KOMLÓS ALADÁR:
A
MODERN KRÚDY
Szabálytalan jelenség, művészete, fogadtatása,
elismertetése is az. Egyetlen nagy sikere epizód volt életében, s hosszú mellőzés
követte, az egykorú kritikai köztudatban nem állt első helyen, de rajongóinak
még ma is egyre
növekvő szektája versenyezve gyűjti antikváriumokban bujkáló
könyveit. Művészete alapjában rokon a Nyugat törekvéseivel, de ő távolmaradt
nemzedéke harcaitól, s a folyóirat, bár rendre méltatta könyveit, nem tűzte
Krúdyt homlokára, csak 32-ben érte a kitüntetés, hogy Kosztolányi kitűnő érzékkel,
mint a két legérdemesebb magyar prózaírónak, neki és Móricz Zsigmondnak ítélte
a Pen Club díját.
Mi az igazság Krúdy körül? Tanulmányozói abban megegyeznek,
hogy olyan dolgokról ír, amiknek kevés vagy semmi közük sincs a kor fontos
kérdéseihez, s olyan dolgokat is megszépít, amelyek ezt nem érdemlik meg.
Közhely, hogy történeteinek színhelye rendszerint kiskocsma, lóversenytér,
csárda, bordély; hősei nyírségi hétszilvafások, óbudai vagy józsefvárosi
kispolgárok, ennél sem magasabbra nem jutnak, legföljebb az íróságig, sem
lejjebb, legföljebb a prostitúcióig. Mind többé-kevésbé kisiklott ember, furcsa
lumpok, különcök, az életben csak élvezetet kereső álmodozók, de az élet
legszomorúbb élvezői. Némi túlzással azt lehetne mondani, hogy Krúdy a
társadalmat nem osztályokra, hanem nappali és éjszakai foglalkozású emberekre
osztja. Kedvencei pincérek, konfliskocsisok, zsokék,
örömlányok, kikapós özvegyek, vidéki színlapokról kölcsönzött nevű férfiak. Életük
tartalma sohasem a munka vagy más komoly cél, hanem valami regényes szerelem.
Mikszáth hősei még az ország urai, bár lecsúszófélben,
Krúdy alakjai már csak egykori úriságuk emlékeiben élnek, egy letűnt világ
kísértetei. De Krúdy együttérez velük, ha kissé
elnéző szeretettel mulat is rajtuk. Sorsukat reménytelennek tartja, de nincs
ellenük egy haragos szava — miért
is volna, mikor a dzsentri már elvesztette egykori hatalmát. Kiábrándultan, de
nosztalgiával gondol rájuk. Haldokló, de szeretetre méltó réteg ez, amely azonban
szépen hal meg, emlékezések és álmok között. Krúdy mélyebben benne-él a
Nyírségben, semhogy bírálhatná őket. Nemcsak az alakjait hozta a Nyírségről.
de a saját életmódját és világnézetét is. A közügyek egyáltalán kevéssé érdeklik
Krúdyt, s alakjai közt talán az a legmélyebb
rokonság, hogy egyikük sincs a fősodorban, hogy mind a folyó szélén tengődik,
ahol az áramlás nem érezhető. Abban az időben, egykor, írja minduntalan. Miért
szeret emlékezni? Mert a rétegnek, amelyet leír, már csak múltja volt, jelene,
jövője nem. Számára csak a múlt szép. Mert az élet az emlékezésben regényessé
lesz és megszépül. Emlékezése menekülés a jelenből és annak harcaiból. Ha van
romantikus antikapitalista író, ő az.
Ez a magyarázata, hogy Krúdy emlékezni szerető,
múltbamerülő lénye látszólag mintha idegen lett volna
a jövőért küzdő Nyugattól.
Történt
ugyan kísérlet, hogy 19-es írásaiból magyarázzák meg
egyéniségét. Elhibázott kísérlet volt. Krúdy még a Nyugat irodalmi harcaihoz
sem csatlakozott, Adyról szóló, több mint százoldalas emlékezésében a költőt
csak mint ivócimborát rajzolta meg, versei nemigen érdekelték, bánataiban vagy
gondolataiban sem osztozott. Nem véletlen, hogy legrajongóbb híve a már
hitetlen, kiábrándult kései Márai volt, s általában
azok közt igazán népszerű, akik a halál költészetét is szeretik,
nemcsak a harc lüktetését. Mindez természetesen nem ítélet, csak jellemzés.
Elmarasztalni őt történelmi jelentőségű témák hiánya miatt nem volna
bölcsebb, mint az egyik évszak szépségét kérni számon a másiktól.
De megértéséhez nem elég a társadalom képét vizsgálni, nézeteinél
nem kevésbé fontos művei atmoszférája és muzsikája. Vannak lapjai, amelyek
melódiája olyan varázsos, hogy olvasásuk közben az embernek szinte eláll a
lélegzete a szépségtől, és megszűnik kritikus és irodalomtörténész lenni. Mert
Krúdy, ha politikai felfogásában némileg konzervatív is, művészi eszközeiben
annál újszerűbb, Reviczky megcsinálta az álomlírát, Krúdy az álomregény
megteremtője. A tényeket, érzelmi felhangjaikkal együtt értékeli,
elbeszélésében a líra fontosabb, mint a történés, a novella anekdóta
helyett sóhajokból és szabad asszociációkból épül, csontozata nemigen van, de
páráiban tündéri látomások szállnak, a nyelv zenévé spiritualizálódik. Elődeit
Turgenyevben, Reviczkyben, Mikszáthban szokás keresni, s bizonyára tanult is tőlük,
de ami egyéni és varázsos benne, az teljesen belőle fakad.
