KELLÉR ANDOR
KRÚDY
GYULA EMLÉKEZETE
Tizennyolc
éves, a mesterség imádatától szüntelenül magas
lázban didergő hírlapíró voltam, és azzal tüntetett ki a bekötött szemű
szerencse, hogy az imádott Krúdy Gyulával kettesben búslakodhattam egy budai
kiskocsma pirosterítékes asztala mellett. Krúdy a
kocsmában, az ital-teremtette lebegő állapotban
alkotott; ott soha nem írt, még csak nem is jegyzett; mélázó, csöndes poharazás
közben születtek meghökkentő képei, látomásos leírásai, tájakat és embereket
elővarázsoló, ritka érzékletességű hasonlatai. Mire
hazatért és íróasztalához ült, már készen futottak ki keze alól az apró,
gyöngybetűs, lilatintás sorok a papirosra. Ámde nem szeretett egyedül időzni
az ivóban; kellett egy élőlény, aki a vajúdó teremtés pihenő perceiben szót
vált vele, egy statiszta, aki mellette lélegzik. Ezért cipelt mindig valakit
magával; többnyire Oszkár bácsit, a derék hivatásos állatkerti mesemondót,
akinek időnként, az öreg, párás Rudasfürdő langyos medencéjében
megengedte, hogy meséljen neki; mondja el Hamupipőke vagy a Piroska és a
farkas kevéssé bonyodalmas históriáját. A kocsmázó társ előtt egyetlen szót
sem ejtett arról, ami foglalkoztatta; ismétlem, csak embertársra volt szüksége;
akkor ez a statiszta én voltam. így telt el két nap
ott, már harmadnapja támaszkodtunk az asztalra; csütörtökön este vezetett el az
ivóba Gyula úr (Gyula úrnak vagy Gyula bácsinak szólították őt ismerősei), és
vasárnap délután még mindig fröccsöztünk, módjával, ritkán emelve fel a
poharat, de a mozdulatban, ahogyan az ember a pohárért nyúlt, szertartásosság
és áhítat keveredett. (Ezt a mozdulatot a fiatalember simulékony utánzási
készségével ott lestem el tőle.) Már nagyon-nagyon feszült bennem az idegesség;
képzelhetően aggódó szüléimét a Tabánban nem nagyon kedvelt telefon hiányában
nem tudtam értesítem, a szerkesztőség sem tudott hollétemről. Jómagam
alig-alig ejtettem egy-egy szót; ő meg csak bólogatott. Az idő megállt; csak az
ismétlődő sötétségek szorongó számolása figyelmeztetett, hogy itt van már a Budán
oly különösen álmosító vasárnap délután. Krúdy néha szundított egyet; percekig
az asztalra dőlve horkolt, majd riadtan felébredt, látszólag tökéletesen
kialudva. Hogyan lehetne innen elmenekülni? Nem is mertem indítványozni, hogy
távozzunk,^részben a mélységes tisztelet, részben — hadd mondjam meg őszintén
— a gyáva félelem miatt. Hiszen jól tudtam, hogyan vert meg kötekedő
huszártiszteket és snájdig rendőrkapitányokat ez a bivalyerejű, inas, izmos,
óriások országából idetévedt férfi. Amikor újra bóbiskolni kezdett, s feje
lehanyatlott, lábujjhegyen, óvakodó macskaléptekkel iszkoltam kifelé. Már az
ajtó közelében lehettem, amikor legfeljebb húsz centiméterrel a fejemtől egy
borosüveg csattant szét a falon, ijesztő csörömpöléssel. Megrezzenve fordultam
vissza. Krúdy szeméből barnás láng csapott fel. Mutatóujjával hívott:
—
Vissza!
Szerényen
elfoglaltam helyemet, és többé nem is esett szó kisompolygási kísérletemről. S
aztán estig csak hallgattunk.
Mindezt
csak azért kellett elöljáróban elmondanom, hogy megjelenítő formában
tanúskodjak: micsoda hajthatatlan, vitát sem asszonytól, se férfitól nem tűrő,
akaratát mindenkire ráerőszakoló, egyetlen vasdarabból kiöntött keménységű
ember volt ő. Se család, se szerelem, se barátság nem fékezhette kedvtelésében,
hajlamai követésében.
