Könyvheti újdonság

Krúdy Gyula: Pesten lakott egy fuvolás

»Az ifjúságom azzal telt el, hogy mindig muzsikát hallgat­tam: Benczi Gyulát vagy Virágh kisasszonyt. Néha nóták jutnak eszembe álmomban, amelyekre mint esztendő tá­volságából nappal nem is emlékszem« – vallja egyik ön­életrajzi írásában Krúdy Gyu­la, aki írásaiban sokszor idézi a patyolatfehér, gyémántgom­bokkal ékes ingű Benczit, a »nyírségi cigány herceget.«

Munczy Lajos, Vörös Elek, Radics Béla, Kóczé Antal és Magyari Imrus vonóját is igen kedveli. S a rokonszenv köl­csönös. A Magyari és Kóczé családok meghívják násznagy­nak gyermekeik lakodalmára, s ő szívesen vesz részt örö­mükben. Itteni élményeiből születik évek múlva a »Miért járják a rókatáncot?« című el­beszélése.

A klasszikus zenét zongorán keresztül ismeri és szereti meg Krúdy. Mozart és Haydn me­lódiái érintik legmélyebben. Ezek először édesapja keze nyomán csendülnek föl egy Beregszászy-féle öreg hangsze­ren, az aranyszegélyes, tarkalepkés petróleumlámpa fé­nyénél: »Mikor a népes család tagjainak, így nagyanyámnak, honvédhuszárhadnagy nagy­bátyámnak, anyámnak és az összes életben lévő gyermekek­nek megengedtetett, hogy a pi­ros selyemmel, faliszőnyegek­kel, kandallóval ellátott sza­lonban elhelyezkedjenek és vé­gighallgassák atyámnak zongo­ra játékát« – emlékezik vissza. Atyja öccse, Béla, ilyenkor szerelmes, ábrándos dalokat fújt ébenfa fuvoláján...

Az ismerős leányok ablaká­ból is zongoraszó csalogatta.

Leginkább a szép, ifjú, zene­tanárnő házából, aki arról ne­vezetes, hogy egy időben ud­varol neki a három Krúdy ge­neráció: nagyapa, apa és uno­ka. A legifjabb, Gyula, lírai megemlékezéseiben hol Jellá­nak, máskor Mariskának ne­vezi a delnőt. Talán az illő diszkréció parancsára? ...

Krúdy Gyula nem mindennapian gazdag életművében gyakran ír zenéről, zenészek­ről. Így többek közt: az Urak, Cigányok, Betyárok – Krúdy Gyula láto­gatásai –, a Zöld Ász, Repülj fecském, Etel király kincse, Pesti nőrabló, Valakit elvisz az ördög, Napraforgó, a Primadonna, s az Ál Petőfi cí­mű műveiben. Ez utóbbiban egy fejezetet szentel a Bala­toni dalárdának, amelynek példájára: »Énekeltek a für­dőben még a betegek is. Daltól hangzott délután a liget. Este pedig olyan volt Füred, mint egy nagyszabású hangverseny. Az alvók felkeltek ágyukból, ha a szomszédban valaki rá­gyújtott az »Óh Tihanynak riadó leányá«-ra. A legmér­gesebb öregurak sem haragud­tak a csendháborításért, ha­nem együtt fújták a dalt az énekessel... Divat volt a dal.«

Az idei könyvhétre a Zene­mű Kiadónál megjelenő Pes­ten lakott egy fuvolás című kötetben található írásokat Krúdy több ezer novellájából, tárcájából válogattuk. Valamennyiüket a muzsika köti össze. A muzsika, amely halá­láig kísérte az írót. Búcsúzta­tásánál a nyíregyházi Sárai Elemérék húzták el egyik leg­kedvesebb nótáját: Viszik a menyasszony selyemágyát...

Krúdy Zsuzsa

 

(Somogyi Néplap /Kaposvár/, 1971/94. /április 22./ 5. p.)