Krúdy
Gyula: Kossuth fia
Kossuth Lajos nyolcvanadik születésnapjára előkelő
turistacsoport érkezik Turinba. Látni és köszönteni
akarják a „nemzet atyját”. Az úti cél egyébként Párizs, ahol az uraknak bőven
akad majd okuk elszökdösni hölgyeiktől, kik pedig méltó környezetben
sétáltathatják meg toilette-jeiket. No de félúton a turini Kossuth-ház is otthon-büszkén-mesélhető
élményt ígér. És persze hazafias tett is ez, az ellenállás kellemes érzését biztosítja,
miközben műkedvelő poétáknak alkalom reflektorfénybe kerülni, titkos szerelmeseknek
– a figyelem elfordultával – egymásra lelni. Akár
Kossuth Lajos hálószobájában.
Ahogyan Krúdy Gyula fanyar iróniával, korabeli krónikások
szemléletét és stílusát mímelve megörökíti a nevezetes látogatást, egyszerre
mindent megsejtünk abból a világból, amelyben Kossuth Ferenc, a „sasfiók”
Ferenc József miniszterévé lesz – a haza diadalkiáltásai közepette. S attól
fogva, hogy a szabad idejében festegető Ferenc egyik művéről azt olvassuk:
„minden rajt’ van a tájképen, amit egy úriember elgondolhat egy tájképről”,
már tudjuk, kaméleonpolitika és alakítható embere találkoztak. A biztos középszerben.
S valami kínos szomorúsággal követjük az eseményeket; kínnal és szomorúan,
ment Krúdy nem bohózatot, nem lepelrántó komédiát írt hálás témájából, hanem
jellemző társadalmi tünetek, érzelmi és gondolati sémák érzékletes analízisét
adja. Különös, bensőséges felelősségérzettel, hallatlanul pontosan
fölbecsülve a századfordulós nemzet kirakatának áruit.
A Kossuth fia
kéziratban, újságok hasábjain rejtőzött eddig. Új Krúdy-könyvünk
van tehát. Egy „gyönyörű, beszédes korról” – mármint mutatós emberek mutatós
beszédeinek koráról, amikor az intézményes „reménytelenség édes volt, mint a
vértanúság, magasztos, mint a szenvedés a hazáért, elzsongító, mint a honfibú”.
Andalító jelszavak – éppen nem andalító olvasmányul. (Magvető)
R. J. T.
(Kritika,
1976/7. 26. p.)