KRUDY GYULA.
Krudy Gyula műve a halálát követő évtizedekben az irodalmi beavatottság
próbaköve volt: Talán nem abban az értelemben, mint a rejtettebbeké, például
Nagy Lajosé, akiket méltányolni tudni az irodalom belső titkos körének előjoga
volt. Inkább úgy, hogy Krudy ismerete volt az
alapvizsgája az irodalmi kultúrának. Milyen ember, micsoda érzéketlen lélek
volt az, aki még Krudyért sem tudott rajongani? Krudy művének értékelésében valóban egyetértettek a kényesízlésű irodalmi sznobok és a nagyközönség széles
körei. Tekinthetjük-e ezt véletlennek?
Mi elégítette ki a sznobokat Krudy
életművében? Nyilván írásainak formai fölénye és újszerűsége. De ezenfelül az a
bámulatosan finom érzékenység, színek, szagok, ízek – igen, főleg ízek! – iránti érzék,
amellyel Krudy Gyula a külső valóság fölszínét
visszaadni, elröppenő hangulatát megragadni képes volt. Ha azt mondanók, hogy Krudy Gyula volt a magyar impresszionizmus
legjellegzetesebb és talán legjelentékenyebb írója, ezzel alighanem elég
pontosan meghatároztuk volna Krudy művészetének egyik
oldalát. De nem a legmélyebbiket. Már Szerb Antal észrevette és a maga akkori
szürrealista álláspontja értelmében lelkesen méltányolta is azt, hogy Krudy, mint kora nagy nyugati írói, egy Proust, egy
Giraudoux, el-elveszti az elbeszélés fonalát, végtelen kitérésekbe bonyolódik
bele, epizódok labirintusaiban tévelyeg, megbontja a regény szerkezetét a tűnő
pillanat szépsége, az előadás édes és öncélú gyönyörűsége kedvéért. De azt
Szerb Antal már nem vette és nem is vehette észre, hogy éppen Krudy Gyula az az író, akiben ez a szürrealizmus a
legvilágosabban leleplezi önmagát és társadalmi gyökereit. E tekintetben Krudy egyedül áll az egész világirodalomban. Mert Krudy Gyula, aki formájában szürrealista, mint Giraudoux,
szíve szerint választott és legkedvesebb tárgyában a dzsentri írója, akár
Mikszáth Kálmán, vagy Herczeg Ferenc. De míg Herczeg a kívülrőljött
ember, a polgár társadalmi sznobizmusával hamis színekben idealizálja
bálványát, míg Mikszáth kesernyés grimaszú kritikával fordul ellene, addig Krudy még akkor is szinte fenntartás nélkül azonosítja
magát vele, amikor káprázatos-mélabús dísztemetést rendez számára. Regényei egy
társadalmi forma szétesését ábrázolják, olyan intenzitással és meggyőző erővel,
amilyen csak a valóban nagy írótól telik ki. És minthogy Krudy
belülről ábrázol, a társadalmi rétegnek ez a szétesése tükröződik regényeinek
szerkezetében, stílusában. Azért veszti el a cselekmény fölötti uralmat, mert
elveszítette a valóság fölötti uralmat is. A magyar dekadencia klasszikusa ő,
folytatója és betetőzője Petelei István, Csáth Géza,
Török Gyula, egy kissé Kosztolányi irányzatának. Nem törődik vele, hova visz a
cselekmény, mert hiszen a valóságnál, amelytől már nem remél semmit, közelebb
van a szívéhez az ábránd, a nosztalgia, a múlt idők szépsége és az, ami e
veszni ítéltetett „szépségből” a sivárabb jelenre – Krudy Gyula jelenére – maradt.
Lazán, álmatagon, félig húnyt
szemek pillája mögül figyeli a valóságot és művét egyaránt. Ebből a színes álmokkal teli bágyadtságból legfeljebb egy-egy pillanat érzéki gyönyöre, a pusztulás előtti
végső eufória egy gyönyörteli pillanata ébreszti fel.
Egy-egy kéjes boldogsággal leírt női megjelenés, nehéz prémek taktilis
gyönyöre, egy-egy hatalmas, szinte a végtelenbe nyúló lakoma vastag ízei. – A régi szép, kövér magyar
embereknek befellegzett – legyint egyet mélabúsan és
folytatja a reflexióval megszakított álmot.
Visszavágyik-e Krudy Gyula a múltba? A
látszat ellenére is: aligha. Ahhoz eléggé realista, hogy a magafajta író
legnagyobb feladatául annak a mélabús ténynek érzékeltetését tűzze ki, hogy az
idő múlik. Még a valódi történelmi múltban játszó regényei, a Mohácsról, a Martinovicsékról szólók is a mulandóság mozzanatát
domborítják ki. A Mohácsban egy elszigetelt főúri világ, a „Magyar Jakobinusok”-ban egy elszigetelt forradalmi kör
maradnak ki a valóságból, veszítik el fokról-fokra kapcsolatukat az eleven néppel, a világgal. A
romantikus antikapitalizmus sajátos, késői formája a Krudyé. Nem fordul vissza hazug önáltatással az
immár reménytelen múlthoz, nem is törődik bele a mikszáthi bölcsesség
rezignációjával abba, hogy a múltak végleg elmúltak, hanem azt igyekszik
bebizonyítani, hogy maga a mulandóság, a hanyatlás, a dekadencia – Krudy társadalmi osztályának időszerű helyzete – minden idők törvénye. Krudy önvígasztalása nem az, hogy a múlt szép volt, hanem az,
hogy a hanyatlás szép. Általánosítja és egyszersmind dicsfénybe borítja a
dzsentri pusztulását, egy idejétmúlt világrend szétesését. – Minden elpusztul
idővel és éppen ez a legszebb benne – hirdeti a dekadencia édesen mérgező, morbid önvallomását.
A sznobok finnyás tetszésén felül tehát nem csoda Krudy tömegsikere sem. Azáltal, hogy a dzsentri
hanyatlásának tényét általánosította, Krudy kedvenc
írójává válhatott egy másik hanyatló osztálynak, a polgárságnak is. Azáltal
pedig, hogy ezt a tényt glorifikálta, vigaszt nyújtott mindazoknak, akik már
csak valóságuk szép halálában reménykedhettek. Az álmatag passzivitás költője,
a húnyt szemek pillája mögül szemlélt világ
ábrázolója, Szindbád, a világkörüli utak nagy, helybenjáró
utazója egy szomorú kor egyik – szubjektíve – legőszintébb és éppen ezért leghatásosabb írójának címére
tarthatott igényt. Krudy Gyula műve nem követendő példa,
ennek inkább éppen az ellenkezője. Azért maradandó és jelentékeny író mégis, mert sikerült egy kornak és ezen belül
egy társadalmi osztálynak szubjektív képét teljes őszintésséggel megörökítenie
és minden elfogultsága ellenére, vagy talán épp ez elfogultság érzelmi
intenzitásának segítségével, minden időkre szólóan, lelepleznie.
Keszi Imre: A sziget
ostroma. Tanulmányok.
Bp. [1948], Dante. 196-198. p.