Premier
ma
Az év filmje – már
hetekkel bemutatása előtt ez a hír terjedt el Huszárik Zoltán
munkájáról, amely Krúdy Gyula sajátos,
sosem volt, mégis oly ismerős és valóságos világát próbálja feltámasztani.
Sikerült-e, s egyáltalán lehet-e más műfaj formanyelvén megszólaltatni ezt a
különös, elmosódó, hasonlíthatatlan hangulatú, csakis Krúdy igéző szavalnak mágiájában
élő káprázatot?
A varázslat, ha egészében nem is, sok-sok részletében: sikerült.
Nagyon szép ez a film.
Egy kicsit túlságosan is szép. Huszárikot annyira rabul
ejtette Krúdy, sok év óta e filmre készülve, ötleteket gyűjtögetve,
tervezgetve, olyan nagyon akarta megcsinálni,
hogy nehéz volt mértéket tartania. Túl dús, túl sok! – mondogatja az ember a
sötét nézőtéren, s szeretné lefogni a rendező kezét: elég lesz ebből ennyi,
már-már fárasztóan, bosszantóan elég, ne tovább! A papír többet elbír, mint a
vetítővászon, a szó jelentése lengébb s
képlékenyebb, mint a megtestesült, színhez, formához kötött jelenség.
Néhány száz méterrel kevesebb – több lett volna.
Hazudjon
valami szépet! – kérleli Szindbádot egy fiatal nő, valahol
egy behavazott kisvárosi piactéren. És Szindbád, aki „nem szeretett soha
senkit, csak hiúságát, büszkeségét”, Szindbád hazudik. Lenkének, Imolának,
Fanninak, Fruzsinának, Sötétkének s mind a többieknek. És önmagának. Még a
mindent megértő és megbocsátó Majmunkának is, aki pedig
amolyan anyás, örökké tárt karú kikötő a vihartépett, fáradt hajósnak; kikötő
és gyónószék egyben. „Az élet: szép hazugságok láncolata.” Ez az egyik rétege a
Szindbád-filmnek, amely maga is laza láncszemekből, szép hazugságokból áll
össze. „Cselekménye”, „története” szinte nincs is, anyagtalan
hangulatkompozíció. Szindbád él, szeret, emlékezik és meghal, de nem valaminő
reális és iskolás rendben, hanem egymásba folyó epizódok, vissza-visszatérő
emlékképek, szabadon lebegő asszociációk kavargásában. ‘
Itt mindig minden egyszerre jelen van.
Örökké írt és soha véget nem érő szerelmes levelek, fogadkozások, csalások és
csalódások; bazsarózsás tapéták, halkan bezáruló ablakok, és csendben álmodó
felvidéki városok; a postakocsi előtt kürtszóra trappoló lovak, temetőben
elsuttogott vallomások és a budai Rác-templom harangkondulásai; csipkés
alsószoknyák, kibontott ingvállak, férfiváró, magányos asszonyéjszakák.
Sára Sándor,
az operatőr – micsoda szövetséges a Krúdy-csillagvilág megidézéséhez! – fehér
nyírfagyertyákat gyújt az emlékekből kéklő égre, száz árnyalatát ismeri a
ködnek, ezer rezzenését az arcnak. Nem utolsósorban képzőművészeti
élmény ez a film.
És, persze, a
velős csont – az
sem hiányozhat egy Krúdy-filmből. Így, szélesvásznú premierplánban
még nemigen találkoztunk vele; egy forrón gőzölgő, négyméteres velős csont, mondhatom,
igen figyelemre méltó jelenség (e filmet inkább éhgyomorra ajánlatos megnézni).
Meg a Tafelspitz, paradicsommártással és gyenge,
fiatal hagymával; meg a Majmunka főzte fajdkakasleves, amelynek paprikás, csillogó zsírgyöngyei
oly idillikusan rímelnek egybe az őszi lombok aranypénzeivel, a
virágszirmokkal s az esőtől csöpögő zsindellyel. („Vajon isznak-e még
eperpálinkát a Kék Hordóban?”)
