is felismerte, s még időben búcsút intett a
„Pece-parti Párizsnak”.
5. Az első pesti évek (1896—1900)
1896 májusában
hagyta ott Nagyváradot. A fővárosba utazott, ott próbált megkapaszkodni,
mégpedig most már kizárólag szépíróként. Ez a megkapaszkodás azonban – úgy látszik
– nem ment nagyon könnyen. Belső szerkesztőségi munkát nem akart vállalni,
hiszen többek között éppen az elől menekült Váradról is, szépírói tevékenységének
jövedelméből viszont egyelőre nem volt könnyű megélnie. Írásait szívesen
közölték a lapok, az igazi siker azonban még messze volt. 1896 szeptemberében Egy ember meg egy
rongyos kabát c.
novellájával első díjat nyert a Képes
Családi
Lapok pályázatán, a lap
arcképét is közölte, az igazi beérkezésre azonban még hosszú ideig kellett
várnia.
Olyan adatok is
vannak, amelyek arra engednek következtetni, hogy 1896 nyarán még nem is
sikerült véglegesen megvetnie a lábát a fővárosban, hanem néhány hónapra
hazakényszerült szüleihez Nyíregyházára. De ha dátumszerűen nem is tudjuk
Pestre kerülésének pontos időpontját, az kétségtelen, hogy 1897 tavaszától már
állandóan a fővárosban élt. Írásai ekkor is sokfelé jelentek meg, de főként két
újsággal, a Fővárosi Lapokkal és az Egyetértéssel volt szorosabb kapcsolatban. A szerkesztőségi
robottól megszabadulva, ismét termékenyebb lett. Havonta átlagban 7—8
novellája jelent meg. Hogy összegszerűen mennyit jövedelmezhettek ezek az
írások, azt ma már nem tudhatjuk, de ha az írói munkát nem is minden lapnál
egyformán, s nem is mindig egyenlő rendszerességgel honorálták, e jövedelem
mellett nem kellett volna föltétlenül nyomorognia. Krúdy azonban nem tudott
bánni a pénzzel, a rendszertelenül csurranó honoráriumok azonnal ki is folytak
a kezéből. Nem tudott egzisztenciát teremteni magának, máról-holnapra élt,
egyik hónapos szobából a másikba vándorolt. Főként a Józsefvárost kedvelte, a
kispolgárok és a proletárok kis városias hangulatú kerületét: Többek között a
Gyöngytyúk utcában (ma: Gyulai Pál utca), a Práter utcában és a Vas utcában
lakott hosszabb-rövidebb ideig.
Sokat
nyomorgott, sokat dolgozott, sokat éjszakázott ezekben az években. „Én itt
egy-két évig a Józsefvárosban csavarogtam, koplaltam, rongyoskodtam, mert atyám
ezt a módszert vélte legjobbnak arranézve, hogy a
szülei házhoz visszatérjek. Persze, nem mentem; később nem mehettem, mert
atyám 50 éves korában meghalt. Reménytelenül szegény voltam a Gyöngytyúk
utcában” – írta később egyik önéletrajzában.
Pesten újra
összekerült Gáspár Imrével, aki ezekben az években mint író és mint ember egyaránt
egyre mélyebbre süllyedt. Kocsmai törzsasztalánál az irodalmi élet
perifériájára sodródott, kétes hírű író-egzisztenciák gyülekeztek. Krúdy ekkor
már minden bizonnyal reálisabban ítélte meg bálványozott diákköri mesterét, de
sajátos életformájának bűvköréből nem tudta – nem is igen akarta – kivonni
magát. Ebben a környezetben tanulta meg a főtt marhahús és a kiskocsmai csendes
borozgatások élvezetének sajátos szertartását, amelyet később ő maga is olyan
legendás művészetté fejlesztett. Ekkor, az első pesti években, még csupán szerény tagja
volt az asztaltársaságnak, hogy pár évvel később majd körülötte alakuljon ki
egy sokkal színesebb, érdekesebb udvartartás.
1897 júliusában
végre megjelent első önálló kötete is, egy elbeszélés-gyűjtemény Üres a fészek címmel. Ugyanebben az időben közölte folytatásokban
a Fővárosi Lapok Szeretlek!
című érdekes, turgenyevi ihletésű regényét. Még csak 19 éves volt, neve azonban
egyre ismertebbé kezdett válni. Gáspár asztaltársasága mellett eljárogatott
időnként a fiatal írók és művészek egyik csoportosulásának, az úgynevezett Auróra-körnek az összejöveteleire is. Itt ismerkedett meg
1897 végén Spiegler Bellával, aki Satanella néven ismert tárcaíró és novellista volt.
Bella hét évvel volt idősebb nála, kapcsolatuk azonban e korkülönbség ellenére
is meglepő hirtelenséggel alakult. 1898 februárjában már hivatalosan is megtartották
az eljegyzést. A házasságkötés nem ment ilyen gyorsan. Krúdy ugyanis még nem
volt nagykorú, a szülők pedig ellenezték a házasságot, Nem a korkülönbség
miatt, arról talán nem is tudtak, hanem, mert a házasság véglegesen
szertefoszlatta a „tékozló fiú” vissztéréséhez fűződő
reményeiket. Bármennyire elmélyült ugyanis ezekben az években a szakadék Krúdy
és családja között, a szülők nem mondtak le róla. Sőt, titokban abban
reménykedtek, hogy egyszer csak megúnja a nyomorgást,
és visszatér az atyai házhoz. A házassági tervek ezeket az elképzeléseket
döntötték romba. Végül azonban, úgy látszik, mégis sikerült kiharcolnia a
fiatal írónak a makacs apa hozzájárulását, mert 1899. december 27-én házasságot
kötött Spiegler Bellával.
