KRÚDY ZSUZSA:
Jubilál a Vörös postakocsi
A tél hava már
megjelölte haját, temérdek munka, sok vidám és szomorú élmény, jó és rossz
tapasztalat állt a harmincöt esztendős Krúdy Gyula mögött, amikor elérkezett
számára az első, igazi, átütő siker, amellyel egyszeriben országos hírű íróvá
vált. Ennek a sikernek Vörös postakocsi a neve. Először a Hét című lapban
jelent meg folytatásokban. Bevezető sorait Kiss József költő, főszerkesztőhöz
intézte:
„Kedves Szerkesztő Úr!
Ön azt kérdezi tőlem, mi lesz regényem témája, amelyet a Hét-nek írok? Minden, ami nekem kedves és minden, amit
eddig meg nem írtam, mert nem írhattam; dolgok, amelyek évtizedek óta élnek
bennem, de írni róluk a körülmények, eleven emberek, s még nyitott sebek
miatt nem volt illendő;...”
A Nemzeti Színház
felkérésére színművet írt a Vörös postakocsiból. 1919. február 20-án kötötték
meg a szerződést. Az eredetileg négy felvonásos darab témája nem azonos a regénnyel, de atmoszférája, varázsa és néhány szereplője
igen. Mindkettőnek a hőse: Szemere Miklós politikus, író, a századforduló
jellegzetes alakja. Ő: Alvinczi Eduard.
Az író egy helyen így vall róla:
„A sors véletlen útján találkoztam Alvinczi Eduárddal, ennek a
korszaknak egyik bálványával. Tetőtől talpig úr és lovag, szerencsejátékos és
érzelmes férfiú. Gőgös, mint egy lord, és józan, mint egy ügynök. Volt szegény
s volt gazdag ... Alvinczi Eduard barátsága révén többet megtanultam az akkori
pesti életből, mint mások a városban. Urakkal és kokottokkal ismerkedtem meg, a
szegénységet s a gazdagságot közelről láttam, az erény s az arany birkózását
figyeltem, s én a mindenható női hűséget és önfeláldozó szerelmet is
megnézhettem.
Nagy iskola volt ez későbbi életemre... Ezt a korszakot írtam
én meg A vörös postakocsiban. Figurákat, amelyekét sokan ismerünk s érzéseket, amelyeket
mindnyájan tudunk.”
A Tanácsköztársaság
bukása, nehéz éveket hozott Krúdy számára. A megerősödött jobboldal, mint a
forradalommal szimpatizánst, őt is célba vette. Mellőzésekkel, nyílt és
burkolt rohamokkal, bojkottal akarták egyetlen fegyverét, kincsét: a tollat
kiütni kezéből.
„A kontárok a
talentumok ellen fenekednek. A Pekárok, a Császár Elemérek irtóhadjárata
a Krúdy Gyulák és az Ignótusok ellen” — írta az
emigráns Hat-vany Lajos Bécsben, Írónyomor című vezércikkében.
Ennek
a hajszának egyik megnyilvánulása, hogy a Nemzeti Színház hosszú húzavona után, anélkül, hogy színretűzte
volna Krúdy művét, felbontotta a szerződést. Az ítéletet levélben közölték:
„Kedves Krúdy Úr!
Az Orsz.
Színművészeti Tanács megalakítása óta a Nemzeti Színház igazgatósága csak
olyan színművet adhat elő, amelynek előadását az Orsz.
Színművészeti Tanács ajánlja. Ez okból „A vörös postakocsi”-t
az Orsz. Színművészeti Tanács elé terjesztettem. A
Tanács e hó 18-án úgy határozott, hogy „A vörös postakocsi” a Nemzeti
Színházban nem adható elő. Amikor ezt tudatta velem, egyszersmind
felhatalmazott arra, hogy a tanács bírálatát — a két bíráló megnevezése nélkül
— közölhessem önnel. Ha tehát a bírálatot megismerni kívánja, kérem szerencséltessen
látogatásával bármely délben egy órakor vagy este hét óra tájban.
Budapest, 1920. május
20-án.
Tisztelő
híve:
Ambrus Zoltán.
Krúdy elkeseredését
munkába fojtotta s minden lehetőséget megkeresett, hogy a napi kenyérre valót előteremthesse.
Nyílt levélben utasította vissza Pekár támadásait, vádjait, s kilépett a
Petőfi Társaságból.
A színház részéről ért
csalódása után elment a kedve a drámaírástól. Pedig igen kedvelte a színpadot.
Érettségi előtt és után, ő volt Debrecenben az ország legifjabb
színikritikusa, a tízes években írt darabot Petőfi fiáról, Zoltánka
címmel, s két egyfelvonásosa, A kárpáti kaland és Az arany meg az asszony sikert
aratott. Egész életében számtalan írásában foglalkozott a színház tarka világával
és Pálmay Ilkáról regényt írt, Primadonna címmel.
A Postakocsi mégis
célhoz ért, a külföld is felfigyelt rá, de még messzi útja előtt remélhetőleg
egy-két hazai állomáson is felharsan szépszavú
kürtje... Most, hogy századik előadása felé közeledik, emlékezzünk meg hálásan
mindazokról, akik hosszú és nehéz vajúdásában értő és szerető kézzel
segítették. Külön köszönet a Vígszínház kitűnő gárdájának és a közönségnek,
akik olyan szívesen fogadták.
(Film Színház Muzsika,
1971/3. /január 16./ 8-9. p.)