A bábjátékos
ÍRTA: RADÓ GYÖRGY
Krúdy művészetének szerves része figuráinak és
azoknak neveiben rejtőzik. Az író, mint egy vásári bábjátékos mozgatja őket,
beszél rajtuk keresztül szimbolikus és rejtelmes, nyelvén,, felettük áll
mindent megértő és megbocsájtó kesernyésen merankólikus,
fatalista életszemléletével, felülről nézi őket, nem fölényesen, nem is hidegen,
de nem is azonosítva magát velük.
Annyira távol
áll tőle a mindennapi élet prózai törtetése, sikerei és balsikerei, hogy hősei
kizárólag az általa alkotott álomvilágban élnek, melyből hiányzik az ambíció
és melynek értékítélete teljesen különbözik a „reális” élet feltételeitől.
Krúdy figurái
sosem akarnak kitörni az általuk sorsszerűén alkotott körülményekből,
környezetből, legfeljebb álmodoznak keleti nyugalommal elérhetetlen partokról,
megközelíthetetlen tájakról, elhagyott, elhanyagolt házakban, birtokokon, vagy
kocsmaasztalok mellett. A hasonlítanak Goncsarov hőséhez, Oblomovhoz, aki teljes semmittevésben tölti napjait,
terveket kovácsolván, melyeket sosem valósít meg elhanyagolt fekhelyén vagy
elmerül álmaiban és hagyja, hogy az élet mellett suhanjon el, részt nem kér
belőle. Krúdy alakjai még passzívabbak, kizárólag a mának és főleg a múltnak
élnek, terveik reggeltől délig és déltől estig terjednek, még csak nem is
csodavárók, a cél többnyire egy pörköltszagú serház, egy jól kisütött idei
liba, vagy egy színésznő tarlatán szoknyácskája,
esetleg egy teltlábú polgári hölgy harisnyakötője felé irányul.
A Krúdy figurák
nem hódítók és nem hódítottak, valójában egy napot akarnak átélni csupán, de
azt a maguk módja szerint, hajlamaiknak megfelelően. Krúdy sosem írt a
tömegekről, sem a tömegeknek, ő az élet játékát figyelte és a keleti urak
egykedvűségével szemlélte a mindig ismétlődő színdarabot. Hősei kivétel nélkül
excentrikusak, mint ahogy ő sem tudott költői álmán kívül létezni, rögeszmék és
babonák rabjai saját világukban, melynek fogjai és
melyből nincs szabadulás. Legtöbbjük kis nyugdíjból, kétes és bizonytalan
„jövedelmekből”, baráti pumpolásokból, régi periratok ábrándjaiból tengeti
létét, kocsmai hitelekből, vagy szeszélyesen odadobott aranyakból, melyeket
egy könnyelmű mecénás juttat ritkán kezükbe.
Még a dúsgazdag
Alvinczi Edvárd exisztenciája is a véletlen és
Fortuna asszony szeszélyére van bízva: a Fejedelem kártyából, turf-sikereiből
alapította vagyonát. Az adóügyi tisztviselők, nevükből élő úriemberek,
borbélyok és kocsmárosok, konfliskocsisok és
hordárok, hullaszállítók és hétszilvafás nemesek kihaló világa ez, ahol az író
legszívesebben mozog. Ezenkívül csupán kartársai, az írók érdeklik, akikről
írt is egy kétkötetes művet, „Írói arcképek” címmel és külön két kisregényt kedvenceiről,
Ady Endréről és Bródy Sándorról, akik közelálltak
hozzá.
A „Mákvirágok kerje”
c. korai regényében Merseházy Miklós gróf felkeresi
az „Aranygolyó”-hoz címzett kávéház főpincérét,
mentorát és érdeklődik régi barátai felől. A kávéházat üresen találja, mert az
urak szórakozni mentek a gyepre.
– Hát halljuk, mit csinálnak régi barátaim:
kinek van szerencséje? (Az existencia szót Merseházy gróf nem is használja.) Kinek van szeretője? És
Olivér milyen összegben játsza a pikétjátszma point-ját? És mely lovat fogadják barátaim a vasárnapi
Kanca díjra?
