Beszélgetés Rényi Tamással
Február elejétől május végéig hat amerikai nagyvárosban tíz magyar
film kerül a közönség elé (Szindbád, Völgy, Fényes szelek, Szerelmesfilm, Horizont, Feldobott kő, Szeressétek Ódor
Emíliát, Magasiskola, Sziget a szárazföldön, Csend és kiáltás), de három
rövidfilmet – Angelus, Hosszú futásodra mindig számíthatunk, Diákszerelem
– is vetítenek. Az ünnepélyes megnyitáson, amelyet Los Angelesben a Modern
Művészetek Múzeumában tartottak, résztvett Bíró Yvette filmesztéta és Rényi Tamás, a megnyitón
szereplő Völgy című film rendezője.
– Los
Angelesen kívül még San Franciscóban, New Yorkban, Washingtonban és Bostonban
is jártunk – mondja Rényi Tamás – és őszintén mondhatom, rendkívüli
módon meglepett, hogy a magyar filmeket milyen nagy sikerrel vetítették, noha a
várakozásunktól eltérően a közönség túlnyomó része nem „hazánkfia”, hanem
amerikai volt. A filmek közül a legnagyobb hatást a Szindbád váltotta ki.
– Mit
tapasztalt: menynyire ismerik Amerikában a magyar filmművészetet?
– Az
amerikai fiatalok között divat lett a film. Az egyetemeken sorra nyílnak a
filmtanszékek, ahol a hallgatók filmelmélettel és gyakorlattal egyaránt
foglalkoznak. Azok, akik nem a „filmcsinálást” választják hivatásuknak, azok is
felveszik melléktantárgyként. A nagy városokban lévő Modern Művészetek
Múzeumában a film egyenértékű helyet foglal el a képzőművészetekkel.
Mindegyikben létesítettek mozitermet, amelyek
egyúttal a filmklubok szerepét is betöltik, azaz minden egyes filmvetítés után
a közönséggel megvitatják a látottakat. Nos, a film iránti rendkívüli nagy
érdeklődésen belül hallatlan nagy szomjúság mutatkozik a kelet-európai filmek
iránt. Tisztában vannak a magyar film helyével, az európai filméletben, de be
kell vallani, hogy a csehszlovák és lengyel filmgyártásról bővebb ismeretekkel
rendelkeznek. A magyar filmrendezők közül háromnak – Jancsó Miklós, Makk
Károly, Szabó István – a nevét ismerik, s ennek megfelelően három
filmről – Csillagosok, katonák, Szerelem, Apa – beszélnek.
Meggyőződésem, hogy a magyar filmheteken bemutatott játékfilmek szélesre tárják
majd Magyarország felé is az „ablakot”, annál is inkább, mert a magyar filmesek
már a filmgyártás kezdetén hírnevet szereztek maguknak Amerikában.
–
Találkozott valakivel a régiek közül?
– Természetesen.
Két idős mesterrel, Zukor Györggyel és az ugyancsak
magyar származású King Vidorral. Zukor György, aki
immáron negyven éve él Hollywoodban – a lakására is meghívott bennünket.
Az agg mester negyven éve nem volt itthon, s mégsem „töri" a magyar
nyelvet, kiejtésén egyáltalán nem érződik idegen akcentus. Zukor
György, aki a hollywoodi filmszakma nagy örege, legbefolyásosabb tagja,
hallatlan kedvességgel, közvetlenséggel fogadott bennünket.
– Milyen
filmirányzatok érvényesülnek Amerikában?
– Tulajdonképpen
két fajtáról lehet beszélni. Az egyik az úgynevezett kommerciális film
(Amerikában ennek nincs pejoratív értelme, mint nálunk), amelyek között – ritkán
ugyan – igen jó művészi színvonalú filmek is akadnak, bár általában
gyenge ízlésigényt elégítenek ki. A másik az úgynevezett „Independent”,
független irányzat. Ezeknek a filmeknek egyik része kísérleti jellegű, a másik
része őszinte, társadalomelemző, bíráló, sőt egyikük-másikuk
harcos film. Amerikában a társadalomelemzés egyfajta művészi és világnézeti
hozzáállást jelent. Az úgynevezett Underground-filmekkel – amit annak
idején a New York-i filmiskola indított el – nem találkoztunk, mivel a
sok Independent-film – amely egyszerre igényli a korszerű formát és a
társadalombírálatot – magától értetődően kiszorította az
Underground-filmeket.
– Milyen
érdekes filmet láttak az USA-ban?
– A
legjobban Casavetes filmje, a Mini és Moskowitz tetszett. A film tulajdonképpen szerelmi
történet, amelyben a rendező a magány és az egymásra utaltság zseniális
ábrázolásán keresztül mondja el két elesett amerikai kisembernek egymáshoz
csapódását. Coppola filmje a Godfather,
az amerikai olasz maffiáról ad hallatlan kemény, reális képet. Amikor
megkérdezték Coppolától, vajon, nem fél-e, hogy a
maffia bosszút áll rajta a filmbeli leleplezésekért, a rendező így válaszolt:
„Nem. Egyébként is én vagyok az egyetlen amerikai rendező, aki ezt
megcsinálhatta, mert olasz nevű és származású vagyok.” Feltétlenül szólnom kell
Bogdanovits rendező Az utolsó mozielőadás című
filmjéről, amely egy texasi kisváros poros reménytelenségében néhány
diákgyerek felnőtté válásáról beszél.
– Néhány
évvel ezelőtt úgy hallottuk, hogy válságba kerültek az amerikai mozik, ön is
így tapasztalta?
– Nem.
A válság a múlté. Annak idején a televízió valóban elvonta a nézőket a „házon
kívüli” szórakozásoktól, de a tévé-dömping ma már odáig jutott – egyszerre
14–18 csatornán sugároznak éjjel nappal –, hogy inkább ki sem nyitják a
tévékészüléket és helyette moziba, színházba mennek. Saját szememmel
tapasztaltam, mindenütt ahol jártam, hogy a mozik és a színházak zsúfoltak.
|
Egy kocka a magyar filmhetek
megnyitóján szereplő Völgy című filmből |
Körmendi Judit
(Film Színház Muzsika,
1973/12. /március 24./ 26. p.)