Jegyzetek
egy készülő Krúdy-életrajzhoz
Krúdy Gyula, akit többnyire csak a
levendulaszagú biedermeier hangulatok költőjének ismernek, hatalmas
publicisztikai munkásságot is folytatott. Éveken keresztül naponta írt a Magyarország
című lapba. Kevés volt az olyan újság, ahol ne jelentek volna meg sűrűn írásai.
Szinte mindenre reagált, a biatorbágyi
vonatszerencsétlenségtől valamely színházi eseményig. Legszívből
jövőbb témája azonban a magyar irodalom, a magyar író ügye, baja, sorsa.
1916-ban egy vidéki író járásbíróság útján kérte tiszteletdíját az egyik laptól. Ő
azonnal reflektált rá: „...teljesen megnyugodtam abban, hogy mindvégig szegény ember
leszek. A megsárgult könyvekből elolvastam, hogy Frankenburg
meg Emich (később meggazdagodnak) Petőfi verseit
csaknem ingyen vették, Jókai éjjel-nappal dolgozik, hogy életben maradhasson,
Arany János a penészes tallérokat csaknem a csizma szárában hordja... Tizenöt forintért írnak regényt az írók és a hős-korban
– a hatvanas, hetvenes években csaknem éhen halnak – és manapság sem
dúskálkodnak földi javakban... Annál kedvesebb,
meglepőbb, igazabb, hogy 1916-ban a királyi bíróság előtt egy hetilap
szerkesztője azt vallja, hagy írói honoráriumot ő soha sem szokott fizetni... És ez esztendőben a könyvkiadók a magyar írók munkáin
már annyira meggazdagodtak, hogy a legostobább, a magyarul nem tudó, az
ízléstelen is, saját palotájában lakik... Kis fiam, ne
légy író.”
*
1922-ben Földi Mihály „Megszakadt a magyar irodalom fejlődése” címmel arról
kesereg, hogy hiányzik az irodalmi utánpótlás. Új nevek, új emberek sehol sem
bukkannak fel. Nincs új hajtás a magyar irodalom fáján. A problémáról Babits,
Móricz, Heltai, Schöpflin és Krúdy nyilatkozik. Krúdy
így: „Tulajdonképpen mindnyájan
kezdők vagyunk az új világban, ebben az ismeretlen, közönyös erdőben, amelynek
lelkét eddig hiába kerestük... azok az írók is, akik
húsz-harminc esztendő előtt kezdték a dicsőséges művészetet, egy sorban állanak a tegnapi és mai kezdőkkel Magyar Sors úr szerkesztői
asztala előtt és alázatosan várják, vajon művük közölhető-e?”
„Magyar író sorsa 1925-ben” c. írásában többek közt megjegyzi: „Ez a
korszak, kedves Miklós, amikor még azok az írók se érvényesülhetnek, akik a
tornából annak idején jelest kaptak... Próbálj meg
könyvet eladni olyan jóképű úriembernek, aki családostól együtt még nem ebédelt
aznap!”
*
1926-ban betegágyáról SOS-jeleket küld az Athenaeum és a Franklin Társulathoz: „Tekintetes Igazgatóság! Mostani egészségem
válságos állapotában, a Liget Szanatóriumban elhatároztam végre, hogy életem
irodalmi munkássága felett végleges rendet csinálok...”
A levélben emlékezetből felsorolja ott megjelent könyveit, majd így folytatja:
„A könyveknek pontos jegyzékét azért nem adhatom, mert
mozdulatlanságra kárhoztatva fekszem egy szanatóriumi ágyon, de már a
felsoroltakból is látható, hogy évtizedes irodalmi munkálkodásomnak jelentékeny
részét teszik. A tisztelt Társaság nem hajlandó azokból többszöri
felszólalásomra sem újabb kiadást adni, lefoglalta magának könyveimet és nem
hajlandó újabb könyveket vásárolni tőlem, aki mégis csak a munkáimból élek. De
nem hajlandó a felsorolt könyvek kiadói jogáról sem lemondani, anélkül, hogy a
legcsekélyebb kárpótlást adná ezért nekem. – Meg vagyok kötözve, mint egy
ember, akit az erdő elhagyott részében a fa derekához kötöztek... Most már nem pénzről van szó, tisztelt Társaság, hanem
jogról, írói jogról, amelyet szegény, kihasznált írótársaim miatt is kénytelen
vagyok érvényesíteni...”
*
1931 júniusában néhány magyar író külföldön járt. Ezzel
kapcsolatban jegyzi meg: „Csak köszönettel lehetünk az írók nemzetközi
szövetsége iránt, hogy meghívásukkal nem felejtkeztek el a mindenkitől
elhagyatott magyar írókról... ...ahol
az írók munkái, a könyvek olcsóbban árultatnak az utcasarkokon, mint akár a
kofák retekcsomói és mégsem kellenek senkinek.”
