KRÚDY ZSUZSA:

Jubilál a Vörös postakocsi

A tél hava már megjelölte haját, temérdek munka, sok vidám és szo­morú élmény, jó és rossz tapasztalat állt a harmincöt esztendős Krúdy Gyula mö­gött, amikor elérkezett számára az első, igazi, átütő siker, amellyel egyszeriben országos hírű íróvá vált. Ennek a sikernek Vörös postakocsi a neve. Először a Hét című lapban jelent meg folytatásokban. Bevezető sorait Kiss József költő, főszer­kesztőhöz intézte:

„Kedves Szerkesztő Úr!

Ön azt kérdezi tőlem, mi lesz regé­nyem témája, amelyet a Hét-nek írok? Minden, ami nekem kedves és minden, amit eddig meg nem írtam, mert nem ír­hattam; dolgok, amelyek évtizedek óta élnek bennem, de írni róluk a körülmé­nyek, eleven emberek, s még nyitott se­bek miatt nem volt illendő;...”

A Nemzeti Színház felkérésére színmű­vet írt a Vörös postakocsiból. 1919. feb­ruár 20-án kötötték meg a szerződést. Az eredetileg négy felvonásos darab témája nem azonos a regénnyel, de atmoszférá­ja, varázsa és néhány szereplője igen. Mindkettőnek a hőse: Szemere Miklós politikus, író, a századforduló jellegzetes alakja. Ő: Alvinczi Eduard.

Az író egy helyen így vall róla:

„A sors véletlen útján találkoztam Al­vinczi Eduárddal, ennek a korszaknak egyik bálványával. Tetőtől talpig úr és lovag, szerencsejátékos és érzelmes fér­fiú. Gőgös, mint egy lord, és józan, mint egy ügynök. Volt szegény s volt gazdag ... Alvinczi Eduard barátsága révén többet megtanultam az akkori pesti életből, mint mások a városban. Urakkal és kokottokkal ismerkedtem meg, a szegénységet s a gazdagságot közelről láttam, az erény s az arany birkózását figyeltem, s én a mindenható női hűséget és önfeláldozó szerelmet is megnézhettem.

Nagy iskola volt ez későbbi életem­re... Ezt a korszakot írtam én meg A vörös postakocsiban. Figurákat, amelye­két sokan ismerünk s érzéseket, amelye­ket mindnyájan tudunk.”

A Tanácsköztársaság bukása, nehéz éveket hozott Krúdy számára. A megerősödött jobboldal, mint a forra­dalommal szimpatizánst, őt is célba vet­te. Mellőzésekkel, nyílt és burkolt roha­mokkal, bojkottal akarták egyetlen fegy­verét, kincsét: a tollat kiütni kezéből.

„A kontárok a talentumok ellen fene­kednek. A Pekárok, a Császár Elemérek irtóhadjárata a Krúdy Gyulák és az Ignótusok ellen” — írta az emigráns Hat-vany Lajos Bécsben, Írónyomor című ve­zércikkében.

Ennek a hajszának egyik megnyilvá­nulása, hogy a Nemzeti Színház hosszú húzavona után, anélkül, hogy színretűzte volna Krúdy művét, felbontotta a szerződést. Az ítéletet levélben közölték:

„Kedves Krúdy Úr!

Az Orsz. Színművészeti Tanács megala­kítása óta a Nemzeti Színház igazgató­sága csak olyan színművet adhat elő, amelynek előadását az Orsz. Színművé­szeti Tanács ajánlja. Ez okból „A vörös postakocsi”-t az Orsz. Színművészeti Ta­nács elé terjesztettem. A Tanács e hó 18-án úgy határozott, hogy „A vörös posta­kocsi” a Nemzeti Színházban nem adha­tó elő. Amikor ezt tudatta velem, egy­szersmind felhatalmazott arra, hogy a ta­nács bírálatát — a két bíráló megnevezése nélkül — közölhessem önnel. Ha tehát a bírálatot megismerni kívánja, kérem sze­rencséltessen látogatásával bármely dél­ben egy órakor vagy este hét óra tájban.

Budapest, 1920. május 20-án.

Tisztelő híve:

Ambrus Zoltán.

Krúdy elkeseredését munkába fojtotta s minden lehetőséget megkeresett, hogy a napi kenyérre valót előteremthesse. Nyílt levélben utasította vissza Pekár tá­madásait, vádjait, s kilépett a Petőfi Tár­saságból.

A színház részéről ért csalódása után elment a kedve a drámaírástól. Pe­dig igen kedvelte a színpadot. Érettségi előtt és után, ő volt Debrecenben az or­szág legifjabb színikritikusa, a tízes évek­ben írt darabot Petőfi fiáról, Zoltánka címmel, s két egyfelvonásosa, A kárpáti kaland és Az arany meg az asszony si­kert aratott. Egész életében számtalan írásában foglalkozott a színház tarka vi­lágával és Pálmay Ilkáról regényt írt, Primadonna címmel.

A Postakocsi mégis célhoz ért, a kül­föld is felfigyelt rá, de még messzi útja előtt remélhetőleg egy-két hazai ál­lomáson is felharsan szépszavú kürtje... Most, hogy századik előadása felé köze­ledik, emlékezzünk meg hálásan mind­azokról, akik hosszú és nehéz vajúdásá­ban értő és szerető kézzel segítették. Kü­lön köszönet a Vígszínház kitűnő gárdá­jának és a közönségnek, akik olyan szí­vesen fogadták.

 

(Film Színház Muzsika, 1971/3. /január 16./ 8-9. p.)