Krúdy reálizmusa
„Alkonyodott, mint a
fáradt szív”. Ha minden író életművéből csak egyetlen mondat szállhatna az
utókorra, Krudy Gyulának ezt a mondatát kellene megőrizni. A stilisztika által elliptikusnak,
hiányosnak minősített eme kis mondatból úgy maradnak el egyes szavak, amint a
beteg szív is el-elfelejt egyet dobbanni s tulajdonosa ilyenkor riadva gondol
rá, hogy „rövidesen meg fog halni”. Az ősz, az alkonyat, az elmúlás Krudy szókészletének törzsfogalmai
s akit bármely művének első két oldalán nem érint meg fizikai valóságában az
elmúlás lehellete, az nyugodtan felhagyhat a
művészetek amaz ágával, amit irodalomnak szoktunk nevezni.
Pascal mondja egyhelyt, hogy „vannak dolgok, melyeket csak úgy tudunk
megértetni, ha olvasónkat arra ösztönözzük; hogy önmagáról gondolkozzék.” A
közlésnek ez a módja igen nehéz dolog, de ha sikerül: az efajta
művészet vágja a legmélyebb és legmaradandóbb nyomot az olvasó lelkébe.
Aránylag könnyű megvalósítani a lírában, ahol a szavak és a képek engedelmes
hangulathordozó eszközzé válnak s a ritmus kényszerítő
hangzásával – miként a zenében – az olvasó lelkének legmélyebb rétegeit hozzák
mozgásba. Mindez azonban igen nehéz dolog a prózában, ahol elsősorban mégis
csak ábrázolni és mesélni kell, ahol szorítanak a reálizmus szigorú szabályai,
mert hisz miért is írnánk prózát, ha nem azért, hogy prózai dolgokról
beszéljünk? Ezért eddigelé csak igen kevés regényíró akadt, aki az írásnak ezt
a módját meg tudta volna valósítani s köztük – világviszonylatban is – az elsők
között van Krudy Gyula.
Agyanatómiai,
lélektani és esztétikai közhely, hogy a művészet nem más, mint a kultúrember
kísérlete arra, hogy helyreállítsa az egyre lazuló kapcsolatot saját múltjával.
„Az eltűnt időt” valamiképpen mindannyian hordozzuk magunkban, mind a magunkét,
mind az egész emberiségét. A hétköznap józan, tudatos és reális világa mögött
ott húzódik meg mint féltett kincs, vagy szégyelt teher az álmok és vágyak időtlen és irreális
birodalma, melyben a gyermek és a primitív ember oly otthonosan mozog, de
amelybe a felnőtt és civilizált embernek nem tanácsos megkísérelni a
behatolást. Egyedül a művész rendelkezik azzal a veszélyes kiváltsággal, hogy
szabad be- és kijárása van erre a tiltott területre: bemenet a hétköznap mélyén
rejlő titkokat kutatja s kijövet e titkokat próbálja a hétköznap nyelvén
megszólaltatni.
A művészetnek e
szükségképi vibrációja realitás és irreálitás között
nem egy jobbsorsra érdemes írót zátonyra juttatott már a naturalizmus
lapályain, vagy örökre elmerített a romantika mélyvizeiben. Krudynak
gyakran sikerül az, ami csak a legnagyobbaknak szokott sikerülni: egyesíteni a
realitás maximumát az irrealitás maximumával, meghosszabbítani a hétköznapot a
csodák világáig s a csodákat visszavezetni a hétköznap józan, szabályos
világába. Ez az, ami Krudyt megkülönbözteti nemcsak a
naturalistáktól, de a szürrealisták idétlen és hitelnélküli miszticizmusától
is. Igaz, hogy néha Krudy is szívből hirdeti, hogy az
élet álom, de mindenesetre olyan álom, amelyben elég gyakran lehet kitűnő
leveshúst és töltöttkáposztát enni, ami semmiképpen
sem egyeztethető össze a szürreálizmus esztétikai és világnézeti kódexével. Krudy mindent tud, amit a szürreálisták
tudnak, de tud ezenfelül még sok mindent, amihez a szürreálisták nem értenek. Művészetének megítélésében tehát
egyaránt tévednek, akik akár realistának, akár szürreálistának
tartják.
Az igazi
realisták fenntartás nélkül hisznek a realitásban: u. n. „naív
realisták”. Krudy számára a realitás problematikus
valami s problematikussá éppen a változás, az elmúlás reális ténye teszi.