Minthogy
voltaképpen kötöttségei sem voltak, magányosan sétálta végig földi útját.
Manapság, amikor író sugárzása
még elevenebb, mint életében volt, elmondhatjuk, hogy senki sem tud semleges maradni
iránta. Az olvasó vagy bűvkörébe kerül, megperzselődik lángjától, és imádója
lesz, vagy közönyösen ásítozik, mondván: „Krúdy” műveiben nem történik semmi,
még csak világnézete sincs.” Persze, hideg aggyal kieszelt bonyodalom és
váratlan fordulat hiányzik műveiből, de ad helyette a Krúdy-életmű valami
egészen mást: körképet a huszadik század első évtizedeiből. Száz év múlva az
olvasó értesül belőlük; hogyan élt, ivott, evett, rajongott és gyűlölt, és
miképpen egyezkedett ki félmegoldásokkal itt az úgynevezett úri osztály és
árnyékában a hozzátörleszkedő polgárság csak percekkel a régi rendet maga alá
temető dübörgő földindulás előtt. A regényes félmúltat idéző álmatag írások
papírra vetője a legreálisabb kor- és arcképfestő és egyben ítélethirdető, —
bár soha úgynevezett tanulságot nem vont le, mert csak kifejezte a valóságot, a
többit egy kézlegyintéssel az olvasóra bízta.
Az
antikváriumok lelkes könyvimádó elárusítói igazolhatják, milyen sokan, százan
és százan gyűjtik Krúdy műveit. Krúdy-kötet tíz percig sem pihenhet a polcon,
rögtön vásárlóra talál. A szenvedélyes gyűjtők sietve megismerkednek egymással,
és duplumaikat cserélgetik. Például: számon tartják, kinek van „Aranybányá”-ja. Ezt a kétkötetes
regényét 1901-ben írta, huszonhárom éves korában. Persze az akkori időben ez a
regény vajmi kicsiny példányszámban jelent meg. Az író tiszteletpéldányait egy
boros éjszakán gavallérosan szétosztotta cimborái között, s aztán évekig
hasztalanul hirdette a lapokban, hogy keresi az „Aranybányá”-t, soha nem jutott hozzá, nem lapozhatta át ifjúkori
elfogyott munkáját. Aligha lehet ma már fellelni az „Üres a fészek”, az „Álmok
hőse”, „A Tegnapok ködlovagjai” című könyveit,
rendkívül ritkák az egykori Mozgó-könyvtárban megjelent kis írásai, hiszen a
kis füzetek még inkább elkallódtak, mint a testes, gondosabban megóvott
könyvek. Rajongói persze arról is tudtak, hogy az „Asszonyságok díja” 1920. évi
kiadásának van egyetlenegy illusztrált példánya, a kliséket a könyv elkészülte után eltörték, és így ennek az unique-nak a gyűjtők szemében elképesztően nagy az értéke.
Örök
titok, hogy ez az író, aki állandóan „forgalomban” volt, akiről a nap bármely
órájában számosán meg tudták mondani, hogy éppen hol tartózkodhatik,
mikor írt. Még hozzá több mint százhuszonöt kötetet. Nem is szólva az
újságokban rejtőző, még kiadásra váró temérdek írásáról. Soha nem jegyzett fel
semmit, soha nem érdeklődött semmiről; mégis mindent tudott. Ideje, hogy
arcképét letisztítsuk a rárakódott portól. A köztudat megőriz egy hangot, egy
gesztust, egy magatartást, s végül félreértések tömegéből és az
egyszerűsítésre való hajlamosságból kialakul egy emberi portré. Krúdyt is
elérte a végzet: a zuhogó áradással ömlő emlékezések olajnyomattá fakították
arcképét. Persze nehéz róla írni. Aki a Krúdy-tartományba érkezik, az nehezen
szabadul bűvöletéből, és a méltatok, az emlékezek írásai maguk is krúdyssá
válnak. Mégis milyen volt ez az író, aki talán legsűrítettebben élt kortársai
körül, mintha minden ízt meg akart volna kóstolni, érezvén, hogy az élet kapuja
milyen korán csukódik be mögötte.
