Krónika
A
Magyar Irodalomtörténeti Társaság két felolvasó ülése
A Magyar Irodalomtörténeti Társaság magyar tagozata a
vándorgyűléseken kívűl Budapesten is szándékozik
felolvasó üléseket tartani a jövőben. Ezek elsejeként került sor 1963. március
11-én Czine
Mihály előadására Krúdy Gyuláról; az előzetesen felkért hozzászólók
Rónay György, Szabó Ede és Szauder
József voltak.
Czine Mihály azzal kezdte
előadását, hogy ezt a nagyságban Jókaiéhoz mérhető életművet filológiai
alapossággal még csak most kezdjük megismerni, s értékelése is kiforratlan,
szélsőségek között mozog: korán- és későn-jöttnek, tudatosnak s megrögzött
ösztönösnek, a dzsentri hegedűsének s legszigorúbb leleplezőjének egyaránt
nevezték Krúdyt halála óta. Élete bohém volt, „szabálytalan”, eszménye
mindvégig a Reviczky-típus, az álmodozó, lázongó, magányos újságíró, de nem
volt duhaj, még kevésbé munkátlan kocsmázó. Az előadás szerint Krúdy az
1910-es évekre forrott ki, a Nyugat és az irodalmi hivatalosság között is ekkor
választott: Ady és Móricz társadalomújító törekvéseitől éppúgy távol tartotta
magát, mint Herczeg Ferencéktől. „Csak író” akart
lenni, megteremtette Szinbádot, stilizáló, álomszerű
művészet felé haladt, amelybe átformálódva illeszkedtek be korábbi pályaszakaszainak
fontos művészi vívmányai: a különc dzsentri Mikszáthtól ellesett rajza s a
turgenyevi finom érzelmesség és atmoszférateremtés. Gyökeresen új szemlélete és
formanyelve legnagyobb arányokban „A vörös postakocsi” (1913) c. regényében
bontakozott ki, mely az ismert társadalomkritikai regényhagyományt mellőzve
„emberről és világról mindent a férfi és a nő kapcsolatán át” mondott el.
A forradalmak magukkal ragadták, hisz a dzsentri osztályt
írásaiban régóta menthetetlennek rajzolta, de bukásuk után teljes
reménytelenség vett erőt rajta. Beteg, öregedő, nagyon szegény és majdnem
elfeledett íróként a korábbiaknál is jelentősebb műveket alkotott. Realizmusa
nem annyira az életképtől elszakadni nem tudó történeti regényeiben, inkább
dzsentri és Budapest ábrázolásában teljesedett ki („Valakit elvisz az ördög”,
„Hét bagoly”, „Boldogult úrfi koromban”. – A summázás során Czine
kifejtette, hogy Krúdy nem realista írásai is nagy értékek, cselekménytelen,
lírai, szubjektív időszemléletű stílusával „némiképp megelőzte Proustot is.” E
nagysúlyú újításai fáradt, reménytelen, a cselekvéstől elforduló életformájából
eredtek, a menekülés alakította ki az emlékező stílust, az idő egybemosását.
„Móricz mellett a század első felének legnagyobb magyar prózaírója” vonta meg a
mérleget az előadó, de hozzátette: „Móricznál kevesebbet mondott, s többnyire
mellékmondatokba szorult nála a lényeges.”
A hozzászólók Czine
munkáját a szintézis első kísérleteként üdvözölték, általában inkább a bővítés,
árnyalás igényével léptek fel, mintsem alapvető tételeit vitatták volna.
Erősebb ellenvetéseket hangoztatott azonban több ponton Szabó
Ede. Rónay György figyelmeztetett arra, hogy Krúdy emberi énjét
nem ismerjük még eléggé: nem szabad őt csupán bohém álmodozónak tekintenünk,
számolnunk kell nyersebb,, indulatosabb kitöréseivel is. Részben ebbe az
irányba mutattak Szabó Ede tömör megjegyzései is
Krúdy művészetének rejtettebb rétegeiről, amelyekben drámaiság és
kiábrándultság éppúgy helyet kap, mint beteges erotika vagy cinizmus. Krúdy stílusirányzatokhoz
való kapcsolását is többen sürgették. Szauder
József meggyőzően fejtegette: Czine
részéről hiba volt a nyelvi-stilisztikai jellemzés mellőzése. Éppen ennek
segítségével lehet világosan kimutatni a szálakat, melyek őt a szimbolizmushoz
kötik. Jobban kell hangsúlyozni azt is, hogy prózánk líraivá és szubjektívvá
változtatásában Krúdy egy 1870-ig visszamenő folyamat betetőzője (Szauder). Vitatható az is, hogy olyan erősen
a dzsentrihez kapcsolható-e Krúdy társadalmi nézőpontja, mint Czine előadásából
kicsendült (Szauder). Bóka
László szerint semmiképp sem feledkezhetünk meg az író
„törvénytelen” származásáról. Bóka László
és Szauder
József egymással is polemizáltak a történelmi regények értékelése
körül: Bóka az Ál Petőfit Krúdy legjobb
alkotásai közé sorolta. Világirodalmi párhuzamot keresve Czine
Giraudoux-ra is utalt, ennek helyességét azonban Rónay
kétségbe vonta.
Czine Mihály alapos
válaszából különös figyelmet érdemel az, hogy elutasította a szemléletet, amely
tagadja a nagy író erős dzsentri kötöttségét. Krúdy megvesztegethetetlen,
kemény társadalmi ítéletei láttán inkább azt kell felismernünk, hogy még
hanyatló szakaszában sem szabad oly egysikúan
megítélni ezt az osztályt, amint ez ma szokásos – mondotta.
[...]
Nagy
Miklós
(Irodalomtörténeti Közlemények, 1965/1. 133-135. p.)