Miképpen nyugodjék meg a legjobbszándékú realista is
(sőt éppen ő), ha éppen a valóság van legkönyörtelenebbül alávetve a változás
és elmúlás törvényének? Hová lett, ami volt és hová lesz, ami van? Nem kis
probléma ez, melyen töprengve a primitív ember kitalálta a lélek fogalmát s a
civilizált ember a filozófiák és vallások légióját hozta létre, sőt újabban a
pszichológiának nevezett tudományt is. Miként Proust, Krudy
is állandóan az emlékezés pallóját fekteti a levő és nem-levő közti szakadék
fölé s ezen a pallón úgy sétálnak ide-oda alakjai, mintha ez a világ
legtermészetesebb dolga volna. Nem egy ízben ki is mondja a merész tételt:
„minden ember addig él, amíg valaki emlékezik reá.” Hősei negyvenéves korukon
túl minden percben számítanak a halálra, egyesek símán,
feltűnés nélkül meghalnak, majd ugyanígy felülnek a koporsóban és – meggondolva
a dolgot – még élnek egy-két évet.
Mintha Goethe
egyenesen Krudy használatára fogalmazta volna meg:
„Minden. ami mulandó, csak hasonlat.” Stílusának és világképének döntő és
alapvető eleme a hasonlat. „A róka csendesen üget rejtélyes útján, – írja –
mint egy vén vándorlegény”, „A nappali tarka szarkák
felülnek a sövényre és köszöntgetnek, mint pletykálkodó öregasszonyok
fejkötőikben”; „Fenn, messze a nádasok felett, ahol olyan üres a levegő, mint a
világ végén, egymagában mereng egy ismeretlen madár, mint a földi élet
céltalansága. Az út göröngyei, századok jobbágylelkei akaszkodnak a kocsi
kerekébe.” „A kopár nyírfák mint fázékony zárdaszűzek remegnek a tájon és az élet
elviselhetetlenségét kiáltják sovány karjukkal... elhagyatott fatetőkről a
vércse vijjog, mint egy világból kivert boszorkány. És a levegőben valami
párázat úszik, amely megfojtogatja a szívben az örömet, mint a futóbetyár
magányos dalolgatása.” Emberi dolgok természeti jelenségekhez és a természet
emberi hangulatokhoz hasonlatos Krudy világában,
mintegy az animizmus és a realizmus kölcsönös egymásbaoltásaként.
Ebben rejlik ennek a művészetnek lenyűgöző, mágikus ereje: hogy a természet
hangulatokká olvad szét s a hangulatok a természet reális tárgyaiban válnak
megfoghatókká.
Nyilvánvaló, hogy
ez a mágikus analógia-művészet a realizmus felőli neve erősen romantikus, de az
is bizonyos, hogy legott igen erőteljes realizmusnak tűnik, ha a romantika felöl tekintjük. Mert van valami a naív
és vulgáris realizmusban, ami megakadályozza éppen a realitás intenzív és valós
megragadását: a távlat- és kontraszt-nélküliség, a dialektikus feszültségektől
mentes magátólértetődés. Ezzel szemben a Krudy-féle lebegés a realitás olyan árnyalatait is kihozza,
amiről sejtelmük sincs azoknak, akik ebben a realitásban nyakig benne élnek.
Legkedvesebb és legleleplezőbb alakja Szindbád, a hontalan és társtalan utazó,
amint legkedvesebb állatjai a vadludak, melyek
szabályos időközökben megjelennek az őszi est barátságtalan homályában és
bánatos, elhaló kiáltásokkal vonulnak egy más vidékre. De amint a vadludak
többet tudhatnak a világról, mint a baromfiudvar otthonosságában éldegélő,
polgárosult rokonaik, ugyanúgy ezek az alkati melankóliában szenvedő
Szindbádok, Rezeda Kázmérok és egyéb utazók is rendelkeznek azzal a távlattal,
melyből nézve a változatlan dolgok változni és a változók megdermedni
látszanak. „Éjjel, midőn halkan, – írja – szinte zajtalanul suhan át az
expresszvonat a magas töltésen..., a kocsik tompán
görögnek és a nyitott ablakok mögött sajátságos arcú és tekintetű külföldi nők
vetkeződnek a hálófülkékben és becsületrendjelvényes
urak ujságlepedőt olvasnak az étkezőkocsiban, a
kőszénfüst szagán keresztül megérezni a havanna és parfőm
illatát... míg az elmaradozó parasztházakban eloltják a mécsest és nyugalomra
tér a házigazda feleségével...”
