Így írt Krúdy

 

„Pénzt akart keresni és remekműveket alkotott” — mondja róla Szerb Antal.

Krúdy, Jókai után a legtöbbet dolgozó magyar író.

A mai napig 312 kötete jelent meg, beleértve természetesen a többszöri kiadásokat is. És ki tudja, hány kötetre való írása hever még kiadatlanul régi újságok sárguló lapjain. Kozocsa Sándor bibliográfus, a nagy Krúdy-rajongó máris két kötetre való anyagot gyűjtött össze belőlük. Hozzávetőleges számítás szerint háromezer elbeszélés, megszámlálhatatlan cikk, sőt, kényszerűségből olykor ponyva is került ki a tolla alól.

Hogyan tudta mindezt megírni mozgalmas és látványos élete során? A hajnali órákban telepszik íróasztala mellé. Hosszan, tűnődve készül az íráshoz. Finom és hosszúkás ujjal gyengéd ragaszkodással fonódnak a vaskos tollszárra. Aztán írni kezd ...

„Reggel apám rakja a betűket egymás mellé, mint szorgalmas kőműves a tégláikat” — írja róla a lánya, Krúdy Mária.

Írás közben nem érez fáradtságot, nem hiányzik senki. Órákon keresztül ír, csak néha áll meg írás közben, hogy görcsbe merevedett ujjait kiegyengesse, és cigarettára gyújtson. Sokszor kifogy a lila tinta, elfogy a füstölnivaló, ha olykor déli harangszóig tart a munkája. Apró gyöngybetűi sűrűn sorakoznak egymás mellé. Jegyzeteket nem használ.

Oldalakat ír tele egyetlen törlés nélkül. Volt úgy, hogy 100 oldalon keresztül nem kellett semmit sem javítania a megírt szövegen.

Tizennégy évig a Margitsziget lakója. Talán ez az időszak volt számára a legtermékenyebb. Kárpáti Aurél veszi észre gyakori sétái során, hogy Krúdy szobájából sokszor késő éjszaka is kiszűrődik a világosság. „A világos szoba ölén, ördög motollája szőtte a csodálatos szőttest, csillogó aranyfonalakból.”

Rendszertelen életmódja, kocsmai éjszakázásai igazolásaképpen írja a feleségének :

„Nekem naponta szükségem van 2—3 órás magányra, amikor gondolkozom. Ezért élek még, ezért nem haltam meg, mert mindennap egyedül voltam egy darabig.”

A nyilvánosság felé pedig ezt hirdeti:

„Nem hősiesség, talán inkább születési hibából maradt gőgösség kell hozzá, hogy az író napjainkban is ragaszkodjon függetlenségéhez, kénye-kedve szerint beosztott idejéhez ... az íróasztal felett való tűnődéshez.”

Élete vége felé betegségek gyötrik, megaláztatások érik, és megoldhatatlan anyagi gondok között vergődik. Letörten, elhagyatottan is sokat ír, de írásait elhelyezni alig tudja. Szobájában nem ég a villany, mert tartozása miatt kikapcsolják az áramot.

„Talán mindenütt voltam. Bálban és temetésen. Erdőben és vízparton. Bűnben és erényben. Most elfáradtam ...”

A hajnali órákban éri utol a halál.

Marék Antal

 

(Könyvvilág, 1972/4. /április/ 14. p.)