Hungária Kávéház tizenháromszor
Egy hírlapíró a nagy riportról ábrándozik:
– Holnap megtudja az egész város, ki az a Széplaki Titusz! Az a
férfi, aki leleplezi a mágnás világ romlottságát... Ezzel
a cikkel megalapozom a karrieremet. Riport abban a feudális „Nemzeti
Kaszinóban”. Riporter még sohasem tehette be a lábát azokba a szent csarnokokba... A főnök azt mondja, ha jó a cikk, saját íróasztalt kapok... „Az Esti Hírek” különtudósítója, már meg is rendeltem a
névjegykártyát.
Olga a kávéházi felírónő fura házasságról álmodozik, olyanról,
amelyben a férjet gyorsan elviszi egy járványos betegség, mondjuk a
spanyolnátha:
– Én csak arra a három betűre vágyom... özv. Egy kis diszkrét ponttal a végén ...
és egy szépen csengő férfias név után, amely arról
tanúskodik, hogy nem volt akárki a megboldogult. Mindig özvegyasszony akartam
lenni. Ez a legkorrektebb státusz, amit csak kívánhat egy érett asszony. Neve van és mégsem kell eltűrnie egy férfi sikanériáját.
Az özvegység tiszteletet parancsol, valóságos glóriát fon egy asszony feje fölé...
Széplaki Titusz, a hírlapíró és Olga, a felírónő, jellegzetes
pesti, kávéházi figura. Ugyanúgy hozzátartoznak az ottani szivarfüstös
világhoz, mint a piccoló-fiú, a kávéjukat hitelbe ivó
művészek, álművészek és igazi fezőrök. Széplaki Titusz és Olga eredetileg A hírlapíró és a halál című Krúdy-novella szereplői,
napjainkban viszont Makk Károly, a kitűnő rendező jóvoltából egy
televízió-sorozat egyik filmjének hősei. Krúdy nem egészen ilyennek alkotta meg
figuráit. Az ő hangja sajátosan lírai, a cselekmény és a jellemek fejlődése
nála szinte mellékes, ő a hangulat megteremtésére törekszik. Lehet-e Krúdy
Gyula sajátos álomvilágát egyáltalán filmen érzékeltetni. Makk Károly
most, remélhetően sikerrel, megpróbálta a Hungária Kávéház című sorozat egyik
részében. Az eredeti irodalmi „matéria”, ha szabad így nevezni, a
forgatókönyv-írás és a forgatás közben nem keveset változott, a
cselekményesség, a mozgalmasság érdekében.
– Csattanós anekdota, azt hiszem, így határozhatom meg a
sorozatnak azt a részét, amelyet Krúdy novellájából forgattunk – mondja Makk
Károly. – Ha néhány szóval elmesélem a tartalmát, akkor ez rögtön ki is derül.
Széplaki Titusz újságíró a nagynak képzelt riport megjelenése után párbajba
keveredik. A „Nemzeti Kaszinó” becsületét egy huszárezredes,
az ország legjobb céllövője akarja vele szemben megvédeni. Aki pisztolyának
csöve elé áll, arra halál vár. A történet szerint már megölt négy újságírót,
egy színházigazgatót és egy kultuszminisztériumi államtitkárt. Széplaki csak
veszthet, nyilván életével kell fizetnie a nagy riportért...
Olgának, a kávéházi felírónak éppen egy ilyen férj kell, mert ugye özvegyi
címre pályázik, ezért elfogadja a hírlapíró házassági ajánlatát. Pisztolypárbaj
az erdei tisztáson. Olga közben elkészítteti a koszorút, a szalagon ezzel a
felírással: „Felejthetetlen férjemnek, Olga ... odafent találkozunk”. És most jön a csattanó... A félelemtől reszkető kezű Széplaki lövi le a magabiztos
ezredest.
– Szereplők?
– Sztankay István játssza a hírlapírót, Liselotte Pulver pedig a kávéházi
felírónőt. Azért dolgoztunk külföldi művészekkel is, mert a Hungária Kávéház
című televízió-filmsorozatunk magyar–nyugatnémet koprodukcióban készült. A 13
filmnek közös keretjátéka van. Színhely a nevezetes pesti kávéház, innen a
sorozatunk címe is. Célunk az, hogy bemutassuk a magyar novella-irodalom 13
alkotását, a századfordulótól napjainkig. ízelítőül
most csak az első négyet említem, Molnár Ferenc: Az ötlet, Krúdy Gyula: A
hírlapíró és a halál, Mikszáth Kálmán: Gentry fészek,
és Bródy Sándor: Kaál Samu esete... A filmsorozat hét
részét én rendeztem, a többit nyugatnémet kollégáim.
|
|
|
Liselotte Pulver |
Liselotte Pulwer a Hungária Kávéház című magyar-nyugatnémet
koprodukcióban készülő film egyik főszereplője |
Liselotte Pulver és Sztankay István FOTO: KISS JÚLIA |
Dobozban van már, ha szabad ezt a filmes-televíziós kifejezést
használni, a Hungária Kávéház valamennyi novellája. Várjuk a bemutatót.
MOLNÁR KÁROLY
(Tükör, 1976/6. /február 10./ 15. p., hátlap.)