Krúdy és Alvinczi
Krúdy
első nagy regényében, a „Vörös postakocsi”-ban, melyet Kiss József
kérésére írt a „Hét”-nek és annak folytatásában „Őszi utazás a vörös postakocsin” örökítette meg
Alvinczi Edvard (Szemere Miklós de genere Huba) alakját.
De
szerepel ez az úriember a „Nagy kópé”, „A velszi herceg”, „Rezeda Kázmér szép élete” és a „Kékszalag hőse” c. regényeiben is és
sokszor mint novellatéma, különböző köteteiben.
Állítólag Madame Louise Magyar
utcai szalonjában ismerték meg egymást. Krúdy is, Szemere is büszkén emlegették
őseiket, Szemere azt állította egyízben, hogy az
ősei már akkor nemesemberek voltak, amikor a Habsburg ősök még kecskét őriztek.
Szemere Krúdyban az úriembert becsülte mindenek előtt, a szép férfit, a nők
bálványát s író úrnak nevezte,
Krúdy
viszont Szemerében megtalálta ideális regényhősét.
A mély magyar érzelmekkel bíró császári és királyi kamarás,
aki korán otthagyta a diplomáciai pályát, melynek folytán alkalma volt
megismerni Párizst, Rómát és Szentpétervárt, párbajok, kártyacsaták és turfok
hőse, mély benyomást tett Krúdyra.
De
vonzerejének nem csupán az volt a titka. Szemerét valamilyen titokzatos mitosz vette körül, beszéltek hihetetlen szerencséjéről
és vasidegeiről a játékban, legendák jártak furcsa és excentrikus
életmódjáról, melyet pesti és bécsi hotelszobák mélyén és nagynéha
birtokán folytatott, sikereiről és babonáiról, fejedelmi gesztusairól és
kiszámíthatatlan szeszélyeiről.
I.
Ferenc József „Európa első
gavallérjának” számított – Alvinczi Edvard nem igen
maradt mögötte. Ez a számító és kiszámíthatatlan, hidegfejű, de mégis romantikus,
végsőkig pazarló és néha hihetetlenül kicsinyes ember mintha Krúdynak lett
volna teremtve.
A
Nagyúr, vagy Fejedelem ahogy az író nevezi valóságos udvartartással
rendelkezett, akik éppannyira excentrikusok, a
mindennapi élettől távolállóak voltak, mint
uralkodójuk. Kéteshírű hírlapírók, csalhatatlan
turfszakértők, nemességet kutató áltörténészek, tornatanárok és detektívek,
iszákos különcök és pillanatnyi jókedvre számító, borravalót váró hírhordókkal
vette körül magát ez a magányos, illúziómentes úriember, aki ismerte a pénz
hatalmát és tudta, hogy mindennek megvan az ára, a legmagasabb eszméktől egy
tabáni szegény színésznőcske mosolyáig.
Döntő
futtatásai előtt fejedelmi ajándékokat küldött pártfogoltjainak és az
elszegényedett arisztokrácia hölgyeinek, akik aztán buzgón imádkoztak érte és
színei győzelméért. De ha nyert, akkor sem feledkezett meg mennyei
közvetítőiről, repültek rövid levelei, melyeknek szövege többnyire csak ennyi
volt: „Játszottam Magának –
nyert” – a többit a kékhasu bankók mondták el,
melyeknek akkor még aranyfedezete volt.
Krúdy
azért is szerette Szemerét, mert éjjeli ember volt, mint ő is. Későn kelt,
inasa megfürdette gummikádjában, utána felhúzta
híres „szerencsenadrágját”,
sétált hotelszobájában, zsebében csörgette Viktória angol királynő arcképével
díszített súlyos aranyait, fogadta kérelmezői seregét és repültek ezek a híres
aranyak az üres zsebekbe, délben felhozatta ebédjét, mely többnyire főtt
marhahúsból, paradicsommártásból állt, ezt egy termetes utazóláda szélére
ülve fogyasztotta el, utána megevett egy csipetnyi juhtúrót és néhány vérbő,
olasz narancsot és rágyújtott egy valódi kubai szivarra, melynek fehéresbarna füstjén át tűnődve ábrándozott.
