irodalom
MÉREINÉ JUHÁSZ MARGIT:
Társadalombírálat
Krúdy Gyula műveiben
Ezt a tanulmányt Méreiné Juhász
Margit hagyatékából közöljük. A néhány évvel ezelőtt elhunyt költő és
irodalomtörténész Kemecsén született, Nyíregyházán végezte középiskolai tanulmányait,
majd az egyetem befejezése után hosszú ideig tanárkodott városunkban. A harmincas
években egyik szerkesztője volt a régi Szabolcsi Szemlének. A felszabadulás
után Budapesten élt, s mint a Magyar Tudományos Akadémia munkatársa főként
Mikszáth-kutatásokkal foglalkozott, de régi vonzalom fűzte Krúdy munkásságához
is. Tanulmányának közlésével egyszerre emlékezünk Krúdy Gyulára, s a szerzőre,
Méreiné Juhász Margitra is.
A szerkesztőség
Krúdy
műveivel kapcsolatos irodalomtörténeti vagy esztétikai tanulmányok eleinte
úgyszólván csak stílusproblémákat vetettek fel, és nem foglalkoztak az író
mondanivalójával olyan mértékben, ahogyan azt a művek gazdag anyaga lehetővé
tette, sőt sugalmazta. Pedig éppen a mű tartalma az, amelyet nem hamisíthatott
meg az elmúlt rendszer irodalombírálata, éppen a tartalom az, amelyben a
Horthy-kor hamis értékelése ellenére egyre tisztábban bontakozik ki az a
kritikai állásfoglalás, amely Krúdyt a nagy történelmi feszültségek és
fordulatok idején jellemezte. Mert mondanivalóját a történelmi pillanatokban
világosan és félremagyarázhatatlanul fogalmazza meg, nem burkolja
nyelvszimbólumokba, egyértelműen vall színt, és nem habozik, ha az igazságot
kell kimondania.
Krúdyt
általában Jókai és Mikszáth tanítványának tartják. Jókaitól örökölte azt a
varázshatalmat, amellyel különös tündérvilágát felépíti, Mikszáthtól a
kiábrándult szemléletet. De Jókai rendkívüli képességű hőseit Krúdy különcökkel
cserélte fel, a mikszáthi kiábrándult és olykor kesernyésen tréfálkozó hangot
sajátos egyéni varázzsal költőivé bűvölte.
Tulajdonképpen
csak egy lépéssel kell tovább mennünk, hogy ennek a jelenségnek világosabb
nézőpontját megtaláljuk. Krúdy éppen azzal lett mássá a társadalomrajzban és
azzal mond többet, vagy láttat torzabbat, amennyivel kora túljutott Mikszáth
Kálmán kora társadalmának problémáin, amennyivel előbbre haladt a kapitalizmus
csődje felé.
Mikszáth
a földbirtokos társadalom életének azt a periódusát rajzolja, amelyben az
előretörő polgárság a feudális osztályt létében támadja meg, és teszi tönkre.
Nagy regényei: A Noszty-fiú, Beszterce ostroma, A
fekete város – lényegében ennek a problémának más-más szempontú
megfogalmazásai. Ez a probléma kapcsolódik a klerikalizmus problémájával a
Különös házasság, sőt a régebben félreértett Szent Péter esernyője c.
regényekben is, amelyben a csoda illúzióját oszlatja el.
Krúdy
azzal a két évtizedes különbséggel, ami a két író munkásságának súlypontját
határolja el egymástól, s éppen azt a változást kell, hogy kifejezze, ami a
századvég és a huszadik század első évtizedeinek gazdasági frontján is
végbement. Krúdynál éppen kiindulópont az, ami Mikszáthban a végső kihangzás.
Regényei közül kettő képviseli legszemléltetőbb módon az érintkező pontokat: A podolini kísértet 1906-ban és Andráscsik
örököse
1909-ben. Ez utóbbival szinte egyidőben fut a
Vasárnapi Újság hasábjain „A fekete város”, Mikszáth utolsó nagy regénye. De vajon
ugyanaz-e a két író társadalomszemlélete, ugyanaz-e időbeli egybeesés ellenére
is a korszemlélete? Nem egy, éppúgy, mint nem ugyanaz a mondanivalója Krúdynak
a még régebben, 1900-ban megjelent elbeszélés-gyűjteményében: A
víg ember bús meséi-ben, ha összevetjük Mikszáth Gavallérok c.
elbeszéléskötetével. Annak, aki indul, és a jövő útját kémleli, nem lehet
azonos perspektívája azzal, aki megérkezett, még akkor sem, ha a föld ugyanazon
a pontján állanak.
Krúdy
nemcsak egy széthulló feudális társadalom romjait látta, a nemesi uralom
széthullása nyomán támadt rothadást, az eltűnt életforma mániákusait, de
ugyanakkor látta a polgári társadalom, az előretörő kapitalista társadalom
súlyos bajait, látta a hullafoltokat a társadalom arcán. Tanúja volt a gyors
tündökléseknek és csúfos bukásoknak. Milliós kártyanyereségekből
oligarchamódra trónoló nagystílű szélhámosok és a belőlük élő tarhások: lóverseny bookmakerek,
kuruzslók, leánykereskedők, kétes foglalkozású nők és férfiak tarka sokasága
nyüzsög előttünk írásaiban olykor már a haláltánc kísértetiességével.