*
Legszebb cikkeinek egyikében, „Az ország legszegényebb emberei: a magyar
írók”, többek közt így nyilatkozik: „Az írónak még akkor is van
látnivalója, tapasztalnivalója, mulattatója a körülötte komédiázó életben,
amikor más halandó már csak behunyt szemmel akar ülni, miután előbbi helye
kicsúszott alóla. Egy író a szegénységben, boldogtalanságban, a reménytelen
nyomorban is lát olyan megfigyelni valókat, amelyeket „később” vagy
„alkalomadtán” megírna, ha majd lesz papirosa, tintája, kiadója, olvasója,
szóval lehetősége arra nézve, hogy látnivalókat a világgal közöljön. És mégsem
csodálkozott senki, hogy Cholnoky László már nem
akart többé írni ennek a világnak, holott még javában a reménység jegyében
mendegélt a világ négy vagy öt esztendő előtt, alig tíz évvel a háború után,
amikor még pénzért árulták a könyvkiadók könyveiket, nempedig
koldusalamizsnának megfelelő összegért, amely alamizsna elővételére azonban már
nincs kedve senkinek zsebébe nyúlni.
Mélyen tisztelt, Szerkesztő Barátom, ne vedd
szerénytelenségnek, hogy a magyar írók sohsem
próbált, még a romantikus regényekből sem ismert, példa nélküli, tanácstalan,
szinte megsemmisítő helyzetére hívom fel a figyelmet. Ennek a kornak történetét
valaha megírják, ha majd nem zárnak be többé senkit azért, mert gondolatait
papirosra veti. Mit lát tíz vagy húsz esztendő múlva egy író, aki föladatául ez
álarcos, még mindig magára nem eszmélt és tehetetlenségében vaksággal,
süketséggel megvert korszak történetét megnézi? Azt látja, hogy a korszak nem mert könyveket olvasni, nehogy ráeszméljen, hogy
van egy másik világ is az ő rombadőlt világán kívül,
ahol már az emlékezet se meri szárnyát megrebbenteni. Azt látja, hogy a
középszerűség, a kiválótlanság, a jelszavakba burkolózott tehetségtelenség
éppen az írókat lepte meg, akiknek hivatásuk volna látni a sötétségben is... Az író, minden időknek ismerője megáll, mert nem tud
semmit se mondani azoknak, akik megfogadták, hogy nem gondolkoznak, nem látnak,
nem olvasnak... Magyarországon még mindig akadt egy
mindenkinél szegényebb ember... Ez pedig nem volt más,
mint a magyar író, akinek még az se jutott osztályrészül, hogy sorsáról
rendelettel gondoskodjanak.
Magyar író! Vajon lesz-e valaha föltámadásod?”
*
Ennek az írásnak óriási visszhangja volt.
Széltében, hosszában tárgyalták. Néhány nappal későbben A
Reggel című lapban egy aradi író nyilatkozott a cikkel kapcsolatosan Tamási
Áron fiatal, tehetséges erdélyi író nyomoráról.
*
1932 júniusában csődöt kértek Krúdy Gyula ellen, ezért
vagyontalansági esküt tett a törvényszéken. A következőkben számol be róla:
„Ki tudná pontosan megmondani, azt az érzetet, amely a szegénységgel jár? És
azt az érzetet, amely eljön, amikor a szegénységről esküt kell tenni? Az
álmatlan éjszakák, a mind hosszasabb elgondolkozások, sőt végül a ceruzával
való számolgatások elsápasztották homlokomat; lidércnyomással jöttek az összeírott adósságok. ...egy
nagy-nagy számadást kellett csinálni múlttal, jelennel, sőt még a holnappal is,
hogy 1932-ben teljesen vagyontalan vagyok... Esküt tettem, hogy semmim sincs.
Vajon lehet semmi nélkül élni?”
*
Kevéssel halála előtt, (bár harmadik személyben írva) így
panaszkodik: „...a térdkalácsa fájt a sok
hiábavaló szaladgálástól, lélegzete kihagyott a mindennapi kenyérért való
izgalmas hajszában, szíve se működött a legrendesebben, agyáról, a minden
emberi teremtvényen levő büszkeségről nem is
beszélve... Agyában a gondolatok egyszerűen felmondták a szolgálatot, amikor a
szolgáló a kormosságon is átpirosló orrát bedugta a szobaajtón is így szólt
rekedten:
– Nagyságos úr, nincs ennivaló a háznál.”
*
Kell ezekhez kommentár?
Igen. Többek közt, hogy az író nyughelye – élete
alkonyát idézően szerény és szegényes. Síremlékét – úgy tudom – most tervezik.
Krúdy Zsuzsa
(Irodalmi Újság,
1955/51. /december 17./ 7. p.)