NYÍRI
CSEND
A
természet alakító erőinek szeszélye is megunja néha a szélsőségeket, és a
kietlenül egyhangú vagy félelmetesen vad végletek közt a maga játékos kedve
szerint formálja a tájat. Így született meg az Alföld beláthatatlan síkjának
északkeleti sarkában egy kis külön világ, a Nyírség. A Tisza és a
Kraszna—Szamos szögébe ékelt területet a folyók hordaléka, majd a homokkal
játszó szél csapongása torlasztotta domb-hullámokba, hogy megteremtse rajtuk
az Alföld oázisát. A lefolyástalan mélyedések megőrizték a vizet, rejtelmes
nádasok, vizenyős rétek zöldelltek a laposokban, a völgyekben pedig szikes
tavak csillogtak, s tükrükben lányos nyírfák nézegették magukat szemérmesen.
Szabolcs
vezér népe települt meg a szemet-szívet vonzó tájon. Megsűrűsödtek az ősi,
furcsa nevű apró falvak, melyek néha csak kurjantásnyira estek egymástól.
Keletről és északról a Tisza karolta körül szeszélyes gyepűként, s a halmok
szűkebb távlatai közt, egymás közelségében, sajátos zárt világban éltek itt az
emberek. Tatár, török néha végigdúlt rajta, a bécsi király és az erdélyi
fejedelmek is gyakran csatáztak errefelé, mégis kevésbé pusztult ez a vidék,
mint az Alföld más részei. Népe nem menekült el, kitartott régi földvárakban,
megbújt az erdőkben, zsombékokban, sőt maga közé fogadott menekülőket,
bujdosókat. A hadak elmúltával pedig mintha megállt volna az idő a Nyírség
fölött; zsíros tespedésben éltek az urak, s ősi kiváltságok gőgjével és meddő
hagyományok terhével vérükben kitenyésztettek egy külön emberfajtát, a
szabolcsi dzsentrit. Közös címerükbe az öblös karosszék, boroskancsó,
hosszúszárú pipa és agarászostor illett volna leginkább. S a hivalkodó új
„kastélyok” vagy omladozó vén kúriák körül az „első foglalású” földeken a
jobbágyviskók és cselédházak népe robotolt, a tudatlanság igénytelenségében.
Ennek
az ősi világnak a mozdulatlanságát látja és érzi meg a nagy országjáró, Móricz
Zsigmond még 1928-ban is: „Ez a vármegye talán
legtisztábban őrzi az Árpádok alatt kialakult rendi szerkezetet. Itt még ma is
vannak nemesi kúriák abban az állapotban, mint Nagy Lajos korában élhettek. A
kemecsei házakból látja az ember a hatszáz év előtti életet. A jobbágyságnak, a
kisnemességnek s a nagybirtokoknak, az uradalomnak levegője sehol oly tisztán
és egyetemlegesen nem maradt meg, mint ezen a tájon.”
A
vidék ősi képe közben mégis változott: vadregényes „természeti táj”-ból
szelídebb, emberibb lett, egyre jobban meglátszott rajta a teremtő munkáskéz
nyoma. A gazdasági fejlődés kényszere csatornákkal hálózta be a mocsarakat, eke
törte föl a tőzeges talajt. Almafák és szőlőtőkék katonás sorai futottak föl a
domboldalakra, a rétek helyén öles kukorica vagdalkozott széles leveleivel a
szélben, tömött tányérú napraforgó bólon gott komolyan, s májusban fiatal akácerdők
mézillata bódított. Az egykori halászok, pákászok, pásztorok az Alföld
legváltozatosabb vidékévé, Magyarország gyümölcskertjévé varázsolták a
Nyírséget. ,,Gyönyörű mesetáj” — ámult rajta Móricz
Zsigmond. És mégis vigasztalan volt: a szegénység, babona, úri önkény mozdulatlan
földje, melynek költője is alig támadt, s azoknak szava is fájó panasz vagy
ballada.
Szülőföldem! Nyírség homokja!
Peregtél omló halmokon.
Ha felvert is a szél, szétszórva
szitált le fáradt alkonyon.
E táj néma volt. Sürgönypóznák
nem dudorászták szét dalát.
S vándorok lábai sem hordták
más vidékre ritka porát.
Látszani dűlőkön túl nem mert,
rejtette félénk halmait.
Még a jegenyefák sem lengtek
— mint máshol — oly magasra itt.
