Krúdy Gyula: A vörös postakocsi.
Írta: Lázár Miklós.
A kilencvenes évek
derekán egy nyírségi fiatalember érkezett Budapestre, hogy életét az
irodalomnak szentelje. Húszéves volt, mindenkinél egy fejjel magasabb, csupa
csont és izom, de arckifejezésében, főleg dióbarna szemében fájdalmas
bágyadtság borongott, a fejét féloldalt viselte, hosszú ujjaival, mintha
araszonként mérte volna az utat, amely korai sírjához vezet. A különös fiatal ur öltözködésében is elütött
pesti kartársaitól. Ruházata a kávéházi bohém és a vidéki gavallér különös
keveréke: széles karbonári kalapot hordott és magas gallérjára lengő fekete
máslit kötött, de nadrágjának szabása a huszártisztekéire emlékeztetett és
lovagló pálcáján ötágú korona volt. Évekig alföldi városokban a helyi sajtót
képviselte, egy kötetre való novellát is írt már, de tollforgató hírét inkább
színházi kritikáinak köszönhette. A K. Gy. jegyű bírálatokat izgalommal várták Debrecenben és
Nyíregyházán, mert írójuk a hórihorgas világfájdalom, nem rettent vissza attól
sem, hogy álláspontjának az öklével szerezzen tekintélyt. Ez a világ, ahol Krúdy Gyula nevelkedett, a
magyar Provance. A végtelen
homoktenger, amely a nyírségi városokat átöleli, az égboltozat színorgiái, őszi
alkonyatkor kigyullad a horizont, nagy tűzvész pirosas-sárga árnyalataiban
égve, télen acélszürke, fehér és világoskék sávokkal, enyhe időben az álmodó
tengerhez hasonló, úgy néz le a kettős tornyokra, a szérüskertekre,
a nyírfákkal szegélyezett utakra, anyás tekintettel,,
mint a dajka az ölében szunnyadó gyermekre; száraz időben örök porfelhő
kóvályog a levegőben, ami az embereket arra szoktatta, hogy kissé lehajtsák a
fejüket és befelé nézzenek, merengve, elgondolkozva az életen; a népesség a magyarnak és a
szlávnak egymásba omlása, gőgös, érzelmes, minden nemes és nemtelen
szenvedéllyel megvert, gyűlölni és szeretni, hevülni és kilobbanni úgy tud,
mint semmi másfajta, romantikus, fényűző, szerelmes és hazárdőr, megingathatlanul konzervatív, a halál számukra nem több,
mint amikor a fáradt arató végignyúlik a kévéjén, az élet
pedig májusi séta erdei tisztáson, ahol kedveseink is gyakran megpihentek.
A magyar Provancenak
meg kellett szülni a maga Alphonse Daudet-jét, mint ahogy két egészséges emberpár
ölelkezésének szükségszerű következménye a gyermek.
——
Ne csudálkozzék senki azon, hogy Krúdy Gyula, aki teljes írói
készséggel, rendkívüli értékekkel, a mesemondásnak nálunk olyan kivételes
bőségével és passziójával kezdte pályáját, kevés hijján
tizenöt évig a pesti újságírás és irodalom mostohagyermeke volt, elszigetelve,
magára hagyva, anyagi és erkölcsi elismerés és biztatás nélkül dolgozott,
úgyszólván önmagának és néhány finom lélek szórakoztatására és
gyönyörködtetésére. A hozzá hasonló egyéniségek és tehetségek rendes sorsa ez,
a szenvedésektől és szenvedélyektől feldúlt élet, a mesterségük iránt való
végtelen gyöngédség és érzékenység, ami útját állja annak, hogy talajukat
találják. Az a hitem, hogy igazi művésznek a mellőzés és a közöny csupán
látszólag van ártalmára, valójában nem haszontalan, mert magára utalja,
lazítja, elmélyedésre készteti, hozzájárul a kiforráshoz, emberek,
életviszonyok zavartalan megismerésére vezeti, színében és ízében nemesül, mint
a pezsgő, amit évekig őriznek dohos pincék gádorában. Krúdy művészetének is az
elvonulás, a kétség és reménytelenség évei adták azt a sajátos, hasonlíthatlan patinát, ami írásait oly vonzóvá, becsessé
és egyénivé teszi.
