ÉLET ÉS
IRODALOM
Márai
Sándor újabb könyveiről. – Vendégjáték Bolzanoban. (1940.);
Szindbád hazamegy. (1940.) Kassai őrjárat. (1941.). A jegyzetben, mely
Casanova kalandjait megelőzi, van egy mondat, mely jellegzetes módon fejezi ki
az újabb Márai-regényekből kielemezhető írói magatartást. „Nem a regényes
történet érdekelt, hanem a regényes jellem.” Két
ségtelen, hogy ismertebb íróink közül Márai tette a legnagyobb arányú és
legérdekesebb kísérleteket a regényforma felszabadítására és megújítására. A Bébi,
vagy a Sziget naturalista-freudista felépítése még a regény
eseményességében, epikus-voltában kereste új témák és új ábrázolásmód
lehetőségeit, a Zendülők, – mely máig is tán a legjobb Márai-regény, –
az időbeliség feloldását hozta, de azért, különösen a kortársakkal
összehasonlítva, már ezekben a könyvekben is fölismerhető az eseményesség
másodrangú szerepe. A Féltékenyek, vagy az Eszter hagyatéka
fokozottabban ejti el az eseményt, a „regényes történetet”, hogy regényes
helyzetekből építse fel mondanivalóját. Az alakok a külsőleges helyzet
teremtette drámai pillanatban tökéletesen, végzetszerűen, egyértelműen
föltárják lelki, „jellembeli” tartalmukat, mintha egész életükben erre a
pillanatra készültek volna. Ez a feltárás, megmutatkozás a legtöbb esetben
meglepő, a hősök látszólag az úgynevezett józan ész ellenére cselekszenek, mert
van egyfajta kemény és kikerülhetetlen erényük, – ez érdemesíti őket
regényhőssé, – „mely nem más, mint föltétlen hűség lényükhöz, végzetükhöz és
hajlamaikhoz.” Az ilyen „regényes jellemekben” a veszélyes élet régi Máraias tanítása él: a közönséges élet, a hétköznap, a
logikus, szenvedélynélküli, okos cselekedet nem érdekes, az írói látás és az
emberi erkölcstan közös törvénye szerint csak a veszélyes pillanat hűsége
értékes; a veszélyes pillanaté, ha ez az emberből legigazibb önmagát,
legvalóságosabb énjét rezzenti elő. Párma hercege
megvillantja hatalmát Giacomo előtt: a Márai-hősök valamiképp mindig a
veszélytudat villanyos légkörében élnek, kockára teszik életüket, vagy
végignéznek múltjukon s életük értelmét keresik; tudják, hogy kifosztják őket,
mint Eszter, s mégsem tehetnek másképen, mert magukhoz való hűségük csak
egyetlen utat enged. Jellem-determinizmus ez: Giacomo nem fejlődik, s még ami
történik vele, abban sem a történés valódi tartalma a fontos, hanem csak az események-kiváltotta elhatározás, amelyre jelleme kényszeríti.
A Vendégjátékban a lényeg önmaga mivoltának és Franciskához való
viszonyának fölismerése (melynek egy részét a Jelmez nagy monológja
annyira Thomas Mann hangján fejti ki), és a belőle következő szerepnek
vállalása, mely magasabb, szellemi igazvoltánál fogva
hősivé és regényessé teszi a Casanova-fikciót.
Dehát miért nem akart Márai igazi Casanova-regényt írni? Mert
Casanovában csak érdekes jellemet, csak érdekes alakfelfogást lát, vagy még
annyit sem, csak néhány érdekes helyzet alkalmát, melyek kapcsán az ő
legmélyebben foglalkoztató kérdésekről mondhat el félig álcázott vallomást. Az
írás és az írói lélek kérdésein a Casanova-jelmez csak a regényesítés kelléke,
vagy az írói alkat szimbóluma, az író kíváncsiságának, életszomjúságának tárgyi
megjelenítése. Casanova nemcsak abban író, hogy Vidali módszerét követi, vagyis
hogy az életet, a nyersanyagot akarja minél teljesebben megismerni, hanem írói
benne a beletörődést követelő világgal szemben az „ellenállás lángcsóvája” is:
a szellemi ember küzdelme a szellemellenes hatalmakkal. Márai számára a regény
legizgatóbb élménye a Casanova-fikció és az önvallomás, önelemzés
összeszövődése lehetett, a kettő játékos párhuzamai, egymást színező eltérései.
A regény legszebb, legszokatlanabb szépségei is, – mint a „szövegmagyarázat”
vagy Casanova levele, – e kettősség eredményei.
