A
kápolnai földosztás
„Régen járom az életet. Annyi boldog arcot, annyi önfeledt,
tavaszi mosolyt, olyan égbenéző, hívő, szinte paradicsomi emberszemeket még esküvőkön,
keresztelőkön, sőt disznótorokon sem láttam (ahol pedig többnyire nem
unatkoznak az emberek). A kápolnai mező a boldog emberek mezője volt. Földet –
fekete, édes földet, amelyet adás-vételnél megkóstolni, szájba
venni szokás – kapott a nép.” Így ír Krúdy Gyula
1919. február 23-áról, arról a napról, amikor Károlyi Mihály Kál-Kápolnán megkezdte 38 000
holdas birtokának felosztását.
Ismeretes, hogy 1919 februárjában a Berinkey-kormány drasztikus intézkedésekkel
akarta az
egyre erősödő
kommunista mozgalmat elfojtani; a párt vezetőit éppen a kápolnai
földosztás előtt két nappal tartóztatták le. Másrészt azonban, ennek ellensúlyozására
tovább folytatta reformpolitikáját is: háromhónapi
huzavona után végre 1919. február 16-án megjelentette a XVIII. nép törvényt, amely „A földművelő
nép földhöz juttatásáról” szólt. A törvény szerint az 500 holdon felüli
nagybirtok 500 holdon felüli része, az egyházi birtoknak pedig 200 holdon
felüli része volt kisajátítható, elvileg teljes kártérítés mellett, az 1913. évi földárak alapján. A kisajátított
földeken az előírások szerint 5—20 holdas családi birtokokat, 1—5 hold területű
családi kerteket, a
fölosztásra
kerülő összterület 10 százalékán pedig 200 holdas középbirtokokat lehetett
létesíteni. A földet az igénylők kívánságára egy tagban is ki lehetett adni
szövetkezeti művelésre. A törvény az igényjogosultak sorrendjét olyan módon
szabályozta, hogy elsősorban a gazdasági cselédeknek és földmunkásoknak kívánt
földet juttatni, különös előnyben részesítve a hadviselteket, rokkantakat és ezek hozzátartozóit.
Kizárta azonban az
igényjogosultak közül az 1913 novemberi parasztmegmozdulások miatt elítélteket
és azokat, akik 1919 telén a nagybirtokon a munkák elvégzését megtagadták. A
kiosztott földeket a juttatottak örökös haszonbérletként kaphatták meg, de az
új birtokos az örök haszonbérletet, amennyiben így kívánta, megválthatta a
teljes becsérték azonnali, vagy részletekben való fizetése mellett.
Az októberi
forradalom földreform törvénye – mint Siklós András írja – összehasonlítva a
korábbi, vagy később, az ellenforradalom által alkotott hasonló reformokkal,
kétségkívül igen radikális volt és igen messzire ment el a nagybirtok
felszámolását illetően. A parasztságot azonban 1919 tavaszán, a proletárforradalom
küszöbén, ez a megoldás már nem elégítette ki: a parasztság többsége a földek
megváltás nélküli azonnali birtokbavételét és felosztását követelte, sőt nem
egy helyen már ebben az időben végre is hajtotta.
A kommunisták földmunkás-lapja,
A Szegény
Ember már
a törvény kibocsátásának napján hangot adott a parasztság hangulatának. Állást
foglalt a megváltás ellen: „Most a földmérők, a
parcellázók, aztán meg a végrehajtó és a dobosa.
Így volt ez mindig és így lesz mindaddig, amíg a földes uraknak, bankároknak,
bérlőknek megfizetik a földet, amit felparcelláznak. Földet kapott azelőtt is a
földműves szegénység, de aztán rá is fizette, még a tehénkéjét, de még a
párnáját is” – írta. El kell venni a földet – ingyen, megváltás nélkül; csak
így nem lesz becsapva a földműves szegénység.
„...elsőnek az én birtokosat osszák fel”
A minisztertanács eredetileg Károlyi
Mihály féltestvére, az ellenforradalmi felfogásáról hírhedt Károlyi József birtokán akarta kezdeni a
földosztást. Károlyi Mihály azonban azt kérte, hogy annak a birtokán kezdjék
jelképesen elsőnek a nincstelenek földhöz juttatását, aki azt követelte, ti. a
sajátján. Hajdú Tibor új könyve szerint Károlyi ekkor
állítólag azt mondta: „Tegyék meg nekem azt a szívességet, hogy elsőnek az én
birtokomat osszák fel... Nem tudhatjuk, mennyi időt engedélyez a sors nekünk a kormányzásra. Nem szeretném, ha az én
birtokom felosztatlanul maradna.”
