Zeneéletünk
Kenessey—Krúdy operájának
felújítása
A magyar irodalom folyóiratában a zenének szánt helyen a
legutóbbi napok zenei eseményeiről szóló beszámolónkban a kiemelést már csak
azért is megérdemli „Az arany meg az
asszony” reprize, mert benne az irodalom és a zene szerencsés találkozására mutathatunk rá. Alkalmat ad arra a bíztatásra is, hogy zeneszerzőink
szövegkeresésükben (nemcsak operáknál, hanem valamennyi vokális műfajnál) a
magyar irodalom értékei felé tájékozódjanak, viszont íróink, költőink is több
érdeklődést tanúsítsanak a közös munka iránt.
Kenessey Jenő, amikor mintegy másfél
évtizeddel ezelőtt operaszöveget keresett, helyes ösztönnel nyúlt Krúdy Gyulának már jóval előbb írt,
színpadon is előadott, de akkor már méltatlanul feledésbe merült dramolettjéhez.
Krúdy művét operalibrettónak kínálja: balladai tömörségű
költői anyaga, szimbólikus meséje, lüktető
cselekménye, drámai feszültsége, miliője és ízes nyelvezete is. A dráma a XVI. században játszódik Lőcsén és keserű iróniával példázza a pénz hatalmát a szerelem
felett. Az ifjú zsoldos kapitány elszereti az öregedő
kereskedő fiatal feleségét, de az arany csábítására cserben
hagyja, hogy azután mind a kettőt, asszonyt és aranyat és még saját
életét is elveszítse.
A Krúdy-színmű
levegőjét, stilizált alakjainak karakterét, egész tartalmát megkapjuk a
megzenésítésben. Sőt a muzsika azt még intenzívebbé teszi. Kenessey művelt, nagytudású
komponista, aki előkelő ízléssel, mértéktartással írta meg partitúráját. Ismeri
a színpadi lehetőségeket, a modern zenei formanyelv kifejezéseit és ezeket
választékosan, folyamatosan használja. Nem úttörő, de nem maradi, nem nagyképű,
de nem banális. Ez a hangulatos és őszinte ihletből fakadt egyfelvonásos operája
nemcsak addigi legértékesebb műve, hanem azóta is
egyike maradt legjobb munkáinak (mert valljuk meg, hogy bő termésének egy-egy
művében inkább rutinjára támaszkodott). „Az arany meg az asszony”-ban mind a
drámai, mind a lírai mozzanatokat bravúrosan hangszereli. A közbeiktatott humoros epizód kómikumának
is még vannak a sajátos színei, árnyalatai. A kamarastílust Krúdy darabjának
megfelelően következetesen viszi, keresztül, és leleményesen elkerüli a
kísérő zenévé válás veszedelmét.
Kenessey zenéjének rokonszenves egyéni hangját nem nyomják el a néhol felbukkanó
— francia—olasz impresszionizmus hatását tükröző — reminiszcenciák. „Az arany
meg az asszony” muzsikájának magyar szellemét, jellegét nem a szokványos
„magyarkodás” modorosságai, vagy a közvetlen folklór adja meg, hanem az, hogy
természetes készséggel használja fel a népi zene dallamtörvényeiből leszűrt
eredményeket.
A méltatásban külön kiemelendő részekben két lírai szerelmi
kettősön kívül két drámai csúcspont van: az egyik a katona történetéről szóló
régi ballada, melyet itt két vándorszínész, commédia del’arte stílusban jelenít meg. A másik az arany gonosz,
megrontó hatalmáról
szóló kantáta-szerűen megkomponált kvintett. A színészek epizódja lazán függ
össze a főcselekménnyel, de változatosságával elhárítja a monotóniát. Kenessey inkább a recitatívokra,
az énekbeszédre, mint a zárt számokra, ariózus
részekre alapítja operájának zenéjét, amely azonban sehol nem szürke, nem fakó.
Az Operaház szeretettel, odaadással készítette a reprízt. Maga a szerző
vezényelte darabját és így tempóinak, dinamikájának hitelességéhez nyilván
szó sem férhet. Az is érződött az előadáson, hogy a közreműködők kedvelt karnagyuk
művének előadásában ambícióval vetették latba tehetségüket. Az első bemutató
szereplői közül csupán Osváth Júlia (a feleség)
maradt meg. Melegfényű szopránja, szép megjelenése
mit sem vesztett azóta üdeségéből, viszont
énekkultúrája jelentékenyen fejlődött, csiszolódott. A féltékeny férjet Losonczy György, a zsoldos kapitányt Ilosfalvy
Róbert énekelte, alakította hatásosan, míg a buffó-szerepben
Fekete Pál és Domahidy László (a két színész),
valamint Kishegyi Árpád igen ügyesen látta el feladatát.
A rendezés (Kenessey Ferenc érdemes munkája), a
díszlet (Oláh Gusztáv nagyon szép, korhű utolsó műve), a jelmezek (Márk
Tivadar rajzai szerint), a zenekar pontos, színes játéka — mind jelentős
tényezői a sikernek. „Az arany meg az asszony” biztosan állandó műsordarabja
marad az Opera- háznak.
Péterfi István
(Élet és Irodalom, 1957/4. /április 26./ 8. p.)