Irodalmi élet
Krúdy
Gyula nevének egy idő óta egyre nemesebb csengése van literátori fülek
számára. Nem a nagyközönség, hanem az irodalom fedezte fel őt, s bár értékeit
és fogyatkozásait még eddig nem mérték le, tudjuk, hogy egyike volt a század legnagyobb
és legeredetibb magyar íróinak. S nem félrevonuló magános nagyság. A mű,
melyet ránk hagyott, még áttekinthetetlenül gazdag, kúsza és végtelenül
szövevényes, mint az őserdő, de nem járhatatlan. Egyedülálló szeszélyességében
is fölcsillannak tiszta vonalai, szétáradó alaktalansága mindig megőriz
valamit a forma igézetéből. Mély kőzeteken keresztül lehet csak eljutni művei
lényegéhez, a valóság tiszta álomképéhez, melyről már lehámlott minden idegen
réteg, a szecesszió minden bántó díszlete. Az ő folyamai nem a tenger nyugodt
végtelensége felé haladnak, hanem még forrásaik ösztönös csapongásával
kalandoznak el ismeretlen messziségekbe.
Halhatatlan
hősének, Szindbádnak kalandjai most új kiadásban jelentek meg (Szindbád
ifjúsága és megtérése, Franklin- kiadás). A Szindbád nem az író legmélyebb
műve; az igazi Szindbád, az álomnak, az idő határait feloldó emlékezésének, a
lét derűjének ez a jelképe, kinek neve egy a Krúdyéval, e novellákban kissé
színpadiasan lép elő, mint megszemélyesített erő, gazdagabb, bonyolultabb
művekből, ahol megfoghatatlan sejtelemként élte a maga igazi életét. A könyv
legtöbb novellája: adoma, nem egyszer ízetlen csattanókkal, egyhangú
szoknya-kalandokkal, de megejtően szép részletekkel. A Krúdy-mű minden
motivumát megtaláljuk itt: a szepességi álomvilágot, a mesebeli
Lengyelországot, a gyermekkor roskadozó, emlékekkel terhes kúriáit, a
tűznélküli érzékies szerelem ezernyi változatát. Az emlékezés erre a szűk
határú világra rakja rá gazdag rétegeit. Kisvárosi cukrászda, vagy egy
templomtorony a Kárpátokban, női nevetés, vagy a patak jegén át a magános
utasra leskelődő pisztráng, lengyel szerzetes és magyar Oblomov, — minden szó
és minden jelenség parttalan áramlást indít el a lélekben, egy formátlan és
névtelen emóciót, mely átcsap az idő és a tér önkényes korlátain. A
Szindbád-novellákban — főleg a kötet első részének darabjaiban — az emlékeknek
nem a legmélyebb rétege tör fel. Az író csak megvillantja, de nem meríti ki a
dús lehetőségeket; mintha Szindbáb helyett kellene szégyelnie hőse alaktalan
álmodozásait. Így a legtöbb novella megmarad megszépített vulgáris kalandnak. A
fáradtság vagy a szeszély néha abbahagyatja vele a legszebb kalandot, különben
is szereti a zökkenőket, a triviális fordulatokat, melyek álomvilágát
összekötik a külső valósággal. Írói modorának egyik legjellemzőbb vonása
romantikus eredetű világfias fölényessége, melyet tudatos játékossággal
alkalmaz. Romantikus indítékai is másodlagosak: az irodalom, Jókai, Mikszáth
szűrőjén át jutottak el hozzá. Ami a romantikából egyedül az övé: a vágy
szomjúsága, a realitását vesztett történelmiség szerelme, a magatartás légies
bizonytalansága, mindez az első romantikusok rokonává teszi.
Ezekben
a Szindbád-novellákban az emberi környezet rajzából hiányzik az író társadalmi
élménye. Érdekes, hogy a közösség realitását legtöbb írásában akkor tudja
legelhihetőbben érzékeltetni, ha a legtávolabbi gyermekkor emlékeihez nyúl.
Írói pályájának kezdetén egy érzékenyebb és érzelmesebb magyar Turgenyevnek
indult, a haldokló nemesi világ írójának, a „nyiri csend” költőjének. Egész
életművében osztálya érzelemvilágát dolgozta fel, de nem mindig van ereje
megmutatni a talajt, ahová gyökerei lenyúlnak, ő a szeszélyesen kanyargó füst,
az illanó pára, a távoli ízek költője, a legérzékenyebb anyag művésze. Amit
jóval később Giraudoux már nagyobb tudatossággal s erősebb intellektussal
fölfedett egyik-másik művében, azt Krúdy az igazi költő ihletével
megteremtette, mint sajátos világot. Talán szűkre szabta ennek a világnak a határait,
szűkebbre, mint képességeitől tellett volna, de a mély hangulatoknak, a lélek
ősi álmainak nincs nála különb magyar művésze. S nyelvének képalkotó ereje és
belső zenéje — mint a legnagyobb költőknél — sejtelmes és elérhetetlen
messzeségekbe visz: „Olyannak képzelte, mint a magányos házat, messze künn, a
városon kívül, ahol a bokrok között csörög a szél, de benn a szobában
rozmaringillat van és délután csendesen szól egy mélyhangú hegedű. Az álmaiban
ott élt Málcsi együtt azokkal a vágyódásokkal, amelyek a nagyvárosból néha-néha
csendes kisvárosi cukrász-boltokba, a sötétes sikátorban állongó régi házban
varrogató leányokhoz és régi bolthajtásos kőhidakra vezették Szindbábot, hol a
folyó álmodozva siklik tova a híd alatt, míg a távolban a tisztára mosott
torony körül galambok repkednek karikába...”
[…]
Kelemen János
(Jelenkor,
1943/7. /április 1./ 11. p.)