UTÓSZÓ
Krúdy Gyula a magyar irodalom legszínesebb emlékezője.
Prózája: az emlékezések lírája. A hagyományok és a legendák éppúgy felébresztik
történelmi atmoszférát teremtő képzeletét, mint a „hősi” személyek ködbevesző
sorsfordulatai. Ennek a múlton-merengő szemléletnek kristályosodási folyamatát
tükrözi a török világba plántált regénytrilógia: a „Három király”.
Függelékbe tettük a részben Dobzse
Lászlóról szóló „Árnyékkirály” c. regényét, melyet úgy mond el, mintha egy
szemtanú-kortárs feljegyzéseit foglalná össze. A tragikus örökséget folytatja a
„Mohács” II. Lajosa. A „Festett király”-ban Szapolyai
János alakját kelti életre, akit a kortársak a „kegyetlen” jelzővel tiszteltek
meg, „festett” nevét viszont azért kapta, mert ha katonái közé ment,
vadszőlő-bogyóval kente be arcát, hogy félelmetesnek lássák (egyébként még
„Tótkirály”-nak is nevezték); az első Habsburg nem más, mint Mária királyi özvegy
bátyja: Ferdinánd.
Az író történelem-szemléletére igen jellemző nyilatkozata:
„a történelemben megtaláljuk a puszta tényeket, de a többit bízzák a tudósok
mindenkinek: költőnek vagy vándorlegénynek a fantáziájára”. Ilyen felfogással
alkothatta, és alkothatta ilyenné a „Három király” című regényét, mely méltó
párja Móricz Zsigmond nagyszabású történelmi körképének, az „Erdély”-nek.
Regényirodalmunknak ez a két történelmi remeke, majdnem egyidőben
íródott. Íróik a történelemben arra az izgató kérdésre kerestek feleletet,
hogy mi lesz a magyarsággal a sorsdöntő húszas években? Mindketten a mából a
múltba menekültek, s Krúdy a mohácsi magyarság, Móricz az erdélyi fejedelemség
képeinek festegetésében merült el. Nem ok nélkül jelölte ki a regény helyét
egyik kritikusa Móricz Zsigmond „Erdély”-e mellett: „dúsan szálazott,
szövevényes mintázatú történeti gobelin, tele különös alakokkal, amelyeket
históriai pletykák, romantikus legendák és hétköznapi realitások sűrű
fonadékai vesznek körül. Időben és térben Krúdynál szokatlan egységbe komponált
egész. Helyenként mégis olyan zsúfoltan gazdag és buja, szeszélyes indázatot vető, mint a trópusi erdők mélye. Kép képre
halmozódik, akárcsak Flaubert Salammbô-jában”.
Krúdy képzeletében egyszerre merülhettek fel a nagy
történelmi kép körvonalai, csak a megírás időpontja húzódott el 1930-ig.
Majdnem egy évtized alatt érlelődött ki benne a mű s kapta meg végső
szövegezését.
Megírásának fonalában a történelmiség sorrendjét követte.
Először az „Árnyékkirály’’ jelent meg a Pesti Napló 1926. évfolyamában (aug. 8.
és okt. 7. között). Könyvalakban most jelenik meg
először.
A „Mohács” a Magyarságnak ugyancsak 1926. évfolyamában
jelent meg először (szept. 15. és okt. 37. között). Könyvalakban a Pantheon
cég 1926-ban adta ki. A kiadó csak 15 íves regény kiadására vállalkozott, ezért
volt kénytelen Krúdy az „Árnyékkirály” és a „Mohács” című regényeket
összevonni, mégpedig úgy, hogy az első regény öt utolsó fejezetét (X—XIV.) egybeolvasztva,
mint „A király íródeákjának jegyzetei”-t, a „Mohács”
végéhez fűzte.
A „Festett király”-t először a Magyarság 1929. évfolyama (jún. 26—aug. 14-ig) közölte. Könyvalakban 1930-ban a Franklin Társulat adta
ki Király-regények sorozatában. A könyvben levő Utolsó fejezet „János király
választása” ott jelent meg először.
„Az első Habsburg” a Pesti Napló 1930. évfolyamában lát először napvilágot
(jún. 29. és júl. 30. között). Könyvalakban 1930-ban a Franklin
Társulat adja ki Király-regények sorozatában.
A Franklin Társulat egyébként a „Mohács”-ot, a „Festett király”-t és „Az első
Habsburg”-ot 1943-ban „Három király” címmel Nagy Magyar Elbeszélők
című sorozatában újból kiadta. Ez volt a három regény 2. kiadása.
A „Három király” a trilógiának immár 3. kiadása.
Kozocsa Sándor
(Három király.
Bp. 1958, Magvető. 739-741. p.)