Mikszáth
„A fekete város”-ban világosan megmondja: az
előretörő polgári társadalom élethalálharcot vív a hatalomért az egyeduralmat
birtokoló feudális nemességgel és elpusztítja azt. Mit mond Krúdy „A podolini kísértet”-ben? A polgári társadalom
gazdasági lehetőségei kalandos életpályákat teremthetnek, különös karrierek
születhetnek, a pénz- és a vagyonszerzés ösztöne vad emberi szenvedélyeket
szíthat, de nem. teszi boldoggá az embereket. A polgárlányból lett műlovarnő,
majd várúrnő bizarr élete, őrületbe sodró szenvedélye, amivel maga körül
mindenkit tönkretesz, éppen annak a céltalan életformának egyik változata,
amelyet később a pathológiai példákban oly gazdag kor
kelléktárából kísérteties hűséggel és káprázatos gazdagsággal vetít elénk. Andráscsik
örököse is
csak külsőségeiben mikszáthi. Egy vissza nem hozható úri élet és jómód csendes
mániákusai tülekednek itt a pénz körül, de nem a Noszthyak
agyafúrtságával, hanem az elfonnyadt idegek erőtlen lázával.
Krúdy
első, komolyabb sikerét a novellista pályán pontosan a századforduló évében,
1900-ban érte meg „A víg ember bús meséi” megjelenésekor. A tizenegy
novella tizenegy kallódó élet története. Azoké a sebesülteké, akiket a
mellettük elzúgó élet nem vitt magával, hanem eltaszított, félresodort, s
visszakanyarodtak, mint a holt víz. Turgenyev tudta ilyen színekkel festeni a
haladó orosz udvarházakat, s lakóit. Az emberek bágyadt félálomban élnek,
olykor felriadnak, utánanyúlnak az eltűnő napoknak, de a mozdulatot elvéti
kezük: az üres levegőbe markolnak. Bikky Pál kis
maradék földjén évek óta szunnyad a kemence mellett. Egyszer hírét veszi, hogy
új főispánt kap a megye. A régi beiktatások nagy ceremóniáinak emléke merül fel
benne. Egyszerre megélénkül, lázas terveket sző arról, hogy maga is részt vesz
a beiktatáson. Aranyos sarkantyút szeretne, de ahhoz új csizma jár, mente is
kellene s hozzá új kalap. Mogorva, vén ispánja, Belporták,
már kocsin ül, hogy a városba hajtson és mindent elzálogosítson az utolsó
életfelvillanás költségeire. A vállalkozást a kocsis hiúsítja meg. Leugrik a
bakról, kifogja a lovakat, vállat von arra is, amikor az öreg Bikky Pál pisztollyal hadonászik az orra előtt, s nem
indul. És a kocsis győz. Bikky Pál kidohogja magát,
aztán beül a kemence mellé és tovább álmodik az eltűnt életről. (Az
aranysarkantyús vitéz legendája.)
Mikszáth
gavallérjai ravasz svihákok, akik még megpróbálják felvenni a harcot régi
életükért, felhasználni kapcsolataikat, nemesi rendjük régi tekintélyét,
rászedni a polgárt, kihasználni sznob hajlamait: vezető, vagy legalábbis úri
látszat fenntartására pozíciót szerezni. Krúdy lecsúszott emberei már egy
fokkal lejjebb vannak. Bánatos András is ilyen életből kisodródott nemes, aki,
„amikor köd csavarog a fák közt és deressárga levelek
lepik el az elhagyott utakat”, befogat öreg tyúkültető kocsijába, behajtat a
városba, és szorgalmasan kutat a levéltárban, hogy bizonyítékokat keressen
pörös örökségének megszerzéséhez. Mikor aztán egyszer valóban pénzhez jut, nem
tud vele visszatalálni az életbe, hamarosan akad egy szép asszony, aki kicsalja
tőle, elherdálja és továbbáll. Marad minden a régi: álom az életről, amíg az
eliramlik. (Regény Bánatos Andrásról.)
De
megjelennek Krúdynak ebben a kötetében a polgári világ, a kapitalista, városi
társadalom hajótöröttjei is. Itt van terveibe és vállalkozásaiba belebukó „ird-zsellérféle”, a vén Bobák, aki a Praszkiva-malom
tornyában húzódik félre az élet sodrából és itt találkozik a klérus
hajótöröttjeivel, a szökött kalugyerekkel, akik újra, meg újra hasztalan
próbálnak az élet áramába kerülni.
De
vannak itt a céltalan visszasodródott életnek más polgári képviselői is: a
tehetetlen özvegyek, a családi boldogság polgári ábrándjában csalódott férjek,
a gyámoltalan, munkára nem való feleségek, cél nélkül nevelt, az élettől
meghátráló, halálba futó fiatalok: polgári világunk csődbe jutottjai.
S
hogy a bűvös hangú Krúdynak nem voltak hiú elképzelései a múltról sem, és hogy
ott is meglátta a kor bűneit, jó példa „Az
álmok hőse” c. 1906-ban megjelent novelláskötete. Ebben a kötet címét adó novella
Krúdy őséről, a Bach-korszakban szabadságharcosból betyárrá lett Krúdy
Kálmánról szól. E témában is találkozunk Mikszáth-tal.