Közben
változatlan lendülettel írta tovább a novellákat. A Fővárosi Lapok és az
Egyetértés mellett főként a Magyar
Szemlében, a Magyarországban, a Budapesti Hírlapban, a Pesti Naplóban, és a
Pesti Hírlapban jelentek meg sűrűn elbeszélései. Írt néhány regényt is, de ezek
is csak hírlapokban vagy folyóiratokban láttak napvilágot. Hamu c. művét a Divat Szalon, Pál apostol
levelei c. regényét a Művész-Világ, Száll az ének szájrul szájra
c. írását az Előkelő Világ közölte
folytatásokban. Második kötetét 1899 tavaszán adták ki Ifjúság címmel. Ez egy kisregényt és 15 tárcanovellát
tartalmaz. Ezt követte 1900-ban harmadik könyve, A víg ember bús meséi.
Ugyanez
év utolsó hónapjai még egy örvendetes és egy szomorú családi eseményt is tartogattak
számára. 1900. október 6-án megszületett első gyermeke, nagyapja, apja és ő
utána a negyedik Krúdy Gyula a családban. Nem sokáig viselték azonban négyen
egyszerre a nevet, mert alig néhány hónappal később, 1900. december 30-án 50
éves korában meghalt az író édesapja. S ha az utolsó években meglehetősen el is
hidegültek egymástól, Krúdy számára megrendítő élményt jelentett apja halála.
Szilveszterkor, a XIX. század utolsó napján koporsó mellett állt. Koporsó
mellett búcsúzott a letűnő, sírbahulló századtól.
Jelkép és valóság döbbenetes erővel fonódott össze, s az ifjú író talán
mindenkinél mélyebben érezte akkor, hogy a lehanyatló század nemcsak az idő
megszokott tovagördülését jelenti, hanem valami történelmileg is véget ért, s
hogy az új századdal valóban új korszak kezdődött.
6. Az Aranybányától A
vörös postakocsiig (1901—1913)
Az
új század elejétől a világháborúig terjedő időszak volt Krúdy hőskora. Igaz,
legjelentősebb műveit még csak ez után írta majd, egyéniségének
legjellegzetesebb vonásai, sajátos világának legkarakterisztikusabb jegyei
azonban vitathatatlanul ebben az életszakaszban formálódtak ki véglegesen.
Ekkor alakult ki sajátos éjszakázó, darvadozó életformája, amelyen sem a kor,
sem a házasság, sem a betegség nem volt képes később sem változtatni.
A
házasságkötés után felesége Király utca 47. szám alatti lakásába költözött. A
józsefvárosi udvari szobák lakója itt kétségtelenül rendezettebb körülmények
közé került, s minden lehetősége meg lett volna, hogy a polgári jólét és biztonság
kényelmesebb keretei között folytassa tovább életét. Erre a józan, rendezett
életre serkentették a gyors egymásutánban érkező gyermekek is. Az elsőszülött
fiút hamarosan két leány követte: Ilona és Mária. A fiatal írót azonban sem a
polgári otthon nyugalma, sem a szaporodó család nem tudta igazán lekötni. A
maga különös módján szerette ő feleségét és gyermekeit, nyugtalan vére, bohém
természete azonban egyre gyakrabban, s egyre hosszabb időre űzte el otthonról.
Nem tudott lemondani az éjszakázásról, néha napokig nem ment haza, korlátlan
szabadságot kívánt magának a házasságban is, s mivel ezt nem kapta meg,
szállodába költözött, s élte a maga külön életét, anélkül, hogy feleségétől elvált
volna. Évekig lakott a Meteorban, majd a Royalban, de azért családjával sem
szakította meg a kapcsolatot. Néha napján haza-hazalátogatott, ha volt pénze
adott Bellának és a gyerekeknek, finomságokat hozatott a boltból és a
cukrászdából, s aztán újra eltűnt napokra, sőt néha hetekre is. Spiegler Bella nem volt rossz feleség, de férjének ebbe a
különös életmódjába természetesen nem tudott belenyugodni. Ezért aztán egyre
gyakoribbak lettek közöttük a civódások, hangos veszekedések. Krúdyt azonban
sem szép szóval, könyörgéssel, sem erőszakos, hisztériás kitörésekkel nem
lehetett férjjé szelídíteni.
Ebben az időben anyagilag már elég jól
keresett, hiszen egyre sűrűbben követték egymást kötetei. 1901-ben Az
aranybánya c. két kötetes regénye és négy kötet ifjúsági írása
jelent meg. S a következő években is a kötetek egész sora: Nyíri
csend, A podolini kísértet, A szakállszárítón, Az
álmok hőse, Pajkos Gaálék, Hét szilvafa, A bűvös
erszény, Andráscsik örököse, A magyar jakobinusok,
Szindbád ifjúsága, Szindbád utazásai és szinte
felsorolhatatlanul sok ifjúsági írás. Bármennyit keresett is azonban, mindig
máról—holnapra élt, szinte örökös pénzzavarban. Sajátos életmódja mellett ez
nem is lehetett másként. Az éjszakázás, az alkohol mellé újabb – nem kevésbé
költséges – szenvedélyek csatlakoztak, így különösen a kártya és lóverseny. Hatalmas
kártyacsatákat vívott az Otthon Körben, s ott volt minden jelentősebb
futtatáson. A lóverseny hozta össze Bródy Sándorral,
s a legendás gazdagságú különc főúrral, a kor leghíresebb kártyásával és
turf-királyával, Szemere Miklóssal is, akit
később regényei egész sorában megörökített Alvinczi Eduárd néven. (A
vörös postakocsi, Őszi utazások a vörös postakocsin, Nagy kópé, Őszi
versenyek, A kék szalag hőse stb.).
