Az arany meg az asszony
Kenessey Jenő dalmüvének
bemutatója az Operaházban
Az új magyar dalmű ma már túljutott
az első lépések nehézségén. Indulását Bartók és Kodály nagy egyénisége
határozta meg. A folytatók és továbbvivők már többnyire megrekedtek a mesterek
tiszteletében, főképpen valami sekélyes Kodály-epigonizmusba ragadtak bele. A ma operája
— akár ösztönösen, akár tudatosan — szabadulni akar az epigonság vádjától. Ha
tehát Kenessey Jenő egyfelvonásos dalművének ismertetésekor mindjárt
bevezetőben megállapítjuk, hogy ez a mű a szokványos magyarkodástól távolabb
esik talán minden eddigi műnél, s európai hangot hirdet a magyar
operaszínpadon, egyúttal a legfontosabbat és legjellemzőbbet mondtuk el róla.
Ha a szerző esetleg kísérletnek tekintette operáját, úgy biztosíthatjuk, hogy
kísérlete sikerült és értékes darabbal gazdagította dalmű-irodalmunkat.
Pedig e kísérlet nem is
annyira egyszerű, mint az első pillanatban vélhetnők. Járt utat hagy el a
kevésbé járt kedvéért. Tárgyválasztásában a magas artisztikum eszközeihez
ragaszkodik. Külsőségek helyett belső dolgok ábrázolásához folyamodik. Már maga
a Krudy-szöveg kísértésbe ejt.
Ez a „poésie
pure” egyúttal tiszta zene is, esszenciálisan zene,
amely idegen muzsika béklyóját csak úgy viseli el, ha a béklyó nem válik
terhessé és erőszakossá. A helyzetek és történések oly hangtalanok, mint a
hóhullás a szelíd felvidéki éjszakában s az emberi figurák oly nemesek, ám egyszersmind
törékenyek, mint az Alt-Wien porcellánok.
Mi is történik e darabban, Krudy Gyulának elfelejtett kis remekművében? Lelkek
roppannak meg, mint ó bútorok a régi ebédlőkben s visszhangzásuk nagyobb
riadalommal jár, mint roppanásuk. A darab Lőcsén játszódik le a XVI. században,
de a hely- és időmeghatározás nem is okvetlenül fontos. Krudy
értelmében vett térről és időről van szó, s az idős lőcsei polgár, Wolfgang,
minden korok korosabb férjét szimbolizálja a feltűnően fiatal s talán nem is
annyira naiv Annával, a feleséggel szemben...
A háromszög harmadik csúcsán a
zsoldoskapitány áll: nyers, robusztus, erőszakos
férfierejével és hatalmával hódító figura. „A polgár megvédi a házát” — mondja Wolfgang s úgy érezzük, a beállítás itt Márai
polgár-fogalmazása felé hegyezte ki a darab tendenciáját Krudy
finom, ironikus értelmezése helyett. Általában a beállítás s a zene is kissé vaskosítja Krudy légies szövegét
s a szimbolikus játékra helyenként a naturalizmus ólmos felhői nehezednek.
A zene elsősorban ábrázoló
zene, amely kitűnően oldja meg a lelki karakterizálást. Kenessey kitűnő mesterségbeli
felkészültsége, amely Lajtha László zeneszerzői iskolájának jelességét
bizonyítja, hiánytalanul megmutatkozik mindazokban a részekben, amelyeken a
mesterség uralkodik, így elsősorban zenekar kezelésének változatosságát, ízes
koloritját kell kiemelnünk. Fontos szerepe van a darabban az ellenpont
különböző formáinak. Még aránylag a melodikus invencióban, dallamképzésben
érezzük a legnagyobb hiányosságokat.
Az Operaház Nádasdy Kálmán mozgalmas
rendezésében adja a darabot. A lőcsei polgár eléggé határozott alakját Koréh
Endre alakítja, feleségét, a megkísértett Annát, Osváth Júlia. A hatalmi
túlkapásban elvakulttá váló zsoldoskapitányt Rösler Endre jeleníti meg naturalista vérbőséggel. A kisebb
szerepekben Laurisin Lajos, Komáromy
Pál egy marionettszerű játék keretében énekes és színpadi szempontból egyaránt
kitűnőt nyújt. A gondosan kidolgozott előadás jelentősen emeli a darab belső
értékeit és hathatósan hozzájárul, hogy Operaházunk újdonsága elinduljon a
siker útján.
Raics István
(Esti Kis Ujság,
1943/102. /május 7./ 6. p.)