Hogyan
élt
pajtásai között? Néhány kiskocsma, elsősorban a Mélypince, nemcsak
álomszövéseinek színtere, hanem pihenője is volt. Az asztalnál úgy telepedett
le, mint aki céljához érkezett. Néha csak két-három órára foglalta el az
asztalfőt; máskor napokig ott ragadt. A danászást utálta, a részegségtől
fröcskölő-beszédű embereket szemvillantással parancsolta ki.
A
hírre, hogy az ivóba érkezett, hívei köréje gyűltek. Erőt merítő, nyugalmat
árasztó helyek voltak ezek a kiskocsmák. Szerette a borozó társaságot, ahol az
italos testvériség egy-két liter után a barátság és megértés pirosságát festi a
nyűtt arcokra; mily más itt a légkör hőfoka, mint ott, ahol a gúnyolódásra, ellentmondásra
serkentő feketekávét isszák. Elrendelte, hogy asztalánál egydecis
kispoharak legyenek; a felhevült ivók hadonásznak, és nem szenvedhette, ha a pirosterítős abrosz italfoltoktól tarkállik.
A
Krúdy-asztalnál esetek, úgynevezett sztorik, alig-alig hangzottak el. Inkább
csak megemlítettek valamit. Aki éppen a városból érkezett, hírt hozott:
lap-alapításra készülődnek, valaki halmozást talált el a lóversenyen, esetleg
főpincér-változást jelentettek valamely vendéglőből. Mozgás támadt olyankor is,
ha „iható” bor érkezett Kéhlyhez, Peyerlihez
vagy esetleg egy pesti kocsmába.
Krúdy
ritkán szólt. Irodalomról soha. Azt hiszem, írótársai munkáit egyáltalán nem
olvasta. Olyasmire figyelt fel, hogy valaki sok pénzt nyert az Otthonban, az
írók klubjában. Vagy rablás, raffináltan kieszelt
sikkasztás történt, s azt is meghallgatta, ha párbajoztak valahol; ilyenkor még
a részletek is láthatóan érdekelték.
Sohasem
csodálkozott, viszont nem is unatkozott. Magaválasztotta cimboráit kedvelte;
ha valaki napok óta hiányzott, elmaradt, kérdezett róla. Tűnődve ült; ám amikor
már végleg úgy látszott, hogy nem figyel a beszélőre, megszólalt, és kiderült,
hogy egy pillanatig sem volt távol. Idők múltával mintha mindenki ismerte
volna a másik gondolatát. Inkább csak bólogattak, és szemjátékból értették meg
egymást. Jelbeszéddel érintkeztek, és sokat, kiadósan hallgattak. Így ült a
lelkes, barokkos prózájú, szenvedélyes Várkonyi Titusszal, a pesti kövezeten
kallódó, szíves, jóakaratú Kállay Pistával, a mérges,
vörösorrú Herczeg szerkesztővel és Hargitay Istvánnal, az egyetlennel, akivel az életben írói
módszeréről, témáiról beszélt. Az is csak egyszer történt: Nyíregyházán,
amikor meglátogatta szülei sírját, és sétálgatva a halottak kertjében,
megrendültségében kivételesen vallomásos pillanatai támadtak.
A
Görög utca és Fehérsas utca sarkán szerénykedő kis
ivóban horgonyzott le többnyire: ott pihent két szerkesztőségi látogatás vagy
egyéb sürgős, tehát következetesen elodázott teendő között. A kis vendéglő
szobácskájában bor, levendula és a kert akácainak illata keveredett, és a
fehérre meszelt falak között néha óráikig el tudta nézegetni a pirosterítős asztal egy-egy italfoltját.
Szerb Antal írja róla, hogy pénzt
akart keresni, ehelyett remekművet írt. Életformája — a konflis, a vendéglő és
a sok egyéb — nyelte az üzemanyagot. Gyakran volt pénze, de mindig csak rövid
ideig. Amikor valaki elkeseredettségében megvallotta neki, hogy öngyilkos akar
lenni, legyintett: „Nem érdemes. Halott embernek nincs dohánya.”