Az írók közül Bródy Sándoron kívül
különösen Ady Endréhez és Révész
Bélához fűzte melegebb barátság. Sok
éjszakát töltöttek együtt a Három Hollóban,
a New Yorkban
és más éjszakai mulatóhelyeken. Igazi társasága, éjszakai kocsmázásainak
kísérete azonban nem az egyenrangú írók köréből került ki. Inkább a furcsa
különcöket, az éjszakai élet rezervátumba illő alakjait gyűjtötte maga köré.
Valóságos udvartartás vette körül, mint egy fejedelmet. Ebben a különös
udvarban a legkülönfélébb figurák verődtek össze. Volt köztük hírlapíró és
huszárkapitány, vívómester és orfeumigazgató, zsoké és biztosítási ügynök,
adófelügyelő és tőzsdés stb. Akadtak társaságában különchajlamú pénzes emberek
is, többségükben azonban máról-holnapra élő szegény ördögök voltak, kétes
egzisztenciák, az élet perifériájára sodródott, félrecsúszott, karrierjükben
megfeneklett, s az éjszaka gyönyöreiben kárpótlást kereső lumpok. Ebben a
különös társaságban talán nem is annyira írói tehetségének köszönhette Krúdy
rendkívüli tekintélyét, fejedelmi rangját, mint félelmetes erejének. Ő maga
nem volt ugyan kötekedő természet, de ha fölingerelték, akkor iszonyatos
tudott lenni. Többször párbajozott, s mindig ép bőrrel úszta meg, pedig
ellenfelei rendszerint nem afféle nyápic civilek, hanem a fegyveres testületek
tagjai voltak. (Például: Dégenfeld Egon és Kabay Gábor huszártisztek, Szentkirályi Béla
rendőrkapitány, Sztojanovics Miklós aktív
huszárkapitány stb.)
Barátaival éjszakánként végigjárták
kedvenc kocsmáikat, az Erdélyi Borozót, az Üllői
úti Arabs Szürkéhez címzett vendégfogadót, de bizalmasabb
baráti társaságban gyakran megfordult a Magyar utcai szalonokban, a kétes hírű
hölgyek és örömlányok tanyáin is. Köztudott például, hogy évekig tartó intim
kapcsolat fűzte Pilisy
Rózához, az előkelő Magyar utcai szalon tulajdonosnőjéhez, akinek házában
nemcsak a magyar arisztokraták voltak gyakori vendégek, hanem még a velszi herceg is megfordult. Hasonlóan gyöngéd szálak
fűzték a kor egy másik híres szalontulajdonos-nőjéhez, Marinovics
Jolánhoz is.
Szinte rejtély, hogy ilyen életmód
mellett hogyan maradt ideje az alkotásra. Egy dologban azonban következetes
volt Krúdy. A napnak néhány előre meghatározott óráját elmaradhatatlanul az
írásnak szentelte. Bárhol és bárhogyan töltötte is éjszakáit, a kiszabott
időben mindig ott ült íróasztalánál, s írt, írt olyan
mennyiségben és olyan gátlástalan nagyvonalúságban, mintha csak azt tűzte volna
ki maga elé, hogy legalábbis a mennyiséget illetően, föltétlenül túlszárnyalja Jókait. A kor irodalmi csoportosulásai
közül egyikhez sem csatlakozott szorosabban. Mindenüvé írt, ahol szívesen
látták írásait. Adyhoz és Révész Bélához fűződő barátsága révén volt kapcsolata
a század eleji irodalmi megújulás táborával, a Magyar Géniusz és a Nyugat körével, de dolgozott a konzervatív Új Időkbe és a katolikus Magyar Szemlébe is.
A
kritika szinte kezdettől elismeréssel fogadta írásait. A szélesebb olvasóközönség
körében A podolini kísérlet c. regényével kezdett népszerűvé válni, első
komoly sikerét azonban csak az 1910-ben meginduló Szindbád-novellákkal, különösen
pedig 1913-ban megjelenő regényével, A vörös postakocsival aratta. A művet először A Hét c. folyóirat közölte, s már a folytatásos közlés
ideje alatt nagy érdeklődést és feltűnést keltett, az első kiadást pedig
valósággal szétkapkodták. A Nyugatban Ady írt róla meleghangú
méltatást, a konzervatív oldal elismerését pedig a Petőfi Társaságba való beválasztása mutatja. Igaz, ez utóbbi
elismerést, mint általában a hivatalos kitüntetéseket, nem sokra becsülte. Ha
egy újságíró barátja föl nem ébreszti, és valósággal erőszakkal el nem
hurcolja, el is mulasztotta volna az ünnepélyes beiktatást.
A
vörös postakocsi megjelenésének évében, 1913. november 15-én mutatta be a
Magyar Színház Krúdy Zoltánka c. színdarabját. A Petőfi Sándor fiáról írt
szomorújátéknak a kitűnő szereposztás ellenére is csak mérsékelt sikere volt,
az író nevét azonban már véglegesen szárnyára kapta a hír. Erről tanúskodik
többek között az is, hogy 1914-ben a Singer és Wolfner
Kiadó Vállalat megindította Összegyűjtött Munkáinak 10 kötetes sorozatos kiadását. Ezzel Krúdy
igazán beérkezett íróvá vált.
