Zeneéletünk

KenesseyKrúdy operájának felújítása

 

A magyar irodalom folyó­iratában a zenének szánt he­lyen a legutóbbi napok zenei eseményeiről szóló beszámo­lónkban a kiemelést már csak azért is megérdemli „Az arany meg az asszony” reprize, mert benne az irodalom és a zene szerencsés találkozására mu­tathatunk rá. Alkalmat ad arra a bíztatásra is, hogy ze­neszerzőink szövegkeresésük­ben (nemcsak operáknál, ha­nem valamennyi vokális műfajnál) a magyar irodalom ér­tékei felé tájékozódjanak, vi­szont íróink, költőink is több érdeklődést tanúsítsanak a kö­zös munka iránt.

Kenessey Jenő, amikor mintegy másfél évtizeddel ezelőtt operaszöveget keresett, helyes ösztönnel nyúlt Krúdy Gyulá­nak már jóval előbb írt, szín­padon is előadott, de akkor már méltatlanul feledésbe merült dramolettjéhez.

Krúdy művét operalibrettónak kínálja: balladai tömörségű költői anyaga, szimbólikus meséje, lüktető cselekménye, drámai feszültsége, miliő­je és ízes nyelvezete is. A dráma a XVI. században játszódik Lőcsén és keserű iróniával pél­dázza a pénz hatalmát a sze­relem felett. Az ifjú zsoldos kapitány elszereti az öregedő

kereskedő fiatal feleségét, de az arany csábítására cserben hagyja, hogy azután mind a kettőt, asszonyt és aranyat és még saját életét is elveszítse.

A Krúdy-színmű levegőjét, stilizált alakjainak karakte­rét, egész tartalmát megkapjuk a megzenésítésben. Sőt a mu­zsika azt még intenzívebbé te­szi. Kenessey művelt, nagytu­dású komponista, aki előkelő ízléssel, mértéktartással írta meg partitúráját. Ismeri a színpadi lehetőségeket, a mo­dern zenei formanyelv kifeje­zéseit és ezeket választékosan, folyamatosan használja. Nem úttörő, de nem maradi, nem nagyképű, de nem banális. Ez a hangulatos és őszinte ihlet­ből fakadt egyfelvonásos ope­rája nemcsak addigi legérté­kesebb műve, hanem azóta is egyike maradt legjobb mun­káinak (mert valljuk meg, hogy bő termésének egy-egy művében inkább rutinjára tá­maszkodott). „Az arany meg az asszony”-ban mind a drá­mai, mind a lírai mozzanato­kat bravúrosan hangszereli. A közbeiktatott humoros epizód kómikumának is még vannak a sajátos színei, árnyalatai. A kamarastílust Krúdy darabjá­nak megfelelően következete­sen viszi, keresztül, és lelemé­nyesen elkerüli a kísérő zenévé válás veszedelmét.

Kenessey zenéjének rokon­szenves egyéni hangját nem nyomják el a néhol felbukka­nó — francia—olasz impresszionizmus hatását tükröző — reminiszcenciák. „Az arany meg az asszony” muzsikájának magyar szellemét, jellegét nem a szokványos „magyarkodás” modorosságai, vagy a közvetlen folklór adja meg, hanem az, hogy természetes készség­gel használja fel a népi zene dallamtörvényeiből leszűrt eredményeket.

A méltatásban külön kieme­lendő részekben két lírai sze­relmi kettősön kívül két drá­mai csúcspont van: az egyik a katona történetéről szóló régi ballada, melyet itt két vándorszínész, commédia del’arte stí­lusban jelenít meg. A másik az arany gonosz, megrontó hatalmáról szóló kantáta-szerűen megkomponált kvintett. A szí­nészek epizódja lazán függ össze a főcselekménnyel, de vál­tozatosságával elhárítja a mo­notóniát. Kenessey inkább a recitatívokra, az énekbeszédre, mint a zárt számokra, ariózus részekre alapítja operájának zenéjét, amely azonban sehol nem szürke, nem fakó.

Az Operaház szeretettel, odaadással készítette a reprízt. Maga a szerző vezényelte da­rabját és így tempóinak, dina­mikájának hitelességéhez nyil­ván szó sem férhet. Az is ér­ződött az előadáson, hogy a közreműködők kedvelt karna­gyuk művének előadásában ambícióval vetették latba te­hetségüket. Az első bemutató szereplői közül csupán Osváth Júlia (a feleség) maradt meg. Melegfényű szopránja, szép megjelenése mit sem vesztett azóta üdeségéből, viszont énekkultúrája jelentékenyen fejlő­dött, csiszolódott. A féltékeny férjet Losonczy György, a zsoldos kapitányt Ilosfalvy Róbert énekelte, alakította hatásosan, míg a buffó-szerepben Fekete Pál és Domahidy László (a két színész), valamint Kishegyi Árpád igen ügyesen látta el feladatát.

A rendezés (Kenessey Fe­renc érdemes munkája), a dísz­let (Oláh Gusztáv nagyon szép, korhű utolsó műve), a jelmezek (Márk Tivadar rajzai szerint), a zenekar pontos, színes játé­ka — mind jelentős tényezői a sikernek. „Az arany meg az asszony” biztosan állandó mű­sordarabja marad az Opera- háznak.

Péterfi István

 

(Élet és Irodalom, 1957/4. /április 26./ 8. p.)