S „vajon lesznek-e
jövőre, akik meghallgatják a farkasoktól széttépett
kéményseprő történetét?” Vajon hát mit mond ez a film a mai nézőnek, különösen
a fiataloknak? Cikis! – súg össze mellettem két
tizenéves: olyan nagyon idegen kultuszokról, életlátásról, szerelmi rituáléról,
olyan nagyon más világról hoz hírt számukra ez a film. De aztán végül is
találnak valami közös hullámhosszt, s ráéreznek „az öreg hippi” történetére.
Elég bizarr ez a besorolás – de ha jól meggondoljuk, van talán az alján valami.
Szindbád – akárcsak balkézről való dédunokái Londontól Brüsszelig,
Amszterdamtól Katmanduig – szép hazugságokból szőtt csipkés-virágos, passzív és
meddő álomvilágba menekült a csúnya és kegyetlen hazugságokkal teli életből,
korának felbomlóban levő, elidegenedett és elembertelenedett világából.
E különösen imbolygó, szétfoszló mondanivaló központi
alakja, a Szindbádot alakító Latinovits Zoltán mintha
közvetlenül Krúdy írásaiból lépett volna elénk. Nem egyedi alak, hanem
összegzés: havelokos, őszülő gavallérjának elvonatkozott,
fanyar mélázása, és mégis a testi realitásokhoz horgonyzott kézzelfoghatósága:
valóságos Krúdy-breviárium. Szindbádon kívül egy csipetnyi Alvinczy
Eduárd s egy leheletnyi Rezeda Kázmér is van benne – aminthogy e három
férfialak (és tucatnyi vérrokonuk, búvópatak módjára elő-előkerülő, majd eltűnő
hasonmásuk) vonásai magánál Krúdynál is oly gyakran összemosódnak. S ugyanígy Dayka
Margit, Ruttkai Éva, vagy Nagy Anna
sem csak Majmunka, Lenke vagy Fruzsina, hanem egy
kicsit Krúdy valamennyi asszony- és leányalakja.
A szereplők kiválasztása csakúgy, mint a helyszíneké e sokszereplős és sokhelyszínes
filmben: mintaszerű.
Filmdivatjainkról még
valamit, befejezésül. Azokról az eszközökről, ötletekről, megoldási sémákról,
amelyek egyre több filmben fel-felbukkannak. Eredetüket, esetleges külföldi
rokonságukat ne firtassuk most, de önkéntelenül is fel kell figyelni ezekre a
tematikai-technikai megegyezésekre. A film szövetébe szőtt, egy-egy pillanatra
felvillanó, jellegzetes dramaturgiai szerepet hordozó emlékképekre gondolunk
például, amelyeket ilyen töménységben legutoljára a Szerelem című filmben
láthattunk. Vagy arra, hogy a Hangyabolyhoz hasonlóan a Szindbád kamerája is
olyan kedvtelve időzget el a templomi hangulatrészleteken, szobrokon,
faragványokon. Meg hogy zarándokok vonulásával, áhítatos zöngicsélésével is
gyakorta találkozunk mostanában (legutóbb, igen kiadósan, a Rózsa Sándorban).
Véletlen egyezések? Vagy valamiféle „iskola” jegyei? Külön-külön, a maguk
helyén s környezetében igen hatásos, hangulatos motívumok ezek, de falkában
való jelentkezésük előbb-utóbb manírrá válhat. Mindezt azonban igazán nem
ünneprontó szándékkal mondjuk el, csupán a teljesség kedvéért. Mert egy ilyen
igazán szép filmről gondolkodva, s egy kicsit éppen ennek fényénél: az egész
magyar filmművészetre is rálátás nyílik.
Szindbád pedig induljon csak új kalandokra – ifjú szívek
gyönyörűségére és emlékező vének vigasztalására – vidám száncsilingeléssel a
frissen esett novemberi hóban.
Papp Antal
(Magyar Hírlap, 1971/328.
/november 25./ 9. p.)