7. A háború és a
forradalmak időszakában (1914—1919)
Alkotóereje
és sikerei teljében volt, amikot kitört az első
világháború. Elmúlt 35 éves, már kb. 40 kötet volt mögötte. Testvéröccsei közül
többen is a frontra kerültek, őt azonban személy szerint közvetlenül nem
fenyegette a háború. Néhányszor meg kellett ugyan jelennie különböző
sorozásokon, illetve úgynevezett pótszemléken, egy 1915. november 18-án kelt
népfölkelési igazolványa szerint alkalmasnak is találták fegyveres
szolgálatra, bevonulnia azonban szerencsére nem kellett. A háború eleinte még
életformáján is alig változtatott. Termékenysége nem csökkent, tehetsége pedig
határozottan elmélyüli ezekben az években. 1915-ben megjelent kissé
hatásvadászó c. műve, A 42-ős mozsarak
vitathatatlanul elhibázott, gyönge regény ugyan, s A vörös postakocsi
folytatásának szánt Őszi utazások a vörös postakocsin (1917) c. műve sem érte el a ciklus első
darabjának színvonalát, következő regényei, a Bukfenc (1918), a Napraforgó (1918), az Asszonyságok díja (1919), és Az útitárs (1918) azonban
nemcsak a korábbi művekkel vették fel a versenyt, az egész életműnek is talán
legkiemelkedőbb darabjai. S e regények szomszédságában sorra születtek kitűnő
novellái is, amelyek többek között az Aranykéz utcai szép
napok (1916) és a Tótágas (1919) c. kötetekben kerültek az olvasók elé.
S
ezekben az években új színnel is gazdagodott munkássága. A szépirodalom mellett
jelentős helyet kapott tevékenységében a publicisztika is. Pályája legkezdetén, diák korában és a vidéki hírlapíróskodás
időszakában írt már publicisztikai műveket, később azonban teljesen elhanyagolta
ezt a műfajt. Úgy látszik, a háború fölébresztette benne a közvetlenebb
reagálás vágyát, mert ezekben az években a publicisztika szinte a
szépirodalommal egyenrangú kifejezési formájává
vált. Újságcikkeinek, feljegyzéseinek egy részét kötetekben is megjelentette. (Pest
1915-ben, Pest 1916, Petit, Pesti Album, A Miatyánk évéből, Pesti Évkönyv
stb.)
A kiváltó okokat és a mögötte álló erőket
talán nem látta olyan világosan, mint Ady, a háborúval azonban ő is kezdettől
fogva szembefordult. Feladta korábbi passzivitását, kiderült, hogy a tollat
nemcsak Szindbád szomorkás hangulatú utazásainak és a szép aranymívesné
emlékkönyv-hangulatú szerelmi történeteinek festésére tudja használni, hanem
éles fegyverként is ügyesen forgatja. Pedig a csábítások a másik oldalról nem
hiányoztak. A Petőfi Társaságba történt beválasztása után 1915-ben neki
ítélték a Székesfőváros Ferenc Józsefről
elnevezett szépirodalmi díját, amelyet
általában a fennálló rend dédelgetettjeinek szoktak adományozni. (Csak Ady volt
kivétel, aki 1909-ben szintén elnyerte a díjat.) A kétezer koronát elfogadta,
a nacionalista propaganda azonban egy pillanatra sem tévesztette meg. Sőt, a
háború világosan szemmel kísérhető radikalizáló
hatást gyakorolt egész világnézeti fejlődésére.
Ez a mind aktívabbá váló háborúellenesség
vitte Krúdyt egyre inkább azoknak a táborába, akik már nemcsak az értelmetlen
vérontás ellen küzdöttek, hanem a társadalmi megújulásért, egy új világ
kialakulásáért is. Ezért üdvözölte 1918 őszén lelkesen a polgári forradalmat és
a köztársaság kikiáltását. Ő, aki korábban mindig kívül maradt mindenféle
csoportosuláson, most bekapcsolódott a haladó írói mozgalmakba. Tagja lett a
konzervatív irodalmi társaságok ellen szervezkedő, főként a Nyugat radikális
íróit magába tömörítő Vörösmarty Akadémiának
is. De cikkeivel, riportjaival is a Károlyi kormányt, a köztársaságot
támogatta. Kápolnai földosztás c. riportfüzetében
lelkes hangú beszámolót írt Károlyi Mihály saját birtokán megkezdett
földosztásáról.
A Közmunkatanács elnöke őt kérte fel a
budapesti utcák új elnevezésére. Krúdy azonnal munkához látott, javaslatokat
készített a tanács számára, hogyan kereszteljék el a császárokról, királyokról,
cárokról, Habsburg főhercegekről és hercegnőkről elnevezett fővárosi utcákat.
Nem rajta múlott, hogy tervei nem, vagy csak sokkal később valósulhattak meg.
1919 februárjában elvállalta a Néplap
c. újság szerkesztését, amelyet főként a parasztság tájékoztatására
adtak ki. Ifjúkora óta nem végzett belső szerkesztőségi munkát, mégis lelkesen
látott neki a rábízott feladatnak. Főmunkatársakként Gárdonyi Gézát és Móricz
Zsigmondot vette maga mellé. Ugyanekkor kötött szerződést a Nemzeti Színházzal
A vörös postakocsi színdarab-változatának megírására.
Nemcsak a polgári demokratikus forradalommal
tudott azonban együtt menetelni, hanem a proletárdiktatúrával is. A
Tanácsköztársaság kikiáltása után örömmel üdvözölte a forradalom győzelmét.
Egyik írásában a forradalmat előkészítő orosz írókat állította példaképül a
magyar írástudók elé, s ő maga is rendkívüli érdeklődéssel figyelte a fiatal
szovjet köztársaságból érkező híreket. Mint Móricz Zsigmond, ő is sokat utazott
ezekben a hónapokban, s mindenütt az új élet indulásának jeleit nyomozta.
Riportfüzetet írt a Fejér megyei termelőszövetkezeti mozgalomról. (Fehérvári
könyv. 1919.) Havasi kürt címmel szociográfikus útibeszámolót
adott ki kárpátaljai tapasztalatairól. Ez utóbbi a Ruszka-Krajnai
Népbiztosság kiadásában jelent meg, s egyike volt annak az alig több mint húsz
szépirodalmi könyvnek, amelyek a Tanácsköztársaság rövid fennállása alatt
nyomdafestéket láttak.