Kiderül a
„Tanár úr” (Izidor) előszavából, hogy aki az „Aranygolyónál issza feketéjét,
azt három kilométerre megérzik a versenylovak és megtagadják az engedelmességet”.
Mindezt a balszerencsét Izidor a csúf, vöröshajú fűzőkészítő
boltosnénak tulajdonítja, azóta lettek „malőrösek”. Merseházy
elkéri a törzsvendégek jegyzékét. Első helyen Milfay
Olivér úr szerepel, aztán sorba jöttek mindenféle „Stuszi
vadász”, „Kőgazdag Csincsi”,
„Brooks” nevű urak, amint évtizedek óta az
„Aranygolyónál” kialakult, a karakterüket jellemző becézőnevük.
Merseházy terve az volt, hogy ezeket az urakat margitvári kastélyába elhelyezi, úri életmódot biztosít
nekik. Csakhogy a környezetükből kiragadott dzsentrik, nagymultú
letörtek, végtelenül unatkoznak az ingyenes jólétben. Olivér sokáig azzal
mulatott, hogy életében felhalmozott adósságait írta össze, árkusok teltek meg
a számjegyekkel, mert Milfay egy fillért sem felejt
el, emlékezőtehetségére esküt lehet tenni, szokta mondani olyan meggyőző
erővel, hogy a hitelezők pénzüket is elfelejtették kérni.
A félvilág hölgyeinek is bizalmasa volt, ismerte a szőke Micit, vörös Micit, szeplős Micit, Fiáker Micit — ötvenhárom Mici nevét írta le Margitvárott,
amidőn életére visszagondolt. Nem szükséges nyomban szerelemre gondolni, legtöbbel
csupán baráti viszonyt tartott fenn.
Livinszky herceg és Xypszi baronet a művészet magaslatára emelték az unatkozást. Egy
szép napon megjelenik mégis Izidor, Merseházy
megbízásából, 300 kemény pengővel a zsebében, melyet a gróf egy közeli
kirándulás költségeire küldött. És egy biztos „tippel”, hogy „Mamzellke” igen komoly eséllyel indul a császár díjban.
Sajnos. Merseházy magasabb morális szempontból megtilttott minden játékot az uraknak. Milfay
fanyar kedvvel dobta el szivarját:
„Háromszáz pengőt a fiakkeresemnek
szoktam adni, ha éjszaka az orfeum előtt megvárt”.
Milfay megjegyzése tökéletes jellemrajz: a lecsúszott
arisztokrata egy pillanatig sem fogadja el helyzetét
és a realitást, ő még a ragyogó múltban él, mikor két kézzel szórta pénzét. Éppenúgy nem lehet segíteni rajta, ahogy alkotóján sem,
akinek a komoly Lévy doktor megtiltotta az éjszakázást, az italt, a rengeteg
cigarettát és mégis nap-nap után ott ült a Mélypincéiben vagy a Kéhliéknél, itta meg 7-8 fröccsét, hogy hajnalban
hazatámolyogjon. Sok mindent meg lehet szűntetni; legnehezebb egy életformát,
mely évtizedeken át beidegződött valakibe. S különösen, ha az lényege művészi
alkotásainak. Krúdynak, aki az egykori feljegyzések szerint szűkszavú volt,
családi életre teljésen alkalmatlan; életszükséglete volt ez a „darvadozás”,
ami nem jelenti azt, hogy mindig egyedül volt, sokan keresték társaságát, hogy
együtt hallgassanak vele.
A „Szenvedélyes
fürdővendég” c. novellájának hőse egy Szalonkai nevű úriember, aki éveken át
levelezik különböző fürdőigazgatókkal és titkáraikkal, részletesen kikérdezvén
őket Stubunyafürdő, Bikszpadfürdő,
Iglifürdő, Sóstó előnyéről betegségét illetőleg.
Kelet felé nyiló szobát kér, de hangsúlyozza, hogy a
3-as számnak nem szabad előfordulnia szobája numeruszában.
A bérszolgának vörös bajusza kell, hogy legyen és neve csak Anton lehet.