(Krúdy Kálmán csínytevései.) De a 16 éves korában büntető céllal katonának
sorozott, és a milánói táborból a szabadságharc hírére hazatért Krúdy Kálmán
semmi esetre sem az a kedélyes csínytevő „Az
álmok hősé”-ben, mint Mikszáthnál. Az ipolysági betyár ajakára a harmadizigleni
Krúdy érdekes vallomást ad az 1848-as szabadságharc belső bajai felől: „Itthon –
mondja Krúdy Kálmán –, éppoly gaz világot találtam, mint azelőtt volt. A paraszt,
a nyomorult földtúró – az otthagyta ekéjét, feleségét, gyermekét, ment
katonának. A fiatalság, a diákok a paraszttal mentek, de az urak persze
késlekedtek, nem mentek honvédnek. Az Ipoly mellett a kancelláriákban tovább
pipáztak, csak mire kiégett a pipa, akkor gondoltak rá, hogy mit is kíván a
haza.”
Krúdy
itt, 1906-ban, a betyár harcában merészen mutat rá, hogy íme, mindig a paraszt,
a „földtúró”, és a nincstelen értelmiség értette meg nálunk az idők szavát. Ez
a novelláskötet négy másik novellájában ugyancsak kitűnően mutatja a széteső
nemesi társadalom, a felbomló földbirtokos osztály néhány figuráját. Különösen
kitűnő rajz „A megye vizslája” c. elbeszélésben Hubalai János alakja, aki nyomorúságban tengődő vén megyei
írnok ugyan, de hivatalába menet és onnan jövet öreg vizslájával kísérgetteti
magát, mert ez az egyetlen mód arra, hogy régi úri tekintélyét fenntartsa ha
csak illúziókban is. De nem kevésbé érdekes Szakáll Mihály, akit unokaöccse, a
kapitalista vállalkozásokba kezdő és mindenbe belebukó mániákus fundáló tesz
teljesen tönkre. Ez a novella a két rendszernek: a földbirtokos nemességnek,
de egyszersmind a polgári társadalom kalózainak a bukását is megmutatja.
1907-beh
a „Pajkos Gaalék” c. novelláskötetében van
egy novella: Egy kis gyertya kialszik címmel. Ebben Mikszáth
kedvenc doktorának, Medve doktornak figuráját viszi tovább Krúdy, több és
jelentősebb mondanivalóval. A doktort a „kegyelmes úr”, a gazdag mágnás
haldokló kisfiához hívják. A fiúcska meghal, mert nincs ereje élni. A vén
doktorral tették az utolsó kísérletet, de későn. „Akkor egy öreg, bozontos
szakállú orvos, akit csupán az utolsó, reménytelen napokban hívtak a kis
beteghez, mert afféle elzüllött kuruzsló hírében állott, akiről a parasztok
csodákat meséltek, az urak pedig kinevették, megszólalt az ágy fejénél.
Hangjának olyan kopogása volt, mint a paraszt bunkósbotjának, ha pince fölött
megy el. Ha egy kis utcakölyök megtanította volna bukfencezni, meg
cigánykereket hányni, bizony egészségesebb lett volna.”
A
bozontos szakállú vén orvosra azonban a kegyelmes úr nem sok ügyet vet, amúgy
sem kedvelt ember a megyében, hiszen az is a rovásán van, hogy vasárnaponkint „politizálni szokott a parasztokkal a malom
alatt.” Ez az orvos Krúdy politikai irányának 1907-ben merész megtestesítője,
aki a néptől elszakadt, a közösségtői elkülönült, melegházban nevelt
arisztokrácia pusztulását jósolja. És szava döng, mint a „paraszt bunkósbotja.”
De
nem lebecsülendő merészséggel tünteti fel kriptának és festi a múlt idő
kísértetvilágának ugyané kötetben a megye politikai életének központját az „Egy
ebéd története” c. novellában. „A megyeház a régi. Az ásító, léghuzatos
kapualjban, hol a falra szegzett hirdetések, írások nyugtalankodva zörögnek,
kivont karddal sétál az öreg hajdú. Tovább a visszhangos, dohos, tintaszagú
folyosóra behallatszik az udvarról a kerekes kút csörömpölése, csakhogy most
nem lókötő rabok húzzák belőle a vizet. Kihalt famíliák címerpajzsai hevernek
rakáson a pókhálós sarokban, mellettük mindjárt a megye pallosa. Odébb egy
páncélos vitéz állja el az utat. Hátbavágom a vitézt,
kong az ürességtől.”
Az,
aki e sorokat írta nem bús nosztalgiával nézte a régi magyar életet. Nagyon is
világos képe volt arról. A pallosjogú nemesség és az ürességtől kongó páncélos
vitéz, amely az utat állja el, nemcsak odavetett szavak. Krúdy, akárcsak
kortársa, Ady, nyelvszimbólumokba takarta mondanivalóját, és úgy bűvészkedett,
hogy csak az 1919-es forradalom után, a Horthy-korszak eszmélt rá, hogy az
ilyen nagy varázslót el kell hallgattatni.
Krúdy
családja a középosztálynak ahhoz a rétegéhez tartozott, amely a 19. sz.
köznemességéből jött. rousseau-i elveket vallott, szerette olvasni a
forradalmak történetét és szívesen rejtegette a forradalmi kátét. Krúdy apja,
a tekintélyes ügyvéd, munkásleányt vett maga mellé élettársul, és Csákány
Julianna még napszámoslányként hordta a téglát ahhoz
az épülethez, amelynek később asszonya lett, s ahol a téglahordás idejé már a szíve alatt hordott Gyulán kívül még hét
gyermeknek adott életet.