Egyszer
Ungvárott járt, reggel felé a füsttel pállott kávéházban
kínos pénzzavara támadt. Néhány sort vetett egy levélpapírra, s átküldte az
ott lakó Vidor Marcell amatőr-poétának: „...Kérlek, küldj húsz koronát. Holnap délben
megfizetem őt!’' Annyira hiányzott neki a pénz, hogy megszemélyesítette nagy ő-vel. A „Vörös postakocsi” megjelenéséig könyveit kis
példányszámban nyomták, azok is alig fogytak. Nem lehettek kelendőek ezek a
művek, mert ahogy akkoriban megállapította róla a
nyájas olvasó: nincs bennük cselekmény. Ám az értők, az ínyencek már akkor is
lelkesedtek a hullámos lejtésű magyar prózáért, a képzeletet megmozgató,
érzékletes, pompás képekkel zsúfolt mesteri mondatokért. Már gyűltek,
gyülekeztek a hívők, akikből ma oly sokat ismerünk. Mert a Krúdytól megmámorosodott
olvasók száma igen nagy. Felmegy az ember egy orvoshoz, megméreti a
rakoncátlankodó vérnyomását, s a könyvespolcon több mint száz Krúdyt talál. A
beteg és az orvos tekintete egyetértően villan össze. És az orvos így szól: „Az lenne szép feladat, kiírni, könyvben megjelentetni Krúdy
legszebb hasonlatait, képeit. Igaz-e?” Az írónak egy másik imádója azt
kutatja, kik voltak Krúdy modelljei. Mert azt mindenki tudja, hogy Szindbád,
Rezeda Kázmér és Nagybotos maga az író, valamint azt is, hogy Alvinczy az Szemere Miklós. De már az esperes körül
fellángol a vita: az egyik azt hiszi, Mikes Lajos, a másik Gáspár Imrére
esküszik, és így tovább. Abban tulajdonképpen mindenki megegyezik, hogy az
egész Krúdy-életmű, a történelmi regények kivételével, önéletrajz. A legáhítatosabb
imádója azonban az a deresedő hajú debreceni férfiú, aki huszonöt év óta
minden adatot összegyűjt Krúdyról, és amikor meghallotta, hogy az író egyszer
az életben elbeszélgetett egy szobaasszonnyal, valamelyik Tolna megyei
kisvárosban, odautazott, és kifaggatta a megöregedett nénikét, vajon miről is
csevegett akkor Szindbáddal, a hajóssal.
Jól keresett? Egy könyökvédővel
dolgozó, öregségére gondoló kishivatalnok nyilván pontosan beosztotta volna
Krúdy Gyula írói tiszteletdíját. Ámde a sajtó akkori nevezetességei, a
bankelnökkel cinkosi mosolyt váltó közgazdasági szerkesztők, a telekkel
spekuláló fővárosi rovatvezetők vagy az ügyes színpadi mesterek mellett neki
csak kolduskenyér jutott. A
kiadóhivatalok fontoskodó és nagyképű uraival állandóan hadilábon
állt; de furcsa társaság is volt az ám. A főnök kegyeiben sütkérezve a
bőkezűen megállapított fixfizetés és egyéb járandóságok bástyái mögül különös
kettősséggel méregették az utalvánnyal, sőt — borzasztó! — előlegcédulával
jelentkező írót. Egyrészt lenézték benne az élhetetlen mihasznát, másrészt
olcsó kis okosságukat szerették volna kompenzálni a szellem emberével szemben.
Krúdytól, mint mindenki, ők is féltek, ismerve rabiátus természetét, irtózatos erejét...
