Krúdy
Gyula elfeledett könyve
a Fejér megyei
termelőszövetkezetekről
„Fehérvári könyv. — Termelőszövetkezet Fejér megyében”— ez a Közoktatásügyi Népbiztosság kiadásában 1919-ben Budapesten megjelent 24 oldalas riportkönyv eddig
sem volt ismeretlen a proletárforradalom történetének kutatói előtt. A szerző neve nincs feltüntetve és külsőre ez a kiadvány semmiben sem tér el a
Tanácsköztársaság alatt megjelent hasonló felvilágosító iratoktól, például a
Somogy megyei termelőszövetkezetekről szóló brosúrától. Aki a proletárforradalom
parasztpolitikáját vizsgálja, hasznos adatokat talál benne, különösen a
könyvecske utolsó lapjain, melyek néhány, a Fejér megyei latifundiumok
szocializálására vonatkozó egykori rendelet szövegét is eredetiben őriztek meg
számunkra. Az adatgyűjtő történész legfeljebb azon csodálkozik el, honnan a
brosúra szerzőjének — ki egy helyen „hírlapíró”-ként nevezi meg magát — képekben gazdag, mondatszerkezeteiben, fantáziája
bőségében kiváló tollú íróra valló, sodró erejű stílusa.
Negyven esztendő után most
fény derült e titokzatosságra:
a riportkönyv szerzője Krúdy Gyula, e századi prózaírásunk egyik legeredetibb
tehetsége. Az egyik nyomravezető: az Országos Levéltárban őrzött
tanácsköztársasági irattár. Az évforduló alkalmából új lendülettel megindult
kutatás folyamán adatra bukkantak, mely szerint Krúdy Gyula a Fejér megyei termelőszövetkezetekről
írt irodalmi riportot. A másik: maga a névtelen brosúra, mely — ha azt ennek az adatnak a
birtokában új szemmel vizsgálva vesszük a kezünkbe — már az első oldalak, sőt
első sorok olvasása közben önmagában is bizonyít: ezek a jelzők, gazdagon áramló képsorok,
jellegzetes mondatóriások csakis Krúdytól származhatnak, és most már azon csodálkozunk, miért nem vettük
ezt észre hamarabb? Ragadjunk ki egy Krúdy stílusának ismerői előtt félreérthetetlenül
árulkodó mondatot:
Papok kámzsájába, telhetetlen zsákjába, grófok
unatkozó, áruló kastélyába, zsidók furfangos számításaiba, görbe üzleti
könyveibe, urasági cselédek, kántorok, tiszttartók zsíros, boros kamrájába, a
vaslakatokkal lezárt magántulajdon világába: benyúlt a proletárkéz. Nem is
kéz, hanem ököl. (11. old.)
Vagy íme
egy másik, az előbbinél is sajátabban, eredetibben „krúdys” körmondat:
Moziszinészt mímelő ifjú grófok futtatták lovaikat,
öltöztették ringy-rongyaikat, öreg mágnások vették drága pénzen a gyomor-rákot,
savanyúvíz-szagú vén bárók böffögtek, ifjú kontesszek kutyát kínoztak, vén főúri hölgyek rózsaleányt
neveltek, ledér táncosnők homlokon rúgták a dolgozókat, püffedt cselédhad
hentergett bűnösen, alávalóan vakított a gyémánt, piros selyemből rikított a
romlottság és a kéj: — amit ezeknek a hűséges földeknek a termésén vettek évről évre... (2. old.)
Nem kell messzire keresgélnünk
Krúdy könyvtárt kitevő életművében, hogy a fentiekhez szerkezetben, ritmusban,
sőt mondanivalójában is hasonló példát találjunk. A Magyarország című lap 1919. április 9-i számában A gyalogúton címmel jelent meg egy aláírt tárcája, hol a következő
sorokat olvashatjuk:
Miért búsulnék az egész
elmerült világ után, amelynek fogatairól sár freccsent a kabátomra, páholyaiból elutasítóan fénylett a fülbevaló
és a szem, magasan repülő paradicsommadarai legfeljebb a kalapomat
szemetezték be; dologtalan gazdagsága, bankár-elbizakodottsága, seregély-ostobasága,
tétlen parfömje, bágyadt selyme, aluszékony
közömbössége, másvilágból való gőgje, cudar gúnyja, bitang nemtőrődömsége,
ledér raffináltsága és agyalágyult röheje: —
mindig-mindig csak erre a napra, a maira és a következőkre, a megaláztatásra, a proletár-pofonra látszott
várakozni.
Az előbbieknél is kézzelfoghatóbb
bizonyítékokat szolgáltat Krúdy szerzősége mellett, ha aláírt cikkeiben és a
névtelen brosúrában szereplő csaknem vagy teljesen egészében
azonos képeket, jelzőket,
szókapcsolásokat vetjük egybe. A névtelen brosúrában szereplő „konteszek kutyát
kínoznak” kifejezést A gyalogúton című Krúdy-cikkben így látjuk viszont: „kutyát kínoz a grófnő”. A névtelen könyvecske szerzője megállapítja: „A kastélyokban... a grófnék szegények, oly véghetetlenül unatkoztak, hogy én mindig sajnáltam őket...” és kérdezi: „Vajon miről gondolkoznak?”
