NÉHÁNY MEGJEGYZÉS TÖMÖRKÉNY IMPRESSZIONIZMUSÁHOZ
[...]
Az egész modern próza
kulcskérdését érinti, amikor felhívja a figyelmet az újság, a napilapok
jelentőségére: „Krúdy, Szini és Tömörkény impresszionista prózájának
feldajkálója — állapítja meg — a napilapok ,színes rajza’, ,csevegése’, — főleg
vidéki lapok kedvenc műfaja — amiből Ady prózastílusa is kiindult. A hangulati
színfoltnál többet nem engedélyező tárcarajz, az elvetélt novellatémák költői,
hangulati fölvázolása.” Megállapítása általánosabb érvényű, mint amilyen helyet
a tanulmányban kap. A rotációs nyomdagép feltalálása után az újságok,
napilapok rohamos elszaporodása a múlt század második felében ma még eléggé nem
tudatosított forradalmat jelentett az egész prózairodalomban. Jelentősége, úgy
vélem, sok tekintetben vetekszik a könyvnyomtatás feltalálásával. A gomba
módra szaporodó napilapok tárcarovata, a csevegés, a „napi színes” stb.
mondhatnék az egész modern próza, de különösen a modern novella bölcsője.
[...]
Azt sem állítanám
olyan egyértelműen, mint Baránszky Jób, hogy a magyar irodalomban a Krúdy —
Szini —Tömörkény triász „az impresszionista próza fő képviselői”. (Szerb Antal
pl. Bródyt, Krúdyt és Szomoryt tárgyalja az impresszionizmus címszó alatt és
nem kevesebb jogosultsággal.) Még kevésbé meggyőző, hogy Kosztolányi, Szomory,
Ady, Karinthy is így együtt e címszó alatt sorakoznak. (E kérdéseket itt most
csak megemlítjük, tüzetesebb vizsgálatuk külön tanulmány feladata.)
[…]
„Minket vad kherubok űztek
ki / A hazugságok édenéből, / — panaszolja Ady Endre is —, Hitünk nincsen, hogy
szebbnek várjuk / A jövő percet, mint a tüntet / S a múlt örökre hal meg nékünk
. . .” (Éles szemmel). Tömörkény és Krúdy is — ezt az örökre meghaló múltat, a múló, soha
vissza nem térő perc varázsát akarja megörökíteni művészetében. Menekülés ez —
mindkettőjük részére más-más módon — a jelen sivársága és a jövő
kilátástalansága elől. Törekvés valami stabilnak, állandónak a megörökítésére.
Ezt a nyugodt, csöndes, mozdulatlan világot, ahol megállt az idő, fedezi fel
Tömörkény a szegedi puszták egyszerű, romlatlan, az ősi erkölcsöket, szokásokat
konzerváló világában.
Kispéter András
(Irodalomtörténet,
1969/4. 731-734. p.)