KRÚDY
GYULA
A Krúdy Gyuláról szóló emlékezésekben az író ott található a London-szálló
éttermében, a kiskocsmák pirosterítős abrosza
mellett, a régi orfeum éjszakai zajlásában, az egykori szerkesztőségek ásításra
ingerlő, hosszú, sötét folyosóin, barátságos leányok házában, ahol a belépéskor
nem kell meghívót felmutatni, füstös kártyatermekben, nyűttarcú,
kivörösödött szemű játékosok között, továbbá jellegtelen szállodai szobában,
ahol napfényes reggel készülődik a lefekvésre — mondom, mindenütt feltűnik
szálfaalakja, csak a lakásában nem. Krúdy otthoni életéről alig akad feljegyzés; igaz, mindig úton
volt, otthon nem is kereste őt senki, csak postás vagy végrehajtó.
Az „Üres
a fészek” megjelenése idején (1897) tizenkilenc éves novellista és
hírlapíró, a Gyöngytyúk utcában (mai Gyulai Pál utca) bérelt hónapos szobát egy
szabómesternél; kikötötte, hogy a főbérlő mindennap köteles kivasalni a
ruháját. Abban az időben többször változtatta hónapos szobáit, de mindig a
kerületen belül. Budapesten is sokáig ragaszkodott az odahaza megkedvelt
kisvárosi csendhez, a néptelen utcán zötykölődő társzekerek hangjához, a
muskátlis ablakokhoz, a leanderes udvarokhoz, Nyíregyházát kereste a
Józsefvárosban. Hamarosan törzsvendég lett a környék ivóiban, megszerezve a
kocsmárosok és a vendégek megilletődött respektusát, nem írói tehetsége, hanem
gyorsan ütő óriási tenyere révén.
|
|
Józsefvárosi háztetők |
Király utca 47 |
Még jóval
a nagykorúság előtt beleszeretett Spiegler Bellába, aki
Satanella néven írt novellákat. Végül is megkérte a
nála hét évvel idősebb Bella kezét. A házasságkötés után felesége Király utca
47 (a Majakovszkij utca) szám alatti lakásába költözött. Egy régi, szecessziós
ízű irodalmi pletyka könyvben, az „Irodalom boudoirjában”
című kötetben olvassuk, hogy a gyermekifjú férj eltiltotta feleségét az
írástól. És amikor az tilalma ellenére novellát írt egy hetilapban, Krúdy
provokáltatta a szerkesztőt és pisztolypárbajt vívott vele.
Hamarosan
kiderült, hogy a hajthatatlan, ellentmondást senkitől el nem tűrő, akaratát
mindenkire ráerőszakoló férfi, nem képes elviselni a családapai és férji
szereppel járó kötelezettségeket. Valóban Krúdy nem volt olyan fajta ember, aki
estéit odahaza töltve, olvasgat, majd tíz óra felé ajkán elnyomva az ásítást,
nyugovóra tér. Kedvteléseiben, hajlamai követésében semmiféle kötöttség nem
gátolhatta őt. Időnként napokra eltűnt; eleinte ijedelmet okozva aggódó
feleségének, később az asszony már türelmesen várt; tudta, hogy férje
visszatér. Krúdy gyakran hetekre is elsáncolta magát különféle szállodák — a Royal,
az Astoria, a Meteor — szobáiban, a nyugodt dolgozás ürügyével.
Valójában szabadságvágyát követte. Haza csak látogatóba járt. Csatangoló
kandúrtermészete lévén, csak a házhoz volt hű, párjához soha.
Válása
után újra megnősült; második felesége is gömbölyű, tipegő léptű, aprólábú
galamb volt, amilyen az első. És mind a kettő tanítónő. Váradi Zsuzsival,
imádott Margitszigetén lakott, a kastély szép, tágas három szobájában.
(Egyébként a szigeten hosszabb ideig az igazgatósági épületben is volt
szállása, valamint a régi Nagyszállóban és Kis-szállóban is. A szigeti sétálók
már egyik épülettel sem találkoznak. A régi szállodákat lebontották, a kastély
és az igazgatósági épület a háborúban pusztult el.)
Szobája a
sétányra nyílt és ha otthon volt, a hajnali óráktól
délig dolgozott. Az óriási méretű, átfűthetetlen szobában szokta meg, hogy
télikabátban írjon és később Óbudán is ragaszkodott ehhez a szokásához; csak
forró nyári napokon vetette le bélelt, nehéz kabátját. Kettős ágyban aludt,
erről a bútorról messziről felismerhető volt a szállodai származás. Téglalap
alakú, lila csomagolópapirossal befödött asztalnál
írt. Az asztalon ott volt egy kavics, azt régen Zsuzsika hozta ajándékba a
papának. Egy bagolyos írókészlet is ott
terpeszkedett, de ahhoz soha hozzá nem nyúlt. Volt külön tintatartója, mindig
lila tintával. Ragaszkodott régi tollszárához és csak hegyes tollal tudott
írni. Amikor asztalhoz ült, hosszasan gondolkodott és csak aztán látott munkához.
