Krúdy és Alvinczi

ÍRTA: RADÓ GYÖRGY

Krúdy első nagy regényében, a „Vörös postakocsi”-ban, melyet Kiss József kérésére írt a Hét­”-nek és annak folytatásában „Őszi utazás a vörös postakocsin” örö­kítette meg Alvinczi Edvard (Sze­mere Miklós de genere Huba) alakját.

De szerepel ez az úriember a Nagy kópé”, A velszi herceg”, Rezeda Kázmér szép élete” és a Kékszalag hőse” c. regényeiben is és sokszor mint novellatéma, kü­lönböző köteteiben.

Állítólag Madame Louise Ma­gyar utcai szalonjában ismerték meg egymást. Krúdy is, Szemere is büszkén emlegették őseiket, Sze­mere azt állította egyízben, hogy az ősei már akkor nemesemberek voltak, amikor a Habsburg ősök még kecskét őriztek. Szemere Krúdyban az úriembert becsülte mindenek előtt, a szép férfit, a nők bálványát s író úrnak nevez­te,

Krúdy viszont Szemerében megtalálta ideális regényhősét.

A mély magyar érzelmekkel bíró császári és királyi kamarás, aki korán otthagyta a diplomáciai pályát, melynek folytán alkalma volt megismerni Párizst, Rómát és Szentpétervárt, párbajok, kártya­csaták és turfok hőse, mély benyo­mást tett Krúdyra.

De vonzerejének nem csupán az volt a titka. Szemerét valamilyen titokzatos mitosz vette körül, be­széltek hihetetlen szerencséjéről­ és vasidegeiről a játékban, legen­dák jártak furcsa és excentrikus életmódjáról, melyet pesti és bécsi hotelszobák mélyén és nagynéha birtokán folytatott, sikereiről és babonáiról, fejedelmi gesztusairól és kiszámíthatatlan szeszélyeiről.

I. Ferenc József Európa első gavallérjának” számított – Alvinczi Edvard nem igen maradt mögötte. Ez a számító és kiszámítha­tatlan, hidegfejű, de mégis roman­tikus, végsőkig pazarló és néha hi­hetetlenül kicsinyes ember mintha Krúdynak lett volna teremtve.

A Nagyúr, vagy Fejedelem ahogy az író nevezi valóságos ud­vartartással rendelkezett, akik ép­pannyira excentrikusok, a minden­napi élettől távolállóak voltak, mint uralkodójuk. Kéteshírű hír­lapírók, csalhatatlan turfszakértők, nemességet kutató áltörté­nészek, tornatanárok és detektí­vek, iszákos különcök és pillanat­nyi jókedvre számító, borravalót váró hírhordókkal vette körül magát ez a magányos, illúziómen­tes úriember, aki ismerte a pénz hatalmát és tudta, hogy minden­nek megvan az ára, a legmaga­sabb eszméktől egy tabáni sze­gény színésznőcske mosolyáig.

Döntő futtatásai előtt fejedelmi ajándékokat küldött pártfogoltjainak és az elszegényedett arisztok­rácia hölgyeinek, akik aztán buz­gón imádkoztak érte és színei győzelméért. De ha nyert, akkor sem feledkezett meg mennyei közvetítőiről, repültek rövid levelei, me­lyeknek szövege többnyire csak ennyi volt: Játszottam Magának – nyert” – a többit a kékhasu bankók mondták el, melyeknek akkor még aranyfedezete volt.

Krúdy azért is szerette Szeme­rét, mert éjjeli ember volt, mint ő is. Későn kelt, inasa megfürdet­te gummikádjában, utána felhúz­ta híres szerencsenadrágját”, sétált hotelszobájában, zsebében csörgette Viktória angol királynő arcképével díszített súlyos ara­nyait, fogadta kérelmezői seregét és repültek ezek a híres aranyak az üres zsebekbe, délben felhozat­ta ebédjét, mely többnyire főtt marhahúsból, paradicsommártás­ból állt, ezt egy termetes utazólá­da szélére ülve fogyasztotta el, utána megevett egy csipetnyi juhtúrót és néhány vérbő, olasz narancsot és rágyújtott egy valódi kubai szivarra, melynek fehéres­barna füstjén át tűnődve ábrán­dozott.

