KOMLÓS ALADÁR:

A MODERN KRÚDY

Szabálytalan jelenség, művé­szete, fogadtatása, elismertetése is az. Egyetlen nagy sikere epi­zód volt életében, s hosszú mel­lőzés követte, az egykorú kriti­kai köztudatban nem állt első helyen, de rajongóinak még ma is egyre növekvő szektája verse­nyezve gyűjti antikváriumokban bujkáló könyveit. Művészete alapjában rokon a Nyugat törek­véseivel, de ő távolmaradt nem­zedéke harcaitól, s a folyóirat, bár rendre méltatta könyveit, nem tűzte Krúdyt homlokára, csak 32-ben érte a kitüntetés, hogy Kosztolányi kitűnő érzék­kel, mint a két legérdemesebb magyar prózaírónak, neki és Mó­ricz Zsigmondnak ítélte a Pen Club díját.

Mi az igazság Krúdy körül? Tanulmányozói abban meg­egyeznek, hogy olyan dolgokról ír, amiknek kevés vagy semmi közük sincs a kor fontos kérdé­seihez, s olyan dolgokat is meg­szépít, amelyek ezt nem érdem­lik meg. Közhely, hogy történe­teinek színhelye rendszerint kis­kocsma, lóversenytér, csárda, bordély; hősei nyírségi hétszilvafások, óbudai vagy józsefvárosi kispolgárok, ennél sem maga­sabbra nem jutnak, legföljebb az íróságig, sem lejjebb, legföljebb a prostitúcióig. Mind többé-kevésbé kisiklott ember, furcsa lumpok, különcök, az életben csak élvezetet kereső álmodozók, de az élet legszomorúbb élvezői. Némi túlzással azt lehetne mon­dani, hogy Krúdy a társadalmat nem osztályokra, hanem nappali és éjszakai foglalkozású emberek­re osztja. Kedvencei pincérek, konfliskocsisok, zsokék, örömlá­nyok, kikapós özvegyek, vidéki színlapokról kölcsönzött nevű fér­fiak. Életük tartalma sohasem a munka vagy más komoly cél, ha­nem valami regényes szerelem. Mikszáth hősei még az ország urai, bár lecsúszófélben, Krúdy alakjai már csak egykori úriságuk emlékeiben élnek, egy letűnt világ kísértetei. De Krúdy együttérez velük, ha kissé elnéző sze­retettel mulat is rajtuk. Sorsukat reménytelennek tartja, de nincs ellenük egy haragos szavamiért is volna, mikor a dzsentri már elvesztette egykori hatalmát. Kiábrándultan, de nosztalgiával gondol rájuk. Haldokló, de szeretetre méltó réteg ez, amely azon­ban szépen hal meg, emlékezé­sek és álmok között. Krúdy mé­lyebben benne-él a Nyírségben, semhogy bírálhatná őket. Nem­csak az alakjait hozta a Nyírség­ről. de a saját életmódját és világnézetét is. A közügyek egyáltalán kevéssé érdeklik Krúdyt, s alakjai közt talán az a legmé­lyebb rokonság, hogy egyikük sincs a fősodorban, hogy mind a folyó szélén tengődik, ahol az áramlás nem érezhető. Abban az időben, egykor, írja minduntalan. Miért szeret emlékezni? Mert a rétegnek, amelyet leír, már csak múltja volt, jelene, jövője nem. Számára csak a múlt szép. Mert az élet az emlékezésben regényes­sé lesz és megszépül. Emlékezése menekülés a jelenből és annak harcaiból. Ha van romantikus antikapitalista író, ő az.

Ez a magyarázata, hogy Krúdy emlékezni szerető, múltbamerülő lénye látszólag mintha idegen lett volna a jövőért küzdő Nyu­gattól.

Történt ugyan kísérlet, hogy 19-es írásaiból magyarázzák meg egyéniségét. Elhibázott kísérlet volt. Krúdy még a Nyugat iro­dalmi harcaihoz sem csatlakozott, Adyról szóló, több mint százolda­las emlékezésében a költőt csak mint ivócimborát rajzolta meg, versei nemigen érdekelték, bá­nataiban vagy gondolataiban sem osztozott. Nem véletlen, hogy legrajongóbb híve a már hitetlen, kiábrándult kései Márai volt, s általában azok közt igazán nép­szerű, akik a halál költészetét is szeretik, nemcsak a harc lükteté­sét. Mindez természetesen nem ítélet, csak jellemzés. Elmarasz­talni őt történelmi jelentőségű té­mák hiánya miatt nem volna bölcsebb, mint az egyik évszak szépségét kérni számon a másik­tól.

De megértéséhez nem elég a társadalom képét vizsgálni, né­zeteinél nem kevésbé fontos művei atmoszférája és muzsikája. Vannak lapjai, amelyek melódiá­ja olyan varázsos, hogy olvasá­suk közben az embernek szinte eláll a lélegzete a szépségtől, és megszűnik kritikus és irodalomtörténész lenni. Mert Krúdy, ha politikai felfogásában némileg konzervatív is, művészi eszközei­ben annál újszerűbb, Reviczky megcsinálta az álomlírát, Krúdy az álomregény megteremtője. A tényeket, érzelmi felhangjaikkal együtt értékeli, elbeszélésében a líra fontosabb, mint a történés, a novella anekdóta helyett sóhajokból és szabad asszociációkból épül, csontozata nemigen van, de páráiban tündéri látomások száll­nak, a nyelv zenévé spiritualizálódik. Elődeit Turgenyevben, Reviczkyben, Mikszáthban szokás keresni, s bizonyára tanult is tő­lük, de ami egyéni és varázsos benne, az teljesen belőle fakad.