A
szülői házban különös tiszteletben tartottak egy darab piros zászlórongyot az
1848-as szabadságharc idejéből, és Kossuth Lajos emlékét a család minden
férfitagja rajongó lelkesedéssel őrizte, hiszen valamennyien 48-as elveket
vallottak. Erre kötelezte őket a honvédtisztből betyárvezérré lett, pecsovics
üldöző Krúdy Kálmán emléke is. Hősi póz, vad Habsburg-gyűlölet jellemezte a
Krúdykat.
Az
író 1912-ben „A magyar jakobinusok” c. regénye már világosan
politikai mondanivaló, egy politikai és háborús feszültségtől terhes korban.
Martinovics
Ignác szájába adja a jóslat erejével ható szavakat: „A nagy szél, amely Nyugat
felől jött, már besüvít a békés polgárházak kéményein, és érzem a földet
megmozdulni lábaim alatt. Nagy, országokat, vallásokat és társadalmakat megrázkódtató
eseményeket tolnak előre a Duna völgyében...”
És ugyancsak ebben a könyvben csodálatos éleslátással
mondja meg a régi próbálkozások sikertelenségének okát: „Mindig csak
terveztünk, mindig csak reménykedtünk, hogy majd magától mozdul meg a föld lábaink
alatt... Gyűlésbe gyűltünk és titokban kopogtattunk az ajtókon, holott
fejszével kellett volna mennünk a bezárt kapunak és a paraszt kezében
kiegyenesíteni a kaszát. Könyveket írtunk, amelyeket rajtunk kívül csak a
titkosrendőrség olvasott: a néppel nem tudtuk megértetni magunkat. Ha még
egyszer születnék, ha még egyszer újra kezdhetném! Börtönök már régen nem
volnának Pesten, ahová a világosság gyermekeit elzárják a vak sötétségbe.”
Krúdy
1913-ban írt egy hosszabb elbeszélést, A
pajzsos ember-t. Ez a kevéssé ismert és
eleddig nem igen említett kis munkája a Világkönyvtár I. sorozat 28. számaként
jelent meg 1914. január 4-én. Eltekintve attól a befejezéstől, amelyet Krúdy
nyilván kompromisszumként, a probléma megoldása helyett fűzött a történethez (a
gazdag úr örökbe fogadja a két kis koldusleányt), az elbeszélés Gorkij: Éjjeli
menedékhely-ét idézi fel az olvasóban.
Koronka úr a Védgát utcában pincét bérelt és ott szalmafekhelyen
szállást adott szegény embereknek, akik hetenként, vagy naponként fizették a
szállást. Amellett koldusvállalkozó volt: apró gyermeket tartott és tanított
ki a koldulás mesterségére. Néhány falat kenyér és éjjeli szállás ellenében
elszedte összekoldult filléreiket. Alkalomadtán rendőrségi besúgással is
foglalkozott. Mindezt éjjel bonyolította le. Nappal tisztes, jómódú polgár
képét vette magára, az egyház előtt is kegyes, jótékony ember hírében állt.
Igen
éles profillal rajzolt alakja ennek az alvilági képnek Síkor, a zsebmetsző és
betörő, lezüllött hivatalnok, aki december táján, egy cipősbolt
kirablása után, a nyomorult, szalmán fetrengő mezítlábas kis koldusgyerekeknek
apró lakkcsizmákat rejt a fejük alá. Koronka úr
elkobozza a kis csizmákat, hiszen lakkcsizmásan csak nem küldheti a kis
rabszolgákat koldulni.
Krúdy
társadalombírálata a műben nem szavakkal történik: az egész cselekményből
válik nyilvánvalóvá. A történetet olyan plasztikussá formálta, hogy nem is
szükséges axiómákba öntenie mondanivalóját. Az olvasó azonban megfogalmazhatja:
Gyanús
jövedelmű polgári világ, céltalan életű mágnások, kihasznált, nyomorúságban
sínylődő pincelakó munkások, elhagyott gyerekek, szókimondó orvos, szemforgató
plébános, mindez együtt maga a világháború előtti társadalom egy része.
Rokonszenvünk önkéntelenül is a társadalomból kiüldözött, a társadalommal
tragikus harcot folytató, jobb és igazabb élet után sóvárgó csavargó felé
fordul. Tudjuk, hogy a két kis koldusleány örökbefogadása nem oldja meg a
problémát. A két gyerek az egész társadalom disszonanciáját, mély, belső ellentmondásait
hordozza élettapasztalataiban és jellemében.
Ennek
a társadalombírálatnak különösen éles mozzanata az, amikor az egyik
koldusgyermek örökbefogadásakor a grófnál megjelenik Gedeon páter, a grófné
gyóntatója, „egy vaskos, kicsattanó egészségű franciskánus” és méltatlankodva
veszi tudomásul, hogy „oly esemény adta elő magát, amelyhez a kastély lelkiatyjának tanácsát nem kérték. A lelkiatya alázatosan
meghajlik a tények előtt, de nem mulaszthatja el megjegyezni, hogy az
istentelen gyerekek felnevelésére árvaházak vannak az országban.
„Csodálkozásomat már kifejeztem a grófnő őméltósága előtt, hogy olyan pogányt
vett a házba, aki azt sem tudja, hogy megkeresztelték-e vagy nem. Az egyház
mindig számított méltóságodra...”
– „Főként
vagyonára” – szólt közbe a gróf. Az orvos is megvizsgálja a leánykát és
hidegen konstatálja: „A gyermek nem egészséges, öröklött betegségei vannak. Így
bizonyosan megállapítottam rajta a tüdővész jeleit. A gerincsorvadás pedig húszéves
korában olyan bizonyos, mint ahogy itt állok és beszélek.”