Ilyen előzmények után
került sor arra, hogy Károlyi Mihály február 23-án, a kormány néhány tagjával
és több újságíróval Kápolnára utazzék. A földosztás történetét többen
megörökítették; Móricz
Zsigmond
számos cikket írt a földosztás jelentőségéről, Biró Lajos a Világban ünnepelte Károlyi
önzetlenségét, Krúdy
Gyula pedig
külön kis füzetben foglalta össze benyomásait erről a történelmi jelentőségű
napról. Leírják magát az utat, a hatvani ünnepséget, ahol is Károlyi az üdvözlő
szavakra válaszolva hangsúlyozta, hogy ez a földosztás Kossuth Lajos eszméinek továbbvitelét jelenti.
„Kossuth Lajos felszabadította a jobbágyokat – mondotta —, mi fölszabadítjuk
a zselléreket és a gazdasági cselédeket. A költő szavát, hogy itt élned, halnod
kell, megtoldjuk egy szóval, azzal, hogy itt dolgoznod kell.”
Ő beszélt elsőnek a
kápolnai nagygyűlésen is. Az új független, demokratikus szociális intézményekkel
telített Magyarországon azé lesz a föld, aki dolgozik – mondotta. Felhívta a
parasztságot, hogy munkájával is segítse a kormányt, vegyen ásót és kapát
kezébe és termeljen többet. A többtermelés lehetőségét a szövetkezésben
jelölte meg és ilyen alapon való együttműködésre hívta fel az ország kisbirtokosait.
„Mi is hódító hadjáratra indulunk most. Egy nagy impériumot akarunk
megvalósítani: a munkának és a szabadságnak impériumát. A zászlónk fehér, és
fegyverünk nem a puska és a kézigránát, hanem az ásó és a kapa, és az eke
szarva. Én mint a köztársaság ideiglenes elnöke, felszólítom az egész ország
népét, sőt követelem, hogy adja ide a munkáját és a verejtékét.”
A néptömeg, mint egy
ember válaszolt Károlyi kérésére: Megadjuk – kiáltották.
A beszédek elhangzása
után előlépett Antal János, kápolnai illetőségű, nincstelen
földműves. Károlyi kérdésére elmondotta, hogy öt
gyermeke van, felesége beteg. És földje? – kérdezte Károlyi. – Egy csepp se – felelte
a rokkant katona. „A köztársaság elnöke – írja Krúdy – vette az iront és bejegyezte Antal János nevét abba a nagy árkusba,
amelyet nemsokára megtölt Magyarország minden szegény emberének a neve. Nagy
az az árkus papiros. Sok szegény ember neve ráfér. De vannak ám új árkuspapirosok is, ha ez az első megtelik a szegények
nevével.”
A
szocialista forradalom felé...
Ha Károlyi ragyogó
gesztusa mindenkit magával is ragadott, mégsem oldotta meg – nem is oldhatta
– a nehézségeket. Móricz Zsigmond már néhány nappal a földosztás után arról
ír, hogy a földhöz juttatott agrárproletárok közül majdnem senkinek sincs
szekere, lova, ekéje, gazdasági felszerelése. Nem tudják a földet megszántani,
nincs vetőmagjuk. Azt ajánlja, hogy a gazdák kössenek kollektív megegyezést a
fölmunkássággal: ők igásmunkát végeznek azoknak, s a munkásság kézi napszámmal
fizet érte: A
Népszava
pedig beszámolva a kál-kápolnai földosztásról, úgy
látja, hogy Károlyi Mihály szép példája a magyar grófokra kevés hatással lesz;
jószántukból sohasem fognak beleegyezni abba, hogy
kiengedjék kezükből azt a földet, amely Werbőczy ideje óta kitűnő eszköz volt
a föld népének leigázására, kiuzsorázására és amely
módot nyújtott nekik gazdag, gondtalan úri életre. A cikk kiemeli a szociáldemokrata
párt, a városi munkásság szerepét abban, hogy az agrárproletárok felszabadultak
a földesúri uralom alól s a maguk gazdáivá váltak; de
leszögezi, hogy a birtokreformnak az a módja, amely Kál-Kápolnán történt, ti.
tízholdas parcellák magántulajdonul való kihasogatása – noha nagy haladást
jelent a nagybirtokrendszerrel szemben – nem valami megfelelő mód arra, hogy a
város és a falu ellentétét megszüntesse. Egész nagy uradalmaknak közös
birtokba vételét és közös művelését sürgeti az igénylőkből alakított
termelőszövetkezet útján.
Az egyre erősödő
népmozgalmak hamarosan túlszárnyalták, meghaladták a polgári demokratikus
kormány földreform-programját. Számos helyen már a földosztás másnapján újult
erővel indult meg – és győzött is – a harc a nagybirtok azonnali, megváltás
nélküli közös tulajdonba vételéért. Somogy megyében például március 21-ig a
nagybirtokok túlnyomó részét kisajátították és szövetkezetté alakítottak át.
Mégis, a kápolnai
földosztás – Károlyi Mihály történelmi elégtételt nyújtó, példamutató
gesztusa – emlékezetes napja marad annak a sok évszázados küzdelemnek, amelyet
parasztságunk a földért folytatott.
Pamlényi
Ervin
(Magyar Nemzet,
1969/45. /február 23./ 9. p.)