A Szindbád
hazamegy-ben
is benne van a kettősség és az összefonódás. A Krudy-alak
mögül Márai-hangok szólnak, s Máraias kérdésekre
kapunk Krudyas hangszerelésben Márai-válaszokat. Akik
a nagyszerű stílbravúrt és az alkalmazkodás tökéletességét dicsérik, nem vették
észre Márai és Krúdy hangjának néhol határozott, alighanem tudatos
különbözését. Egy-két bekezdésvég félreérthetetlenül Máraias;
új nyelvújítási szavak („közíró”) vagy a Hapci-törpe emlegetése nyilván nem is
lehetne Krudyé. Könnyen ki lehetett volna irtani az
ilyen zavaró apróságokat; hogy mégis megmaradtak a szövegben, ez azt
bizonyítja, hogy nem a stílusutánzat volt lényeges Márai számára, hanem a
regényes írói magatartás és a múlt felelevenítésének lehetősége. Itt is van
regényes jellem: Szindbádé, aki a maga tengés-lengésében nem is annyira Krudyra, mint inkább a Krudy-hősökre
emlékeztet, és van regényes helyzet: a különc író végigjár a megváltozott
világon, idézi a múltat s visszalopózik otthonába. A regény eseményiszonya
szinte a Boldogult urfikorom bűvészmutatványát
igyekszik megismételni: alkalmat keres a tegnapi írói-úri életforma ábrándos megsiratására,
s ahol teheti, át is siklik Krúdy világa helyett Márai ifjúságába. Miért siklik
át? Figyelmetlenség? Játékos hamisítás? Több. Az elmúlt szebb világot nemcsak
Krúdy siratta, a lírai múltidézés nem csak Szindbád alakjához illik; a világ
megváltozása Márainak is élménye, s alighanem uralkodó élménye. Akik tehát a Krudy-alakot nem találják elég hitelesnek, valami olyant
hibáztatnak, ami Márainak csak mellékesen okozott gondokat, aminek sikerült
vagy sikerületlen volta csak mesterségi becsvágyát érinti. Az igazi
Márai-probléma, amelyet egyszer Casanova, egyszer Krúdy maszkjában kerülget,
mégis az író helyzete, sorsa, hivatása a világban.
Az író
Márai világában a polgárral összefonódva jelenik meg. Amíg a Féltékenyek,
a Vendégjáték és Szindbád többé-kevésbbé
objektivált formában beszélnek róla, a Kassai
őrjárat szembefordul a kérdéssel, és szubjektív, álcázatlan vallomás
formájában igyekszik felelni rá. „Az eszmélet – az írói eszmélet évtizedei
múlnak”... „s bizonyos erők pontosan az én lelkem és egyéniségem ellen
folytatnak hadjáratot.”
A Kassai
őrjárat címével is a Napnyugati őrjárathoz kapcsolódik. A Napnyugati
őrjárat az első európai válsághírek idején íródott; egy valóságos nyugati
útirajz hangulatain és látnivalóin át megnyugtató jeleket keresett Márai,
mintegy tisztázni akarta maga előtt, mi is igaz a Nyugat vesztét ígérő jóslatokból,
van-e értelme még a Nyugat kultúrájába és erejébe vetett hitnek. A felelet
nagyjában igenlő volt, a racionális vizsgálat látta és felmérte Nyugat
látványát, s nem látott igazi okot az aggodalomra. Hasonló feleletet hozott azidőtájt mindenki, Cs. Szabó is
a Doveri átkelés-ben.
Ha az észszerűség nem is látott hibákat, az ösztönök és a szív érzékenysége
azért nem nyugodhattak meg egészen. Az utazó változásokat is lát, s néha
idegenkedve ismeri fel ifjúsága tájait. A Napnyugati őrjárat tán az első
Márai-könyv, mely az öregedés lírai bánatának hangját üti meg. Nyugat
változásai elsősorban ifjúsága elmúltát jelentik Márainak, azért lett
vigasztalónak és bíztatónak indult könyve alaphangjában mélabús, azért záródott
azzal a végső tanulsággal, hogy, bár Napnyugat fényei nem hánytak ki, a világ
megváltozik, elmúlik lassan az az életforma, melyet szerettünk, melyhez
ifjúságunk élményein át magunk is hozzátartoztunk.
A Napnyugati
őrjárat-ban
is felismert változás azóta mindenki számára nyilvánvaló lett, tragikus események
gyorsították meg folyamatát, aztán a háború hozott földrengésszerű kavarodást,
s kibogozhatatlanul összekuszálta az európai kultúra kérdéseit. Ezt a
megváltozott helyzetet igyekszik fölmérni a Kassai őrjárat: fölmérni a
változást, megvallani a tévedéseket, s megkeresni a jövő és az új fejlődés
útját, a szellem emberének helyzetét és feladatait.
Egy
repülőút teremti meg a veszély légkörét, amely, úgy látszik minden Márai-mű
létrejöttének és feszültségének szükséges eleme.
A
gyermekkori és családi emlékek jelenvolta pedig a személyes, lírai érdeket
kapcsolja be a valló és kereső elmélkedés áramába.