A
jószágigazgató kifogása sem marad el „az uradalomnak mostani rendetlen,
elhanyagolt állapotában inkább fi-örökösre lenne szüksége, aki házasságával megfényesíti
az ősi címert.”
Mindhárom
úr indokai arra mutatnak rá, amit Krúdy az egész elbeszélésben hangsúlyoz: a
társadalom hibáit a társadalom elesettjeire szokás hárítani: a koldusgyermek
nem a társadalom hibájából elhanyagolt és beteg, vagy alkalmatlan, hanem mivel
hogy elhanyagolt, beteg és nem lehet fényes spekulációkra felhasználni, tehát
alkalmatlan a támogatásra. Ez az imperialista kapitalizmus jellegzetes logikája. Az orvos szavai különben többre
is rámutatnak: az elhagyott gyerekek problémáját nem lehet egyéni szeszélytől
függő jótékonysággal megoldani.
A
gyermek szervezetében hordja a társadalom mérgét, a proletárnyomor következményeit.
A jótékonyság nem alkalmas a probléma gyökeres megoldására.
Krúdy
tudatosan foglalkozik ezzel a témával. Célja nem az, hogy jól végződő mesét
írjon két koldusleányka sorsáról, hiszen perspektivikusan nem is az, hanem
ennek a városi proletárfajtának a sorsáról akar beszélni: „Gyermekekről,
koldusokról, tolvajokról és bolondokról fogok írni – mondja –, akik nekem
mindig érdekesebbek voltak, mint a kacér asszonyok, ledér férfiak.”
Krúdynak
az első világháborúról való véleményét legtömörebben, egyetlen mondatba sűrítve
egyik levele tartalmazza. Ezt a levelet osztálytársainak, a nyíregyházi
öregdiákoknak találkozójára írta: „Ágyútöltelék voltunk, a nélkül, hogy utat
tudtunk volna nyitni az összeomlott Magyarországban”, (Nyírvidék, 1930. júl.
8.)
Krúdy
1919-ben habozás nélkül a forradalom mellé állott. Természetesen nem azt
akarjuk ezzel mondani, hogy teljes ideológiai felkészültséggel áll oda. De
hiszen a szocialista életforma elméletből gyakorlattá alakítása akkor egész
Európában, magában az akkor belső, hősi harcát folytató Szovjetunióban is a
kísérletezés, a kialakulás stádiumában volt. Krúdy sem érzett mást, mint régi
életformánk, államszervezetünk, társadalmi rendünk tarthatatlanságát és e régi
rend felszámolásának elkerülhetetlen szükségességét. Ezzel a gondolattal áll a
forradalom oldalán.
Ezzel
a hitvallással vesz részt Károlyi Mihály mellett hírlaptudósítói minőségben a kálkápolnai földosztáson. Beszámolójában megrendítő sorok
vannak a nincstelen parasztról, aki mellett eddig csak elsuhant a gyorsvonat a
vasúton utazó urakkal, de senki sem tudta a másikról, hogy milyen gondolatokat
rejteget. Nem tudott az úr a parasztról, a paraszt az úrról. „Idegen világok
voltak ők, még csak mostohatestvérek sem. A nép egyedül maradt szomorúságával,
Regélő Bácsi kalendáriumával, tudatlan papjával, gonosz jegyzőjével, bánatával,
bajával, a másnak termő, másnak mosolygó földekkel... Sok olyan álmot
bontogattak itt a magyarok a közelgő tavaszról, amely álmok minden eddigi
álmot felülmúltak, amelyeket a nép a tavaszról valaha álmodott...”
Az
egyik állomáson öreg munkás kiáltja: „Éljen a világot megváltó nemzetközi
szociáldemokrácia!” Krúdy megjegyzi: „Mennyi csendőrpofont, rúgást és börtönt
kapott valamikor ez az öreg munkás, amíg eljött a nap, midőn végre az első
sorba állva szabad kiáltani a tiltott jelszót. Mi még emlékezünk a vérbe borult
arcú rendőrkapitányokra, akik úgy megvadulták a tilos jelszavaktól, mint a
bika a vörös posztótól.”
A
múlt rendszerrel szemben való kiállása kemény bírálat: „Vadkacsatollas,
lovaglónadrágos gentryk, csendbiztos tempójú
szolgabírák, pofonok, rúgások, káromkodások hazája volt az alföldi vasúti
állomás, – mondja ugyanebben a cikkében.
Krúdy
tudatában van annak, hogy a nép 1919-ben nem ugyanaz már, akit régi
népszínművekből ismer a városi publikum: „Egy vesztett háború szenvedéseitől
megtört és kipusztított, halálosan szenvedett és ismét felemelkedő nép áll
odalent a síkon. Ennek az önmagára talált, megtért és a jövőjében most már
bízva bizakodó népnek az alakjait, szemeit, arculatait óhajtanám úgy az
emlékezetembe vésni, hogy soha többé egy pillanatig se kételkedjem nemzetem
jövőjében” – írja beszámolójában.