Javítás nélkül, gyorsan írt. A munkát csak azért hagyta abba, hogy tornáztassa
kezét és nagy erővel ropogtassa ujjait. Fizikailag fáradt el a munkában. Ha
elgondoljuk, hogy ötvenöt éves koráig annyit írt, mint Jókain kívül senki e
hazában, ezen nem is csodálkozhatunk. Könyvtára nem
volt, de az elterjedt közhittel szemben elég sokat olvasott, főleg Dickenst,
Thackeray-t, Jókait és Mikszáthot. Az újságokban megjelent írásait nem vitte
haza, soha említést sem tett róluk. Cikkeit sem ő, sem a család nem vágta ki,
nem tette el. Könyveit sem őrizte meg, még azzal sem törődött, hogy szűkebb
környezete olvasta-e őket.
Sokat
keresett, de az üzemanyag: a konflis, a kocsmák, egyáltalán: a házas- és
magányos élet keverése nyelte a pénzt. Minden reggel tíz pengő kosztpénzt
adott. Időnként pontosan leírta, mit vásároljon a felesége másnap. Akkoriban
még ragaszkodott a két liter asztali borához; azt Czájlik
üzletéből hozták. Az üvegeket íróasztala elé, az ablakba kellett állítani.
Egészen híg rántottát reggelizett. Legkedvesebb eledele a magakészítette
keverék volt; szardíniát, vajat, hagymát, keménytojást
kevert össze, és citromlével öntötte le. Marhahúst szeretett enni és káposztát,
minden formában. Édességet soha életében nem evett, gyümölcsöt is csak nagyon
ritkán, kivéve a hámozott diót. Vasárnaponként otthon ebédelt, vacsoraidőben
mindig a városban volt.
Ahogy
hazaérkezett, levetkőzött. Gondosan vigyázott ruhájára. Vendégek ritkán jártak
náluk. Időnként egy-két szerkesztő és a kedvelt Szép Ernő, akinek tréfás meséit
hunyorgó mosolygással hallgatta. Mindig egyedül járt el, asszony nélkül.
Színházba egyetlenegyszer vitte el a feleségét, az „Aranyóra” bemutató
előadására. De máshová nem jártak együtt. Nagy esemény
volt, amikor Magyari Imre cigányprímás esküvőjén felesége társaságában jelent
meg. Moziba talán soha életében nem ült be.
Egyszer
fejgörcs kínozta és mozdulatlanul feküdt a díványon. Kislánya, aki hallotta,
hogy édesapja a lóversenyen volt, hozzálépett és aggódó hangon ezt kérdezte:
„Leestél a lóról?” Ez volt az a ritka pillanat, amikor Krúdy nevetett. Mert
csak mosolyogni szokott.
Amikor
1929-ben megbetegedett, Lévy doktor eltiltotta az ivástól és valóban, egy évig
nem nyúlt borospohárhoz. Akkoriban a Közmunka Tanács kitette a családot a
kastélyból és cserébe adta az óbudai, Templom utca 15. számú házban levő
lakást. A bejárat melletti szoba lett Krúdyé. Ebben az időben sokat kínlódott
az ital hiánya miatt, dörmögött, tett-vett a lakásban, nem találta a helyét. S
aztán újra ivott és újra eltűnt gyakran napokra, éppúgy, mint egykor szép
ifjúságában. Egyszer egyik famulusával, R. P.-vel ült
egy vendéglőben és italozás közben elfogyott a pénze. Megparancsolta R. P.-nek, menjen el a lakására, másszon be a nyitott ablakon,
a kaputól balra, persze megjelölve, hogy íróasztalának melyik fiókjában van az
asszony elől elrejtett pénze. R. P. éppen behatolóban volt, amikor a rendőr
elfogta, bekísérte az őrszobára és Krúdynak kellett kiváltania az utasítását
híven teljesítő fiatalembert.
|
A Templom utca 15. számú ház, ahol meghalt |
Utolsó
éveiben fonnyadozó kedvvel merengett el az idők változásain, fellépésének
félelmetessége is csökkent, a hatalmas alakját körüllengő varázs is foszlóban
volt. Ebben az időben már többször előfordult, hogy megvárakoztatták
szerkesztőségekben,
1933.
május 11-én délután lefeküdt. Fáradt volt és beteg. Este kislánya bement hozzá
és megcsókolta a homlokát. „Köszönöm, kicsim !” —
ennyit mondott. Reggel holtan találták. Álmában érte a halál. Ravatala körül
ott volt a két asszony, gyermekei, a rokonok és tisztes távolságra, mélységes
megrendültségében pajtásai, mert barátai soha nem voltak, ivópartnerei, társai
a betűvetésben: írók és újságírók, pincérek, lump éjjelezők, pillangók, óbudai
kocsmázók és pesti kávéházi okosok, tipszterek és
zsokék, műveiben megörökített világa.
KELLÉR
ANDOR
(Beszélő
házak. Szerk. Hatvany Lajos, fényképezte Gink Károly.
Bp. 1957, Bibliotheca. 155-160. p.)