Közben a háború és a forradalmak idején
magánéletében is jelentős változások történtek. Házassága végképpen elromlott,
teljesen tarthatatlanná vált. S itt most már nemcsak szokásos napokig tartó kimaradozásairól, s Bella
hisztériás rohamairól volt szó. Krúdy életében új szerelem tűnt fel. Ekkoriban
a Royal Szállodában lakott, s ott intim kapcsolatba került az igazgató, Várady
Gyula feleségével. Évekig tartott ez a viszony. Nyaranként Siófokra is
elkísérte Váradyékat, akik az ottani fürdőt és
szállodát is bérelték. Váradynénak első házasságából
volt egy leánya, aki még csak tanítóképzőbe járt. Huszonegy évvel volt
fiatalabb Krúdynál, mégis beleszeretett a 40 éves, de még mindig hódító férfiba
és híres íróba. Amikor a dolog kitudódott, Krúdynak természetesen el kellett
hagynia a Royalt. 1913 őszén a Margitszigeti Nagyszállóba költözött. Rózsa
Zsuzsika azonban oda is utána szökött. Megesküdni nem tudtak, mert Bella, az
első feleség hallani sem akart a válásról. Csak 1919 júliusában, a
Tanácsköztársaság idején sikerült elérnie Krúdynak a válás kimondását, akkor
aztán rögtön feleségül is vette Zsuzsikát. Alighogy rendeződött azonban
magánélete, elbukott a proletárdiktatúra, s ezzel újabb megpróbáltatások
következtek életében.
8. Haldoklások és
feltámadások (1920—1930)
A
Tanácsköztársaság összeomlása után a haladó magyar irodalom szétzilálódott, az
írók közül sokan külföldre távoztak. Krúdy nem ment idegenbe, inkább belső
emigrációba húzódott vissza, a támadásokat azonban így sem kerülhette el. A
bajszát a Császár Elemér és Pekár Gyula szerkesztésében megjelenő Magyar Múzsa c. folyóirat indította meg ellene. Az író erkölcsi hitele c. nyílt levelében Négyesy László durva támadást intézett ellene egy 1918
novemberében megjelent cikke miatt. Nem kevesebbel, mint hazaárulással, tudatos
rosszhiszeműséggel, a nemzeti múlt meggyalázásával vádolta, és a „megsértett
nemzeti szellem” nevében követelt elégtételt. S mindezt 1920 elején, a fehér
terror tombolása idején.
Négyesy
támadása azonban még csak jeladás volt. A kurzussajtó valóságos pergőtüzet
zúdított rá. Négyesy még csak a Károlyi-forradalom alatti magatartását vetette
szemére, a Krúdyzmus vagy bolsevizmus c. cikk szerzője már a Tanácsköztársaság
idején elkövetett „bűneit” sorakoztatta fel s ráadásul írói tehetségét is
kétségbe vonta. Krúdy megpróbált válaszolni a támadásokra, de hamarosan be
kellett látnia, hogy tehetetlen. Ő, aki korábban szinte mindenüvé dolgozott,
most majdnem teljesen elszigetelődött. De a támadások össztüzében sem hódolt
be, nem kereste a hatalmasok kegyeit. 1920. február 21-én Herczeg Ferenchez
címzett nyílt levelében jelentette be, hogy kilép a Petőfi Társaságból, mert
nem óhajt tagja lenni olyan szervezetnek, amelynek az ellene acsarkodó Pekár
Gyula államtitkár az egyik vezetője.
Bármennyire
rosszul estek is neki azonban az igaztalan vádaskodások, a legfájdalmasabban a
szerkesztők és kiadók részéről megnyilvánuló bojkott érintette. A lapok
visszaadták írásait, a kiadók nem vállalkoztak új műveinek megjelentetéseire.
Ambrus Zoltán igazgató levélben közölte, hogy az Országos Színművészeti Tanács
1920. május 18-án úgy határozott, hogy „A vörös postakocsi a Nemzeti Színházban
nem adható elő”. Ez az elszigetelődés nemcsak írói önbecsülését sértette,
hanem egzisztenciálisan is súlyos helyzetbe sodorta Krúdyt, akinek egészen
fiatal korától kezdve mindig is kizárólag a tollából kellett megélnie. Ekkor
pedig már nem is egy, hanem két család eltartásának gondja nehezedett rá. Ha el
is vált első feleségétől, a 3 gyerek neveltetéséről nem feledkezhetett meg. S
már ott volt az új család is. Feleségével és a közben megszületett kis
Zsuzsival még mindig a Margitszigeten laktak, de most már nem a szállodában,
hanem József Nádor egykori kastélyában béreltek 3 szobás lakást, amely
akkoriban egy rész
vénytársaság
kezelésében volt. Krúdy nagyon szerette a szigetet. Sokat sétálgatott a tölgyek
alatt, amelyeknek árnyékában valamikor Arany János is üldögélt. Elnézegette a
romokat, érdeklődni kezdett a sziget múltja iránt. Szigeti Séták címen egy „szépirodalmi és fürdőügyi közlöny”
megindításával is próbálkozott, néhány szám után azonban a vállalkozás elakadt.
Később a sziget múltjával foglalkozó múzeumot akart létrehozni, de javaslatai
nem találtak támogatásra.
A
szigeten több író is lakott akkoriban. Ott élt Bródy Sándor, Molnár Ferenc,
Kárpáti Aurél, Szép Ernő, Szomory Dezső, a fiatalabbak közül pedig többek
között Zilahy Lajos és Harsányi Zsolt. Krúdy jól érezte
magát ebben a társaságban, de környezete sem tudta feledtetni állandó
pénztelenségüket. Hiába dolgozott újra sokat, hiába vállalkozott még Álmoskönyv írására is, tartósan sohasem sikerült
kilábalniuk a nyomorból. Lakásuk is rendkívül sivár volt, kimustrált szállodai
kölcsönbútorokkal rendezkedtek be a nagyméretű, rosszul fűthető szobákban. Az
évek múltával családi élete is újra romlani kezdett. Szerette fiatal feleségét,
s valósággal imádta kislányát, de hiányzott neki a kávéház, az éjszakai élet,
megint gyakran kimaradozott, s emiatt otthon természetesen napirenden voltak a
nézeteltérések.