Mindezt természetesen asztaltársaságának meséli el, az utazásból semmi sem
lett, mert egy meggondolatlan fürdőigazgató célzást tett arra, hogy az unatkozó
hölgyek közül élettársra tehetne szert. Ettől annyira megijedt, hogy otthon
maradt.
A fösvény Ludacskai
eladja koporsóját, mert beleszeret az új postáskisasszonyba, akit elhelyeznek
más tájakra és Ludacskai nemsokára meghal. Az író fanyarul
jegyzi meg: „Tesznek néha bolondot az emberek haláluk előtt”. Ulrik úr, a
beteges úriember, akit szíve, mája, veséje és belei kínoznak meglett
férfikorában és házatája rendbeszedésére
a szegény rokont, Csapó Gizellát veszi magához, aki vigyáz is rá, nem tud ellenállni
egy Kápolnai nevezetű züllött fráternek, akinél, miután megették az otthoni
szárazkolbászt és kiitták a diópálinkát, az ablakon át szöknek meg a „Csillaghoz”
címzett kocsmába, hogy ott reggelig igyanak. Gizella szemrehányásaira megvan
az egyszerű válasza: „maga ezt nem érti angyalom. Éjszaka más az ember, mint
nappal. Kiváncsi voltam, hogy Kápolna betud-é mászni az ablakon, miután magát nem akartuk
felkölteni”. Egy másik írásában részletesen elmondja Gizellának a valódi
rákleves készítési módját hat oldalon át, igen részletesen, de utána
megjegyzi, hogy az ő beteg gyomrának nem szabad ilyen eledellel táplálkoznia. „Flegman” nevű ápolója, akit gyógyítása végett fogadott
fel, burnóttal kezeli, a bőséges, falrendítő prüsszenések megkönnyítik Merik úr
állapotát. Utazásokat tervez szintén, ezeknek lényege, hogy Miskolcon 4-5 óra
hosszáig áll a személyvonat és ezalatt a restaurációban friss disznótort
szolgálnak fel, melyet a szénporral telített torkok szívesen öblítenek le jó
borokkal. Természetesen az utazásból sem lesz semmi. Közben levél útján közli
Korányi professzorral, hogy mennyit üt a pulzusa, melyet naphosszat mér svájci
órájával.
Krúdy figuráit, azoknak szeszélyeit,
excentrikus és irreális magányát órákig lehetne folytatni, elég bármelyik
könyvét felütni, ott élik árnyékéletüket, idézvén „boldogult úrfikorukat”, elmúlt májusi hajnalokat, lenge szerelmeket,
aprótöltelékű töltöttkáposzták teljes reccsenését,
malac és marhapörköltek elillant szagát, felséges levesek zamatját, elhagyott
szigeti séták kísérteties emlékét, budai kóborlásokat a hajdani Budapesten,
ötnapos kocsmázások látományos élményeit, úriemberek elmúlásos
gondolatait, akik önként vállalták húsz éven át a szobafogságot, szerencsétlen
és „meg nem értett” nőket, akik lázas buzgalommal várták a bajuszos szeladont
egy régi vaniliaszagú cukrászdában, az „autszájderek” végtelen sorát, akik a lázaz tempóban
fejlődő, polgári jóléttől duzzadó századvégi és századeleji
Budapesten élték árnyéletüket, vagy a magyar vidéken űzték hóbortjaikat,
érthetetlen szeszélyeiket, elgondolhatatlan szokásaikat.
Krúdy közölük
való volt, azzal a külömbséggel, hogy mint vérbeli
művész és poéta megírta őket. Szinte hihetetlen, hogy ez a kocsmázó, álmodozó
úriember mikor írta hatalmas életművét, mely vetekszik Jókaiéval. Krúdy úgy
mint Karinthy is, állandóan egy nagy regényről álmodoztak, melyben megírják
mindazt, amit az életről gondolnak, előttük lebegett Tolsztoj vagy
Dosztojevszkij regényalkotó szelleme s közben az époszt
szétszórva írták meg műveikben. De így is: Szindbád utazásai során megírta egy
letűnő kor teljes képét, azét a Magyarországét, mely már akkor sem létezett.
(Délamerikai Magyar
Hírlap (Sao Paolo, Brazília), 1966. /május 1./ 4. p.)