A
beszámoló hangja bizakodó. Mégis van mögötte valami távoli megsejtése annak,
hogy ez a vállalkozás nem akkor. 1919-ben sikerül. Ezért mondja a távoli jövőbe
tekintéssel: „Az lesz csak a diadalmas tavasz, amikor ez a szomorú, csüggedt magyar
magához tér a keserves kábulatból, a bánatból, a szegénységből a maga földjén
... A boldogság országa lesz ez!” (A kápolnai földosztás. Károlyi Könyvtár, Kultúra
kiad., 1919.)
A
társadalom kérdéseiben is nyílt színvallást tesz 1919-ben megjelent regényében,
az Asszonyságok díjá-ban. Lerántja a leplet a
kapitalista városi polgárság életéről.
Ez
a regénye kétségtelenné teszi kritikai álláspontját. Visszavonhatatlanul világos
hadüzenet volt Pest egész kapitalista világa és általában a nagyváros
kapitalista társadalma felé. Sajátos fülledt és lázas, szinte víziószerű képmozaikok
és bizarr, hangulati elemekkel telített stílusa csodálatos művészettel
érzékeltetik azt a megdöbbentő ellentétet, disszonanciát, amely társadalmunk
egészét jellemezte a század- fordulótól a forradalomig. A fény és árnyék
boszorkányos gyorsasággal cserélődik leírásaiban, s a szkelettek
haláltánca borzongatja az olvasót. A vér és arany szörnyű harcának képe ez,
olykor a költészet magasságáig emelkedő sorokba rögzítve. Íme, ez esti Pest:
„A
papucsos, mord, borízű házmester szemhunyorgatva
tartotta markát a kígyó módjára sikló kék bankóknak, hogy bármely ártatlan
leánynak a ház lakói közül csapdát állítson. Kipödrött,
festett bajszú, bikavörös arcú, kőráncos arculatú,
remegő lábszárú öregurak suhantak vézna kis munkáslányok nyomában, hamis
fogsoruk között szürcsölték barna, nagy nyelvüket, orruk felduzzadt a rongyos
szoknyácska körül imbolygó liliomillattól... kis, hervadt, elnyúzott asszonyok
rongyos, mocskos kölykeikkel sóvárogva álldogáltak a cukrosbolt
kirakatánál. A női fülekben babiloni kihívósággal fénylett, vakított a gyémánt,
félig lecsúszott a hattyúprém a színházba siető asszonyok rizsporozott
nyakáról, zefir, tarlatán,
selyem ponzsi libegett hűvös és érzéketlen női
lábszárak felett, míg érzelgős, gyenge, jószívű fiatal nők marólúgot kevertek,
gyufát oldottak boldogtalan udvari lakásokban. Szemét és drágakő, rongy és
bíbor hentergett a pesti utcán, hintójában királynő módjára ült a kokott, a háztulajdonosné terpeszkedett a batár parázna párnáin, míg
a hektiás varróleány, setét szobáknak elátkozott ifjú
mosónője, lépcsőházakban született, kutyaólak lakói, cselédek, munkásnők,
szerencsétlen rongyosak magzatokat hordtak a szívük alatt, akikről senki se
tudhatta, hogy püspökök vagy rablógyilkosok lesznek egykor. Olcsó esti órák
Pesten! Vajúdik a hamuszínű gond ... a megaláztatás kis házikóba, a magányba
búvik, a harag és gyűlölet párolog, mint a nyers hús, a bosszú hullákból
piramisokat állít a képzelet vásznán, míg a cédaság átlátszó szoknyában jár-kél
és térdeit vígan mutogatja. A Senki szigetére vágyakozók, a regénykönyvek
szénaboglyás sűrűségében búvók, a kamaszhangú diákok, félbolond kisasszonyok,
megzavarodott, a kultúra pezsgőjétől és a gyilkos irodalomtól halálra mérgezett
úri asszonykák, a színészekért és a színésznőkért rajongó műveletlenek, a
politikától és a korrupciótól megmételyezett aljasok, embertelenek,
gyalázatosok, tolvajok és nagyképűek – emberek: ott hullámzottak az esti
Pesten, ahol a hullaszállító kocsi két fekélyes gebéjével elgörgött.”
Az
individualista irodalom és a kapitalista sajtó ledérségére is élesen, gyilkos
szatírával világít rá. Íme, a híres és hírhedt New York kávéházról, az írók és újságírók
találkozóhelyéről: „...ahol újságírók, színészek, színésznők tanyáztak,
boldogan hemperegtek, megbódultak egymás dicsőségétől és okoskodtak, hogyan
lehetne nevüket kinyomatni a másnapi újságba. Félkegyelmű, hóbortos, hírnévre
vágyakozó, sivár lelkű, sokszor használt nevű nők és aljas férfiak, cinikus,
romlott, haszontalan férfiak üldögéltek itt a napnak minden órájában, szíveket
rajzoltak a márványasztalokra és adósak maradtak a pincérnek, hangosan
beszéltek arról, amit napközben véletlenül olvastak, és óvakodtak fehér
nadrágjukat összegyűrni. Színházból jöttek és színházba mentek. Az öngyilkosok
revolverüket nem a halántékoknak szögezték, hanem a pöcegödörnek. – Elsuhantak
ők is, mint egy furcsa látomás...”
Vajon
hiányzik-e ebből a gyilkosán igaz körképből valami? Vajon nincs-e meg benne a
rothadás minden ismérve? Krúdy l919-ben tudta, és jobban tudta, mint valaha,
hogy ez a társadalom önmagát ítélte halálra.
