Könyvheti
újdonság
Krúdy Gyula: Pesten lakott egy fuvolás
»Az ifjúságom azzal telt el, hogy mindig muzsikát hallgattam:
Benczi Gyulát vagy Virágh kisasszonyt. Néha nóták
jutnak eszembe álmomban, amelyekre mint esztendő távolságából nappal nem is
emlékszem« – vallja egyik önéletrajzi írásában Krúdy Gyula, aki írásaiban
sokszor idézi a patyolatfehér, gyémántgombokkal ékes ingű Benczit,
a »nyírségi cigány herceget.«
Munczy
Lajos, Vörös Elek, Radics Béla, Kóczé Antal és Magyari
Imrus vonóját is igen kedveli. S a rokonszenv kölcsönös. A Magyari és Kóczé családok meghívják násznagynak gyermekeik
lakodalmára, s
ő szívesen vesz részt örömükben. Itteni
élményeiből születik évek múlva a »Miért járják
a rókatáncot?« című elbeszélése.
A klasszikus zenét zongorán keresztül ismeri és szereti meg
Krúdy. Mozart és Haydn melódiái érintik legmélyebben. Ezek először édesapja
keze nyomán csendülnek föl egy Beregszászy-féle öreg
hangszeren, az aranyszegélyes, tarkalepkés petróleumlámpa fényénél: »Mikor a
népes család tagjainak, így nagyanyámnak, honvédhuszárhadnagy nagybátyámnak,
anyámnak és az összes életben lévő gyermekeknek megengedtetett, hogy a piros
selyemmel, faliszőnyegekkel, kandallóval ellátott szalonban elhelyezkedjenek és
végighallgassák atyámnak zongora játékát« – emlékezik vissza. Atyja öccse,
Béla, ilyenkor szerelmes, ábrándos dalokat fújt ébenfa fuvoláján...
Az ismerős leányok ablakából is zongoraszó csalogatta.
Leginkább a szép, ifjú, zenetanárnő házából, aki arról nevezetes,
hogy egy időben udvarol neki a három Krúdy generáció: nagyapa, apa és unoka.
A legifjabb, Gyula, lírai megemlékezéseiben hol Jellának, máskor Mariskának nevezi
a delnőt. Talán az illő diszkréció parancsára? ...
Krúdy Gyula nem mindennapian gazdag életművében gyakran ír
zenéről, zenészekről. Így többek közt: az Urak,
Cigányok, Betyárok – Krúdy Gyula látogatásai –, a Zöld
Ász, Repülj fecském, Etel király kincse, Pesti nőrabló, Valakit elvisz az
ördög, Napraforgó, a Primadonna,
s az Ál Petőfi című műveiben. Ez
utóbbiban egy fejezetet szentel a Balatoni dalárdának, amelynek példájára:
»Énekeltek a fürdőben még a betegek is. Daltól hangzott délután a liget. Este
pedig olyan volt Füred, mint egy nagyszabású hangverseny. Az alvók felkeltek
ágyukból, ha a szomszédban valaki rágyújtott az »Óh Tihanynak riadó leányá«-ra. A legmérgesebb
öregurak sem haragudtak a csendháborításért, hanem együtt fújták a dalt az
énekessel... Divat volt a dal.«
Az idei könyvhétre a Zenemű Kiadónál megjelenő Pesten
lakott egy fuvolás című kötetben található írásokat Krúdy több
ezer novellájából, tárcájából válogattuk. Valamennyiüket
a muzsika köti össze. A muzsika, amely haláláig kísérte az írót. Búcsúztatásánál
a nyíregyházi Sárai Elemérék húzták el egyik legkedvesebb
nótáját: Viszik a menyasszony selyemágyát...
Krúdy Zsuzsa
(Somogyi Néplap
/Kaposvár/, 1971/94. /április 22./ 5. p.)