A gyalogúton-ban Krúdy is kérdez: „Sajnáljam talán a ... kastélyokat? Vajon mit csinálnak ezekben a kastélyokban?” A brosúra 1. oldalán így jellemzi az ismeretlen szerző Székesfehérvárt:
„A szenteknek és hősöknek nevezett Árpád-királyokat koronázták itt... Halott királyok feküsznek porráválottan kőkoporsóikban.” Új történelmet kell írni címen Krúdy aláírásával találunk egy cikket a Magyarország 1919. március 30-i számában, benne a következő sorok: „Királyszobrokat
kell ledöntenünk, hogy meglássuk, mennyi a fűrészpor odabenn? ... szentek és hősök ravatalán összekulcsolt kézzel fekvő eszményképeket kell levetkőztetni.”
A brosúra 9—10. oldalán a szerző a munkáshatalom győzelme óta elcsendesült dzsentrik,
katonatisztek egykori gazdálkodásáról, kötekedéseiről, duhajkodásáról, dolgozó
embereket, cigányokat, vigéceket pofozó, megalázó pökhendi fölényéről,
verekedő, párbajozó kedvéről elmélkedik. Pontosan ugyanezt teszi Krúdy Gyula
a dunántúli fogadókról szólva a Pesti Futár 1919. május 16-i számában. „Monokli”, „gentri”,
„krakéler”, „jámbor vigéc”, „párbajkódex”, „duhajkodás”, „pulykahangú
rikácsolás” — sorolhatnánk
még — szó szerint mindkét
írásban feltalálható. — „A különböző Sasokban és Koronákban az
életveszélynek többé híre hamva sincs... Behúzott
nyakkal sompolyog a krakéler. A párbajkódexre nincs szükség”. — így fejezi be Krúdy a cikkét. „A Fehér Sasban... ma
más világ van... a betyár-életnek, magyar marakodásnak, úri fennhéjázásnak
végképpen befellegzett ... egyetlen affér sem fordult
elő, mióta a munkásdirektórium parancsol a városban” — jegyezte fel Székesfehérvárról a brosúra „ismeretlen”
szerzője.
Folytathatnánk még hosszan a
párhuzamokat...
Ugy hisszük azonban, már az eddigiek is meggyőzően bizonyítják, hogy az
anonim brosúra szerzője csakis Krúdy Gyula lehet. Arra, hogy a
proletárforradalom idején vállalt megbízatást, ő maga is szolgáltatott később
adalékot. 1925-ben megjelent A tegnapok ködlovagjai című gyűjteményében egyhelyütt felemlíti,
hogy Kun Béla személyes felkérésére ment a Dunántúlra írói
tapasztalatokat gyűjteni. A tanácsköztársaság alatti sajtóban három névvel
jelzett cikket is találunk a Dunántúlról: az egyik, a fogadókról szóló
(idézett) cikke miatt valóságos hadjáratot indítottak az ellenforradalom
felülkerekedése után Krúdy ellen, pedig ő a fehérterror dühöngése idején néhány
„önvédelmi” cikkével igyekezett menteni magát, hogy ne kerüljön a
„kommunizmusban kompromittált” írótársai sorsára. De már ez az egyetlen
1920-ban felfedezett írás elegendő volt, hogy a „nemzeti hűtlenség” bűnében
marasztalják el, hogy „teljességgel tehetségtelen”, s „biedermeyer-limonádé
író”-nak bélyegezzék, a Petőfi Társaságból kiebrudalják,
a Kisfaludy Társaságba való felvételét elutasítsák a „nemzeti” irodalom
képviselői.
Számunkra különös
öröm ez a felfedezés,
mely újabb adalékkal gazdagítja a szociális eszmék
iránt fogékony Krúdynak az arcképét, — egyszersmind újabb értékes
dokumentummal a Tanácsköztársaság irodalmát. Az 1919-es termelőszövetkezetekről
szóló irodalomból eddig
csak Móricz Zsigmond riportjait tartottuk számon. Ezután felemlíthetjük e századi prózánk másik
jelesét: Krúdyt is. És hogy lássuk, mennyire tudatában volt
annak, hogy történelmi pillanatokat örökít meg tollával, zárszóul idézzünk még
egy részletet a könyvecskéből:
Jöjjön bár milliója az ellenségnek a szabaddá lett Magyarország ellen, a mai
szabadságnak, emberi messzílátásnak, jövendőnek délibábját
nem sötétítheti el sem a fegyverek sűrűje, sem a felkoncolt régi világ hydra-tagjainak
megmozdulása. Ennek a mostani világnak sem ízét, sem javát, sem ígéretét
többé nem verheti ki semmi ennek a mai nemzedéknek az emlékezetéből. Felakaszthatnak,
keresztrefeszíthetnek itt mindenkit, de marad egy
emberi nyelv, egy gondolat., egy híradás erről a mai Magyarországról és a szegények, a tisztességesek, a becsületesek mindig visszavágyakoznak az ígéret
földjére, amely 1919 tavaszán nékik megmutattatott.
REMETE
LÁSZLÓ
(Élet és Irodalom, 1959/12. /március 20./ 6-7. p.)