A
mai Nyírség küldötte, Váci Mihály is csak így tud emlékezni szülőföldjére,
pedig „mikor ébredt szerte az ország, ő is felnyitotta egét, s
beszívta mélyen a szabadság keleti-szél leheletét”. A történelem
új nyugati határt rajzolt a Nyírségnek, a Keleti Főcsatornát, s a babonás
vérvád falujának, Tiszaeszlárnak szomszédságában a Tiszalöki Duzzasztómű új
arcot ad a tájnak, fényt a falvaknak és a lelkeknek. A közelmúlt már történelemmé
süllyedt, csupán a gazdátlan kastélyok, kúriák az emlékeztetői. Letűnt világuk
már csak a nyíri csend álmodójának, Krúdy Gyulának meséjében éled föl.
Az
ő rég elhalt lépteinek nyomát járva szülővárosában, Nyíregyházán, a pezsgő
élet szigetein ma is meg-megcsap bennünket a művészetébe balzsamozott
múltnak, a régi kisvárosnak a hangulata. Az egykori nagy sárga Krúdy-ház
eltűnt, csak helyét jelzi emléktábla. De az udvaron, ahol gyermekként
játszadozott, s az ifjú Szind bád alkonyatokon a vén eperfa alatt jövendő
kalandos utazásait álmodta, most egy szálas, csöndes jegenye őrködik a ház
felett, csúcsát szelíden féloldalra hajtva, szinte az álmodozó író testi
jelképeként.
Az
egykori Kállói utca (ma Vörös Hadsereg útja) még ma is a századvégi úri negyed
jellegét mutatja árnyas fasorával. Kényelmes földszintes házak könyökölnek
szélesen az utcára, vagy fordulnak el zárkózottan a lombos udvar mélye felé,
ahol malomkőasztal rogyadozik öreg diófa alatt. Estefelé kinyílnak a régimódi
kis ablakok, s tisztes nénikék, kipödört bajuszú öregurak nézelődnek ki az
utcára, szertartásos szórakozásként, kényelmes kispárnára könyökölve. Mögöttük
a félhomályban ködlő szoba öreg bútorai, ünnepélyes arcképei, és szorgalmas
ingaórái közt múlt nemzedékek árnyai imbolyognak. Krúdy Gyula is így néz ki ránk
egyik utolsó fényképén az óbudai ház ablakából. Magával vitte a kisvárost,
amely nemcsak kóbor hőseinek, neki magának is igazi, lelki otthona maradt
mindig; életforma.
|
A százötvenéves
nyíregyházi Kossuth-gimnázium |
Itt
járt, ezen az úri nyugalmú utcán, ifjan és sudáran, mint a házak elé ültetett
fiatal fák, amelyek most összeborulnak az úttest fölött, és beárnyékolják az
ablakokat. A szemközti sarkon magaslik a megifjodott gimnázium komoly épülete.
Mielőtt még önképzőköri babérokra pályázott volna az ifjú diák, már a
Nyíregyházi Lapok állandó tárcaírója volt. Meséit két atyai
barátjának kiapadhatatlan történeteiből szőtte, amelyeket környékbeli kiskocsmák
asztalánál meséltek egymásra licitáló kedvvel. Kálnay László ügyvéd, népszerű
beszélyíró és dálnoki Gaál Gyula, „az első nyugalmazott
magyar színész” vitték magukkal esténként a korán férfiúvá
sudárló Krúdyt, aki a nyíri vinkó mellett is szomjas áhítattal hallgatta
vége-hossza-nincs meséiket és adomáikat a nyíri pajkosokról, betyárokról,
kacér és kegyes színésznőkről, a nyírségi urak tomboló virtusairól és hóbortos
különcségeiről, kísértetekről és kicsattanó, mulatós szépasszonyokról.
Addig-addig hallgatta e történeteket és írta elbeszéléseit, míg egyszer nagyon
is beleélve magát valami asszonyhistóriába, diákfejjel szöknie kellett a
városból.
A
sűrűsödő estében a luteránus templom tekintélyes tömbje mögött kanyargó kis
utcák botlató útvesztőjét járom. Az alacsony házak közt az ifjú Krúdy és két
mentora esteli kóborlásainak emlékét keresem. Sárgán világító kis ablakok mögül
hegedű cincogását vélem hallani, s egy-egy rozoga, zárt ajtó mögül egykori
kiskocsmáknak csábító pörkölt-bor-sör-pipafüst szagkeverékét szimatolom. De
hiába áltat a szellemidéző képzelet. Ez a múlt már csak az író műveiben él, de
a valóságnál maradandóbb elevenséggel. Csak a hold a régi, amely most is úgy
függ a Bujtos fái és nádasa fölött, mint amikor még Krúdy alakjai kóboroltak
egykori ligetes sűrűjében, a szerelem farkaséhségétől űzve.