Némi
enyhülést hozott számukra az 1924-es év, Nyíregyháza örökváltságának
centenáriuma. A jubileumra sokféleképpen emlékezett a szülőváros, többek
között egy tanulmánykötet kiadásával is (Nyíregyháza az
örökváltság századik évében).
A város vezetői Krúdyt is fölkérték emlékezései megírására, s ő lelkesen
vetette magát a munkába. A tekintélyes honoráriumnál is nagyobb örömet
jelentett talán számára, hogy ebből az alkalomból többször is Nyíregyházán járhatott.
Sőt, a város vendégeként feleségével és kislányával is hosszabb időt tölthetett
1924 nyarán a Sóstón, az úgynevezett „svájci lak”-ban.
Az írónak jól esett a szülőváros részéről megnyilvánuló megbecsülés, s büszkén
mutogatta feleségének Nyíregyháza és a környék nevezetességeit.
Egy-egy
ilyen alkalom kicsit közelebb hozta őket egymáshoz, otthon azonban hamarosan
újra kezdődött minden. A pénz elfogyott, a civódások kiújultak. Hogy nyomorukon
enyhítsen, felesége, akinek tanítónői képesítése volt, gyermekotthont, afféle
gyermek-panziót nyitott lakásuk egyik szobájában. Eleinte Krúdy is nagy
reményeket fűzött ehhez az ötlethez. Egy fennmaradt levelének tanúsága szerint
25 millió koronás kölcsönt is megpróbált szerezni Hatvany Lajostól a vállalkozáshoz.
Hatvany visszautasította a kérését, de közben egyébként is kiderült, hogy a
gyermekzajban az író nem tudott dolgozni. Ez újabb konfliktusokra adott
alkalmat. Felesége ragaszkodott az egyetlen mentségnek látszó elképzeléséhez,
ezért elköltözött otthonról. Előbb a Nap utcában, később a Hűvösvölgyben bérelt
lakást, és ott próbálta megvalósítani terveit. Ekkor, hogy ne legyen egyedül,
Krúdy első házasságából született fiát vette magához, aki már maga is felnőtt
ember volt, elmúlt 25 éves. Fia aztán csakugyan hűségesen titkárkodott
mellette, még éjszakai kocsmázásaira is gyakran elkísérte.
Kölcsönt
nem adott az Ausztriában élő Hatvany, de egyébként nagyra becsülte Krúdyt, és
többször is meghívta magához. Így került az író először 1925 nyarán, majd 1926
őszén pár hétre vendégként Lainzba, ahol Hatvanyék azt a régi császári vadászkastélyt bérelték,
amely Erzsébet királynénak is kedvenc tartózkodási helye volt. Bármilyen szép
napokat töltött is azonban Lainzban, itthon megint a
régi problémákkal találta magát szemben. Felesége, akinek vállalkozása csődbe
jutott, visszaköltözött hozzá a szigetre, egy pillanatra úgy látszott,
valamennyire rendbe jön az életük, de ekkor minden addiginál
súlyosabb megpróbáltatás következett. 1926 végén súlyosan megbetegedett. Három
hónapig feküdt a Liget-szanatóriumban. Kiderült, hogy a rendetlen, éjszakázó
életmód, a rengeteg alkohol és a túlhajszolt munka még az ő vaserős szervezetét
is kikezdte. Mája, gyomra, s különösen szíve egyszerre kezdte felmondani a
szolgálatot. A buzgó orvosoknak sikerült valamennyire rendbeszedniük
egészségét, s 1927 márciusában Balatonfüredre küldték utókúrára. Füred jót tett
neki, de régi erejét már soha többé nem nyerte vissza. Még nem volt 50 éves,
hatalmas alakja mégis mintha megroppant volna. Erősen lefogyott, és hirtelen
észrevehetően öregedni kezdett. Amint egy kicsit mégis erőre kapott, rögtön ott
kellett hagynia Füredet, mert betegsége alatt ijesztően felszaporodott a család
adóssága. Ha nem akart végképpen elmerülni, újra robotolnia kellett még nagyobb
szorgalommal.
Az év vége még egy meglepetést
tartogatott számukra. 1927 decemberében át kellett költözniük az ún.
igazgatósági épületbe, mert a kastélyból póló-klubot és bárt csináltak az
arisztokrácia számára. Ez a lakás sokkal kisebb volt, környéke is zajosabb, de
legalább nem szenvedtek annyit a hidegtől. Hiába dolgozott a régi buzgósággal,
új műveire nem akadt kiadó. Az újságok még csak közölték írásait, kötetek megjelentetésére
azonban senki sem vállalkozott. 1928-ban, az író születésének 50. évfordulója
alkalmából az Athenaeum újra piacra dobta ugyan műveinek tíz kötetes
sorozatát, új Krúdy-mű azonban sem 27-ben, sem 28-ban nem jelent meg, 29-ben
pedig sem új, sem régi. Pedig ha fizikuma megroppant is, alkotóereje nem
csökkent. Az 1928-as Valakit elvisz az ördög
vagy az 1929-ben írt Boldogult úrfikoromban
tehetségét változatlanul régi fényében csillogtatta. Pedig ezekben az években
a betegség új és új démonaival kellett birokra kelnie.