——
A vörös postakocsi című regény, (Singer és Wolfner
kiadása, 1913.) nemcsak azért jelentős eseménye Krúdy Gyula írói pályájának,
mert az olvasóközönség és ami kevésbbé
fontos, a kritika is lelkendező zsebkendőlobogtatással
fogadta. A legfrissebb Krúdy-kötetet teljessége emeli az író egyéb
munkái fölé. Ebben minden benne van, ami veleszületett, kifejlődött és eltanult
kvalitása eddig felcsillant, érvényre jutott és bámulatba ejtett, ebben az
egész ember és az egész író áll ki a porondra, elragadóan férfias tartással,
egy őszülő úriember, a harmincon túl, aki egy elérzékenyült pillanatában meglibbenti a múltját, leveti zárkózottságának mellvértjét , és halkan, szivarozva mesélni kezd. Az elmúlt
esztendők története „A vörös postakocsi”, a
kilencvenes évek Pestjének mesteri leírása, drága, hervadt acélmetszet, leheletnyi
aranykeretben. Nem egyenletes, vasszerkezetből összepántolt regény, ahogy a
francia klasszikusok tanítják; — ez a költő a saját bőrén tanulta meg a
mesterségét, nem könyvből, mások után érezve, ami a könyvben fáj, az néki is sajgott, ami szívfacsaró keserűség a borongós
fejezeteken átreszket, szemben virrasztott vele kávéházi asztalnál, vagy az
ágya támlájáról leselkedett rá. A magyar író regénye nem kerti ház verandáján készült, vagy regényes park gesztenyefája alatt, gondtalan
jólétben, boldog elmélyedés érett gyümölcseként. Így szép, így emberibb, így
tökéletes!
——
Ha gondolkodom, hogy
Krúdy Gyula íróművészetét, mely festő alkotásához hasonlítsam, két hollandus
jut az eszembe: Adrian Brower
és David Teniers. Mind a
két festő tisztára novellista és az író annyira tudatosan piktor, hogy szinte
érezhető olykor, mint állítja be a figuráit vászonra és mily babonás biztonsággal keveri színeit egy-egy természeti kép megérzékesítésére. „S közben gyermekesen
lágy tekintetet, amelyben leginkább egy októberi alkonyat képe rezgett, midőn
az ér a törpe fűzfák, elhagyott kis hidak és magányos
kertek alatt bujdosik kifelé a városból...” Ilyen és ehhez hasonló száz akad a
regényben. A férfias szentimentalizmus, amely mögött egész világnézlet
rejlik, egy írónál sem olyan ellenállhatatlanul rokonszenves és megnyerő, mint
„A vörös postakocsi” szerzőjénél. Van egy fejezete,
címe: Indiában rossz volt a termés, a Jókai-regények legjobbjainak hömpölygő
folyamatosságára, bódultan érdekfeszítő oldalaira emlékeztet. Alvinci Eduárdnak hívják a vörös postakocsi tulajdonosát,
de a regény igazi hőse nem ő, hanem Rezeda úr, a múlt ábrándjain merengő, a
tegnapi tavasz felhői után tekintgető férfiú, maga az író, félreismerhetetlen
inkognitóban. A regény így nemcsak Budapest kortörténeti dokumentuma, de a
mai magyar íróé is, azé az íróé, akinek a jövője mindenkiénél jobban izgat és
érdekel. Beláthatatlan írói karriér áll Krúdy Gyula
előtt. Most megindult rajta.
(Pesti Napló, 1913/218. /szeptember 14./ 21. p.)