Krúdy Gyula. 1878–1968. Emlékkönyv az író születésének 90.
évfordulójára. Szerkesztette, a szemelvényeket válogatta és a bibliográfiát
összeállította: Katona Béla. Nyíregyháza, 1968. Szabolcs Megyei Lapkiadó
Vállalat. 184 l. 12. t.
E
könyvecske Szabolcs-Szatmár megye, közelebbről Nyíregyháza tiszteletadása nagy
író-fiának, Krúdy Gyulának emléke előtt. A Nyíregyházi Tanárképző Főiskola
Magyar Irodalmi Tanszékének munkatársai voltak e kötet létrehívói, közülük is
elsősorban Katona Béla, a Krúdy-kutatás ismert munkása.
A kis
kötet okán talán nem érdektelen néhány szót szólni a Krúdy-problémáról, – az
író olvasottságáról, helyéről a XX. századi magyar próza történetében és az
irodalomoktatásban.
A két
világháború közötti magyar irodalmi fejlődés ismerői jól tudják, hogy a polgári
társadalmi rendnek hány áldozata volt, hány félresiklott, zsákutcás vagy éppen
kettétört írói pálya jelzi a pusztítást akár rejtett kritikai vallomásokban,
akár – ez a gyakoribb – panasztalanul. Ha az irodalmi élet áldozatairól
beszélünk, rendszerint a fiatalon meghalt, az elzüllött vagy más okokból
elhallgatott írókra szoktunk gondolni. Pedig vannak a polgári társadalomnak
másféle áldozatai is. Elismert tehetségek, folyóiratok, napilapok rovatainak
állandó szereplői, az irodalom-történet jelentős fejezeteivé lett alkotók, de
mégis áldozatok, mert végül magukra maradtak, elszigetelődtek az irodalmi
élettől s az olvasóktól egyaránt.
Ilyen
egyedi jelensége irodalmunknak Krúdy Gyula is. Az író látszólag a Kaffka Margit–Török
Gyula–Lovik Károly sorba illeszkedik, ő is a dzsentri
sírásói közül való, rokonai honorácior nemesek a Nyírségen, ő is büszke egykori
negyvennyolcas nagyapjára. Ő is – mint a századforduló táján sokan – hozzákezd
az egyetemi stúdiumokhoz, de természete s körülményei miatt nem végzi be
azokat. Mint újságíró A Hét munkatársai között csakúgy jelen van, mint a
Nyugat élcsapatában. Az első világháborút követő forradalmak lelkes híve
és krónikása. A bukás után emigrál, majd hazatérve belekopik a csökkent
színvonalú, szabadságában korlátozott irodalmi életbe. A népszerű prózaírók
egyike lesz, díjakkal tüntetik ki, ám amikor 55 éves korában súlyos betegen
meghal – halotti ágyánál gyertya világol, mert a kiegyenlítetlen számla miatt
lakásából kikapcsolták a villanyt. Ezt a szinte sablonként is használható írói
pályát még a Krúdy-legenda ismert motívumai is tovább színezik: az író csak
balkézről, mellékesen ír, életének igazi színtere a kocsmaasztal, állomásai a
szerelemre vágyó szépasszonyok – gáláns kalandok, hajnalba húzódó evés-ivások
hőse ő, Rezeda Kázmér, Szomjas Guszti, Alvinczi Eduárd életre álmodója,
rejtelmek, hangulatok romantikus ködlovagja. Mindebben sok a valóság –, de
mindez nem a teljes igazság. A legenda formálói s terjesztői nem tudnak arról,
hogy az író a legszorgalmasabb könyvtárlátogatók egyike volt s arra sincs
magyarázat – életstílusa mellett hogyan volt ideje arra, hogy szinte
felmérhetetlen, a Jókai 110 kötetet meghaladó nagyságú életművét létrehozza.
Jelentősége, irodalomtörténeti helye máig sincs megnyugtatóan tisztázva.