Az
átpihent és átálmodozott nap után ismét megfürdött, de akkor már szmokingot
öltött, melyre néhány csepp fanyar, szénaillatú parfőmöt
fecskendezett, hóna alá gyűrte, zsebébe gyömöszölte kiterjedt levelezését,
néhány újságot, télikabátja zsebébe süllyesztett egykét üveg nemesévjáratú francia pezsgőt és a kaszinóba hajtott,
estebédre. Sosem használta a vacsora szót.
Utána
kényelmes fotőjben elolvasta azt, ami érdekelte, pár jegyzetet csinált
noteszába és az írószobában megválaszolt röviden néhány levelet, melyeket erre
méltónak tartott. Tizenkettő vagy egy óra felé vonult át a játékszobába, mikor
a játékosok már fáradtan, a játékkal járó izgalmaktól kimerülve ültek
helyükön, mint panoptikumi viaszfigurák és követte régi szisztémáját, gondosan
figyelvén a játékot, elkezdett a vesztők ellen játszani. A kipihent,
vasidegzetű Szemere, zsebében 20.000 forintnyi alaptőkével, csalhatatlan
ösztönével és szerencséjével többnyire mint győztes távozott, hogy aztán
megkezdje éjszakai vagy hajnali kocsiútjait, melyek gyakran Madame Louisa barátságos házában végződtek, ahol úgy fogadták,
mint a fejedelmeket szokás.
Ha
véletlenül éppen Bécs városában tartózkodott, akkor a híres Sacher szállodában
szállt meg és annak szivarozó tulajdonosnőjével, Annával pletykált a hajnali
órákig és értékes információkat szerzett a legfelsőbb körök életéről,
intrikáiról.
Kalandjait,
furcsaságait, szokásait nem ismétlem: ezeket megírta Krúdy a maga
utolérhetetlen, múltat idéző módján, elolvashatja bárki a már említett
könyveiben. Különben Kellér Andor „Zöld gyep – zöld
asztal” c. könyvében is megírta Szemere életrajzát.
Amiről még írni szeretnék, Krúdy kapcsolata Szemeréhez, pszichológiai alapon. Krúdy szemében Szemere Miklós irigyelt példakép lehetett. A teljes függetlenség, az anyagi gondoktól való mentesség, a nagyúri gesztusok és egyfajta úri életforma annyira vonzották az írót, hagy szinte azonosította magát hősével. Krúdy is, mint Szemere, hajlott a melankóliára, a szívbajosok mélabújára, mindketten jó megfigyelők és materiális romantikusok voltak. Korszakon kívül éltek, mindig kívül állván és csak ritkán vegyülvén, különösen negyvenedik életévükön túl.
Ízlésük
és étvágyuk is hasonló volt. Krúdy Szemerében meglátta a kivesző bölényfajta
egyik utolsó példányát és kedvtelve írta le a Nagyúr kalandjait, életmódját,
melyet valószínűleg maga is szívesen folytatott volna, ha erre meglettek volna
a lehetőségei.
Alvinczi
Edvard alakja feltűnt az epsomi
Derbyn, Olaszországban, a Milanó-i
díjnál, Németországban, Grand Prix de Parisnál és
Bécsben a Derbynél, arany-ezüst dresszbe öltözött
zsokéi sok diadalt és anyagi sikert vívtak ki a gyérszakállú, sápadtarcú, látszólag szenvtelen úriembernek, aki pompás
látcsövén át kísérte a lovacskák futását.
1919-ben
halt meg, egy nem is túl jelentékeny futtatás szemlélésénél, ekkor már halálos
beteg volt, elvitte magával a lóháton nyargaló csontember.
Utolsó
éveinek emlékét őrzi a „Kékszalag hőse” c. Krúdy-regény,
melyet az író a Margitszigeten és Óbudán írt, az 1930-as években.
Alvinczi
Edvard alakjában Krúdy egy emlékekből, hangulatokból
szőtt meseszőnyeget varázsolt s azon visz utazni bennünket, mint a perzsa
varázsló repülő szőnyegén.
Krúdy
csodálta, szerette és kritizálta Szemerét, talán irigyelte is a világot látott
gentryt; ő maga Bécsnél tovább nem jutott, de képzelete
bejárt olyan tájakat, melyeket Alvinczi Edvard sosem
ismerhetett meg.
(Délamerikai Magyar Hírlap (Sao Paolo, Brazília), 1966. /április 3./
[4. p.])