1919-ben
egy ideig a Néplap-ot is szerkesztette. Hagyatékában
egy röpcédulát találtam, amelyben értesíti az olvasókat a lap szellemének a
megváltozásáról. „Most – írja – a nép kormányozza magát. A földtörvényt senki
más nem csinálhatja meg, csak a földmíves nép. Ha jól csináljuk meg, akkor
boldogok leszünk, ha rosszul, akkor tönkretesszük az országot.” 1919. március
5-én írja ezt. Aggodalom és figyelmeztetés van soraiban. Bizonyosan látott
hibákat, bizonyára voltak aggodalmai a kápolnai földosztás során és azt
követően is a földtörvény megalkotásával kapcsolatban.
Krúdynak
a Horthy-korszak számára sem volt más mondanivalója, mint amit a
kapitalizmusról a forradalom előtt és a forradalom alatt mondott. Az
ellenforradalmi korszakban ezzel a mondanivalóval csak elszigetelődni
lehetett. És valóban: Krúdy elszigetelődött. Legcsodálatosabb mondanivalóit
egyre kevesebb fül hallotta meg. Ha a háború alatt a szörnyűségek elől
el-elutazott Szindbádként a múlt vörös postakocsiján, ez a különös hajós most
nem válik meg társadalmunk problémáitól, hanem egyre tovább boncolja azokat, és
gúnyjának nyilát egyre messzebb röpíti.
1921-ben
a Margitszigeten lakik, a Palatínus öreg és rozzant kastélyában. Sok szép
töprengés születik itt a vén fák alatt séta közben, s egyszer az az ötlet, hogy
lapot kellene indítani a szigeti töprengések elmesélésére. Így indítja meg
1921. július 17-én és tartja fenn néhány szám erejéig a Szigeti
séták c.
kis hetilapot. A mindössze decemberig élő kis lapba Szép Ernő, Bródy Sándor,
Jászai Mari, Kis József írnak kis cikkeket, és a Palatinus fia, József is egy
ízben. De e kompromisszum ellenére különös hangú Krúdy-cikkek is fénylenek a
miniatűr újságban.
Hosszú
cikket ír Krúdy a Szabadság tér 17. számú házról, a tőzsdepalotáról, „Aranyborjú” címen. Dantei képet rajzol
a kapitalista gazdasági életnek erről a pokoli katlanáról: „Pokoli kínoktól
szenvednek itt a tekintetek, őrjöngő izgalomtól vonaglanak a szájak, az
öngyilkosság hátborzongó bűnösségétől fehérednek el a homlokok.” Messziről
olyannak látszik a térnek a közepe, mintha népgyűlést tartanának itt, talán az
emberi jogokért, szabadságért, amelyről a tér elneveztetett. Közelebb azt
látod, hogy hiányzik a térről a szónok. A szónokok odabent ágálnak az épületben
és híveik idekint lesik a sikereiket. A nagykapuhoz tizenkét lépcsőfok vezet.
Minden lépcsőfok egy-egy stációja az életnek. Van lépcsőfoka a reménynek, és
van lépcsőfoka a kétségbeesésnek. Talán az öngyilkosságot is egy erre
kiszemelt lépcsőn szokták elhatározni... A tőzsdeteremben eldől, hogy ki lesz
koldus és ki lesz gazdag Magyarországon a közelgő télen...” Nem kell
felállítani a régi körképét a Városligetben, amely két évtized előtt a poklot
mutogatta, minden nap ingyen láthatod azt a Szabadság tér 17. szám környékén.”
Krúdy
meg is festi ezt a poklot. Felsorakoztatja az ismert pesti arcokat, a kávéházak
és lóversenyek alakjait, a rosszképű pesti gentlemant, a bizonytalan foglalkozású
jampeceket, a parfőmillatú „táncosnőket”, a rókafejű
ifjú szeladonokat, a kopottas, bársonykalapos hölgyeket, akik hajdani
szépségük romjait kelletik. Pest mocsara veti fel buborékait a Szabadság
téren.
Ez
a cikk nyilván nem jelenhetett volna meg tőkések által támogatott lapban, csak
ilyen kis szigeti lapocskában, amelyet az író verejtéke hozott össze hat
hónapon át. Aztán elhallgatott ez is. Ezentúl csak itt-ott villan a finom mívű
tőr, s bár élesen szúr, az olvasó sohasem tudja, hogy reá volt-e irányítva,
vagy véletlenül kapta a döfést.
„A nagy kópé”-ban Rezeda Kázmér alakjában
megy végig Pest „leghazugabb” negyedén, ahol a lakosok „illemtanároktól”
tanulták meg a kellemes magaviseletet, míg belsejükben éppúgy szenvednek,
szomorkodnak, jajongnak, mint a legnyomorultabbak. „A nők ruházkodásának
gyakran gyanús az eredetük. A férfiak éjjel a börtönre gondolnak. A szegény
pesti gazdagság mutatja itt szélhámos selymeit...” De ezen a napon Rezeda úrnak
jó kedve volt. A kétférjes asszonyságok mellett, akik a májusi délelőttön
mindkét férjüket, valamint ölebeiket is sétálni vitték, tiszteletteljes
arckifejezéssel haladt el, holott tegnap még gúnyos megvetéssel nézte azokat a
szegény, sajnálatra méltó pesti dámákat, akik többnyire büszkébbek voltak a
szerelőjükre, mint a férjükre.”
Sőtér István találóan mondja Krúdy Hét
bagoly c.
műve 1954-es kiadása előszavában: „Ez a dallam valójában hattyúdal: Egy
osztály, egy életmód, egy életszemlélet – egy irodalmi hagyomány kései
hattyúdala!” (Szépirodalmi Kiadó.)
