A
víg ember bús meséi. Írta Krúdy Gyula.
Budapest, 1900. Légrády Testvérek. Ára 2 forint.
Krúdy Gyulának szecessziós virágokkal
díszített könyve, melynek külső alakja sem a régi többé, 11 apró kis «mesét»
tartalmaz. Azt hiszem, a «mese» elnevezés nem akar egyebet jelenteni az
elbeszélésnél, ámbár igaz, hogy e 11 valaminek műfaji jellegét meghatározni,
nagyon bajos lenne. De hát Krúdy Gyula is korának fia s éppen ez az, ami nekem
sehogy sem tud tetszeni.
Volna neki mondanivalója; de az eseményeket
oly elnagyoltan, homályosan, majdnem balladásan dolgozza ki, hogy nem egyszer
válik érthetetlenné. Mikor az ember egy-egy kis elbeszélésének a végére ér,
önkénytelenül is azt kérdi magában: ugyan mit akarhatott az író?
Ezt a hibáját Krúdy igazán korától tanulta,
mely nem ér rá hosszabb lélegzetű darabok alkotására. Nagyon jellemző reá a
saját mondása: «Jól össze kell szedni az emlékezésemet, hogy tisztán láthassam,
merre kanyarog ez a mese, amelyiknek címül ezt adám:
«Az aranysarkantyús vitéz legendája». No hát éppen így vannak azok is, akik
műveit olvassák! Igaz, hogy a legtöbben «mese» sem kanyarog, mert hogy semmi
sem történik bennük. Szerencsétlen irány ez, író urak s jó volna, ha egyszer
már elbúcsúznának tőle!
Ami már most az író fölfogását illeti, dicsérettel
mondhatjuk, a tisztesség határain belül marad. Van ugyan szó itt-ott
asszonyszöktetésről, öngyilkosságról, meg «A parasztkívánalom»
címűben egy kis Pekárizmus is ágaskodik, mikor a
«három kalugyerekről» mesél, de örömét mégsem az ilyesekben leli.
A meseszövésről, ahol szó lehet róla, kevés
jót mondhatunk. Úgyszólván valamennyi meséje csonka. Se eleje, se vége.
Némelyiknek még dereka sincs. Legerősebb Krúdy a jellemzésben.
E tekintetben igazán dicséretet érdemel.
Emberei nem vonzók ugyan és sokszor nem is egész, hanem félemberek; de van
bennük élet, mozgás. Pl. Bikky Pál uram, ez a
világtól elmaradt és elszegényedett nemes, aki aranysarkantyúról álmodozik.
Látszik, hogy jól ismeri az életet és szeret
megfigyelni. Ezért van, hogy némely alakjai drámai közvetlenséggel hatnak.
Amellett éppen nem egymás képére vannak
teremtve. Mindegyiket egyéni vonások különböztetik meg a többitől.
Hátra van még, hogy a nyelvezetről is ejtsek
néhány szót. Ez talán Krúdynak leggyengébb oldala. A mondatok logikai
összefüggésére nem sokat ád. Pl. «A
vénecske, potrohosodó ember már nem igen járogatott
sehová. Amióta a szegénységük igen nagy itten...»
Nagyon kirívón használja a -ván, vén-t. «A színes tulipánok
ugyanis, belehímezvén a gácsi fehérbe, lelógnak a
kocsi hátulsó ülése megett a kasra.» – «Fényesítette
tehát a rezet, dörzsölgetvén...» – «A szürke ezt nem tette, hanem ellenkezőleg
oly gangosan emelgette vén lábait körbefutván, hogy gyönyörűség volt nézni.» – Így
még sok helyen.
Helytelen a többes számnak gyakori
használata számnevek után. Pl. «Az ungvári püspök vett nekik egy házat... és beköltöztette ide a három
barátokat.» – «És néha sóhajtozgatván az elveszett két kalugyerek után.» – «...
majd néhány napok multán megtalálták a temető körül...» – «A négy fecske, amint
meglátták nénjüket, kifutottak elébe a szobából.»
A «miután» kötőszó használata «mivel»
helyett csaknem oly gyakori nála, mint a ködös ősz, meg a kopogó eső. Tudni
kell ugyanis, hogy Krúdynak majdnem minden darabjában esik az eső. Pedig
szeretnénk már látni egy kis napfényt is.
Lakatos
Vincze.
(Katolikus Szemle,
1900/2. 179-180. p.)