Az olvasás iskolája
EGY KRÚDY-REGÉNY ÉS A MODERN REGÉNYTECHNIKA
Aki Krúdy Gyula kései regényét: a Boldogult úrfikorombant
olvasni kezdi, gyakran válik bizonytalanná, – vajon mit is mond neki e könyv?
Hiányolja a cselekményt: a történésnek azt a megszerkesztett ívét és iramát,
amit a múlt század klasszikusainál vagy akár Gárdonyinál, Móricznál,
Kosztolányinál megszokott. Zavartan állapítja meg, hogy a regényben nem
történik semmi, legalábbis semmi „regényszerű”. Ám mire a könyv végére jutott,
a bizonytalanságot és a hiányérzetet mégis ritkán érzett olvasói öröm váltja
fel: aki nem sajnálja a fáradságot s leküzdi az ismerkedés zavarát, egy különös
világban lesz otthonos és jutalmul kapja a felfedezés élményét, örömét.
Mi ennek a eseménytelen s mégis teljes világot felmutató
könyvnek a varázsa, titka? – erre keresünk magyarázatot.
A Boldogult úrfikoromban
valóban eseménytelen regény, illetve cselekménye csupán annyi, hogy Kacskovics úr, álmatlanságban szenvedő idősödő úriember
megismerkedik a Szepességből Pestre vetődött Podolini
Lajos néhai alszolgabíróval, valamint Vilmosi Vilma kisasszonnyal, s
társaságukban egy kiadós: délelőttől alkonyatig tartó villásreggelin vesz részt
a Bécs városához címzett sörözőben. A regény
valójában e hosszúra nyúlt villásreggeli leírása, eseménytelen, mégis gazdag
„története”.
E gazdagságot nem az események okozzák, hanem a figurák, a
mesteri tollal megrajzolt alakok bősége. Már ilyen jellegzetes, ábrándos,
romantikus, mégis minden ízükben realisztikus típusok a főszereplők: Kacskovics úr, Podolini Lajos és
Vilma. Kacskovics gazdag háziúr, társtalanul bolyong
a főváros fogadóiban és vendéglőiben, bölcs életismerettel, de szótlanul
avatkozik ismerőseinek sorsába, terelgeti őket a megbékélés, a boldogság felé. Podolini valódi Krúdy-figura: kissé faragatlan, de jószívű
fiatalember, aki félszegsége mögött ábrándos léiket, nosztalgiákat és álmokat
őriz. Hasonló jellem Vilma kisasszony is: határozottsága, vakmerősége csupán
álruha, mivel ábrándjait védelmezi. Az igazi arcképcsarnokot azonban a
villásreggeli hosszú jelenete festi fel. A vendéglőbe sorra érkeznek a
törzsvendégek, a betévedő idegenek és lumpok: Pista úr, a kerületi adókivető
bizottság elnöke, hatalmas kedvű, étvágyú, torkú s tekintélyű férfiú, és
különc társaságának tagjai: a félálomban kocsmázgató Jenőke, a kiismerhetetlen
huszárkapitány, a savanyú Esperes, a Szerkesztő, aki Polkásiné
Nagy Edit néven írja cikkeit, Kriptái úr, akit gondnokság alá helyeztek,
Keszthelyi úr, aki Festetics Tasziló herceg fiának szeretné feltüntetni magát,
Piac, a tönkrement borkereskedő és mások, megannyi különös, múltbeli figura.
Általában kisemberek, a Terézváros és a Király utca apró egzisztenciái:
trafikos, portás, hordár, vendéglős, éjszakai pincér.
Megjelenésük, beszélgetésük, vitáik alakítják ki a
„történetet”. Eszmecseréikből egy hajdan volt világ képe bontakozik ki, noha
inkább furcsaságokról, különcségekről váltanak szót, mint az élet nagy
kérdéseiről. Régi éjszakákról, lumpolásokról, színésznőkről és
borkereskedőkről beszélgetnek, arról, hogy miként lehet a szivart olyan módon
elszívni, hogy hamuja együtt maradjon, arról, hogy milyen praktikával lehet
csempészett portugál szardíniához jutni, arról, hogyan csapoltak sört annak
idején Bécsben Ferenc Józsefnek, amikor delet harangoztak az István-templomban.
Csupa régi esemény kerül szóba, elporladt gavallérok, megvénült kisasszonyok,
többé már nem készített ételreceptek, egykori lumpolások: egy elmúlt világ.
Voltaképpen nem is lehet tudni, mikor játszódik a regényben szereplő nevezetes
villásreggeli. Néhány elejtett szó a háborúról, egyébről azt sejteti, hogy a
húszas évek elején vagyunk, – maga a regény 1929-ben született. A fontos mégsem
ez: a Boldogult úrfikoromban
valahol az időtlenségben játszódik, egy régen volt és elmúlt pesti kisvilág:
vendéglők, sörházak, asztal- társaságok népe emlékezik vissza ifjúságára. „Ha
»boldog úrfikoromra« gondolok (mintha ez a kifejezés
e társaságban a magyar históriának a legszebb lapjait jelentené, amely lapokra
aranybetűkkel van felírva mindazoknak a neve, akik ebben a korban szerencsések
voltak élhetni), ha »boldogult úrfikoromra«
gondolok...” – hangzik fel egyre gyakrabban az emlékezés az elnök, a volt
szolgabíró, a borkereskedő vagy a vendéglős ajkán; s az írói zárójelben foglaltak
arról árulkodnak, hogy maga Krúdy is ifjúságát idézi, emlékeit ébresztgeti,
álmait szólítja elő a feledésből.