1928 nyarán sétálgatás közben féloldali
szélütést kapott, de ezt még viszonylag könnyen és gyorsan kiheverte. A
következő évben ismét súlyos állapotban került a Liget-szanatóriumba. Most már
nemcsak szíve és mája makrancoskodott, idegállapota is aggasztóra fordult.
Hetekig a szó szoros értelmében élet és halál között lebegett. Végül az
orvosok hősies küzdelme megmentette életét. Mikor 1929 végén hazaengedték,
megígérte orvosának, hogy nem iszik többé alkoholt. S valóban gyorsan
lábadozott, kezdte visszanyerni erejét, sőt munkakedvét is. Az 1930-as év
egyébként is jól kezdődött számukra. Januárban az új Baumgarten-díjasok
között az ő neve is ott volt. Felgyülemlett adósságaikon ugyan ez sem segített,
de a díj mégis pillanatnyi enyhülést hozott anyagi gondjaikban. Különben is jól
esett neki, hogy írótársai gondoltak rá, hogy még számon tartották.
Nem sokáig örülhettek azonban, mert újra
költözködniük kellett. Bérletüket felmondták, s Óbudán ajánlottak fel számukra
új lakást. El kellett hagyniuk a szigetet, amelyet annyira szerettek, annyira
megszoktak már, mintha saját tulajdonuk lett volna. 1930 májusában érkeztek
Óbudára, s ezzel életüknek is új szakasza kezdődött.
9.
Óbudai
remeteség
(1930—1933)
Óbudán a Templom utca 15. szám alatt
lakott egy öreg földszintes házban. Amilyen fájdalmasan esett neki a búcsú a
szigettől, olyan hamar megszokta, sőt meg is szerette Óbudát. Kiderült, hogy ez
az új környezet tulajdonképpen nem is volt annyira új az ő számára. Az ifjúkori
nyíregyházi kisvárosi emlékek, a podolini ódonság és
az első pesti évek józsefvárosi élményei után egyáltalán nem volt szokatlan a
vidékies Óbuda sem, s így nem meglepő, hogy viszonylag gyorsan akklimatizálódott. Szívesen sétálgatott a
környéken, új ismeretségeket kötött, de barátságosan elbeszélgetett ismeretlen
emberekkel is. Nem ivott, nem éjszakázott, így egészsége is tűrhetően
rendbejött. Annyira, hogy 1930 nyarán már egy repülőutazásra is vállalkozhatott.
Akkor indult meg az első rendszeres légijárat Budapest
és Nyíregyháza között, s az első repülőgéppel néhány napra ő is szülővárosába
érkezett.
A
viszonylagos nyugalom azonban nem tartott sokáig. Október 21-én családi körben
vidám születésnapot ültek, s egy óvatlan pillanatban Krúdy újra megízlelte a
bort. Ettől kezdve megint sűrűn eljárogatott hazulról. Messze ritkán ment,
Pestre csak akkor, ha szerkesztőkkel vagy kiadókkal kellett tárgyalnia, de
törzsvendég lett az óbudai vendéglőkben és kiskocsmákban. Leggyakrabban a
szomszédságban levő Mókus utcai Kéhli vendéglőben üldögélt. Duhaj régen sem volt, most méginkább a csendes iszogatást kedvelte. Néhány régi
barátja is ide járt ki hozzá. Leggyakrabban Várkonyi Titusz,
Herczeg Elemér, Hargitay István, Babay
József. Ezek az írók,
újságírók szinte fejedelemként tisztelték, a szerkesztők és a kiadók viszont
egyre hosszasabban várakoztatták előszobájukban. Ő, aki valamikor még a huszártisztektől
sem tűrte el a legkisebb sértést sem, most kénytelen volt elviselni a
megaláztatásokat, mert a gazdasági válság idején az ő nyomoruk és eladósodásuk
is minden addiginál félelmetesebb méreteket öltött, s ő nem tudott semmi mást,
csak írni.
Aztán
váratlanul még egyszer rámosolygott a szerencse. Kosztolányi, a magyar Pen Club elnöke Angliában járt, s a dúsgazdag
újságkirály, lord Rothermere ezer fontot adományozott neki, hogy azzal az
év legkiválóbb magyar irodalmi teljesítményét jutalmazzák. Kosztolányi rögtön
Krúdyra gondolt, de aztán a magyar írók sanyarú helyzetét látva, a díjat két
évre felezték el, s az első ötszáz fontot is megosztva adták ki Krúdy Gyulának
és Móricz Zsigmondnak. Krúdy természetesen nagyon megörült a ráesett
választásnak, de a díjkiosztás sok izgalommal is járt. A konzervatív sajtó
nyílt rosszallással fogadta a döntést, s ócsároló hangok is hallatszottak. Még
nagyobb baj volt, hogy nem volt új kötete, amelyet jutalmazhattak volna. A Boldogult úrfikoromban
és a Festett király
óta ugyanis nem látott napvilágot új Krúdy-mű. Végül Kosztolányi közbenjárására
a Hungária nyomda 1931 végén a szerző kiadásában hitelben kinyomtatta Az élet álom c. novelláskötetet. Így aztán 1932 elején
odaítélhették a 250 fontot az írónak. Jellemző azonban Krúdy helyzetére,
kénytelen volt azt kérni Kosztolányitól, hogy ne nyilvánosan kelljen átvennie
a díjat, mert joggal tartott tőle, hogy a hitelezők ostromában egyetlen fillért
sem sikerülne hazavinnie.
Ha
a Rothermere-díj hozott is némi enyhülést, ha átmenetileg ki is
emelte abból az élve-eltemetésből, amelyben remetéskedett, alapjában véve nem
oldhatta meg helyzetét. Adósságai alig csökkentek, s 1932 júniusában kénytelen
volt vagyontalansági esküt tenni a Királyi Törvényszék előtt csődnyitási
ügyben. Kesernyés iróniával írta ekkor: „Lecsendesedett
szívvel álltam a bíró úr előtt, amikor végre megszabadított szenvedéseimtől és
elmondatta velem a vagyontalansági eskü formuláját. Rendbejöttem az élettel, de nem önmagammal.