Legjellemzőbb vonása és leg­főbb adománya a képek páratlan bősége. Nincs írónk, akiben táj és ember, tárgy és szokás, tapaszta­lat és emlékezés hasonló bősége élne. A képzetek olyan raja gyűlik fel benne, hogy időnként meg kell csapolnia képzetei vértolulá­sát. Mint hőseit, őt is el-elfogja a leírószenvedély, s néha a tintá­tól is megmámorosodik, mint máskor a bortól. Mint cigány a hegedűre, mintegy ráfekszik az előtte lebegő jelenetre, s önfe­ledten, félálomban húzza. De e félálomban született látomások tökéletesen felidézik a leírt hely levegőjét, egy-egy élet karakte­rét.

Mivel Krúdy a jelenségeket ér­zésekbe ágyazva fogja fel, a ro­konérzelem alapján a legkülön­bözőbb jelenségek is összekap­csolódnak nála, s ebből váratlan, meglepő hasonlatok születnek. Például: „Úgy hangzol bennem, mint a néger muzsika... Esküvő van a cukorültetvényen és a rab­szolgák szájharmonikán fújják az orkánszerű tánczenét, amíg mindenki elveszti az eszét... Máskor magyar népdal vagy, Tisza mentén, holdvilágnál, ha­lásztanyán, sebes szívvel, öngyil­kos korszakban... A nagyapám keringője vagy vasárnap délután a zongorámnál... Egércincogás vagy, cirkuszzene. Egy végtelen üvöltés vagy, amely az őrültek házából hangzik.”

Már ez a bőség is figyelmez­tet. hogy egyoldalúság volna csak egy réteg haldoklásának költőjét látni benne. Hogy is lehetne az csupán, mikor ez a réteg, ha tár­sadalmi pozíciója reménytelen volt is, igazában tele volt élet­erővel? Ez a magyarázata, hogy az osztályhaldoklás e költészete majd kicsattan a sok vérbő, ér­dekes figurától, helyzettől, gesz­tustól, érzelemtől, hogy zenéjé­ben a pusztulás szólamát egy páratlanul színes hangszerelés el­lensúlyozza, s bajos volna eldön­teni. melyik szépíti meg a mási­kat, az olvasó a bús melódiát szereti-e benne, vagy az élet szí­neit.

Valaha vita folyt arról, realis­ta-e vagy sem. Azt hiszem, kár volna e sokféleképpen értelme­zett szó körüli terminológiai vi­tát újrakezdeni. Igaz, Krúdy nem törekedett úgynevezett realiz­musra, sőt gyakran kihívóan fü­tyült a valószínűségre is. Így pél­dául Natália történetét, egy 60 oldalas történetet az Asszonysá­gok díjában Natália szemének recehártyájáról olvassa le a te­metésrendező. Rajzai ha mégúgy bővelkednek is realista vonások­ban, látomások claire obscure-jébe olvadnak át, s az érzés me­lege hatja át őket. Az biztos, hogy nem száraz pozitivista rea­lizmus ez, hanem valami nagyon lírai realizmus. Jellemző, hogy bár elbeszélései gyakran játszód­nak prostituáltak és makrók kö­zött, s főtárgyuk a szerelem, a szexualitáson Krúdy átsiklik, a szerelem nála csupa rajongás, álom, téboly. Mondhatnám, hogy mint a jelenből a múltba, a sze­xualitás elől olykor a szerelem­be menekül.

Utolsó könyvének novellái leg­többször a jó húsleves elkészítési módjával foglalkoznak, de a könyv címe: Az élet álom. Költőisége illatait és ízeit azonban a valóság húsdarabjaiból, velőscsontjaiból és füveiből főzi. Egy novellája így kezdődik: „Sok évvel ezelőtt lakott Pesten egy fu­volás, aki bűbájt, augusztusi csillagport, érett szilvafák és ok­tóberi János-hegyi szőlővenyigék illatát, karácsonyfa szagát, hús­véti tojás ízét és boldogtalan költők magányos epekedését fuvolázta az asszonyok fülébe.” Ha egy mondattal is tovább folytat­ná ezen a módon, a stílus giccsessé válna. De Krúdy így foly­tatja: „Igazi nevén Schneidernek hívták és egy budai korcsmárosnak volt a fia.”

Ha Krúdy távolmaradt is a Nyugat harcaitól, öntudatlanul ő is Nyugatos volt, századeleji nagy irodalmi megújulásunk egyik óriása. Voltaképp a Nyugat segítségével talált is magára 191011-ben, az itt végbemenő nagy stílusfordulat nyomán, amely az írókban felszabadította a szub­jektivitást, az álmodozást és a merész asszociációkat. Művészete modern, talán modernebb, mint bármely kortársáé, s hatása leg­fiatalabb íróink műveiben is to­vábbél. Elméleti megfontolások nélkül, kotta nélkül játszott, de húrjain olyan dallamok hangzot­tak fel, amelyekkel sokszor meg­előzte a legújabb irodalmi irá­nyokat. A XX. századi magyar prózának Móricz Zsigmond műve mellett másik legnagyobb hegycsúcsa az övé, földje és kő­zete más összetételű, de magas­sága alig kisebb, mint amazé.

 

(Élet és Irodalom, 1968/42. /október 19./ 7. p.)