NÉHÁNY MEGJEGYZÉS TÖMÖRKÉNY IMPRESSZIONIZMUSÁHOZ

 

[...]

Az egész modern próza kulcskérdését érinti, amikor felhívja a figyelmet az újság, a napilapok jelentőségére: „Krúdy, Szini és Tömörkény impresszionista prózájának feldajkálója — állapítja meg — a napilapok ,színes rajza’, ,csevegése’, — főleg vidéki lapok kedvenc műfaja — amiből Ady prózastílusa is kiindult. A hangulati színfoltnál többet nem engedélyező tárcarajz, az elvetélt novellatémák költői, hangulati fölvázolása.” Megállapítása általánosabb érvényű, mint amilyen helyet a tanulmányban kap. A rotációs nyomdagép feltalá­lása után az újságok, napilapok rohamos elszaporodása a múlt század második felében ma még eléggé nem tudatosított forradalmat je­lentett az egész prózairodalomban. Jelentősége, úgy vélem, sok te­kintetben vetekszik a könyvnyomtatás feltalálásával. A gomba módra szaporodó napilapok tárcarovata, a csevegés, a „napi színes” stb. mondhatnék az egész modern próza, de különösen a modern novella bölcsője.

[...]

Azt sem állítanám olyan egy­értelműen, mint Baránszky Jób, hogy a magyar irodalomban a Krúdy — Szini —Tömörkény triász „az impresszionista próza fő képviselői”. (Szerb Antal pl. Bródyt, Krúdyt és Szomoryt tárgyalja az impresszio­nizmus címszó alatt és nem kevesebb jogosultsággal.) Még kevésbé meggyőző, hogy Kosztolányi, Szomory, Ady, Karinthy is így együtt e címszó alatt sorakoznak. (E kérdéseket itt most csak megemlítjük, tüzetesebb vizsgálatuk külön tanulmány feladata.)

[…]

„Minket vad kherubok űztek ki / A hazugságok édenéből, / — panaszolja Ady Endre is —, Hitünk nincsen, hogy szebbnek várjuk / A jövő percet, mint a tüntet / S a múlt örökre hal meg nékünk . . .” (Éles szemmel). Tömörkény és Krúdy is — ezt az örökre meghaló múltat, a múló, soha vissza nem térő perc varázsát akarja megörökíteni művészetében. Mene­külés ez — mindkettőjük részére más-más módon — a jelen sivársága és a jövő kilátástalansága elől. Törekvés valami stabilnak, állandónak a megörökítésére. Ezt a nyugodt, csöndes, mozdulatlan világot, ahol megállt az idő, fedezi fel Tömörkény a szegedi puszták egyszerű, romlatlan, az ősi erkölcsöket, szokásokat konzerváló világában.

Kispéter András

 

(Irodalomtörténet, 1969/4. 731-734. p.)