A TEGNAPOK KÖDLOVAGJAI
E tanulmányokban egy nemzedék tiszteleg a
századvég néhány magyar írójának emléke előtt. Ezek az írók — az egyetlen Gárdonyi
kivételével — nem voltak soha különösen népszerűek, sem „divatosak” a magyar
olvasó szemében. Még Kosztolányi sem volt az, aki pedig megvesztegető írásművészetével
a zsurnalizmust is a széppróza rangjára tudta emelni. Gárdonyi népszerűségét
is inkább magatartása építette, mint művészetének nemesebb elemei. Harminc,
negyven év távlatából szemlélve e kötetben idézett magyar szellemi
jelenségeket, az olvasó csodálkozva állapíthatja meg, hogy a magyar
szépprózának e nagy mesterei soha nem élvezték a népszerűség verőfényét.
Magányban és homályban éltek, alkottak. Művüket életükben nagyrészt fanyalgó elismerés
fogadta csak. Megbecsülték ez írók műveit, számontartották
a jelenségeket, de a nagyközönség inkább csak nagy magányosokat látott a
magyar szellem e ködlovagjaiban, különös kézműveseket, tüneményszerű
különcöket és szakembereket.
E magányosság egyik oka, hogy e kötetben elénk
lépő magyar írók egytől-egyig „csak írók” voltak. Ez a megállapítás ma vádnak
hangzik. E kötet tanulmányainak írói bebizonyítják, hogy ez a vád hamis. „Csak
író”-nak lenni egy nemzet életközösségében éppen úgy
szerep, mint mikor az író tudatosan vállal társadalmi, politikai, vagy
világnézeti szerepet. Véralkat, jellem, hajlam kérdése ez, nem ritkán nevelés,
műveltség kérdése is. Senki nem tagadhatja Ady politikai szerepének
jelentőségét a magyar életben, de senkinek nincs joga a „csak író” Kosztolányi
művétől elvitatni a nemzetnevelő, magyarság-építő szerepet, noha minden
időszerű politikum hiányzik e műből. Éppen Kosztolányi posthumus-kötetei
mutatták meg e nagy író nevelő, építő, nemzetmentő szándékainak tisztaságát
és tudatosságát.
A magyar lángész életében kivétel nélkül
elkövetkezik a veszélyes pillanat, mikor választania kell a szerep és a mű
között. Néha szívdobogva figyeljük — írók, kortársak, olvasók — egy-egy nagy
nevelőnk művében és életében e válságos fordulatokat. A magyart csábítja a
szerep. A szellemi bírálat szintjének zuhanása irodalmi életünkben megkönnyíti,
hogy valaki zászlót ragadjon, mikor elfáradt markolni a tollat. Tetemrehívni egy nemzetet lehet mély erkölcsi parancs egy
író számára, de mindig csábítóbb szerep, mint egy életen és művön át következetesen
végbevitt gyomláló és alkotó munkával nemesíteni egy nyelvet, tisztázni a
mellékmondatok szerepét, vagy feltárni, példával és gyakorlatban, az irodalmi
kifejezés új lehetőségeit. A zseni, aki a társadalmi szerepet vállalja,
legtöbbször nem ér rá e kicsinyes építő munkára. A „csak-író” dolga marad hát,
hogy a félhomályban építse azt a szellemi szintet, melyen a magyarság megállhat
és megmaradhat a világban.
Ambrus, Lovik,
Kaffka, Krúdy s a többiek: ezt a hálátlanabb szerepet vállalták a századfordulót
követő évtizedekben. Feleltessünk húsz-, harmincéves, átlagosan művelt fiatal
magyarokat, hallottak-e Színiről, vagy Török Gyuláról? Nem merném vállalni e kínos
vizsgán a kérdező szerepét. Krúdyhoz most kezd megtérni az ifjúság; csodálkozva
ismerik fel művében, melyet eddig irodalmi Ínyencek magánügyének tartottak, a
magyar mítosz teljességét. Egy vad, gyönyörű, de a nagyvilág számára
érthetetlen nyelven író, olvasó, emlékező nemzet irodalmi élete különös
erőforrásokból nyer áramot. E kötet tanulmányaiban elénk állított írók
elindították nemzedékek számára az új magyar kifejezés, gondolkozás szellemi
folyamatát. Egyikük sem alapított „iskolát”, nem volt „zászlójuk”, melyre
tömegek esküdtek, vita sem zajlott különösebb hevességgel művük és személyük
körül. Mit is adtak hát a magyarságnak? Feltárták, néha alig érzékelhető, árnyalatfinom változatokban, nemes és tudatos eszközökkel
a kifejezés új lehetőségeit, műfajokat alkottak és nemesítettek, a magyar
nyelv, az irodalmi érzékelés titkait feszegették. Művük oly mélyen pihen
életünk mélyvízében, mint egy elsüllyedt világ az idő és a tenger üvegharangja
alatt. De ez a harang most, mikor a magyarság szellemi szintjének jogán lesz
kénytelen bebizonyítani a gyűlölet világában életigényeit, titokzatos zenével
kezd szólani.
Nem elég egy hont alapítani: be is kell
rendezni azt. Nem elég egy hazát a csatatereken a társadalmi, vagy politikai
síkon megmenteni: be kell bizonyítani a világnak, hogy volt mit megmenteni, ami
érték a világ számára is. Az írók, kik a magyar félmúlt ködéből elénk lépnek
e kötetben, ezt a csendesebb, hálátlanabb szerepet vállalták. Úgy tetszik,
nincs messze az idő, mikor művüknek és szerepüknek életmentő fontosságot tulajdoníthat
a nemzet.
Márai
Sándor.
(Ködlovagok. Írói arcképek. /Szerk.
Thurzó Gábor/.
Bp. 1941, Szent István-Társulat. 5-8. p.)