Az átpihent és átálmodozott nap után ismét megfürdött, de akkor már szmokingot öltött, melyre né­hány csepp fanyar, szénaillatú parfőmöt fecskendezett, hóna alá gyűrte, zsebébe gyömöszölte kiter­jedt levelezését, néhány újságot, télikabátja zsebébe süllyesztett egy­két üveg nemesévjáratú francia pezsgőt és a kaszinóba hajtott, estebédre. Sosem használta a va­csora szót.

Utána kényelmes fotőjben elolvasta azt, ami érdekelte, pár jegyzetet csinált noteszába és az írószobában megválaszolt röviden néhány levelet, melyeket erre mél­tónak tartott. Tizenkettő vagy egy óra felé vonult át a játékszobába, mikor a játékosok már fáradtan, a játékkal járó izgalmaktól kime­rülve ültek helyükön, mint panoptikumi viaszfigurák és követte régi szisztémáját, gondosan figyelvén a játékot, elkezdett a vesztők el­len játszani. A kipihent, vasidegzetű Szemere, zsebében 20.000 fo­rintnyi alaptőkével, csalhatatlan ösztönével és szerencséjével több­nyire mint győztes távozott, hogy aztán megkezdje éjszakai vagy hajnali kocsiútjait, melyek gyak­ran Madame Louisa barátságos házában végződtek, ahol úgy fo­gadták, mint a fejedelmeket szo­kás.

Ha véletlenül éppen Bécs váro­sában tartózkodott, akkor a híres Sacher szállodában szállt meg és annak szivarozó tulajdonosnőjével, Annával pletykált a hajnali órá­kig és értékes információkat szer­zett a legfelsőbb körök életéről, intrikáiról.

Kalandjait, furcsaságait, szoká­sait nem ismétlem: ezeket megír­ta Krúdy a maga utolérhetetlen, múltat idéző módján, elolvashatja bárki a már említett könyveiben. Különben Kellér Andor Zöld gyep – zöld asztal” c. könyvében is megírta Szemere életrajzát.

Amiről még írni szeretnék, Krúdy kapcsolata Szemeréhez, pszichológiai alapon. Krúdy sze­mében Szemere Miklós irigyelt példakép lehetett. A teljes függet­lenség, az anyagi gondoktól való mentesség, a nagyúri gesztusok és egyfajta úri életforma annyira vonzották az írót, hagy szinte azonosította magát hősével. Krúdy is, mint Szemere, hajlott a melankóliára, a szívbajosok mélabújára, mindketten jó megfigyelők és ma­teriális romantikusok voltak. Kor­szakon kívül éltek, mindig kívül állván és csak ritkán vegyülvén, különösen negyvenedik életévükön túl.

Ízlésük és étvágyuk is hasonló volt. Krúdy Szemerében meglátta a kivesző bölényfajta egyik utolsó példányát és kedvtelve írta le a Nagyúr kalandjait, életmódját, melyet valószínűleg maga is szí­vesen folytatott volna, ha erre meglettek volna a lehetőségei.

Alvinczi Edvard alakja feltűnt az epsomi Derbyn, Olaszországban, a Milanó-i díjnál, Németországban, Grand Prix de Parisnál és Bécsben a Derbynél, arany-ezüst dresszbe öltözött zsokéi sok dia­dalt és anyagi sikert vívtak ki a gyérszakállú, sápadtarcú, látszólag szenvtelen úriembernek, aki pom­pás látcsövén át kísérte a lovacskák futását.

1919-ben halt meg, egy nem is túl jelentékeny futtatás szemlélé­sénél, ekkor már halálos beteg volt, elvitte magával a lóháton nyargaló csontember.

Utolsó éveinek emlékét őrzi a Kékszalag hőse” c. Krúdy-regény, melyet az író a Margitszigeten és Óbudán írt, az 1930-as években.

Alvinczi Edvard alakjában Krúdy egy emlékekből, hangula­tokból szőtt meseszőnyeget varázsolt s azon visz utazni bennünket, mint a perzsa varázsló repülő szőnyegén.

Krúdy csodálta, szerette és kri­tizálta Szemerét, talán irigyelte is a világot látott gentryt; ő maga Bécsnél tovább nem jutott, de kép­zelete bejárt olyan tájakat, melye­ket Alvinczi Edvard sosem ismer­hetett meg.

 

(Délamerikai Magyar Hírlap (Sao Paolo, Brazília), 1966. /április 3./ [4. p.])