Sajnos,
olvasottsága sincs a Mikszáthé vagy a Móriczé közelében, a középiskolai
irodalomoktatás szinte teljesen mellőzi, a főiskolai, az egyetemi oktatásban
sem szerepel magas művészi rangjához illő mértékben. Pedig Krúdy, akit a múlt
visszaálmodójának szoktak tartani, kegyetlenebből, leleplezőbben nézi a
dzsentrit, mint Mikszáth vagy Bródy, Móricz vagy Kaffka Margit. „Szemtelen és
becstelen osztályának nevezi őket, akiknek a váltóhamisításon kívül „nemzeti
teendőjük a serházban a zsidó szidalmazása ... műveltségük a párbajkódex
ismerete”, akik miatt „...szégyellette őseit a magyar ember”. Az már művészi
probléma, hogy mindazt a rosszat, amit fajtájáról, a dzsentriről tud – bárminő
leleplező legyen is az –, lírai önvallomásként írja meg. Így jön létre a
különös Krúdy-hangulat, jelen és múlt egybekeverése – a modernnek, olykor szürrealistának
tűnő időkezelés – olykor a magyar Proust emlegetése is. Ám az írót nem érdekli
a modern prózai epika technikája, nem is szürrealista ő. Műveiben a magyar
feudalizmus mozdíthatatlanságát ábrázolja, azt a valóságot, hogy itt a
társadalmi remi az oka az élet irrealitásának, hogy itt csak a vegetatív élet
valódi, s minden más valószínűtlen, ködbevont, mint az álom. Ez magyarázza az
író magányosságát, egyedüliségét – gyakran emlegetett „különösségét” –, azt a
drámai töltésű lírai reagálást és kritikai állásfoglalást, amelynek elemeit
szülőföldjéről, ifjúságából, családi környezetéből, halálraítélt osztályából
hozta magával. Krúdy mélyen elítélte, sőt megvetette azt a társadalmat, amelyet
századunk prózájában oly egyedülálló eredetiséggel tudott ábrázolni.
Reménytelen
pesszimizmussal nézte a világot, a reménytelenség, a félreértés vette körül
művét és személyét.
Természetesen
a Krúdy-emlékkönyv nem vállalkozhatott arra, hogy új eredményekkel gazdagítsa
az egyébként elég szűkkörű Krúdy-kutatást. De a
szülőföld ragaszkodását, mának szóló üzenetét elmondta, kifejezte mégis. A kis
könyv két nagyobb fejezetre tagolódik. Az Emlékezések és Tanulmányok élén
Katona Béla szépen kimunkált, a nyírségi, nyíregyházi vonatkozásokat gazdagon
dokumentáló Krúdy-életrajza áll, amelyet – s ez csak fokozza az emlékkönyv
valóban memoár-jellegét – jól egészít ki özv. dr. Votiskyné
Krúdy Ilona, a legifjabb testvér s az író leánya, Krúdy Zsuzsa emlékezése.
Barta András a Krúdy-kutatás problematikájából villant fel részleteket Egy
határtalan életmű határai c. írásában. Az első fejezet értékes és az
érdeklődők számára igen hasznos lezárása az író kötetben megjelent műveinek
bibliográfiáját tartalmazza.
Az
emlékkönyv második része „Vallomások a szülőföldről” címen különböző
Krúdy-írásokat kínál az olvasónak. Emlékeket idéző gyermekkori tájakat, az
egykori Kossuth főgimnáziumban gyűjtött élményeket, levél-részleteket s ez írások
mindegyikének főszereplője a Nyírség, „ahol a gyermekkori őszök és az ifjúkori
tavaszok” elrepültek felette, ahol a barna hajú nők termete oly karcsú, „mint a
honfoglaló magyarok nyílvesszeje”, s ahol „a férfiak között sok a sasorrú,
büszke tekintetű”.
A kis
kötetet főként nyírségi vonatkozású képanyag zárja le. Reméljük, hogy a
Krúdy-kultusz nemcsak megmarad, de lombosodik is majd Nyíregyházán s az
országban. Az író műve a magyar próza legnagyobb teljesítményei közül való.
Ápolni, olvasottá tenni mindenkinek kötelessége, aki szólhat, írhat róla,
akinek nem közömbös nemzeti irodalmunk ügye.
Pálmai
Kálmán
(Irodalomtörténeti Közlemények, 1971/3. 381-382. p.)