A látásnak ez a
módja érthetővé teszi, hogy a boldogság (pontosabban: annak keresése) Krudy világának egyik alapproblémája, hiszen itt a
boldogság éppúgy csak pillanatnyi átmenet a vágy és a bánat között, amint a
jelen is csak csekély imaginárius pont az egymást emésztő mult
és jövő határmesgyéjén. A szerelem, mely minden
időkben a realitás és irrealitás, a tapintható fizikum és a parttalan metafizikum klasszikus találkozóhelye volt,
természetszerűen szövi át- meg át Krudy világának
minden részletét. Nála igazzá válik a csalóka közhely, hogy az utazók értik
leginkább az otthon örömeit s a társtalanoknak van legtöbb mondanivalójuk a
szerelemről. A modern pszichológia ezen a ponton is reálizmussá avatja Krudy látszólagos irrealizmusát, mikor az ősök vágyainak és
bűneinek, szenvedélyeinek és eltévelyedéseinek ugyanolyan szerepet juttat a
párválasztás lélektanában, mint aminőt a képkeretek múltjából kilépő perverz
nagymamák és szadista dédapák szoktak játszani Krudy
hőseinek viharos és bonyolult szerelmi életében. Ha az ősi ösztönök és a friss
értelem élet-halálharca valóban reálitás, akkor a
vágyak, álmok és mámorok, a babonák, félelmek és révületek legnagyobb ismerője
szükségképpen egyike a legnagyobb reálistáknak.
Hogy mindezek
ellenére mégis tévednek azok, akik például a „Boldogult úrfikoromban”-t tartják a magyar regény koronájának, annak különös, esztétikántúli magyarázata van. Nem a koronával van baj,
hanem a regénnyel, nem a realizmussal, hanem – mint már annyiszor a magyar
regény történetében – a műfajjal. Még csak nem is Krudy
csodálatos lírai erényeinek árnyoldala az epikai elégtelenség, hiszen nálánál
bőségesebb epikai áradást még Mikszáthnál és Jókainál sem találhatunk. Minden
képességgel rendelkezett, ami az író részéről a realista regény megalkotásához
szükségeltetik. Idegrendszerének érzékenysége tökéletes megfigyelővé és
stílusának ősereje egy teljes világ megteremtőjévé avathatnák, mint Balzacot.
De nem rendelkezett azzal, amit csak a társadalom adhat a realista regényhez: a
reálisan, szervesen összefonódó társadalmi lét szilárd, valóságos építőköveit.
Ezért aztán Krudy hősei nem is igen élnek
társadalomban, hanem közvetlenül a világegyetemmel és annak általánosan emberi
titkaival érintkeznek. A természet és az ember pőrén állanak
egymással szemben, a társadalom minden közvetítése nélkül. Ez az oka annak is,
hogy az elmúlás nagy speciálistája, Krudy, miért
képtelen éppen történeti regényt írni, holott itt igazán elemében érezhetné
magát: mert a történeti reálitást a mindenkori
társadalom hordozza s Krudynak nincsenek döntő
társadalmi élményei.
Nincsenek, mert
nem is lehettek, éppenúgy, amint Jókainak és
Mikszáthnak sem voltak. A kisnemesség, melyhez mindhárman tartoztak, a
forradalom elbukása után társadalmi létében megingott és 67-ben végleg
kihullott a történelem rostáján. 48 után már Jókai sem él benne a realitásban,
de a múlt élményei elég lelkesedést adnak ahhoz, hogy optimista módon a jövő és
a fantázia irrealitásába meneküljön. Mikszáth az elnyomatás éveire épülő
alapélményei után sértődötten és gyanakodva szemléli egy vidéki kúria omladozó ámbitusáról a mások életét s a társadalomhoz
csupán a rezignáció szálai fűzik. Krudynak – aki a
kiegyezés után született – már ilyen ámbitus sem jut s a rezignáció laza szálai
is feloldódnak: a szemlélődőből utazó lesz s a rezignációból elégia. Krudy regényei és novellái tele vannak a „Beszterce
ostroma” és a „Különös házasság” figuráival és hősei igen gyakran Jókaihoz illő
módon menekülnek meg bizonyos veszélyekből (mint Józsiás úr és kedvese a zajló
Duna jegéről, a „Hét bagoly”-ban). De Krudy különcei már nincsenek a szembenállás kapcsolatában
sem a társadalommal, ők kozmikus különcök, akik magányosan állnak szemben a
pszichológia mindenütt és mindenkor érvényes törvényei szerint jelentkező
démonaikkal. Ugyanaz az út, mely más népek íróit a pszichológián keresztül
közelebb vitte a realista regényhez, Krudyt éppen a
pszichológiai realizmus optimális pontján távolítja el a regény
megvalósításának lehetőségétől. Művei a realizmusnak soha nem látott remekei, a
mindenséggel való együttélés kozmikus erejű dokumentumai. Ám igazi regényt írni
csak azoknak adatott meg, akik ezenfelül együttélnek koruk társadalmával is.
MÁTRAI LÁSZLÓ
(Magyarok,
1948/1. 22-25. p.)