Esküt tettem, hogy semmim sincs. Vajon lehet semmi nélkül élni?”
Úgy
látszik, nem sokáig lehetett. Még a nyár végén újra szanatóriumba került. Az
orvosok mindent elkövettek, hogy visszaadják egészségét, ő azonban – amint egy
kicsit tűrhetőbben érezte magát – ki-kiszökött a kórházból, majd – egy hosszabb
önkényes kimaradás után – véglegesen otthon maradt. Robotolt tovább. Apró,
lilatintás betűivel még mindig fáradhatatlanul rótta
a sorokat, s kilincselt a
szerkesztőségekben. Lassan már csak árnyéka volt régi önmagának. Csonttá
soványodott hatalmas testén lötyögött a ruha. Ő, a csodálatos jóízek írója, már alig evett. Még alig múlt 54 éves, de már
szinte aggastyánnak látszott.
1933 áprilisában a Fővárosi Közmunkák
Tanácsa lakbérhátralékuk miatt felmondta lakásukat, és a bírósághoz fordult,
hogy kötelezze Krúdyt annak kiürítésére. Az Elektromos Művek bíróság nélkül is
cselekedett, a hátralék miatt egyszerűen kikapcsolták villanyát. Ettől kezdve
esténként gyertya mellett írt. Utolsó befejezett alkotása Purgatórium
c. kisregénye volt. Önéletrajzi mű, a szenvedések és gyötrelmek könyve,
küzdelem az életért és búcsú az élettől. Címe szinte jelképes, hisz élete
ekkor már valóban purgatóriumi volt.
Május 11-én Antal István sajtófőnök
hívatta magához, s közölte vele: a kormány hazafiatlan cselekedetnek minősíti
azt a tettét, hogy cikket írt egy prágai magyar lapba. Sok sértés érte már, de
ennél súlyosabbat nem vághattak volna arcába. Feldúltan hagyta ott a hivatalt,
s órákig szinte nem tudott magához térni. Senki sem tudhatja, hogy mi mehetett
benne végbe ezen a napon. Hazafelé menet még benézett rövid időre Kéhliékhez. Másnap reggel, 1933. május 12-én holtan
találták ágyában. A halotti anyakönyvben a bejegyzés: a halál oka:
szívbénulás.
Két nap múlva, május 14-én temették.
10.
Örökség
és örökösök.
(Krúdy utóélete)
Halála után megjelentek a hivatal
emberei, és számbavették hagyatékát. Gyorsan
végezhettek, nem akadt sok dolguk. Két csíkos nadrág, egy fekete zakó, egy
barna szvetter, 8 ing, egy szürke felöltő, két nadrágtartó, egy zöld és egy
szürke kalap s még néhány apróság. Szívszorító lista.
A magyar írókat általában nem kényeztette
el a sors, mégis alig lehetne olyat találni, aki ilyen megrendítően kevés
leltározni valót hagyott volna maga után.
De ha a nagyszámú hitelezőt nem is
elégíthette ki ez a passzív vagyoni mérleg, annál gazdagabb örökséget hagyott
nemzetére. Lakásában kevés tennivalójuk akadt a leltározóknak, szellemi hagyatékát
azonban máig sem tudtuk egészen számba venni. Igaz, a halála óta eltelt 35 év
folyamán ez a „leltározás” nem mindig egyforma buzgalommal folyt.
Utolsó éveiben is szinte félig
eltemetetten dolgozott már, halála után pedig még nagyobb lett körülötte a
csend. A nekrológok elsiratták, s aztán közel egy évtizedig a nevét is alig
írták le. Leghívebb barátai és rajongói halála napján minden évben összejöttek
sírjánál, a hivatalos Magyarország azonban nem vett róla tudomást. Műveit nem
adták ki, s ha készült is róla egy-két sikeres bölcsészdoktori disszertáció,
az irodalomtörténet-írás érdemben alig foglalkozott vele.
A 40-es évek elején azonban váratlanul megnőtt
iránta az érdeklődés. A Nyugat ún. harmadik nemzedéke benne látta egyik
példaképét. Felfedezték modernségét, a szürrealistákkal, Prousttal, Wirginia Woolffal és az idő más
varázslóival, a modern regényforma nagy megújítóival rokonították. Fontosabb
azonban, hogy olvasták is. Kötetei újra megjelentek, 43-ban 10, 44-ben 9 műve
látott napvilágot.
Ez a lendület, Krúdy első feltámadása a
felszabadulás utáni első években is továbbtartott. 48—49 táján azonban sok
mindennel együtt ez is megszakadt. Az akkori szemellenzős kultúrpolitika
sokakkal együtt őt sem tudta beilleszteni a szűklátókörűen értelmezett haladó
hagyományok rendszerébe, így fokozatosan kiszorult az irodalmi köztudatból.
Szerencsére ez az újabb eltemettetés nem
tartott sokáig. 1954-től írásai ismét megjelenhettek, 1957-ben pedig megindult
műveinek minden korábbinál teljesebb gyűjteményes kiadása. Azóta csak a
sorozatban 32 kötete látott napvilágot, de sok mű jelent meg a sorozaton kívül
is. Napjainkban tehát igazán nem túlzás újabb Krúdy-reneszánszról beszélni.
Adósságunk természetesen még mindig van vele szemben, de születésének 90. és
halálának 35. évében már szerénytelenség nélkül mondhatjuk, hogy végre igazi
örökösei, a magyar olvasók is kezdik birtokukba venni csodálatos, fénylő
örökségét.
(7-44. p.)