Posthumus megjelenésű regényében, a Rezeda
Kázmér szép életé-ben, ugyancsak keserű humorral egy „beteges” embert
szerepeltet társadalombírálóként. A delirium tremens-es úr ápolójával az Anonymus-szobornál üldögél a
Városligetben és monológjaiban az egész polgári élet sommázását adja. Krúdy,
akiről tudjuk, hogy halála előtt 4 évvel ugyanezzel a bajjal feküdt a Liget-Szanatóriumban, itt önmagát sem kímélő keserű
szatírával tekinti át az életét. Mondanivalója nagyon merész, ezért mondatja el
egy bolonddal: „Alárendelt, szolgaságban élő emberek vagyunk. Elsősorban
szolgáljuk a múlt időket, kísértő őseinket, hagyományainkat... Különösen
varázslatos, életfenntartó ereje van a múlt időnek Magyarországon, mert még a
legmodernebb napjainkban is belőle táplálkozunk. Mindent a múlt időből veszünk: törvényt,
szokást, erkölcsöt, világnézetet és politikai meggyőződést. Az apánk, nagyapánk isteni
magaslaton áll még tévedéseivel is... jó
szem kell hozzá, hogy megláthassa valaki, hol
végződik az egyik nemzedék lábnyoma, és hol folytatódik az új nemzedéké.”
De
véleményt mond a delirium tremens-es
öregúr az élet egyéb fázisairól is, az individualista fiatalság gyötrelmes
ambícióiról, a polgári családok belső életének „kutyakumédia”-járól. Legnagyobb szolgaság azonban „a bujdosás önmaga
elől, az önmagára való ráismerés elől” – mondja végezetül.
Az
öreg Krúdy valóban megtalálta a polgári társadalom bomlasztó csíráit, és azt az
igazságot is meglátta, mely többek között az ő írói mondanivalója hamis értékelésének
is oka volt: bujdosás a ráismerés elől.
A
Horthy-korszak a legmostohábban bánt ezzel a nagy íróval; 1924-ben reá vetették
ki az írók közül a legnagyobb adót. „De ezt nem panaszként mondom – nyilatkozik
Krúdy – nagyobb bajok is vannak ebben az
országban. (A Reggel. 1924. jan. 4.)
Horthyék előtt természetesen vörös posztó az az író, aki a
forradalom után is kapcsolatot tartott fenn az 1919-ben emigrált és Krakkóban
földalatti mozgalmat szervező Stefan Ágost volt népbiztossal és az egy ideig Lainz bei Wien-ben
Hatvani Lajos körében élt Göndör Ferenccel, aki a további évek folyamán New Yorkba
kerülve, szembefordult ugyan előbbi politikai meggyőződésével, de a
hitlerizmusról 1932-ben ezt írja: „Egy egészen ronda betegség fertőzi Európát.
Minden eddigi izmusok legundokabbika, a hitlerizmus.” (Az Ember. New York.
1932. júl. 2.)
Felhorkant
a fajmagyarkodó horthysta közvélemény Krúdy ellen akkor is, amikor 1932-ben
egy Szabolcsról írott cikkében ezt írja: „Daliás zsidók és selyemruhás szlávok
vére keveredett a honfoglalók vérével.” Fabinyi Lili,
a Nemzeti Élet 41. számában (1932) keményen ki is oktatja az írót Csekonics Erzsébet grófnőre hivatkozva, aki minden bajok
forrását e keveredésben látja.
Krúdy
számára egyre jobban elsötétül az élet a Horthy-klikk „nagyjainak” önkénye
miatt. A Szigetről Óbudára költöztetik ki a Templom utcába és ott olyan rossz
anyagi viszonyok között él, hogy a villanyszámláját és a házbérét sem képes
fizetni. Elkeseredett napok, álmatlan éjszakák váltják egymást. Egy ilyen
éjszakán írja (amint a cikk végén zárójelben közli) 1931. augusztus 23-án:
„most a pénz lett legkegyetlenebb királya életünknek, szinte letörli a
csillagos eget felőlünk, elsüllyeszti a gondolatokat, embert eszik, lelket
eszik és miután a vér már elfogyott belőlünk, könnyeket omlaszt mindenütt,
amerre világhódító útjában megy.” (A Reggel. 1931. aug. 23.) Az
imperialista-kapitalizmus ilyen plasztikus és költői megfogalmazása nem
mindennapi irodalmunkban.
Krúdy
gyűlölte a Horthy-rendszert. Ezt a gyűlöletet vitte olyan szélsőségekbe, hogy a
Habsburgokról is inkább cikkezett, ha a kenyérgond nagyon gyötörte, de egyetlen
Horthyt magasztaló mondatára sem bukkantunk. Ellenben halála előtt néhány
hónappal még kigúnyolja Meskó Zoltán képviselőt, aki divatba hozta a „Hitler-
bajuszt”. (A Reggel, 1932. jún. 20.)
Ma
van az ideje, hogy Krúdy igazi arcát megismerjük. Ma valóban feladat lehet,
hogy a széthulló kapitalista társadalomnak ezt az összefoglaló ábrázolóját az
igazságos kritika mérlegére tegyük. Gazdag gyarapodását regisztrálhatjuk vele
haladó hagyományainknak.
(Szabolcs-Szatmári
Szemle (Nyíregyháza), 1976/3. 55-64. p.)