Őszi utazásra indul
A VÖRÖS POSTAKOCSI
Krúdy-bemutatóra készül a Vígszínház
Krúdy
Gyula életművében kivételes helye van a színháznak. Rajongott a kulisszák
különös világáért, a színpad komédiásaiért. Ám róluk írott színdarabjai nem
hozták meg számára az igazi drámaírói sikert. (Kivétel csupán „Az arany meg az
asszony”, mely Kenessey Jenő kitűnő
operájának alapjává lett.) A Krúdy-művek népszerűségének reneszánszát éljük. Az
elmúlt években a Krúdy-kötetek serege jelent meg, s a regények, elbeszélések,
karcolatok, hírlapi cikkek legkedvesebb olvasmányainkká lettek. A századforduló
alakuló, vajúdó krúdys világa most, fél évszázad múltán, bevonul a színpadra.
A
Vígszínházban – még csak jelzett díszletek között – ott ül maga alá vont
lábszárakkal az ebéd után sziesztázó Alvinczy Eduard.
(„Az arcberendzése – írja Krúdy – egy tatár
káné, vagy egy honfoglaló vezéré’’.) Majd rövidesen megjelenik a
jókedvű, vörös orrú, mindenes-inas: Szilveszter, aki „kezicsókolommal” köszönti
a fejedelmien pózoló Alvinczyt. „Vajon lehulltak
már a kertben a rózsafáim levelei? Nyár közepén vagyunk Szilveszter, és
már pókfonál úszik. Itt az ősz...”
Még
formálódik a színpadi játék, a színészek még keresik a hangsúlyt, a megfelelő
mozdulatokat, de a krúdys líra, a szimbolikus-szürrealisztikus stílus már
születőben van.
– Ki kell
alakítanunk a színpadon azt a sajátos játékstílust – mondja Kapás Dezső rendező
–, amely legjobban megfelel Krúdy világának. „A vörös postakocsi” című
színdarabot – melyei Krúdy feltehetően Hevesi Sándor ösztönzésére írt
1918-ban vagy 19-ben és a Nemzeti Színháznak nyújtott be –, még soha nem
adták elő. Nem a regény drámaváltozata, bár szereplői közül néhányon azonosak –
hanem eredeti színdarab. Kéziratát a Széchenyi Könyvtár őrizte, s előkerülése
felér egy felfedezéssel. Teljesen színpadképes, modern drámai szerkezetű
darabra bukkantunk, ami egyben azt is igazolja, hogy annak idején miért
utasította el bemutatását az Országos Színművészeti Tanács.
|
|
Rezeda Kázmér (Tahi-Tóth László),
Alvinczy Eduard (Darvas Iván) és Estella (Halász
Judit) a Közlekedési Múzeum tulajdonát képező egyetlen postakocsiban – amely
egyébként az Operaház kelléktárában található, a Manon Lescaut
című operában „játszik” |
Estella, Rezeda Kázmér szerelmes vallomását (Földényi Júlia felv.) |
„A vörös
postakocsi” nem felel meg a hagyományos értelemben vett drámaszerkesztés
követelményeinek, impresszionista stílusú jeleneteiben, a valóság és az álom
határán lebegő atmoszférájával, sőt a harmadik felvonás fantasztikumba hajló
álomjátékával teljesen mai formai megoldásokat jelez.
– Valahová Csehov realizmusa és Lorca impresszionizmusa közé
helyezném Krúdy meglepően érett, korát messze megelőző színpadi drámaírói
készségét. Jeleneteiben gyakran szürrealista elemek is halmozódnak. Például a
balatonfüredi bál végén, amikor az egyik vendégszereplő egy kakassal a hóna
alatt jelenik meg, kukorékolással jelezve, hogy vége a bálnak. Ugyanakkor ez a
világ tele van humorral és bizarrsággal. Rendezés közben sokszor arra kell
gondolnom, hogy Krúdy az ilyen mondatokkal: „Nem ér az élet semmit lombos
jegenyefák nélkül” a mai abszurdokat is maga mögött hagyja.
De Krúdy
– a színpadon is Krúdy maradt. Stílusművészete fellelhető minden mondatában,
nem lehet átfogalmazni, megmásítani.
– A rendező feladata, hogy azt a stílusegységet, amit Krúdy
alakított ki, megőrizze és feloldja groteszkséggel a már-már érzelgősségbe
fulladó jeleneteket.
Alvinczy Eduard, de genere Gut
és Keled (Darvas Iván) – akinek alakját Krúdy Gyula a kalandor nagyúr,
Szemere Miklósról mintázta és Szinbád-Rezeda Kázmér hírlapíró-széplélek, (Tahi-Tóth
László) a zárdában nevelkedett romantikus bájú Estella, (Halász Judit),
Steinné a nyilvánosház tisztalelkű nagyasszonya (Bulla Elma) és a többi,
valóságból és álomvilágból gyúrt Krúdy-figura a kilátástalanul pusztuló
dzsentri-világ kihulló alakjai a halhatatlan Vörös postakocsi rövidesen
befutnak a Vígszínház színpadára.
Várjuk
bevonulásukat – november 15-re.
Potoczky Júlia
(Film Színház Muzsika,
1968/42. /október 19./ 13. p.)