Legjellemzőbb vonása és legfőbb adománya a képek páratlan
bősége. Nincs írónk, akiben táj és ember, tárgy és szokás, tapasztalat és
emlékezés hasonló bősége élne. A képzetek olyan raja gyűlik fel benne, hogy
időnként meg kell csapolnia képzetei vértolulását. Mint hőseit, őt is
el-elfogja a leírószenvedély, s néha a tintától is megmámorosodik, mint máskor
a bortól. Mint cigány a hegedűre, mintegy ráfekszik az előtte lebegő jelenetre,
s önfeledten, félálomban húzza. De e félálomban született látomások
tökéletesen felidézik a leírt hely levegőjét, egy-egy
élet karakterét.
Mivel Krúdy a jelenségeket érzésekbe ágyazva fogja fel, a
rokonérzelem
alapján a legkülönbözőbb jelenségek is összekapcsolódnak nála, s
ebből váratlan, meglepő hasonlatok születnek. Például: „Úgy hangzol bennem,
mint a néger muzsika... Esküvő van a cukorültetvényen és a rabszolgák szájharmonikán
fújják az orkánszerű tánczenét, amíg mindenki elveszti az eszét... Máskor
magyar népdal vagy, Tisza mentén, holdvilágnál, halásztanyán, sebes szívvel,
öngyilkos korszakban... A nagyapám keringője vagy vasárnap délután a zongorámnál...
Egércincogás vagy, cirkuszzene. Egy végtelen üvöltés vagy, amely az őrültek
házából hangzik.”
Már ez a bőség is figyelmeztet. hogy egyoldalúság volna
csak egy réteg haldoklásának költőjét látni benne. Hogy is lehetne az csupán,
mikor ez a réteg,
ha társadalmi pozíciója reménytelen volt is, igazában
tele volt életerővel? Ez a magyarázata, hogy az osztályhaldoklás e költészete
majd kicsattan a sok vérbő, érdekes figurától, helyzettől, gesztustól,
érzelemtől, hogy zenéjében a pusztulás szólamát egy páratlanul színes
hangszerelés ellensúlyozza, s bajos volna eldönteni. melyik
szépíti meg a másikat, az olvasó a bús
melódiát szereti-e benne, vagy az élet
színeit.
Valaha vita folyt arról, realista-e vagy sem. Azt hiszem,
kár volna e sokféleképpen értelmezett szó körüli terminológiai vitát
újrakezdeni. Igaz, Krúdy nem törekedett úgynevezett realizmusra, sőt gyakran
kihívóan fütyült a valószínűségre is. Így
például Natália történetét, egy 60 oldalas történetet az Asszonyságok díjában Natália
szemének recehártyájáról olvassa le a temetésrendező.
Rajzai ha mégúgy bővelkednek is realista vonásokban, látomások claire obscure-jébe olvadnak át,
s az érzés melege hatja át őket. Az biztos, hogy nem száraz pozitivista realizmus
ez, hanem valami nagyon lírai realizmus. Jellemző, hogy bár elbeszélései
gyakran játszódnak prostituáltak és makrók között, s főtárgyuk a szerelem, a
szexualitáson Krúdy átsiklik, a szerelem nála csupa rajongás, álom, téboly.
Mondhatnám, hogy mint a jelenből
a múltba, a szexualitás elől olykor a szerelembe menekül.
Utolsó könyvének novellái legtöbbször a jó húsleves
elkészítési módjával foglalkoznak, de a könyv címe: Az élet álom. Költőisége
illatait és ízeit azonban a valóság húsdarabjaiból, velőscsontjaiból
és füveiből főzi. Egy novellája így kezdődik: „Sok évvel ezelőtt lakott Pesten
egy fuvolás, aki bűbájt, augusztusi csillagport, érett szilvafák és októberi
János-hegyi szőlővenyigék illatát, karácsonyfa szagát, húsvéti tojás ízét és
boldogtalan költők magányos epekedését fuvolázta az asszonyok fülébe.” Ha egy
mondattal is tovább folytatná ezen a módon, a stílus giccsessé válna. De Krúdy
így folytatja: „Igazi nevén Schneidernek hívták és egy budai korcsmárosnak
volt a fia.”
Ha Krúdy távolmaradt is a Nyugat harcaitól, öntudatlanul ő is
Nyugatos volt, századeleji nagy irodalmi megújulásunk
egyik óriása.
Voltaképp a Nyugat segítségével talált is magára 1910—11-ben, az itt
végbemenő nagy stílusfordulat nyomán, amely az írókban felszabadította a szubjektivitást,
az álmodozást és a merész asszociációkat. Művészete modern, talán modernebb,
mint bármely kortársáé, s hatása legfiatalabb íróink műveiben is továbbél.
Elméleti megfontolások nélkül, kotta nélkül játszott, de húrjain olyan dallamok
hangzottak fel, amelyekkel sokszor megelőzte a legújabb irodalmi irányokat.
A XX. századi magyar prózának Móricz Zsigmond műve mellett másik legnagyobb
hegycsúcsa az övé, földje és kőzete más összetételű, de magassága alig
kisebb, mint amazé.
(Élet és Irodalom,
1968/42. /október 19./ 7. p.)