De
az egész Nyírséget benépesítik hősei. Bármerre indulunk a városból csillagosan
szétfutó utakon, mindenütt velük találkozunk. Mehetünk Kállóba, amely 1876-ig,
míg a megye ott székelt, a szabolcsi dzsentri főfészke volt, aztán meg szégyen-szemre
bolondokháza lett az ősi vármegyeházából, ahová Pistoli, a nyírségi Falstaff
becsukatta mind a három feleségét. Itt rendezte a selyma Zathureczky az
agarász- mulatságokat az Arany Griffben, miközben a „végzett
földesurak” a kártyaszobában fáradhatatlanul kergették a szerencsét,
ide rándult be megyebál idején egész Szabolcs úri népe. Kiruccanhatunk Pazony
felé is, ahová Sóvágó, a vén gyilkos betyár átrándult a kállói megyeház
tömlöcéből, hazai tücsökért. Vagy nekivághatunk északnak, ahol egy tiszaparti
faluban Nyírjes Evelin bújdosott a szerelem elől, s néha fölkereste őt néma
hódolattal Álmos Andor, aki a Tisza kanyarulatainak egy szigetén húzódott meg,
mint a vidra, pedig nem volt sem különc, sem bolond. Csak Krúdy-hős. Útba
ejthetjük Bujt, a vidám falut, ahol a világszép Gaál kisasszonyok ragyogtak, s
ahol külön adót róttak ki avégett, hogy a cigánybandának piros nadrágja legyen.
Nem
is kell azonban messze mennünk. Hol találhatjuk legközelebb a Krúdy- világot,
ha nem a Sóstón? Úgysem búcsúzhatunk Nyíregyházától anélkül, hogy ne lássuk.
Vidám
kis játékvonat kanyarog ki a városból, s mintha mese varázslata volna, a
nyárvégi izzásból erdő hűs, zöld alag útjába futunk. A hatalmas tölgyek alól
kibukkanva, még vakítóbban villan szemünkbe a napot tükröző tó. Az erdőnek már
csak előőrsei nyomulnak a partig, a köztük táruló kis tisztások virágágyak
tarka színeiben pompáznak. Az üdülők és a szétszórtan bújócskázó villák közt, a
kanyarogva csalogató sétányokon békés és tapintatos csend. Még a lombok lakói
sem hangoskodnak. Sóstón a jelen ifjú vidámságát finom hangfogóként tompítja a
múlt áhítatos hagyománya. A régi kis fürdők patinás hangulatát őrzik itt az
öreg fák, a régimódi földszintes nyaralók, ahol egykor Krúdy hősei és hősnői
pihentek, gyógyulást vagy a szív békéjét keresve.
|
|
A sóstói állomásépület |
Nyárvégi hangulat a Sóstó-fürdői tavon |
„A Sóstó a világegyetem legcsendesebb fürdőhelye
volt. Éberlaszting-cipős tiszteletesnék, környékbeli kisbirtokosnék, hegyesorrú
falusi tanítónék, kendős asszonyságok, vérszegény leánykák forgatták a kölcsönkönyvtár
megkopott Jókai-köteteit. Mindenki a vasárnapot várta, amikor Nyíregyházáról
megérkezik Benczi bandája és vele a piké-mellényes gavallérok.”
Ilyenkor nagy kártyacsaták estek, s a szálában mulató dzsentriasszonyok fülébe
húzta a gyémántgombos Benczi Gyula. Hajnalban az urak a nagybőgőt ölelgették,
kertek alatt osontak éjjeli zenére, s olyan régi nótákat húzattak, mintha a
nagyapjukkal mulatnának. Hétfőn aztán elcsitult minden, csak Virágh Aladár
telekkönyvvezető fuvolája szólalt meg este a tóparton, s a hölgyek az
üvegburában meg-meglobbanó gyertyaláng mellett, már kibontott hajjal, az
Anna-bál emlékein ábrándoztak.
A
múlt romantikája itt bújkál ma is a madárdalos csendben, a tó álmodó,
fodrozatlan nyugalmában, míg körülötte tikkadtan remeg a táj a nyár utolsó
ölelésében.
KOVALOVSZKY MIKLÓS
(Képes Magyarország, 1956/9.
/szeptember/ 18-19. p.)