MÁSODSZOR
Kapás
Dezső
elkészítette Krúdy Gyula Rezeda Kázmér szép élete című regényének
színpadi változatát.
Maga
rendezi is a darabot, a Vígszínház február 4-re tervezett bemutatóját. Néhány
éven belül tehát másodszor jelenik meg Rezeda hírlapíró úr ugyanazon a
színpadon. Előbb A vörös postakocsiban láthattuk. Akkor még Alvinczyt játszotta Darvas Iván, most a címszerep az
övé, a negyvenéves Rezedáé. Kapás Dezső darabja elé mottónak is Krúdy-szöveget
választott: „Mit sajnáljak tegnapi életemből? Miért sajnálnám a tegnapi
Pestet, a zsebmetsző, sajtszagú, ocsmány Pestet, minden érdemes fiához perfid,
bűneiben a kivégzésre megérett régi Magyarországot – amikor csak amolyan
mostohagyermek voltam?”
Az első
úgynevezett „öltözéses” próbán Rezeda-Darvassal láttuk kezdeni a darabot. Dohánybarna
színű zakót viselt, a szerzői instrukció szerint romantikus ruhát. A
kezében tollas végű poroló.
– Melyik
szerepét érzi közelebb magához? – tette fel a
hírlapíró a kérdést Rezeda hírlapírónak, azaz Darvasnak. – Alvinczyt
A vörös postakocsiban, vagy Rezeda Kázmér lapirnokot
ezen – a darab jelzése szerint – 1914-re virradó
Szilveszter éjszakán, amikor a játék kezdődik?
– Rezeda
Kázmért – vágta rá habozás nélkül, de nem a színészek szokásos premier
előtti szerepmagasztalásával, hanem igazi meggyőződéssel.
A díszlet,
az instrukció szerint, egy nem létező múzeum pincéjére emlékeztet. A
századforduló jellegzetes tájait és embereit őrzik ott huzatokkal betakarva. Ha
lekerül róluk a huzat, élni kezdenek. De akkor is ódonnak, kopottnak, fakónak
tűnnek. A színpad bal oldalán vendéglői asztal, a jobb oldalon a zenekar.
Mert zenés darabot látnak majd a színházban. A zeneszerző: Darvas
Ferenc!
Tehát
kezdetben mindent vászonhuzat borít, még a páholysorok gipsz-stukkóval borított
oldalát is – így szól a szerzői, illetve rendezői utasítás. Az első alak,
akiről lehull a lepel, éppen Rezeda, aki mindenekelőtt önmagát porolja le, majd bemutatkozik:
– Így
festett Rezeda Kázmér hírlapíró úr az 1913-ról 14-re virradó Szilveszter
éjszakán.
Rezeda
akkor kezd új életet, és beleszeret egy negyvenéves, férjes
úriasszonyba, Császár Fruzsinába, aki nem tud szerelem nélkül élni. A szerep Ruttkai
Éváé. Ő játssza azt a szerelmes asszonyt, aki nem érti az emberekben, hogy
jönnek-mennek, rostélyost esznek, krákognak, lefeküsznek
anélkül, hogy szenvednének vagy örülnének. Táncra is perdül Rezedával, hiszen
ez zenés darab. A zeneszámok szövege nem mindennapi: Ady Endre verseit
iktatták a játékba. Elsőnek mindjárt a férfiak és nők éneklik, márpedig Az
ősz szerelmei című költeményből az Őszi férgek karát. Rezeda és Fruzsina
kettőseként hangzik fel: „Édes boszorkányom, / láttál angyalt
holtan? / Láttam szép magamat, / Mikor még nem voltam.”
Megismerkedhetünk Johannával, a leánykereskedő-nővel, akit mint vendég, Psota Irén alakít; egy beteges úriemberrel, aki Tomanek Nándor; majd egy regényes
fiatalemberrel, aki A vörös postakocsi Rezedája volt: Tahi Tóth László.
Schubert Éva, Békés Rita, Tábori Nóra, Bánfalvi
Ágnes, Bordán Irén játszanak még, a két utóbbi főiskolai hallgató. És van a
színen egy vendég is, egyben temetkezési vállalkozó: Kozák László. Végül
a pincér, akinek Fridolin a neve: Szatmári István. Koreográfust az
Operaháztól kaptak kölcsön: Fodor Antalt, s a díszlettervező is vendég: Drégely
László. „Játék a régi szép Budapestről” – hirdeti a színlap. De a színház
nem a múzeum pontosságával, hanem a mai ember iróniájával szeretné
életre kelteni ezt a régi játékot.
(Kristóf)
((Esti Hírlap, 1976/17.
/január 21./ 2. p.)