Mert
Márai bevallja, meglátja, kihirdeti az európai szellem és kultúra válságát.
Amit erről a kérdésről külföldi gondolkozók írtak, azt – néha jellegzetes átfogalmazásban,
néha az egyszerű igazság tényszerű közlésével – megtárgyalja a maga módján
Márai is, becsületes jószándékkal, a kulturált és
igen tehetséges író mérsékletével, fogalmazási , könnyedségével,
szépirodalmian, életszerű elevenséggel, A Napnyugati őrjárat emlékén át
néha meghatóan szép ennek a vallomásnak, ennek a vereség-elismerésnek
teljessége, hősiessége. Mindazok a jelenségek, melyekben az európai szellem
filozofikus művelői a modem világ veszélyét és válságát látták, – a
mechanizálódás, a civilizáció ember-ellenessége, a szellem kitérése a vezetés
elől, a gondolat uniformizálódása és az írók felelőtlensége, – Márainál
ráépülnek a személyes élményekre és a sajátos látásmód rendszerére. Vád és
vallomás nem marad általánosság, mindehhez nemcsak az olvasónak van valami
általános és bizonytalan köze, az író és az egyén dicséretes beismeréssel veszi
ki belőle a maga részét. Márait bántja, kergeti valamiféle kétely, hogy a Garrenek művét sem regényben, sem az életben nem tudja már
megmenteni, a személyes veszélyérzet s az írói felelősségtudat sietteti tollát,
kényszeríti minél teljesebb, minél őszintébb leszámolásra.
A tabula
rasa el is készül, vádban és vallomásban nincs hiba. Kevés magyar
gondolkozó van, ki ezt a fölszámolást ma, hasonló erővel és művészettel végre
tudná hajtani. A tévedések és bűnök felismerését aztán a javítás szándéka
követi. „Az embert újra fel kell építeni, mert összedőlt benne valami.”
Amint
azonban ezt a „fölépítést” Márai megkísérti, az olvasót jogos kétségek fogják
el. Nem azért, amiért a parasztmithosz hívői
kárhoztatják, nem azért, amiről nem ír, hanem éppen azért, amit ír. Azért a neokonzervativizmusért, mely a politikusok szájában
meggyalázott szavakat is tollára mer venni, mely sietős jószándékában
nem tud válogatni reális tények és kiöregedett konvenciók között, és válogatás
nélkül fogad el meggyőzőnek hitt, bizonytalan tartalmú szólamokat. Elismerjük
készségesen a jövő-nevelés nehézségét: aligha, van európai gondolkozó, ki a
kultúra új épületének elveit elénk tudná adni, és az új enciklopédiának is igen
kevés címszava készült még el; de ha még nincs kiérlelt, új felelet az új
helyzet kérdéseire, éppen Márainak nem volna szabad olcsó, belenyugvó,
meggondolatlan feleletet adnia, csak azért, mert felelni kell valamit. Aki annyiszor
tudott újító lenni, mint Márai, annak tisztábban kellene megéreznie, hogy mikor
ismétel, mikor mond olyan szavakat, mikor emleget olyan elveket, melyeket már
csak politikusok vehetnek ajkukra. Az író valóban csak „örök szavakkal” írhat
az emberekről és az emberekért, a Kassai őrjárat második része azonban
nem örök szavakkal szól, hanem a zűrzavarban tévelygő ember dadogásával. A
kísérlet elsietett, a fogalmazás elhamarkodott.
„Lassan
már nem értek a világhoz semmit, csak szakmámhoz s ahhoz is milyen
kényelmesen...” – ez a szakműveltséget érintő vád a Kassai őrjárat-ban
bizony Máraira is áll. Az írás művészete kezd rutinná lenni. Megszokott
fordulatok, Márai-szólamok minden oldalon, a tárgy felépítésének, kezelésének
egyre ismétlődő fogásai... Márai kezd „kényelmesen” érteni szakmájához is, a
beérkezett és sikeres író veszélye környékezi: kialakított magának egy stílust,
olvasói ezért a stílusért szeretik, nem akar hát már kilépni egyszer
megteremtett formáiból, mondatai mintára kezdenek születni, a gondolat ismerős
utat talál s könnyű szívvel kalandozik az ismert terepen, a helyett, hogy a
mindig új kifejezést keresné. Gondolatban is, stílusban is valami
megereszkedettség érezhető. Nem ez az igazi Márai-szerep. Az igazi Márai a
regények Máraija. Az írói hivatás szemlélete és gondolatköre is szerencsésebben
fejeződik ki objektivált formák között. A Kassai
őrjárat tisztán mutatja a tárgytalan spekuláció, a rutinos gondolatfűzés és
a sváda veszélyeit.
Lovass Gyula.
(Sorsunk /Pécs/, 1941/1-2.
/január-április/ 148-152. p.)