A Boldogult úrfikoromban
az emlékezés és a nosztalgia könyve.
Az emlékek szabad áramlása, az emberi arcok változatos
bősége pedig nem cselekményt épít, hanem egy emberi állapotot mutat be nekünk.
Halász Gábor, a két világháború közötti magyar esszé mestere szerint a modern
regény – hasonlóan a műfaj XVIII. századi jelentkezéséhez, Fielding vagy
Diderot alkotásaihoz – nem fejlődésrajzot ad, hanem egy „állapot” bemutatására
vállalkozik. Szakítva a XIX. század polgári regényének hagyományaival nem
„koncentrikusan”, szigorúan felépített kompozícióban szerkesztett, hanem
mintegy „lineárisan” ragasztja egymás mögé az epzódokat,
s nem a szerkezettől, hanem pusztán az író elbeszélő kedvétől és témabőségétől
függ, hogy hány esemény, epizód, figura követi egymást. Ebből a szabad
láncolatból – melyet természetesen nem béklyóz még az időrend sem, s a múlt és
jelen rétegei között kötetlenül válogathat az írói fantázia –, azonban egyfajta
emberi állapot ábrázolása: egy réteg, egy osztály, egy kor természetrajza
bontakozik ki, miként Proust regény- ciklusában, Joyce Ulyssesében
vagy Thomas Mann Varázshegyében.
És miként Krúdynál, legszebben talán éppen a Boldogult úrfikoromban lapjain.
Krúdy regénye, hasonlóan a modern regény klasszikus
mesterműveihez, nem történetet mond el, hanem állapotot ábrázol. A
regénytechnika ezért szakít a hagyományos cselekménnyel. Krúdy egy statikus
világ lírai rajzát akarja nyújtani, s ezt nem érheti el cselekmény, a drámai
történetek révén, csakis azzal a mozaikos állókép módszerrel, amit a Boldogult
úrfikoromban lapjain
használ. Nála az újítás tehát nem divat dolga, s persze nem is idegen hatásé:
hiszen Proust még ismeretlen volt, amikor ő már hasonló technikával dolgozta
fel Szindbád-történeteit vagy Alvinczi Eduárd-históriáit.
Krúdy laza regénytechnikája a mondanivaló szolgálatában
áll: csakis ezzel a technikával idézhette meg azt az elégikus és nosztalgikus
közérzetet sugárzó kisvilágot, melynek természetrajzára a Boldogult
úrfikoromban vállalkozott.
Az írói szándékot szolgálja a szerkesztés kényelme, az egymást követő epizódok
és zsánerképek laza szövevénye, a múlt és jelen rétegeinek egymásbamosódása,
az a szuverén módon kezelt szerkezet, mely szakítva a regény hagyományosan
alkalmazott időrendjével, valamiképp múlt és jelen határterületét használja
fel, egybe mossa az emlékezőt és az emlékeket.
Krúdy műve ennek ellenére sem azt a ködlovagokkal
benépesített romantikus közeget tárja elénk, mint A vörös
postakocsi álom- és ábrándvilága. A Boldogult
úrfikoromban –
bátran mondhatjuk – realista alkotás, alakjai nem elomló ködlovagok, hanem nagyonis hús-vér emberek, motívumai nem ábrándok, hanem
éber szemmel megfigyelt apróságok: a régi pesti polgárság életének
jellegzetességei.
Halász Gábor Proustot, Joyce-ot és a Varázshegyet
papírra vető Thomas Mannt idézte fel példa gyanánt, amikor a modern
regénytechnika különböző újításait az „állapotregény” fogalmában foglalta
egybe. Krúdy regénytechnikája talán kevésbé tudatos kísérletezés műve, mint Az
eltűnt idő nyomában, vagy
még inkább Joyce különös próbálkozásai. Mégis az ő rokonuk, az övéké és azé a
modern regényirodalomé, mely az új tartalmakat új technikával akarja kifejezni.
Krúdynál – miként minden igazi írónál – tartalom és forma valójában
elválaszthatatlan: a Boldogult úrfikoromban
állapotrajza és emlékezőtechnikája egymásból következik. Ezért
„nagy regény” ez a könyv, s ez varázsának titka is: az olvasó egy a maga
teljességében bemutatott világot ismer meg benne, és éppen a kifejezés talán
szokatlan, de végül is magával ragadó művészete révén tárja fel előtte ennek a
világnak különös titkait.
Pomogáts Béla
(Könyvtáros, 1966/10.
/október/ 613-614. p.)