Így történt meg, hogy amikor egyszer feltűnt az utcán szálfa alakja, Fejes
igazgató fényes nappal elsötétítést rendelt el az Athenaeum Miksa utcai
frontján, lezárták az ajtókat, és odabent visszafojtott lélegzettel
szorongtak, amíg az író a kilincset rázta, majd elúnva
a hasztalan kísérletezést, eltávozott. Így esett, hogy elfáradva a cikkezésben,
előleghajszában, szerkesztőségi várakozásban, mint országosan ismert nevű író,
alkalmi könyvügynöknek csapott fel. Társult egy mozgékony férfiúval, elutazott
pátriájába, a Nyírségbe, ott letelepedett egyik atyafia kúriájába, és könyv-vásárlásra
felszólító névjegyeket küldözött szét társával. Néhány hétig tartott a hasznos
kirándulás, eladták a Zilahy-, Karinthy-, Csathó-, Móricz- és Surányi-sorozatokat, s amikor a kiadókkal
elszámolt, kiderült, hogy jobb üzlet volt akkor eladni, mint írni a könyvet.
Hűvösen
és pontosan
ismerte világát, ezért menekült tőle. Időnként furcsán menekült. Például
betessékelte Tábori Kornél szerkesztőt egy gumikerekűbe, és odaszólt a kocsisnak:
„Balatonfüredre!” Nem volt ott semmi dolga, csak hallotta, hogy ízletesen, mócsingós húsból készítik a borjúpörköltet. Roppant
fontosnak tartván a kis dolgokat, az étkezés ügyét sem
tekintette jelentéktelenségnek. Bár általában marhahúst szeretett fogyasztani
tormával, nagyritkán kirándult egyéb ételek világába is. A füredi
borjúpörköltön tűnődve, tíz napig kocogtak az úton, sűrűn megpihenve,
poharazgatva a fogadókban.
Az
ital, a napi négy-öt liter, megette a máját, a szívét és a veséjét. Az első
csöngetés 1929-ben berregett. Akkor válságos állapotba került, s felgyógyulása
után mélázó mosollyal emlegette: „A kaszás már a
küszöbön ólálkodott, de nem eresztettem be.” Egy ideig nem is ivott: otthon
tett-vett, zavarta a házimunkát, dörmögve, helyét soha nem lelve. Egyszer
aztán felhúzta szürke felöltőjét, és ellátogatott a régi kedves helyekre, ahol
Madách szerint a kedvesedés perceiben „piros pofák közt hercegek leszünk”.
Merengve nézegette a pohárban gyöngyöző italt, és a hosszú önmegtartóztatás
után végre kellemes perceket élt át. Az éji hírforrások láthatatlan csőpostáin
végigfutott a hír: Gyula bácsi újra iszik. 1932 nyarán aztán már annyira
rosszul érezte magát, hogy befeküdt Lévi Lajos kórházába. Léviben nagyon
bízott. A tudós orvos megpróbált komolyan beszélni vele. „Meggyógyítlak. De ha
úgy, mint szoktad, kiszököl a kórházból, soha ide
vissza nem jöhetsz.” Két hét múlva üresen találták az ágyát. Éjjel tért
vissza. Csöngetett. A portás kinyitotta a kémlelőt, és a főorvosi parancs
értelmében nem nyitott ajtót. Gyula bácsi hatalmas ökleivel döngette a
tölgyfakaput, a betegek felébredtek, de a kapus a kulcsot nem fordította meg a
zárban. Akkor Krúdy sarkonfordult, eltűnt az
éjszakában, és csak napok múlva tért haza, az óbudai Templom utcai lakásba.
Életében először történt, hogy nem hunyászkodtak meg előtte. Egy kicsit akkor
halt meg.
Krúdy
rengeteg zsebet varratott a ruháira, s mindegyikben pénzt tartott; nyilván
abban a csalfa reményben, hogy valamennyiből csak nem fogy ki egyszerre.
Fizetéskor az egyik lábáról a másikra hintázó pincérnek öt-hat zsebből kotorta
ki a számla összegét, de végül üres lehetett minden zsebe, hiszen ismert dolog,
hogy amikor meghalt, gyertyaláng világított éjjeli- szekrényén, mert a villanyt
tartozás miatt kikapcsolta a finom árnyalatok iránt érzéketlen Elektromos
Művek.
(Kortársak nagy írókról. Második sorozat.
Bp. 1956, Művelt Nép. 311-317. p.)